REKLAMA
Témata Hledat

Architektonické inspirace

Mozaika nápadů z celého světa na ESTAV.cz!

Povolování staveb více o tématu

První krok k povolení stavby: Územní řízení. Platnost od ledna 2018

Pro to abyste mohli stavbu povolit a stavět, musíte ji nejprve umístit. V některých případech lze sloučit stavební a územní řízení do jednoho procesu nebo zvolit alternativní postup. Během řízení mohou jiné správní orgány uplatňovat svá stanoviska, která jsou pro stavební úřad závazná; jde typicky o odbory ochrany životního prostředí, ale i o další instituce jako např. správci inženýrských sítí, hasiči apod. Účastníkům územního řízení je ponechána možnost podávat proti záměru námitky. Článek je aktuální podle novely stavebního zákona platné od 1. 1. 2018.
Zdroj: Fotolia.com - rupbilder

Získání územního rozhodnutí v územním řízení je prvním krokem k povolení většiny staveb. Dle platného znění zákona č. 183/2006 Sb., o územním plánování a stavebním řádu (stavební zákon), lze totiž stavby umísťovat pouze na základě územního rozhodnutí či územního souhlasu, nestanoví-li zákon jinak. Stavební zákon též umožňuje nahradit proces územního řízení alternativním postupem.

Příslušným orgánem pro vedení územního řízení bude zpravidla obecný stavební úřad, v jehož obvodu se má daný záměr uskutečnit. Účastníky územního řízení vymezuje ustanovení § 85 stavebního zákona. Lze je rozdělit do čtyř skupin:

  1. žadatel (stavebník),
  2. obec, na jejíž území má být záměr uskutečněn,
  3. vlastník pozemku nebo stavby, na kterých má být požadovaný záměr uskutečněn, v případě, že není sám zároveň žadatelem,
  4. sousedící osoby, jejichž vlastnická práva nebo jiná věcná práva by mohla být záměrem dotčena.

Z výše uvedeného jasně vyplývá, že územní řízení se zahajuje na návrh, kterým je žádost o vydání územního rozhodnutí dle § 86 stavebního zákona. Po obdržení žádosti doručí stavební úřad oznámení o zahájení řízení všem účastníkům řízení. V případě, že se jedná o řízení s velkým počtem účastníků (tedy více než 30), postačí, pokud stavební úřad vyvěsí oznámení na úřední desce. Pokud jsou úřadu dostatečně známy poměry v území a žádost tvoří dostatečný podklad pro rozhodnutí, může stavební úřad rozhodnout i bez nařízení ústního jednání. V opačném případě nařídí ústní jednání, přičemž tato skutečnost musí být účastníkům oznámena minimálně patnáct dnů předem. Je-li to účelné, může stavební úřad ústní jednání spojit s ohledáním na místě. V případě těch záměrů, pro které je vyžadováno závazné stanovisko k posouzení vlivů na životní prostředí (tzv. EIA), může stavební úřad nařídit k projednání žádosti veřejné ústní jednání.

Během řízení mohou jiné správní orgány uplatňovat svá stanoviska, která jsou pro stavební úřad závazná; jde typicky o odbory ochrany životního prostředí, ale i o další instituce jako např. správci inženýrských sítí, hasiči apod. Účastníkům územního řízení je ponechána možnost podávat proti záměru námitky, nejpozději však při ústním jednání. Samotný stavební úřad pak posuzuje, jestli je záměr v souladu s požadavky na využívání území, požadavky na veřejnou infrastrukturu a stanovisky dotčených orgánů. Vzhledem k tomu, že územní řízení je nástrojem územního plánování, neposuzuje se v rámci něj konkrétní způsob provedení či podmínky užívání stavby. Tyto otázky jsou ponechány až do stadia stavebního řízení.

Dospěje-li stavební úřad k závěru, že záměr výše uvedené požadavky nesplňuje, žádost stavebníka zamítne v souladu § 92 odst. 2 stavebního zákona. V opačném případě vydá stavební úřad územní rozhodnutí o umístnění stavby. Dle § 79 odst. 1 stavebního zákona rozhodnutí o umístění stavby vymezuje stavební pozemek, umisťuje navrhovanou stavbu, stanoví její druh a účel, podmínky pro její umístění, pro zpracování projektové dokumentace pro vydání stavebního povolení, pro ohlášení stavby a pro napojení na veřejnou dopravní a technickou infrastrukturu. Vydaní územního rozhodnutí pro stavbu tedy nemusí bránit ani fakt, že se doposud nejednalo o stavební pozemek (např. pokud byl pozemek veden v katastru nemovitostí jako trvalý trávnatý porost či orná půda).

