REKLAMA
Hledat
Mapa cennemovitostí v ČR
estav.tvnový videoportál
Všechna témata
Barvy v interiéru více o tématu

Teorie barev, míchání a modely barev

Z fyzikálního hlediska je barva označení vlnové délky viditelného světla. Barevné vidění lidského oka umožňují receptory zvané čípky. Lidské oko má čípky trojího druhu, citlivé na tři základní barvy - červenou, zelenou a modrou (R, G, B). Detailněji si o tomto barevném modelu povíme později.
Teorie barev, míchání a modely barev

Rozsah vlnových délek viditelných barev se pohybuje od 800 nm do 400 nm. Pro úplnost mezní vlnová délka je 625 – 800 nm pro červenou barvu a na opačném konci 400 – 430 nm pro fialovou – purpurovou. Za tyto hranice již lidské oko nevnímá a hovoříme o infračerveném záření (více jak 800 nm) nebo ultrafialovém záření (méně jak 400 nm). Rozdělení barev odpovídají nejenom určité vlnové délky, ale i frekvence.

Tečku za touto exkurzí učiníme objevem, že někteří živočichové mají v sítnici oka čípky čtyři nebo pouze dva. Kůň kupříkladu nemá čípky, které jsou citlivé na zelenou barvu. Váš psí mazlíček je v podstatě „barvoslepý“, ale paradoxně velmi dobře vnímá červenou a žlutou barvu.

Lze tedy říci, že povrch má barvu světla, které odráží nebo vyzařuje. Odraz závisí na složení spektra dopadajícího světla a na tom, které složky spektra tohoto světla povrch odráží a které pohlcuje a s jakou intenzitou. Stejně tak záleží na úhlu pozorování objektu. Potud definice.

„Proč dělat svět černobílý, když nám Bůh nadělil barvy?“
Oskar Wilde

Míchání barev

Subtraktivní míchání barev

Vzniká kladením barev na sebe. Je to obdoba míchání pigmentových barev nebo kladení barevných filtrů přes sebe. S každou další vrstvou se snižuje část původního světla - světlo je více pohlcováno. Mícháním od sebe barvy vlastně odečítáme.

K pochopení teorie barev vyjdeme ze tří elementárních barev, tzv. ZÁKLADNÍCH BAREV.

ZÁKLADNÍ BARVY – jsou v tomto typu modelu modrá, žlutá a červená.

SEKUNDÁRNÍ BARVY – vzniknou smícháním dvou barev základních. Jsou to oranžová, fialová a zelená barva. Už si vzpomínáte, jak jsme ve škole míchali vodovky nebo tempery a barvy se nám kouzelně měnily před očima? Dosti často to končilo u něčeho jako je černá, či tmavě šedá.

TERCIÁRNÍ BARVY – vzniknou smícháním základní a nejbližší sekundární barvy. Např. mezi žlutou a oranžovou je terciární barva žlutooranžová viz. model barev.


KOMPLEMENTÁRNÍ BARVY – pokud v našem dvanáctiúhelníku vezmeme barvy ležící proti sobě, jsou to barvy komplementární. Jsou proti sobě v maximálním kontrastu a používají se často tak, že jedna barva je převládající a druhá zde tvoří doplněk, akcent.


TRIADICKÉ BARVY – jsou barvy ve stejných rozestupech od sebe a nejsou tak kontrastní vůči sobě jako barvy komplementární. Pokud se podíváte na obvod modelu, čím bližší barva, tím menší kontrast. To je dáno logicky mícháním barev, které pochopitelně nekončí u těchto tónů, ale lze odstíny míchat prakticky donekonečna.


ROZŠTĚPENÉ KOMPLEMENTÁRNÍ BARVY – jedna barva je základní a další jedna či dvě barvy mohou být vedlejší barvy její barvy komplementární.

TÓN – barvy viditelného spektra nazýváme „čisté tóny“. Přidáním bílé nebo černé vznikne „tón“. Při kombinaci určitého tónu s jeho světlejším nebo tmavším odstínem vzniká tzv. TÓN V TÓNU. Tato kombinace je hojně používaná v kadeřnictví, ve vzorech látek, koberců, podlahoviny, tapet aj.

