REKLAMA

Nový most v pražské Troji byl zprovozněn přesně před rokem

Před rokem, 6. října 2014, byl zprovozněn nový silniční a tramvajový Trojský most přes Vltavu, který nahradil Trojský tramvajový most zvaný "rámusák". Doprava na starém mostu z roku 1981 byla ukončena v říjnu 2013, nový se stavěl od léta 2010. Most navazuje v Holešovicích na nedávno otevřený tunelový komplex Blanka.
Nový most v pražské Troji byl zprovozněn přesně před rokem

Poprvé byl přes Vltavu v těchto místech postaven dřevěný most nejspíš již v 10. století, nejstarším mostem v Praze je Karlův most ze 14. století. Podruhé byla Vltava v metropoli přemostěna až v roce 1841, kdy byl zbudován most císaře Františka I. (nyní most Legií), o devět let později následoval železniční Negrelliho viadukt a pak v letech 1868 a 1869 dva visuté řetězové mosty, předchůdci nynějšího Štefánikova mostu (most císaře Františka Josefa I.) a Mánesova mostu (Železná lávka).

Co možná nevíte o Trojském mostě

  • V říjnu 2013 byl přerušen provoz na Trojském tramvajovém mostě z roku 1981, přezdívaném "rámusák". Právě toho loni 6. října nahradil nový Trojský most, kam se vejdou auta, tramvaje, chodci i cyklisté. Most navazuje v Holešovicích na nedávno otevřený tunelový komplex Blanka.
  • Trojský most měří 262,1 metru, je široký 36 metrů, rozpětí oblouku hlavního pole je 200,4 metru a celková výška nosné konstrukce je 34 metrů nad maximální plavební hladinou.
  • Založení mostu je hlubinné, opěry a pilíře jsou založeny na vrtaných pilotách vetknutých do skalního podloží. Výsledný návrh mostu byl vybrán na základě architektonicko-konstrukční soutěže, vypsané Magistrátem hlavního města Prahy v roce 2005. Stavba mostu byla zahájena v létě 2010.
  • Náklady na stavbu mostu byly původně předpokládány na zhruba půl miliardy korun, nakonec se vyšplhaly na 1,3 miliardy korun.
  • Objevily se úvahy, že by se most mohl jmenovat po zesnulém prezidentovi Václavu Havlovi, na začátku dubna 2013 však rada hlavního města oficiálně schválila vžitý název Trojský most.
  • Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) udělil loni v prosinci hlavnímu městu Praze pokutu 11 milionů Kč za to, že stavba mostu byla realizována ve zcela jiné podobě a podle zcela jiného architektonického návrhu, než jaký byl obsahem původní zadávací dokumentace na veřejnou zakázku. Praha podala proti rozhodnutí rozklad.
  • V Praze je 32 mostů, můstků či lávek, které vedou přes Vltavu nebo její část, 18 mostů vede přes celou řeku. Z těchto 18 mostů je 13 silničních, osm tramvajových, čtyři železniční a jeden pouze pro pěší.

Sdílet / hodnotit tento článek

Mohlo by vás zajímat

Most Cirkelbroen: Vzhůru na palubu!

Most Cirkelbroen: Vzhůru na palubu!

Kodaň je na svou historii náležitě hrdá. Výjimku z tohoto pravidla netvoří ani čtvrť Christianshavn, tedy turisty tolik oblíbené „Přístavní město“. Svébytná architektura a „funkční sloh“ diktovaný po ...

Most, který se stěhoval z Vltavy na Lužnici

Most, který se stěhoval z Vltavy na Lužnici

Most dvou řek a poslední dochovaný empírový řetězový most v ČR. To je Stádlecký most, který se klenul 112 let nad Vltavou u Podolska a nyní již 40 let spojuje břehy Lužnice ve Stádlci na Táborsku. ...

Znáte pražské mosty?

Znáte pražské mosty?

Praha je nejenom město věží, ale také mostů. Kolik vody pod nimi uplynulo od postavení nejstaršího nikdo nespočítá, ale ten nejnovější se otevřel 6. října v Tróji. Zveme Vás na prohlídku pražských ...

REKLAMA
REKLAMA

estav.cz v žebříčku návštěvnosti TOPlist