REKLAMA

Dům v podobě ledové kostky v subtropickém klimatu

Když profesionálové z brazilsko/francouzského architektonického studia Triptyque dokončili v loni na jaře (2014) svůj projekt Groenlândia, byla odborná veřejnost trochu zmatená. Proč? Zaprvé jakoby se výsledný objekt vzpíral přirozené gravitaci, zadruhé - i když se nachází ve slunném Sao Paulu, naplňuje bezezbytku hmotnou podstatu svého názvu: Připomíná kostku ledu.

Stranou také ponechme zacílení architektonicky bezesporu zajímavého objektu pro komerční využití (údajně by se mělo jednat o kanceláře, projekční kancelář a prezentační/prodejní prostory), i když svou originalitou a celkovým ztvárněním stojí mnohem blíže třeba provedení obrazové galerie. Za podívání ale rozhodně stojí.

Zelené plíce Sao Paula nejsou pro každého

Téma převrácené gravitace, protikladů a světla se prolíná celým objektem Groenlândia a vytváří klíčové schéma. Stavba, která se nachází v luxusní rezidenční čtvrti Sao Paula (Jardins) je zasazena do malého vysazeného parčíku (celková plocha 990 metrů čtverečních), přirozeně zastíněná vzrostlou vegetací, se kterou je „prorostlá“ lavinou žakarandových palem a popínavých keřů. Čtvrť je díky množství zahrad považována za zelené plíce Sao Paula, byť k těmto plicím se málokdo dostane. Většina zeleně je totiž skryta za vysokými zdmi luxusních domů. Komerční objekt Groenlândia tu vznikl na místě zdemolovaného domu, a tudíž je čestnou výjimkou, neboť prostor zahrady je volně přístupný z ulice. Primárně ale k parkové relaxaci neslouží.

Kus portugalského Grónska pod rovníkem

Stavba na první pohled zaujme jednak nahloučenou pravidelnou masou bílého mramoru (ve skutečnosti beton s mramorovými obklady), chtělo by se říct v až nepřiměřeném množství, a pak už se naše oči rozbíhají po vyvýšené střeše se skleněnými stropními průhledy, oceli na zábradlích i masivech do prostoru otevřených oken. Příměr s kostkou ledu je na místě: právě reminiscence Grónska, sněhu a ledu i „zelené země“ totiž sehrála roli nenáhodné inspirace designérů a architektů studia Triptyque. „Ten vtip s Grónskem se ale stal brzy nosnou myšlenkou celého projektu,“ říká Greg Bousquet, člen projekčního týmu. „Chtěli jsme něco chladivého a jednoduše elegantního zasadit do horkého Sao Paula.“ Na projektu se podíleli zejména Pedro de Mattos Ferraz a Paulo Adolfo Martins, ale prakticky celý tým tu na jednotlivých detailech zhodnotil své zkušenosti.

Světlo v hlavní roli

Výsledné dílo kupodivu (podle slov projektantů) nepodléhá kameni, limitujícím prvkem je tu světlo. V Sao Paulu představuje spíše problém jeho nadbytek než nedostatek, a proto práce s přirozeným zástinem výrazně dotváří celkový charakter stavby. Organicky působící výčnělky, terasy zastřešené pergolami, předsunuté balkóny kryté zástěnami, jež zastiňují vlastní okna před horkým sluncem, a to vše při zachování ostře pravoúhlých tvarových dispozic. Masivní kvádry tesaného kamene působí majestátně, bílá barva neabsorbuje v takové míře sluneční záření (spíše ho odráží), a působí svěžím dojmem. Kompozici uzavírá pravidelná čtvercová střecha (300 m²), podepřená centrálním kamenným dvou-blokem (kolem kterého vede spojovací schodiště všemi patry).

Monolit lehký jako pírko

Zdá se jakoby Groenlândia byla pravidelnou kostkou, monolitem, která se až při bližším pohledu „rozpadá“ jednotlivými členitějšími prvky skla a oceli na tři oddělitelná patra (přízemí, první patro, střešní patio). Brazilská architektura je stále ještě ve značné míře závislá na betonu, což platí i pro Groenlândia, ale designové provedení tlumí to, co tu nazývají „brutálním betonovým expresionismem“, a dochází k částečné de-materializaci holé budovy. „Cíleně jsme usilovali o vytvoření konfliktu mezi váhou a lehkostí, mezi jednolitým masivem, který je současně vzdušný, lehký.“ Dosaženo toho bylo s pomocí dvou nosných pilířů, které prochází středem celé budovy a podepírají střechu, uzavřenou ve skle, kameni a oceli. Přízemí proti tomu díky důmyslnému prosklení vytváří dojem neexistence ohraničeného prostoru, a první patro tak jakoby visí ve vzduchu.

