Hledat
Mapa cennemovitostí v ČR
estav.tvnový videoportál
Všechna témata

Výstavba a rozvoj měst a obcí

Výstavba a rozvoj měst a obcí

Metropole, města, obce – vybudovat jakýkoli sídelní útvar pro soužití většího množství lidí vyžaduje součinnost mnoha profesí. Mezi všemi musí pak panovat shoda na výsledném řešení i provedení a výsledek by měl být trvanlivý a efektivně ekonomicky i udržitelně sloužit svým obyvatelů a uživatelům. Město je živoucí organismus, který se však proměňuje v čase podle měnících se potřeb, i vlivem stárnutí technologií nebo materiálů.

Na výslednou podobu města má vliv mnoho faktorů jako například:

  • Demografie
  • Kultura a historický vývoj
  • Přírodní podmínky, reliéf terénu, přírodní bohatství, klimatické podmínky
  • Ekonomika, průmysl
  • Soukromé zájmy obyvatel a investorů
  • Vztahy a dopravní propojení s okolím
  • Územní plánování obce, kraje, státu
  • Stavební předpisy, zákonné normy

Většina zásadních rozhodnutí o vývoji města je v demokratickém řízení státu v rukou volených zastupitelů potažmo městské rady, jednající na základě svých úvah nebo podnětů z jiných stran (občanů, firem).

Aby město drželo jednotný ráz a dobře fungovalo je však potřeba obracet se na odborné profese, které jsou více či méně zastoupeny v procesu vývoje města. Jsou jimi například:

  • Městský architekt
  • Urbanista
  • Městský inženýr
  • Dopravní inženýr
  • Krajinářský architekt
  • Developer
  • Pracovník Národního památkového ústavu

Všechny popsané profese se úzce podílejí na výsledné podobě města. Každý vidí záležitost ze svého pohledu, nicméně je nutná odborná způsobilost a přesah jedné profese do druhé. Je výjimkou, že by všechny profese byly přímo zaměstnanci či stálými spolupracovníky města. Často se v případě menších obcí jedná o volně sestavované týmy dle potřeby.

Pokud týmy nejsou sestaveny dobře, nejsou zastoupeny či jsou nedostatečně vyslyšeny doporučení některých profesních odborníků při jednotlivých stavebních projektech či v dlouhodobém plánování, může to způsobit zbytečné a nehospodárné využití veřejných prostředků, zkrácení životnosti daného řešení, nefunkčnost některých aspektů daného řešení nebo způsobit po výstavbě i nové problémy, kde dříve nebyly. Mělo by tak být v zájmu zastupitelstev úzce spolupracovat s širokým spektrem odborníků a naslouchat jim, jelikož lidská sídla jsou složitými a komplexními stavebními díly.

Velká města potřebují stálé týmy odborníků, nejen pracujících dle zadání vedení města, ale poskytujících i městu zpětnou vazbu na vydaná rozhodnutí, konzultující varianty a řešení. Odborné profese jsou často zastoupeny i v poradních komisích měst a obcí (například komisí pro výstavbu, komise pro životní prostředí atp.).

Městský architekt

V České republice má městského architekta cca 80 měst a obcí. Zatím je ale nesrovnatelně víc obcí, které služeb městského architekta nevyužívají. Jeho role není v naší legislativě přesně ukotvena, jeho rozsah prací se různí. V zásadě se ale jedná o profesi, která má ze své podstaty v rámci rozsahu prací domluvených s obcí držet celkovou koncepci města, dbát na zachování a rozvoj architektonických a urbanistických kvalit. Je často zástupcem města při jednání se soukromými stavebníky nebo v případě veřejných zakázek, jako například zpracování územního plánu.

Městský inženýr

Role městského inženýra je ještě méně zastoupena než městský architekt. Úkolem inženýra je dohlížet a konzultovat především městské sítě, technickou infrastrukturu, nakládání s energiemi, dopravní řešení atp.

Krajinářský architekt

Krajinářský architekt má být plnohodnotnou součástí týmu s inženýrem (inženýry) a architektem (architekty) v procesu plánování města. Jeho specializací je městská zeleň nebo správné nakládání s dešťovou vodou, popř. vhodné proudění vzduchu ve městě atp. To všechno může výrazně ovlivnit kvalitu životního prostředí města.

Developer

Developer přichází do území města s podnikatelským záměrem nové výstavby či přestavby jednotlivých staveb či celých území. Je proto nezbytné, aby úzce spolupracoval s městem (městskou částí) a respektoval místní výše řečené podmínky a požadavky města, úzce spolupracoval s výše řečenými profesemi. Stejně tak i developer, vkládající do projektu značné úsilí a finance na mnoho let dopředu potřebuje přehledné, stabilní a předvídatelné právní prostředí, podmínky výstavby. K tomu slouží mimo obligátních územních plánů a regulačních plánů například programy rozvoje obce, plánovací smlouvy nebo zásady pro spolupráci s developery.

