REKLAMA

Most, který se stěhoval z Vltavy na Lužnici

Most dvou řek a poslední dochovaný empírový řetězový most v ČR. To je Stádlecký most, který se klenul 112 let nad Vltavou u Podolska a nyní již 40 let spojuje břehy Lužnice ve Stádlci na Táborsku. Obě místa jsou přitom vzdálena pouhých 18 kilometrů vzdušnou čarou. Most musel opustit nejdelší řeku v ČR kvůli stavbě Orlické přehrady, v 70. letech 20. století byl rozebrán a přestěhován. Unikátní technická památka pak byla znovu otevřena v květnu 1975.
Most, který se stěhoval z Vltavy na Lužnici

Visutý řetězový most má za sebou bohatou historii. Zakázku na jeho stavbu získala v 19. století českobudějovická firma Josefa Lanny, který využil plánů architektů Schnircha a Gassnera. Podnikatel Lanna byl úspěšným stavitelem lodí, mlýnů, spolutvůrcem proslulé "koňky" z Českých Budějovic do Lince a spoluzakladatelem kladenských dolů a železáren. Jeho firma se ale mohla pyšnit i významným stavitelským počinem - pražským řetězovým mostem císaře Františka I.

V květnu 1847 byl položen základní kámen mostu a zhruba za rok už bylo hotovo. Dlouhá desetiletí pak kraloval důležité obchodní spojnici křižující jižní Čechy, jenže i on pak přestal stačit. V roce 1938 se těsně vedle mostu začal zdvihat impozantní, podstatně vyšší železobetonový oblouk nového podolského mostu. Ten byl dokončen v roce 1942, ale stařičký "řetězák" dál sloužil alespoň jako místní komunikace a atrakce, než jej ohrozil projekt Orlické přehrady.

Most zachránil fakt, že už tehdy byl na seznamu technických památek (od roku 1959), a stát také naštěstí nereagoval na nabídku jakéhosi zahraničního zájemce tento unikát odkoupit. V roce 1960 byla konstrukce mostu rozebrána na jednotlivé kameny a součásti, které, přesně očíslované a uskladněné, dlouho čekaly na svůj další osud. Ve hře o nové místo bylo nakonec 13 lokalit. Podmínkou výběru bylo i to, aby most nejen zdobil okolí, ale také dále sloužil.

Zdroj: Fotolia.com © taborskyZdroj: Fotolia.com © taborsky

Nakonec zvítězil krajinný reliéf u obce Stádlec na Lužnici, kde je podobný terén jako u Podolska. Dělníci museli složit 2000 popsaných žulových kvádrů a přes tisíc ocelových součástí. Nosnou konstrukci mostu tvoří čtyři řetězy uložené na dvou kamenných pylonech neboli branách. Most je 157 metrů dlouhý a šest metrů široký. Kromě pěších i dnes tato stavba slouží automobilům do dvou metrů šířky a hmotnosti dvou tun.

V roce 2006 prošel Stádlecký most dvouměsíční opravou, která si od kraje vyžádala zhruba 3,5 milionu korun. Stavba byla totiž už léta ve zchátralém stavu a ohrožovala turisty. Smrkové trámy, mnohdy až 150 let staré, byly uhnilé, drolily se a byly mezi nimi mezery. Nahradily je proto speciálně upravené, přes šest metrů dlouhé trámy z dubu. Řemeslníci vyměnili také spodní část dřevěné stavby a při práci používali i staré metody, jakými se most stavěl.

Řetězových mostů stávalo v tuzemsku několik: ve Strážnici, v Žatci či v Lokti. Asi nejznámějším byl most Františka I. - předchůdce dnešního mostu Legií v Praze. V Česku jsou dnes jen čtyři mosty, které jsou národní kulturní památkou. Kromě Stádleckého k nim patří Karlův most v Praze z roku 1402, Kamenný most v Písku, který je nejstarším českým mostem (vybudován byl kolem roku 1300) a Bechyňský most z roku 1928.

Sdílet / hodnotit tento článek

Mohlo by vás zajímat

Most z fotokatalytického betonu pomůže v boji se smogem

Most z fotokatalytického betonu pomůže v boji se smogem

Barcelona s jedním a půl milionem obyvatel, to není jen k nebi se pnoucí Sagrada Familia, sloup se sochou Kryštofa Kolumba, přeplněné noční ulice a písčitá pláž na dohled od centra, byť se nás o tom ...

Tunel Blanka: Tak šel čas...

Tunel Blanka: Tak šel čas...

Stavba jakou je tunelový komplex pod českou metropolí, je dílo bezesporu náročné. K jeho vzniku je zapotřebí úsilí politiků, projektantů a spousty stavebních dělníků. Stavba měla již několik termínů ...

Teheránský víceúrovňový most spojuje lidi i parky

Teheránský víceúrovňový most spojuje lidi i parky

Rozvoj architektury v blízkovýchodních zemích povšechně stojí stranou zájmu světových médií. Přesto práce zdejších profesionálů umí překvapit, a nemusí se přitom jednat jen o zásadní (až ...

Znáte pražské mosty?

Znáte pražské mosty?

Praha je nejenom město věží, ale také mostů. Kolik vody pod nimi uplynulo od postavení nejstaršího nikdo nespočítá, ale ten nejnovější se otevřel 6. října v Tróji. Zveme Vás na prohlídku pražských ...

REKLAMA
REKLAMA

estav.cz v žebříčku návštěvnosti TOPlist