REKLAMA

V Seattle postavili nejdelší plovoucí most na světě v rekordním čase

Město Seattle realizovalo v nečekaně krátkém časovém úseku velmi specifickou stavební zakázku. Nahradilo zastaralý dvouproudový most nad jezerem Washington čtyřproudovým, a to za méně než 30 dní.

Kuriozitou je, že nový most v délce 4250 metrů je v úseku 2 350 metrů „plovoucí“, vybudovaný na ukotvených betonových pontonech. Jedná se tedy o nejdelší plovoucí most na světě.

Původní most, který zatím dosluhuje, byl vybudován v roce 1963. Poslední léta už ale rozhodně nevyhovoval z hlediska provozního zatížení a ani po stránce bezpečnosti. V době, kdy byl budován, totiž silnicí SR 250 projíždělo maximálně 8500 vozů za den, a dnes je to již skoro 30 000. Návrh na úpravu případně vybudování zcela nového mostu byl obecně kladně přijímán, ale problém působila sama otázka způsobu realizace.

Hloubka jezera Washington se v inkriminované lokalitě blíží 180 metrům, a tak by každý podpůrný pylon musel dosahovat výšky pro Seattle ikonické věže Space Needle (185 m). Řešení? Nový čtyřproudový most bude věrný své staré předloze, a bude rovněž „plovoucím“. Navržen je ale v mnohem štědřejších proporcích. Kromě rozšíření počtu jízdních pruhů pro automobily jsou do jeho profilu zapracovány i odstavné pruhy, široký chodník pro pěší a cyklostezka (4,5 m), aby byl skutečně plně využit potenciál spojnice.

Nový most byl sestaven v rekordním čase díky pečlivému rozplánování jednotlivých stavebních fází. Příprava sice trvala čtyři léta, ale samotná konstrukce – tak, jak ji vnímali lidé ze Seattlu – trvala jeden měsíc. Předpřipravené betonové pontony (77 obdélníkových pontonů o délce 110 a šířce 23 metrů) byly sestaveny a dopraveny na místo, a zatímco probíhalo jejich kotvení, byl průběžně budován povrch vznikající vozovky.

Náklady na stavbu se vyšplhaly na částku 4,65 miliard dolarů. Starý most v souběžné linii s nově vybudovaným bude ještě dosluhovat, ale počítá se s jeho rozebráním a recyklací.

Sdílet / hodnotit tento článek

Mohlo by vás zajímat

Most Cirkelbroen: Vzhůru na palubu!

Most Cirkelbroen: Vzhůru na palubu!

Kodaň je na svou historii náležitě hrdá. Výjimku z tohoto pravidla netvoří ani čtvrť Christianshavn, tedy turisty tolik oblíbené „Přístavní město“. Svébytná architektura a „funkční sloh“ diktovaný po ...

V Amsterodamu bude most stavět 3D tiskárna

V Amsterodamu bude most stavět 3D tiskárna

Holandská společnost Heijmans se soustředí na inovativní procesy ve stavebnictví. I přes svůj relativně malý obrat a skromnější počet zaměstnanců už zaznamenala dva významné úspěchy na poli ...

Most, který se stěhoval z Vltavy na Lužnici

Most, který se stěhoval z Vltavy na Lužnici

Most dvou řek a poslední dochovaný empírový řetězový most v ČR. To je Stádlecký most, který se klenul 112 let nad Vltavou u Podolska a nyní již 40 let spojuje břehy Lužnice ve Stádlci na Táborsku. ...

Teheránský víceúrovňový most spojuje lidi i parky

Teheránský víceúrovňový most spojuje lidi i parky

Rozvoj architektury v blízkovýchodních zemích povšechně stojí stranou zájmu světových médií. Přesto práce zdejších profesionálů umí překvapit, a nemusí se přitom jednat jen o zásadní (až ...

Nuselský most a jeho unikátní konstrukce

Nuselský most a jeho unikátní konstrukce

Mostní konstrukce patří k nejnáročnějším stavebním projektům. Jejich návrhy lze považovat za vrchol inženýrského umění. Klasickým příkladem může být jeden z dopravně nejvýznamnějších pražských mostů, ...

Znáte pražské mosty?

Znáte pražské mosty?

Praha je nejenom město věží, ale také mostů. Kolik vody pod nimi uplynulo od postavení nejstaršího nikdo nespočítá, ale ten nejnovější se otevřel 6. října v Tróji. Zveme Vás na prohlídku pražských ...

REKLAMA
REKLAMA

estav.cz v žebříčku návštěvnosti TOPlist