Hledat
Mapa cennemovitostí v ČR
estav.tvnový videoportál
Všechna témata

Škola, která z trosek vyrostla: Las Nieves Technical

Zemětřesení v Chile? Nic neobvyklého. V průběhu roku zaznamenají seismologové na 1600 středně silných otřesů, a lehké chvění tu už snad nikdo ani nepočítá. Otřesy, které v roce 2010 zasáhly předměstí Santiaga, respektive oblast Puente Alto, si ale pamatují všichni.

Tehdy totiž udeřila síla skrytá pod zemí k povrchu silou sedmi stupňů Richterovy škály, a srovnala do hromady suti vše, co stálo na povrchu. Puente Alto, kde byla většina budov vybudována ve „zlatých časech” mezi rokem 1930-1940 se změnilo na ruiny. Na katastrofy jsou v Chile zvyklí, a tak se rozhodli vybudovat nové město krásnější, silnější a odolnější.

Jedním z rozsáhle zrekonstruovaných objektů je i vzdělávací ústav pro mládež Protectora de la Infancia, který bychom dnes podle starých fotek téměř nepoznali. Autoři z architektonického studia WRL Arquitectos se při svém projektu Las Nieves Technical Vocational School striktně drželi několika pravidel. Náplní jejich práce byla rekonstrukce původní budovy technické odborné školy (respektive toho, co z ní zbylo), ale současně budovali několik dalších nových a moderních objektů, jež se měly stát součástí areálu.

Zadání od nich tedy žádalo určitý respekt k existující staré zástavbě, jež představovala kulturní a památkově chráněné dědictví, a nové přístavby musely rámcově zapadat do daného kontextu. Brzdit se museli i v komplexnosti celého pojetí, tak aby příliš nezářilo do okolí.

Foto: Pablo Casals-Aguirre
Foto: Pablo Casals-Aguirre

Projektujte, ale s respektem

Ulice Avenida Concha Y Toro, na které areál stojí, je totiž pomyslným předělem mezi civilně vypadající částí města Puente Alto a chudinskou čtvrtí. A poslední co by si radní přáli, bylo, aby zde vznikl další výrazný bod předělu, optická bariéra budující hranice mezi dvěma světy. Puente Alto podle censu z roku 2012 hostí na ploše 88,2 kilometrů čtverečních 495 915 obyvatel, z nichž desetina žije pod hranicí extrémní chudoby.

Objekt školy se tedy neměl stát jakýmsi stavebním majestátem, ale spíše vyjádřit myšlenku, že vzdělání je společnou cestou pro všechny. Věru, být architektem a pracovat s takovým „hlubokým“ zadáním jistě není snadná práce. Lidé z WRL Arquitectos to ale zvládli na výbornou. Výsledkem je „obnovení kapacity“ zničené školy pro 800 studentů, její celková modernizace. Celý zemětřesením zničený areál se zvednul z trosek, a nyní bezezbytku naplňuje potřeby vzdělávací instituce 21. století.

Remodeling: Kouzlo z betonu a oceli

Z technického hlediska vyžadovala intervence architektů dva paralelní projekty. Tím prvním byla strukturní oprava a „remodeling“ starých budov (tak aby odpovídaly současným regulím na vzdělávací objekty). Po řadě inženýrských a provozně-správních studiích bylo rozhodnuto, že 30 % stojících částí bude demolováno, a komplexně přebudováno.

Zbývajících 70 % objektů a jejich součástí bylo intenzivně přestavěno, a strukturálně posíleno (zejména přidáním vnějšího železobetonového exoskeletonu). Druhým samostatně postaveným úkolem bylo znovu-vybudování infrastruktury, jež musela být demolována.

V praxi to znamenalo výstavbu dvou nových pavilonů, a jejich začlenění do areálu. Částečně k tomu přispělo užití materiálů - beton, kovové nosníky, glazované skleněné plochy – které byly aplikovány při přestavbě starších částí školy.

Foto: Pablo Casals-Aguirre
Foto: Pablo Casals-Aguirre

Zajímavosti a témata k řešení

V rámci simultánní realizace těchto dvou sdružených projektů architekti z WRL Arquitectos upozorňují zejména na několik bodů. „Ponechat navzdory renovaci to staré“ – bylo rozhodnuto, že nově přidávané strukturální elementy budou odhalené navenek, tak aby bylo vidět, kde zemětřesení napáchalo škody a jakého rozsahu. „Navzdory programové distribuci“ - dojde k funkční reorganizaci vnitřních prostor.

Administrativní záležitosti se přesunou do „staré“ budovy, zesílené a provozně rozdělené novými betonovými pilíři. A pochopitelně je tu stavba dvou nových pavilonů (zvažovala se původně výstavba tří), které obestupují starou budovu a tvoří nové uzavřené nádvoří. Oba nové objekty navíc vytvářejí externí fasádu celého kampusu a dodávají mu novou tvář. Fasáda je navíc jednolitá, otevřená a transparentní vůči okolí.

Z hlediska členění vnitřních prostor: většina tříd je situována do spodních podlaží a přízemí, tak aby studenti mohli po ukončení výuky bez dalších komplikací vyrazit na nádvoří na čerstvý vzduch. Prostorová skladba nádvoří a zanořených vstupů umožňuje studentům přesun mimo ostré sluneční záření do dílen, pracoven a knihovny.

