REKLAMA
Hledat
Mapa cennemovitostí v ČR
estav.tvnový videoportál
Všechna témata
Ergonomie a zlatý řez více o tématu

ROZHOVOR: Správná ergonomie pracovního místa zvyšuje výkonnost zaměstnance

Současný nedostatek zaměstnanců na trhu práce nutí firmy přinášet další nefinanční benefity, kterými pracovníky nalákají. Někteří zaměstnavatelé začínají více přemýšlet i nad pracovním prostředím, které je oproti jiným výhodám stále opomíjené. Kvalita pracovního prostředí a ergonomie pracovního místa přitom ovlivňuje nejen výkonnost a fluktuaci, ale také zdraví zaměstnanců.

ESTAV.cz se ptá...

Začneme od základní věci: Stůl. Jaké je ideální uspořádání?

Bc. Petr Bořuta, CAPEXUS, marketingový specialista

Bc. Petr Bořuta, CAPEXUS, marketingový specialista, odpovídá ...

Správně upravené místo musí umožňovat nejen pohyb a snadnou změnu polohy, ale také pohodlný přístup k různým částem pracovní plochy. Například telefon by měl být umístěn na straně nedominantní ruky, často užívané předměty by měly ležet přímo před pracovníkem.

ESTAV.cz se ptá...

Jak má správně vypadat pracovní místo pro práci u počítače?

Petr Bořuta, odpovídá ...

Výška pracovní roviny nad podlahou by měla být přibližně stejná jako je výška lokte nad podlahou; nezáleží při tom, zda člověk pracuje vsedě či vstoje. Rozpětí by mělo při práci vestoje dosahovat 95–120 cm od země, při práci vsedě 20–35 cm nad sedadlem. Pro zdravá záda je důležitá především možnost upravovat výšku a náklon monitoru. Horní hrana monitoru by měla být v úrovni očí nebo těsně pod ní, jinak hrozí chronické problémy s krční páteří. V případě, že zaměstnavatel poskytuje pracovníkům pouze notebooky bez externích monitorů, je vhodné dodat k nim také stojany umožňující náklon monitoru.

Velmi nešťastné je umístění monitoru nebo klávesnice vpravo nebo vlevo od středu stolu, s čímž se často setkáváme na přepážkách různých klientských center nebo úřadů.

U židle je kritérií pro správnou ergonomii ještě více. Pracovní židle by měla mít výškově nastavitelné opěradlo – důležité je, aby se opěradla dotýkala ramen. Výškově nastavitelná by měla být i bederní opěrka, která při správném postavení podporuje přirozené zakřivení páteře. Lokty a předloktí je třeba mít položené po celé délce opěrek, aby paže a ramena relaxovaly. S tím souvisí i často opomíjený fakt, že u opěrek bychom měli mít možnost nastavit nejen výšku, ale i rozpětí, a že by měly být vyrobeny z měkkého plastu, který pruží.

Capexus stůl Actiu Mobility umožňující stání Zdroj: CAPEXUS

ESTAV.cz se ptá...

Kolik prostoru je potřeba okolo pracovního místa? Jak by mělo být umístěno v prostoru místnosti?

Petr Bořuta, odpovídá ...

Pro pohyb do stran bychom měli mít dispozici alespoň 50 cm, ideální pro pohyb vpřed a vzad je pak rozsah 70 cm. Důležitá je i výška prostoru pro nohy, která by měla dosahovat nejméně 60 cm. Chodidla by celou svou délkou měla spočívat na podlaze.

Co se týče rozmístění stolů, je třeba myslet na to, aby maximální počet lidí měl krytá záda. Určitě sami znáte ten nepříjemný pocit, když vám někdo kouká přes rameno – právě krytá záda jsou pro pocit soukromí jedním z nejdůležitějších faktorů. Všechny stoly samozřejmě nemůžete umístit zády ke stěně, proto je vhodné například okolo stolů rozmístit květiny nebo akustické paravány, které navíc snižují dobu dozvuku v prostorech, čímž dochází ke snížení hlučnosti.

Důležité je i v openspace zajistit možnost práce v soukromí a bez rušení vnějších vlivů – proto do kanceláří umísťujeme různé uzavřené klidové místnosti pro jednoho, relaxační zóny nebo sedačky, třeba s vysokými ušáky, které člověka od okolí oddělí.

ESTAV.cz se ptá...

Jaké jsou možnosti moderního kancelářského nábytku ve vztahu k ergonomii?