Technické parametry stavby

Název projektu: Groenlândia
Architektonické studio: Triptyque Architecture
Lokalizace: Brazílie, Sao Paulo, Rua Groenlândia
Vedoucí projektu: Pedro de Mattos Ferraz, Paulo Adolfo Martins
Partneři projektu, odborná konzultace: Murillo Fantinati, Luísa Vicentini, Priscila Mansur, Priscila Fialho, Natallia Shimora, Gabriele Falconi, Alfredo Luvison, Danilo Bassani, Thiago Bicas
Dodavatel stavby: Brandao e Marmo, A.Toledo, J. Carmona
Fasáda: Granicut, Arquiteto Paulo Henrique Araldi Pena
Sklo: Primo Vidros
Osvětlení: Cia da Iluminação
Dřevěné podlahy: Phênix Decor Pisos
Kovové prvky: São Carlos
Zámečnické práce: Paulifer
Natěračské, malířské práce W Cor
Rozvody elektřiny, hydraulika: K2P Projetos
Zahradní architektura: Bia Abreu e Triptyque
Celková plocha: 993 m²
Plocha základů (nultého patra) 308 m²
Přízemí: 290 m²
Střešní patio: 341 m²

Architektonické studio Triptyque

Architektonické studio Triptyque zakládali v roce 2000 Grégory Bousquet, Carolina Bueno, Guillaume Sibaud a Olivier Raffaelli, kteří se navzájem znali jako spolu-studenti a absolventi pařížské Ecole d’Architecture de Paris-La-Seine. Sídlem společnosti, a také cílem jejich prvních projektů se stalo brazilské Sao Paulo, a teprve od roku 2008 expandovali (či se spíše částečně navrátili) do Paříže. Společné se jim stala především potřeba řešit problém růstu měst, přičemž se zaměřili na samu podstatu „evoluce veřejného prostoru“.

Zodpovědnost vůči životnímu prostředí u nich stojí na stejné úrovni jako důraz na inovativní přístup k projekční práci a zapracování moderních poznatků do vlastního repertoáru. Od roku 2008 sbírají za své práce (například Colombia 325, Harmonia 57) prestižní ocenění, například na benátském bienále (2008) nebo AFEX na Francouzském pavilonu (2010). V současnosti pracuje pro pařížskou a brazilskou pobočku přes třicet architektů a designérů.

Sdílet / hodnotit tento článek

Mohlo by vás zajímat

Když historie promluví do návrhu moderní vily

Když historie promluví do návrhu moderní vily

Když se architekti při tvorbě projektu nechají důsledně inspirovat stavební minulostí cílového území, výsledky mohou být zajímavé. V případě Villa mediterranea na Ibize pak blížící se k dokonalosti. ...

White villa – dům s (ne)tradiční sedlovou střechou

White villa – dům s (ne)tradiční sedlovou střechou

Zapálený pro svou vizi, ale nejistý v tom, jak jí dosáhnout, zapojil klient do návrhu svého moderního, minimalistického a otevřeného rodinného domu profesionální architekty. Záměr, se kterým byl dům ...

Dům jako okno do krajiny

Dům jako okno do krajiny

Harmonický domov s privátní zahradou je možné vytvořit kdekoli. Důkazem je přestavba, která rozšířila malý rodinný dům v hustě osídlené části Japonska o multifunkční prostor s kuchyní, zimní zahradu ...

Obytný dům na předměstí Medellínu

Obytný dům na předměstí Medellínu

Obyvatelé moderního města se nezříkají prvků tradiční architektury, byť je spojena s jejich vlastní „venkovskou“ minulostí. Casa BO /House BO od architektonického studia plan B arquitectos z tohoto ...

Neviditelný dům na horském svahu

Neviditelný dům na horském svahu

Komfortní bydlení v drsném prostředí velehor nenabízí pouze srub nebo odolná horská chalupa. Příjemnou alternativou může být moderní design zaklesnutý do země. Příkladem je atypický dvoupodlažní ...

Kamenný dům? Rekonstrukce, která představuje výzvu

Kamenný dům? Rekonstrukce, která představuje výzvu

Co je zapotřebí pro realizaci citlivé rekonstrukce "domu s minulostí"? Práce s dobovým materiálem a znalost původních stavebních postupů je jen základ. Od skutečně schopného řešitelského týmu se ...

REKLAMA
REKLAMA

estav.cz v žebříčku návštěvnosti TOPlist