REKLAMA
Témata Hledat

Architektonické inspirace

Mozaika nápadů z celého světa na ESTAV.cz!

Chytré parkování pro chytrá města

Osobním automobilem najede průměrně každý občan České republiky ročně 6 500 km. To znamená, že denně ujede jen něco kolem 18 km. Z této vzdálenosti přibližně 4 km připadá na hledání vhodného parkovacího místa. Řidiči tedy musí dennodenně řešit nejen složité dopravní situace v přeplněných centrech měst, ale i to, kde rychle a bezpečně zaparkovat svůj automobil. A jsou mezi námi i lidé, kteří kvůli svému pohybovému hendikepu potřebují najít parkovací místo bezpodmínečně co nejblíže cíli cesty.
Chytré parkování pro chytrá města

Společnost Siemens pod hlavičkou Siemens Smart Parking nabízí navigaci na volná parkovací místa prostřednictvím čidel umístěných ve vozovce. Tato síť senzorů dokáže řidiče s pomocí mobilního telefonu nejen navigovat na volné parkovací místo, ale svede třeba i navigaci k lékaři.

Naváděcí systém rovněž zbavuje řidiče obav z nezaplaceného parkovného. Vhodná aplikace v mobilním telefonu nebo jiném chytrém zařízení připojeném k internetu totiž umožní za parkování i zaplatit, případně prodloužit parkovací dobu. Přidanou hodnotu však tento chytrý systém přináší i samotným poskytovatelům parkovacích služeb. Monitoring a včasné upozornění na nezaplacené parkovné umožňuje provozovateli dosahovat vyšší efektivnosti a zákazníky vede při využívání parkovacích míst k vyšší ukázněnosti.

Odolný proti nejrůznějším vlivům

Bezdrátový parkovací senzor si dokáže velmi dobře poradit i s nejrůznějšími rozmary počasí. Pracuje na principu infračerveného záření, přičemž v případě, že dojde k zakrytí infrasenzoru, v zimních měsících například sněhem, probíhá detekce prostřednictvím elektromagnetické indukce. Odolnost proti teplotním výkyvům se pohybuje v rozmezí -10 °C až +55 °C.

© Fotolia.com - leungchopan

Bezdrátový přenos informací z/do senzoru zajišťuje interní anténa. Životnost zařízení je relativně dlouhá, baterie dokáže udržovat senzor v provozu po dobu 5 – 7 let (v závislosti na způsobu používání), poté ji lze samozřejmě vyměnit. Senzor dokáže dobře vzdorovat i mechanickým vlivům. Jeho kupolovitá část byla s pozitivním výsledkem testována na zátěž až 10 000 kg. Ploché provedení celého zařízení navíc eliminuje nebezpečí jeho fyzického poškození při zimní údržbě.

K dalším významným funkcím tohoto systému patří kupříkladu integrovaný RFID čip, jehož prostřednictvím lze zajistit zvláštní parkovací povolení pro invalidy či rezidenty. Důležitá je rovněž flexibilita a dynamičnost výběru parkovacích poplatků, které senzorická síť skýtá. Dobu parkování či výši poplatků tak lze průběžně upravovat v závislosti na aktuální dopravní situaci ve městě. Nové parkovací systémy, které uvádí do praxe společnost Siemens, tak nejenže méně zatěžují peněženku parkujícího, ale přispívají také ke snížení emisí a k plynulejšímu dopravnímu provozu ve městech.

Monitoring parkovacích míst umožňuje:

  • Přesné statistiky o obsazenosti parkovacích míst
  • Přesné statistiky o platební morálce řidičů (ve vazbě na el. platby)
  • Přesné informace o řidičích, kteří porušili stanovený režim parkování – doba parkování, omezení vjezdů
  • Méně personálu v ulicích města
  • Použití mobilní aplikace i pro navádění na volná místa
  • Navigační tabule s uvedením počtu volných míst
  • Zlepšení využití stávajících parkovacích míst
  • Analytický nástroj pro definování dalšího rozvoje

© Fotoliam.com - moonrise

Budoucnost chytrého parkování

Vývoj však pokračuje, o čemž svědčí projekt „chytrého parkování“, který nese název Siemens Advanced Parking Management. Jak by měl tedy tento nový parkovací systém fungovat v městském provozu? Do lamp pouličního osvětlení nebo na fasádách budov budou umístěny radarové senzory, které budou neustále sledovat parkovací plochy a podávat informace o jejich obsazenosti. Městská správa pak bude tyto informace shromažďovat a předávat je řidičům.