Mohlo by vás zajímat

Ilustrační obrázek, Zdroj: fotolia, sergeyeva

Česká komora architektů: Novela stavebního zákona je promarněnou příležitostí

Novela stavebního zákona spolu s návrhem zákona o jednotném environmentálním stanovisku podle České komory architektů (ČKA) v řadě případů nijak významně neurychlí ani nezjednoduší stavební řízení a je krokem zpět. ČKA v tiskové zprávě uvádí, že novela je velmi smutný výsledek mnohaleté práce a promarněná…

Foto: Brise Vienna, Wiener Linien, Wien Energie, PID-VOTAVA, Zahraniční kancelář města Vídně Eurocomm PR Praha

Stavební povolení on-line, všude na kole, vzdělání na prvním místě. Vídeň se mění na ekologické a inteligentní město

Hlavní město Rakouska si vytklo za cíl být světovým experimentálním a inovačním centrem, jenž se postaví do čela při přechodu ke klimatické neutralitě v rámci Evropské zelené dohody. Současně s tím chce přispět ke zlepšení kvality života podporou udržitelného a integrovaného městského rozvoje prostřednictvím…

Zdroj: AdobeStock - laura

Jak města zbavit aut? A proč to prospěje nám všem? Přehled kreativních strategií evropských měst

Druhý největší a stále přirůstající zdroj znečistění ovzduší v evropských městech. Jeden z největších zabijáků dětí, těch nenarozených, předčasně narozených i zdravých a běhajících. Plošně nejrozšířenější zdroj stresu spojeného s hlukem. A také živoucí doklad rozevírajících se nůžek mezi chudými a bohatými. Tohle vše…

Zdroj: AdobeStock - terryleewhite

Příliš mnoho parkovacích míst. Zachrání naše města samostatně řídící automobily?

Auta, která nepotřebují pozornost řidiče, a přepravují pasažéry z místa na místo automaticky, dle zadání. Jsou bezpečná, efektivní, nenáročná, ekologická a dostupná každému. Zatím je to jen nesplněný sen futuristů a nadšenců, který má přinést zásadní revoluci externí mobility a navrátit města, jejichž plochu si dnes…

Chmee2, CC BY 3.0  , via Wikimedia Commons

Sladovna v Písku: Ruina se změnila na inspirativní dětskou galerii

I v jižních Čechách historicky zaměřených převážně na zemědělství lze nalézt příklad velmi vydařené regenerace brownfieldu. Pro budovu, která patří do fondu evropského průmyslového dědictví, bylo potřeba najít nové atraktivní využití. Tento záměr se povedl a dnes slouží jako multifunkční kulturní prostor pro…

Zdroj: AdobeStock - philipus

Město bez aut s nulovými emisemi mělo být rájem. Stavba se zasekla. Co je nyní?

Naplňující futuristické vize, bezbřehý techno-optimismus. Snaha o vytvoření světového unikátu, příkladu hodného následování. Tohle všechno byl, je a nejspíš ještě po nějakou dobu bude unikátní projekt zázračného města budoucnosti, Masdar City, rostoucí v pouštních pustinách za Abú Dhabí. Města, které mělo být jako…

Zdroj: Fotolia.com - laborec425

Rychlejší než výstavba českých dálnic je pohyb hlemýždě. Nedokončenou dálniční síť nelze efektivně využívat

Úvahy o první československé dálnici se vedou od roku 1934. Tvar a rozsah dálniční sítě byl ustanoven v roce 1964. Prvních dvacet jedna kilometrů dálnice z Prahy do Mirošovic bylo otevřen v roce 1971. Od té doby stavíme průměrně 27 km dálnic za rok. To je tempo patnáctkrát pomalejší, než je rychlost hlemýždě.

Ilustrační obrázek, Zdroj: fotolia

Přírodní koupaliště postaví trojice obcí v Hlubočkách u Olomouce

Obnovit kdysi oblíbené koupaliště plánují společnými silami v údolí řeky Bystřice obce Hlubočky, Velká Bystřice a Mrsklesy, aby se jejich obyvatelé v létě už nemuseli jezdit osvěžovat do bazénů například do Penčic, Bělkovic nebo Olomouce. Samosprávy chystají podklady pro územní a stavební řízení, do budování…

Zdroj: Ing. Arch. Eva Truncová

Dejte šanci brownfieldům, říká mladá architektka

Území, kde stávala proslulá brněnská továrna Kras, by mohlo dostat novou šanci. Vítězný projekt studentky architektury Evy Truncové s názvem Dva tisíce osmdesát čtyři nabídl funkční alternativu k developerskému záměru výstavby běžného polyfunkčního bytového komplexu. Vítězku soutěže jsme požádali o rozhovor.

Zdroj: AdobeStock - poliorketes

Městský inženýr: Města mají velký problém. Vedení měst nerozumí infrastruktuře, nemají koncepci sítí

Město je jeden velký organismus. Podobně jako lidské tělo. Občas je potřeba jej léčit nebo udržet v perfektním stavu. K tomu je nutný tým lékařů specialistů, kdy každý nich má přehled o specializaci kolegů. Tak by mělo fungovat i plánování měst s týmem odborníků – urbanistů, architektů, dopravních projektantů,…

Zdroj: AdobeStock-william87

Města bez aut. Moderní trend nebo historický skanzen? Jak omezit počet aut ve městě?

Když se otevře téma urbanismu měst, kde k životu nepotřebujete auto, zajímá nás v první řadě, kde už takový model ozkoušeli, a s jakými výsledky. První a veskrze pozitivní zprávou, kterou si každý může ověřit na síti, je, že takových měst, jejich čtvrtí a předměstí, jsou po celém světě vyšší desítky, stovky. Jak…

Nový vzhled knihovny - zdroj Monom, vizualizace

Nová budova knihovny v Praze. Knihovna na Petřinách zahajuje (pře)stavbu

Knihovny 21. století si žádají nový přístup ke vzdělávání a vyhledávání informací. Stávají se multifukčním, kulturním a společenským centrem, kde se lidé setkávají, sdílejí své myšlenky a zkušenosti. Budova na Petřinách, která byla návštěvníkům k dispozici více než padesát let, si radiální změnu rozhodně zaslouží.…