REKLAMA
Témata Hledat

Ceny nemovitostí a nájmů

Přehledně v mapě!

Citlivá rekonstrukce cihelného mostu v Mikulově je příkladem přeshraniční spolupráce

Za přítomnosti velvyslankyně ČR v Rakousku Ivany Červenkové a představitelů města Mikulova, Sedlce a rakouského Drasenhofenu byl letos slavnostně otevřen historický most Portz Insel. Projekt nazvaný „Mikulov Portz Insel – zpřístupnění a obnova komponované historické krajiny“ byl spolufinancován z prostředků Evropského fondu pro regionální rozvoj Interreg. Příprava projektu započala v roce 2016, samotné stavební práce v roce 2018, cena dosáhla přibližně 36 mil. Kč.

Příkladná rekonstrukce

Hlavním cílem projektu bylo obnovit historický cihelný most, který je součástí areálu kulturní památky letohrádku Portz Insel. Toto území komponované pozdně renesanční až raně barokní krajiny nechal vybudovat v 17. stol. kardinál Dietrichstein, jednalo se o jednu z prvních velkoryse urbanizovaných příměstských krajin na Moravě a pravděpodobně i v širším prostoru severně od Alp.

Letohrádek byl situován na ostrově Portz a přístup k němu byl možný po sto metrů dlouhém mostě postaveném v nejužším místě rybníka. Most tvoří 15 půlkruhově klenutých cihelných mostních oblouků oddělených subtilními pilíři s oboustrannými jehlancovými břity. Krajní plně zděné úseky mostu zakončovala krátká rozevřená křídla s dekorativně tvarovanými nákolníky na koncích. Desáté pole od jihu bylo původně tvořeno dřevěnou zvedací mostovkou, která však byla v 19. století zrušena a prázdné pole bylo vyzděno v podobné formě jako ostatní části mostu.

Promyšlené konstrukční řešení

Konstrukční řešení mostu bylo skutečně promyšlené. Na část pilířů pod a mírně nad vodní hladinou byly užity velké opracované kamenné bloky, zbývající část byla provedena z cihel. Ve vrcholech mostních oblouků byly před líc vysazené cihly přitesané do dekorativního klenáku, rovněž jehlancový tvar břitů byl získán finálním přitesáním cihelného zdiva.  Jedinečně zachované zůstalo i řešení odvodnění mostovky drenážními otvory vyloženými obloukovými střešními korýtky. Most se dochoval díky vynikající kvalitě cihel z cihelny Nicolsburg.

V rámci projektu se podařilo propojit historické komunikace komponované krajiny. Díky tomu byla obnovena souvislá cestní síť spojující katastry Mikulov, Sedlec a Drasenhofen a most se stal symbolem česko-rakouské spolupráce.

Sdílet / hodnotit tento článek

Související témata

Mohlo by vás zajímat

Víceúrovňový most spojuje lidi i parky

Víceúrovňový most spojuje lidi i parky

Rozvoj architektury v blízkovýchodních zemích povšechně stojí stranou zájmu světových médií. Přesto práce zdejších profesionálů umí překvapit, a nemusí se přitom jednat jen o zásadní (až megalomanské) projekty, podobné těm z Dubaje nebo Saudské Arábie.

Praha chce opravit Karlův most, hledá lom s vhodným kamenem

Praha chce opravit Karlův most, hledá lom s vhodným kamenem

Pražský magistrát nechá letos vypracovat projekt opravy Karlova mostu. Město zároveň hledá lom, z kterého by získal kámen vhodný na opravy. Novinářům to řekl primátorův náměstek Adam Scheinherr (Praha Sobě). Na kolik práce vyjdou a kdy začnou, zatím není jasné. Most má ve špatném stavu například 14. oblouk, který je…

© Fotolia.com - Davido

Tip na výlet: Žďákovský most je největším ocelovým obloukovým mostem v ČR

Na Žďákovský most na Písecku, svými rozměry a konstrukcí neobyčejnou technickou památku, narazí každý, kdo přijíždí k zámku Orlík směrem od Kostelce nad Vltavou. Most je unikátní tím, že oba břehy Orlické přehradní nádrže spojuje jediným mostním obloukem. Stavba, která byla zprovozněna před více jak půl stoletím, 27.…

Most Cirkelbroen: Vzhůru na palubu!

Most Cirkelbroen: Vzhůru na palubu!

Kodaň je na svou historii náležitě hrdá. Výjimku z tohoto pravidla netvoří ani čtvrť Christianshavn, tedy turisty tolik oblíbené „Přístavní město“. Svébytná architektura a „funkční sloh“ diktovaný po generace životem námořníků a zámořských obchodníků je dodnes jedním z velkých lákadel cestovních kanceláří.

Most, který se stěhoval z Vltavy na Lužnici

Most, který se stěhoval z Vltavy na Lužnici

Most dvou řek a poslední dochovaný empírový řetězový most v ČR. To je Stádlecký most, který se klenul 112 let nad Vltavou u Podolska a nyní již 40 let spojuje břehy Lužnice ve Stádlci na Táborsku. Obě místa jsou přitom vzdálena pouhých 18 kilometrů vzdušnou čarou. Most musel opustit nejdelší řeku v ČR kvůli stavbě…