Petr Bořuta, odpovídá ...

V kancelářích je nejvhodnější pracovat střídavě vsedě a vestoje, proto firmám doporučujeme výškově nastavitelné stoly. Není přitom nutné pořídit polohovatelné stoly všem lidem ve firmě – zaměstnanci se u nich mohou střídat a navíc se hodí jen pro určité profese. Ocení je především lidé, kteří většinu dne tráví v budově a nechodí na schůzky, například účetní, administrativní pracovníci nebo oddělení nákupu. Oblíbený je i u vývojářů.

Polohovací židle je už určitým nutným standardem. U firem nyní sledujeme výrazný trend investic do nábytku umožňujícího takzvané aktivní sezení. Židle, která aktivní sezení podporuje, se přizpůsobuje pohybu člověka, který na ni sedí a hýbe se spolu s ním. Právnické a IT společnosti jsou dnes často ochotny dát za kvalitní židli pro své zaměstnance i více než 15 000 Kč.

Ani špičkový stůl a židle však nejsou samospásné. Pokud budete mít špatně umístěný monitor, záda vás budou bolet stejně.

Capexus stůl Actiu Mobility umožňující stání Zdroj: CAPEXUS

ESTAV.cz se ptá...

Co mohou způsobit chyby v ergonomii?

Petr Bořuta, odpovídá ...

Nezdravé pracovní prostředí doprovázejí náklady, které si s ním zaměstnavatelé hned nespojí. Nemocenské pramenící z vleklých problémů se zády nejsou žádnou výjimkou. Rizikem u nesprávně zvolené židle je především uvolněné držení těla, které se projevuje zvětšenou hrudní kyfózou, tedy dobře známými kulatými zády. Kyfóza se projevuje tak, že často předsunujeme hlavu a ramena vpřed a pak máme ztuhlé svaly v oblasti krční páteře třeba zdvihač hlavy nebo horní trapézový sval, a naopak ochablé hluboké svaly krční. Dýcháme mělce, trápí nás bolest v oblasti bederní páteře způsobená její hyperlordózou.

Při dlouhodobém sezení, které není vyváženo jinými aktivitami, bývá zaměstnanec unavený, ochabují mu svaly a snižuje se jeho fyzická zdatnost. V kombinaci s nezdravým životním stylem může sedavé zaměstnání vyústit v problémy s nadváhou a zvyšuje se také riziko vzniku cukrovky nebo srdečního onemocnění. Svůj životní styl každý ovlivňuje sám, ale i zaměstnavatelé mohou motivovat k pravidelnému pohybu. Ideální je zavést alespoň párkrát za týden desetiminutovky se strečinkem.

Sdílet / hodnotit tento článek

Další kapitoly tématu „Ergonomie a zlatý řez

  1. Ergonomie, věda o rozměrech a poměrech - úvod
  2. Lidské tělo - rozměry a proporce
  3. Ergonomie, věda o rozměrech a poměrech - teorie zlatého řezu
  4. Ergonomie, věda o rozměrech a poměrech - zlatý řez v praxi
  5. Ergonomie, věda o rozměrech a poměrech - kompozice
  6. Ergonomie, věda o rozměrech a poměrech - lidské proporce
  7. Ergonomie, věda o rozměrech a poměrech - člověk v prostoru a u stolu
  8. ROZHOVOR: Správná ergonomie pracovního místa zvyšuje výkonnost zaměstnance

Související témata

Mohlo by vás zajímat

Ergonomie, věda o rozměrech a poměrech - člověk v prostoru a u stolu

Ergonomie, věda o rozměrech a poměrech - člověk v prostoru a u stolu

Ergonomie je vědní obor, který se zabývá vhodnými rozměry a tvary nástrojů, mobiliáře, předmětů denní potřeby, prostě všeho, co nás obklopuje. A to tak, aby vše maximálně vyhovovalo našim možnostem a potřebám. Pro stavebnictví a architekturu patří ergonomie mezi základní kameny oboru. V sérii článků na ESTAV.cz nás…

Ergonomie, věda o rozměrech a poměrech - lidské proporce

Ergonomie, věda o rozměrech a poměrech - lidské proporce

V předcházejících dílech jsme si podrobně prošli pojmy zlatý řez a kompozici. Ukázali jsme si, že hledání souvislostí rozměru lidského těla a věcí okolo nás, dráždí lidskou mysl už odpradávna. Ale jak to všechno skutečně souvisí s každodenní realitou okolo nás?

REKLAMA