Princip celého systému je jednoduchý: senzory zhruba o velikosti pěsti dospělého člověka vysílají mikrovlny do předem stanoveného prostoru. Pokud vlny narazí na překážku, odrazí se zpět k senzoru, který je zachytí. Speciální algoritmus následně vypočítá, zda se zjištěný objekt nachází na místě pro parkování, a pokud ano, jak je velký a v jaké je pozici. Radarové senzory tohoto systému mají nižší rozlišení než běžné monitorovací kamery, to je však v tomto případě výhodou, protože tak lze získávat pouze schematické zobrazení, takže není dotčeno právo na ochranu osobních údajů. Tyto senzory také nejsou příliš ovlivnitelné nepříznivým počasím a jejich provoz je i ekonomičtější, než je tomu v případě senzorů zabudovaných do země.

Pilotní projekt systému byl spuštěn v září 2015 v Berlíně, ve kterém senzory umístěné ve veřejném osvětlení mapují 250 metrů dlouhý úsek ulice. Systém je současně napojen na multifunkční plánovač tras, takže když není ve sledovaném úseku žádné volné místo, plánovač okamžitě poskytne doporučení kde zaparkovat a jak se na dané místo dopravit prostřednictvím veřejné dopravy.

Informace ze senzorů bude v budoucnu možné využít k optimalizaci rozmístění parkovacích ploch po městě a také k flexibilní diferenciaci parkovacích poplatků, zohledňujících vytíženost parkovišť v konkrétní denní dobu či den v týdnu. Vedení města by následně mělo být na základě vyhodnocení těchto údajů schopno rozložit parkování mezi různé části města.

Sdílet / hodnotit tento článek

Přečtěte si více k tématu Dopravní stavby

Soud odmítl žalobu Dětí Země na stavbu nového nádraží v Brně

Soud odmítl žalobu Dětí Země na stavbu nového nádraží v Brně

Krajský soud v Brně odmítl žalobu spolku Děti Země proti územnímu rozhodnutí na stavbu brněnského nádraží v odsunuté poloze v místě dnešního dolního nádraží. Důvodem je o dva dny opožděné podání žaloby, uvedly Děti Země v tiskové zprávě na svém webu. Územní rozhodnutí je tak pravomocné a Správa železniční dopravní ...

Brno, Ilustrační obrázek © fotolia.com

Brno chce začít práce na dokumentech pro vznik vodáckého kanálu

Brno chce vybudovat vodácký kanál u lokality Anthropos. Může začít pracovat na výběru zhotovitele dokumentace pro územní rozhodnutí, řekl dnes novinářům městský radní pro sport Jaroslav Suchý (KDU-ČSL). Půlkilometrový kanál by měl stát odhadem 350 milionů, město bude chtít získat dotaci od státu.

Za sesuv na D8 podle odborníků mohl nezajištěný zářez a déšť

Za sesuv na D8 podle odborníků mohl nezajištěný zářez a déšť

Sesuv na dálnici D8 v Českém středohoří před šesti lety podle odborníků z Technické univerzity Ostrava způsobil nezajištěný zářez trasy dálnice ve svahu a silný déšť. Na vině podle nich nebyla těžba kamene v lomu Dobkovičky. Uvedli to ve zveřejněné videoprezentaci, na kterou upozornila organizace Děti Země. Stát v ...

Územní rozhodnutí pro odsun nádraží bude řešit soud v Brně

Územní rozhodnutí pro odsun nádraží bude řešit soud v Brně

Žalobu Dětí Země proti územnímu rozhodnutí pro odsun brněnského železničního nádraží bude řešit Krajský soud v Brně. Aktivisté žalobu původně podali do Ostravy, kde působí speciální senát pro velké dopravní stavby. Nejvyšší správní soud (NSS) ale v červnu usnesením definitivně potvrdil přesun řízení na jih Moravy, ...

REKLAMA
REKLAMA