Projektanti šikovně využili mírného sklonu terénu, takže se podařilo udržet napojení tříd v přízemí na vstupní lobby v hlavní budově. Zároveň se podařilo vytvořit -1 patro na odvrácené straně areálu, takže budova vypadá jako vyzvednutá do vzduchu.

Zajímavostí na okraj (ale pro samotnou realizaci zásadní) je, že škola nebyla po čtyřicet let svého provozu dotována z žádných fondů, a nepobírala formu státní rozvojové podpory. Tato cena za nezávislost je ale v případě rekonstrukce ukázala být až příliš velká. Škola a přidružené instituce přesto zvládly v rekordním čase uspořádat sbírku, a dvě třetiny nákladů uhradit formou dobrovolných darů, především od předchozích absolventů.

Foto: Pablo Casals-Aguirre
Foto: Pablo Casals-Aguirre

Technické parametry stavby

Název projektu: Las Nieves Technical Vocational School
Architektonické studio: WRL Arquitectos
Lokalizace: Puente Alto, Región Metropolitana de Santiago, Chile
Zastavěná plocha: 5800 m²
Vedoucí projektu: Francisco L. Ross, Alicia R. Amunategui, Tomás W. Mengdehl
Konstrukční práce: Ricardo Rodriguez y Cia Ltda
Inženýring stavby: Antonio Medina Guajardo
Klient: Sociedad Protectora de la Infancia
Typ projektu: Recyklace/renovace památkově chráněné budovy
Využití objektu: Vzdělávací instituce
Koncepty: Rekonstrukce po zemětřesení, modernistická přestavba, Současná integrace objektu, vztah k tektonice území
Socio-ekonomické určení: Plná škála, tj. od A po E
Užité materiály: Beton, železobeton, zesilující ocel, ocelové nosníky
Náklady: Přibližně 1000 $ za metr čtvereční

Sdílet / hodnotit tento článek

Související témata

Mohlo by vás zajímat

Kodaňská školka: Nové v kontextu starého

Kodaňská školka: Nové v kontextu starého

Mateřská škola je jedna s prvních veřejných budov, se kterou přijdeme ve svém životě do kontaktu. Naše vnímání prostoru a architektury může ovlivnit na celý život. To si architekti dobře uvědomovali. Zároveň před sebou měli výzvu jak zakomponovat poutavý a moderní objekt pro děti mezi původní zástavbu. Podívejte se…

"Nehmotná" budova na nožičkách má fasádu z děrovaného plechu

"Nehmotná" budova na nožičkách má fasádu z děrovaného plechu

Je to jako nedokončená síť propojených prostorů přesně nedefinovaného využití, připojená na vlákno městského tkaniva. Díky lidem se může stát vším, bez nich pak je ničím. Takové je Vzdělávací centrum a připojený park z návrhu architektů El Equipo de Mazzanti v kolumbijském městě Marinilla.

Le Twist: Když se architektům omezení stanou inspirací

Le Twist: Když se architektům omezení stanou inspirací

Místní vyhlášky, nejrůznější omezení a zákonná opatření obvykle práci architektů příliš neprospívají. Případ z francouzského Montpellier je ale čestnou výjimkou. Když bylo v roce 2013 architektonické studio Urban Agency požádáno úřadem, aby s ohledem na stávající zástavbu přehodnotilo předkládaný projekt, přinesli…

Centrum Ryanových v Evastonu: Univerzitní budova pro hudebníky

Centrum Ryanových v Evastonu: Univerzitní budova pro hudebníky

Rozsáhlý kampus Severozápadní univerzity (Northwestern University v Illinois, NWU) v Evastonu nedávno doplnila nová budova Centra muzikálních umění. Ačkoliv v evastonském areálu napočítáme na třiapadesát objektů spjatých provozem či funkcí s univerzitou, objekt tzv. Centra Ryanových mezi nimi rozhodně nezapadne. A…

Yotoco – univerzální hudební škola, komunitní centrum i úkryt před katastrofou

Yotoco – univerzální hudební škola, komunitní centrum i úkryt před katastrofou

Návrh univerzálního prototypu veřejné hudební školy upevňuje muzikální tradici Kolumbijců. Co Čech to muzikant? Trefné heslo, které bohužel od dob mládí našich dědů a babiček pozbylo svou platnost. Času Kubelíků a Suků už pravděpodobně odzvonilo, protože o svůj muzikální dorost nepečujeme s takovou pílí, jako…

Školka a dětské denní centrum Chrysalis

Školka a dětské denní centrum Chrysalis

„Takové denní pečovatelské centrum pro děti tu ještě nebylo!“, honosí se dnes aucklandské vzdělávací zařízení Chrysalis. Jeho zakladatelé, manželé Singhovi si mezi své hlavní cíle si vytýčili posunout aspirace na vyšší vzdělání každého mladého Novozélanďana. A to prosím bez ohledu na to, že zdejším „klientům“ často…

Škola v Kwel Ka Baung - příklad originální humanitární výstavby

Škola v Kwel Ka Baung - příklad originální humanitární výstavby

Projekty "humanitární výstavby" jsou specifickým příkladem účelové architektury. Řídí se totiž trochu odlišnými pravidly: na realizaci se obvykle nedostává peněz či kvalitního komerčního stavebního materiálu, vznikají na stavebních pozemcích s výraznou terénní specifitou (svah, zamokření, nulová infrastruktura),…

REKLAMA