REKLAMA
Hledat
Mapa cennemovitostí v ČR
estav.tvnový videoportál
Všechna témata

V Seattle postavili nejdelší plovoucí most na světě v rekordním čase

Město Seattle realizovalo v nečekaně krátkém časovém úseku velmi specifickou stavební zakázku. Nahradilo zastaralý dvouproudový most nad jezerem Washington čtyřproudovým, a to za méně než 30 dní.

Kuriozitou je, že nový most v délce 4250 metrů je v úseku 2 350 metrů „plovoucí“, vybudovaný na ukotvených betonových pontonech. Jedná se tedy o nejdelší plovoucí most na světě.

Původní most, který zatím dosluhuje, byl vybudován v roce 1963. Poslední léta už ale rozhodně nevyhovoval z hlediska provozního zatížení a ani po stránce bezpečnosti. V době, kdy byl budován, totiž silnicí SR 250 projíždělo maximálně 8500 vozů za den, a dnes je to již skoro 30 000. Návrh na úpravu případně vybudování zcela nového mostu byl obecně kladně přijímán, ale problém působila sama otázka způsobu realizace.

Hloubka jezera Washington se v inkriminované lokalitě blíží 180 metrům, a tak by každý podpůrný pylon musel dosahovat výšky pro Seattle ikonické věže Space Needle (185 m). Řešení? Nový čtyřproudový most bude věrný své staré předloze, a bude rovněž „plovoucím“. Navržen je ale v mnohem štědřejších proporcích. Kromě rozšíření počtu jízdních pruhů pro automobily jsou do jeho profilu zapracovány i odstavné pruhy, široký chodník pro pěší a cyklostezka (4,5 m), aby byl skutečně plně využit potenciál spojnice.

Nový most byl sestaven v rekordním čase díky pečlivému rozplánování jednotlivých stavebních fází. Příprava sice trvala čtyři léta, ale samotná konstrukce – tak, jak ji vnímali lidé ze Seattlu – trvala jeden měsíc. Předpřipravené betonové pontony (77 obdélníkových pontonů o délce 110 a šířce 23 metrů) byly sestaveny a dopraveny na místo, a zatímco probíhalo jejich kotvení, byl průběžně budován povrch vznikající vozovky.

Náklady na stavbu se vyšplhaly na částku 4,65 miliard dolarů. Starý most v souběžné linii s nově vybudovaným bude ještě dosluhovat, ale počítá se s jeho rozebráním a recyklací.

Sdílet / hodnotit tento článek

Související témata

Mohlo by vás zajímat

Víceúrovňový most spojuje lidi i parky

Víceúrovňový most spojuje lidi i parky

Rozvoj architektury v blízkovýchodních zemích povšechně stojí stranou zájmu světových médií. Přesto práce zdejších profesionálů umí překvapit, a nemusí se přitom jednat jen o zásadní (až megalomanské) projekty, podobné těm z Dubaje nebo Saudské Arábie.

Most Cirkelbroen: Vzhůru na palubu!

Most Cirkelbroen: Vzhůru na palubu!

Kodaň je na svou historii náležitě hrdá. Výjimku z tohoto pravidla netvoří ani čtvrť Christianshavn, tedy turisty tolik oblíbené „Přístavní město“. Svébytná architektura a „funkční sloh“ diktovaný po generace životem námořníků a zámořských obchodníků je dodnes jedním z velkých lákadel cestovních kanceláří.

Nový most v pražské Troji byl zprovozněn přesně před rokem

Nový most v pražské Troji byl zprovozněn přesně před rokem

Před rokem, 6. října 2014, byl zprovozněn nový silniční a tramvajový Trojský most přes Vltavu, který nahradil Trojský tramvajový most zvaný "rámusák". Doprava na starém mostu z roku 1981 byla ukončena v říjnu 2013, nový se stavěl od léta 2010. Most navazuje v Holešovicích na nedávno otevřený tunelový komplex Blanka.

V Amsterodamu bude most stavět 3D tiskárna

V Amsterodamu bude most stavět 3D tiskárna

Holandská společnost Heijmans se soustředí na inovativní procesy ve stavebnictví. I přes svůj relativně malý obrat a skromnější počet zaměstnanců už zaznamenala dva významné úspěchy na poli praktického designu. Projekty „inteligentních dálnic“, jež ke svému osvětlení využívají zbytkového světla i na stejném principu…

Most, který se stěhoval z Vltavy na Lužnici

Most, který se stěhoval z Vltavy na Lužnici

Most dvou řek a poslední dochovaný empírový řetězový most v ČR. To je Stádlecký most, který se klenul 112 let nad Vltavou u Podolska a nyní již 40 let spojuje břehy Lužnice ve Stádlci na Táborsku. Obě místa jsou přitom vzdálena pouhých 18 kilometrů vzdušnou čarou. Most musel opustit nejdelší řeku v ČR kvůli stavbě…

Viadukt v Millau: obdivuhodná stavba nad malebným údolím

Viadukt v Millau: obdivuhodná stavba nad malebným údolím

Je tomu více jak 10 let, kdy Francouzský prezident Jacques Chirac slavnostně otevřel 14. prosince 2004 u jihofrancouzského Millau nejvyšší silniční most na světě. Jeho vozovka je široká 32 metrů, vede ve výši až 270 metrů nad zemí a nejvyšší ze sedmi pylonů dosahuje výšky 343 metry, takže překonává Eiffelovu věž o 19…

Nuselský most a jeho unikátní konstrukce

Nuselský most a jeho unikátní konstrukce

Mostní konstrukce patří k nejnáročnějším stavebním projektům. Jejich návrhy lze považovat za vrchol inženýrského umění. Klasickým příkladem může být jeden z dopravně nejvýznamnějších pražských mostů, který nedávno oslavil 40. výročí otevření.

Znáte pražské mosty?

Znáte pražské mosty?

Praha je nejenom město věží, ale také mostů. Kolik vody pod nimi uplynulo od postavení nejstaršího nikdo nespočítá, ale ten nejnovější se otevřel 6. října v Tróji. Zveme Vás na prohlídku pražských mostů. V Praze je 32 mostů, můstků či lávek, které vedou přes Vltavu nebo její část, 18 mostů vede přes celou řeku.

REKLAMA