REKLAMA
Témata Hledat

Architektonické inspirace

Mozaika nápadů z celého světa na ESTAV.cz!

Most z fotokatalytického betonu pomůže v boji se smogem

Barcelona s jedním a půl milionem obyvatel, to není jen k nebi se pnoucí Sagrada Familia, sloup se sochou Kryštofa Kolumba, přeplněné noční ulice a písčitá pláž na dohled od centra, byť se nás o tom snaží katalogy cestovních kanceláří přesvědčit.

Z hlediska dopravní infrastruktury se jedná o evropské město zažívající dlouhodobý kolaps, ať už jde o nekonečné kolony aut či mračna smogu. K lokálnímu zlepšení ale přeci jen dochází: na důležité spojnici Avinguda Meridiana navrhli architekti ze studia BCQ úpravu mostu, který se smogem doslova živí.

Barcelonský Sarajevský most nad rušnou dopravní tepnou se promění v zářivý, solárními panely pokrytý objekt, jehož povrch navíc bude aktivně redukovat množství smogu v ovzduší. Lidé z BCQ počítají s dramatickou metamorfózou zašedlé betonové konstrukce: přibudou pergoly porostlé převislou zelení (které budou poskytovat zástin v parných dnech i úkryt před deštěm), tónované osvětlení na bázi LED zářivek (s proměnlivou intenzitou jasu v závislosti na okolních světelných podmínkách) zásobované čistou energií ze solárních panelů. A co je nejdůležitější, objeví se tu fasáda z foto-katalytického betonu, která bude aktivně na bázi oxidačním procesů čistit vzduch od nečistot.

Architekti z BCQ (David Baena, Toni Casamor, Manel Peribáñez, Maria Taltavull) se podle vlastních slov snaží vytvořit: „Trochu příjemnější prostředí pro lidi, kteří překonávají ulici Avinguda Meridiana jinak než vozem.“ Smog a oxidy dusíku lapající a rozpouštějící (neutralizující) beton není jejich vlastním vynálezem, na podobném principu totiž už delší dobu vznikají úpravy mostních konstrukcí například v Holandsku či Německu. Ostatně, tuto technologii, kterou je možné široce aplikovat i na jiné objekty, představí i Italský pavilon na letošním milánském veletrhu EXPO 2015.

Sdílet / hodnotit tento článek

Mohlo by vás zajímat

Energeticky soběstačnou dálnici plánují ve Skandinávii

Energeticky soběstačnou dálnici plánují ve Skandinávii

Dálnice E 39 je 1330 kilometrů dlouhou severo-jižní spojnicí mezi Norskem a Dánskem. Cesta z Trondheimu do Aalborgu je mimořádná nejen kouzelnými výhledy na mrazivou krajinu fjordů, ale také množstvím převozů. Celkem se jich na trase nachází devět, tedy počet, který vynáší E39 na první místo v Evropě.

Most, který se stěhoval z Vltavy na Lužnici

Most, který se stěhoval z Vltavy na Lužnici

Most dvou řek a poslední dochovaný empírový řetězový most v ČR. To je Stádlecký most, který se klenul 112 let nad Vltavou u Podolska a nyní již 40 let spojuje břehy Lužnice ve Stádlci na Táborsku. Obě místa jsou přitom vzdálena pouhých 18 kilometrů vzdušnou čarou. Most musel opustit nejdelší řeku v ČR kvůli stavbě ...

Dvouvrstvá fasádní pěna ochlazuje klima interiéru

Dvouvrstvá fasádní pěna ochlazuje klima interiéru

Oaklandská společnost Emerging Objects dokazuje, že praktické využití technologie 3D tiskáren nemusí končit jen u drobných prvků. Přichází na trh s tištěnou inteligentní dvouvrstvou výplňovou pěnou, která při zafixování do rámů oken nebo jako prodyšná vrstva vnějších fasád dokáže ovlivnit tepelnou bilanci celých ...

Teheránský víceúrovňový most spojuje lidi i parky

Teheránský víceúrovňový most spojuje lidi i parky

Rozvoj architektury v blízkovýchodních zemích povšechně stojí stranou zájmu světových médií. Přesto práce zdejších profesionálů umí překvapit, a nemusí se přitom jednat jen o zásadní (až megalomanské) projekty, podobné těm z Dubaje nebo Saudské Arábie.

Viadukt v Millau: obdivuhodná stavba nad malebným údolím

Viadukt v Millau: obdivuhodná stavba nad malebným údolím

Je tomu více jak 10 let, kdy Francouzský prezident Jacques Chirac slavnostně otevřel 14. prosince 2004 u jihofrancouzského Millau nejvyšší silniční most na světě. Jeho vozovka je široká 32 metrů, vede ve výši až 270 metrů nad zemí a nejvyšší ze sedmi pylonů dosahuje výšky 343 metry, takže překonává Eiffelovu věž o 19 ...

Řetězový most mezi Budínem a Peští byl otevřen před 165 lety

Řetězový most mezi Budínem a Peští byl otevřen před 165 lety

Széchényiho řetězový most v Budapešti, který byl slavnostně otevřen 20. listopadu 1849, je prvním stálým mostem přes Dunaj a spojuje dvě historická města Budín a Pešť. Jeho název znamená v češtině řetězový, ale ve skutečnosti jde o most visutý. Ve své době byl stavbou evropského významu.

Budovu Kolosea v Liberci vyřadilo ministerstvo ze seznamu památek

Budovu Kolosea v Liberci vyřadilo ministerstvo ze seznamu památek

Ministerstvo kultury vyřadilo budovu Kolosea v Liberci ze seznamu kulturních památek. Ukončilo tak několikaměsíční dohady, zda k prováděným stavebním zásahům v budově spojené s počátky dělnického hnutí v Liberci je nutný souhlas památkářů.

REKLAMA
REKLAMA