SYTOST – nejintenzivnější podoba tónu je sytá, netlumená černou nebo bílou.

SVĚTLÝ ODSTÍN – tón, do něhož byla přidána bílá. Světlé odstíny vč. pastelových patří mezi barvy vhodné pro převážnou výmalbu místností.

TMAVÝ ODSTÍN – je tón vzniklý přidáním černé, barvu ztmavuje.

PASTELOVÉ BARVY – jsou barvy tlumené silně bílou nebo šedou. Obtížně se reprodukují. Jsou vynikající jako podklad pro další barvy sytější nebo kontrastnější.

MONOCHROMATICKÉ BARVY – jsou odstíny jedné barvy, skvěle se kombinují s barvou kontrastní.

CMYK

Model je založený na tzv. subtraktivním míchání barev a je to známý systém, který začíná u modré azurové (Cyan), červené purpurové (Magenta) a žluté (Yellow) a je doplněn o černou barvu (nikoliv BlacK ale Key), jež vznikne smícháním základních barev. Tento model se využívá u reprodukčních zařízení, tiskáren aj.

Aditivní míchání barev

Je míchání na principu barevných světelných kuželů, které mícháním získávají vyšší intenzitu než barvy míchané. Míchání probíhá na bílém podkladu a smícháním tří základních barev vznikne barva bílá. Tento model se užívá u počítačových monitorů, televizorů aj. Barvy se mícháním sčítají a zvyšuje se jejich intenzita.

RGB

Model je založen na aditivním míchání barev. Základní barvy jsou zde červená (Red), zelená (Green) a modrá (Blue).

Ing. arch. Petr Brandejský

Prošel projekcí BVV, pracoval na „volné noze“, následně ve firmě zabývající se komplexními službami v oblasti návrhů kancelářských celků a realizací logistického uspořádání. Od r. 2008 pracoval jako hlavní architekt nadnárodní společnosti v oblasti investiční výstavby. Po návratu na „volnou nohu“ se zabývá mimo zmíněných činností i inspekcí nemovitostí a odbornými recenzemi. Od roku 2014 píše, jako externí redaktor pro Moravu, pro internetový portál zabývající se stavebnictvím a úsporami energií TZB-info.cz a pro internetový portál určený široké stavební veřejnosti ESTAV.cz.

Sdílet / hodnotit tento článek

Další kapitoly tématu „Barvy v interiéru

  1. Teorie barev, míchání a modely barev
  2. Jak barvy ovlivňují náš interiér a náladu
  3. Barevnost stěn a stropů – jak opticky zvětšit místnost
  4. Jak sladit barvy v interiéru
  5. ROZHOVOR: Jak zvládnout výmalbu interiéru

Související témata

Mohlo by vás zajímat

Barevné nálady, kombinace, inspirace: Šedá

Barevné nálady, kombinace, inspirace: Šedá

Šedá se řadí mezi hlavní neutrály. Sama o sobě je nudná, konzervativní, ale také důstojná a elegantní. Nevzbuzuje žádné velké emoce, obecně je spojována s něčím nečistým, špinavým, chudobou, pokorou, omezováním a nejistotou. V interiérech je však velmi oblíbená pro svou nadčasovost a možnosti kombinování. Tlumí,…

Barevné nálady, kombinace, inspirace: Modrá

Barevné nálady, kombinace, inspirace: Modrá

Klasická nauka o barvách praví, že modrá je studená, klidná a elegantní. O které modré však hovoříme a v jakém kontextu? Na tuto otázku je třeba si vždy odpovědět, než se do konkrétního výběru pustíme.

Barevné trendy v interiéru: minulé i budoucí

Barevné trendy v interiéru: minulé i budoucí

Barvy v interiéru se mění dle trendů stejně jako v módním průmyslu. Možná to není tak rychlé, protože interiér nepřevléknete tak snadno jako nové šaty, a také to neznamená, že bychom měli změnit vybavení bytu každým rokem. Trendové barvy se nejčastěji používají na doplňky, výmalbu či na tapetu, prostě na prvky, které…

REKLAMA