Důležitou součástí územního rozhodnutí je i lhůta stanovená stavebním úřadem, ve které musíte zažádat o vydání stavebního povolení. Zpravidla činí tato lhůta 2 roky, v odůvodněných případech pak může stavební úřad určit lhůtu delší, nejvíc však 5 let. Dobu platnosti územního rozhodnutí však může stavební úřad na odůvodněnou žádost stavebníka prodloužit, přičemž podáním žádosti se běh lhůty platnosti rozhodnutí staví. 

Jak bylo uvedeno výše, stavební zákon umožňuje územní řízení nahradit jinými postupy. Původně zákon umožňoval uzavřít veřejnoprávní smlouvu, vést zjednodušené územní řízení nebo vydat územní souhlas. Po novele se možnosti ještě rozšířily. Nově je možno vést územní řízení společně s posouzením vlivů na životní prostředí, společné územní a stavební řízení a společné územní a stavební řízení s posouzením vlivů na životní prostředí. Zjednodušenému územnímu řízení a územnímu souhlasu se věnují naše další články. Co se týče nových postupů, obecně pro ně platí, co bylo popsáno výše. Rozdílem je, že příslušné k těmto řízením mohou být v případě některých staveb i speciální stavební úřady (například silniční nebo vodoprávní). Výsledkem těchto řízení je jediné rozhodnutí - společné povolení. Ve společném územním a stavebním řízení tak bude stavba jak umístěna, tak rovnou povolena.

Frank Bold Advokáti, s.r.o.

logoÚdolní 33
602 00 Brno

telefon: (+ 420) 545 213 975
e-mail: info@fbadvokati.cz

web: www.fbadvokati.cz/cs

Více o firmě Vyžádat další informace

Sdílet / hodnotit tento článek

Další kapitoly tématu „Povolování staveb

  1. Změny pro stavebníka rodinného domu po novele stavebního zákona od ledna 2018
  2. Užívání rodinného domu a zápis do katastru nemovitostí po 1. 1. 2018 bez kolaudace
  3. Co všechno je potřeba pro stavbu rodinného domu? Pozemek, povolení, dozor...
  4. Proces schvalování staveb přehledně. Platnost od ledna 2018
  5. První krok k povolení stavby: Územní řízení. Platnost od ledna 2018
  6. Územní souhlas: Umístění jednoduchých staveb a záměrů od ledna 2018
  7. Zjednodušené územní řízení dle novely stavebního zákona od ledna 2018
  8. Stavební povolení dle novely stavebního zákona od ledna 2018
  9. Ohlášení jednoduchých staveb v platnosti od ledna 2018
  10. Chcete zbourat dům či garáž? Kdy potřebujete povolení k odstranění stavby
  11. Zastavěná plocha stavby - jak se změří a co všechno se do ní počítá?
  12. Novela zákona o ochraně před hlukem klade nové povinnosti na stavebníky rodinných domů
  13. Jak dlouho platí stavební povolení? Dejte si pozor na termíny
  14. Stavba neoprávněná a nepovolená: Jaký je v tom rozdíl?
  15. Koordinované závazné stanovisko – co to je a kde to získat?
  16. Co je to EIA a k čemu je dobrá? Stav posouzení EIA po novele od ledna 2018
  17. Jaké lhůty má stavební úřad na vyřízení stavebního povolení na rodinný dům?
  18. Pravomoci stavebního úřadu - co může zakázat a co musí posuzovat
  19. Jakou kvalifikaci musí splňovat úředník na stavebním úřadě?
  20. Může stavební úřad ovlivňovat, jak má vypadat váš rodinný dům?
  21. Kdy může stavební úřad nařídit odstranění stavby, terénních úprav nebo zařízení?

Z kategorie Povolování staveb si přečtěte

Nový stavební zákon, příprava

Nový stavební zákon by měl být účinný na jaře 2023

Nový stavební zákon má nabýt účinnosti na jaře 2023. Počítá s tím harmonogram ministerstva pro místní rozvoj (MMR), které za přípravu zákona zodpovídá. Na tiskové konferenci to dnes uvedli ministryně ...

REKLAMA
REKLAMA

estav.cz v žebříčku návštěvnosti TOPlist

14.11.2018 konference TZB-info o bytových domech

Připravujete rekonstrukci bytového domu? Jak na úspory za energie a zhodnocení domu? Jak plánovat opravy a finance? Unikátní publikace pro účastníky. Těšíme se na vás v Praze.

Program a přihláška