REKLAMA
Hledat
Nový stavební zákon
estav.tvnový videoportál
Všechna témata

Centrum Ryanových v Evastonu: Univerzitní budova pro hudebníky

Rozsáhlý kampus Severozápadní univerzity (Northwestern University v Illinois, NWU) v Evastonu nedávno doplnila nová budova Centra muzikálních umění. Ačkoliv v evastonském areálu napočítáme na třiapadesát objektů spjatých provozem či funkcí s univerzitou, objekt tzv. Centra Ryanových mezi nimi rozhodně nezapadne. A není to jen kvůli jeho velikosti. Pětipatrový prosklený kolos v sobě snoubí účelnost a „prozvučenou“ moderní architekturu, kterou mu dodali návrháři ze studia Goettsh Partners.

Konsolidace prostoru hudební fakulty

Zorientovat se v rámci jednotlivých budov univerzitního města Evaston není snadné, ani pokud se budeme soustředit jen na ty čistě umělecké. S tím souvisel i širší rámec zadání architektů: nově navrhovaný objekt měl totiž provozně a funkčně doplnit dvě stávající budovy, a to původní koncertní sál z návrhu architekta Edwarda D. Darta, jehož výstavbu v roce 1975 zafinancoval dvojice mecenášů Albert Pick a Charles G. Staiger. Tato velmi komplexní stavba s kapacitou jednoho tisíce posluchačů byla „provozně“ spojena s Regensteinovou budovou (z roku 1977), která kromě vlastního sálu s kapacitou 200 posluchačů zajišťovala spíše vlastní výuku múzických umění.

Nová budova z návrhu Goettsh Partners, nesoucí jméno Patricka a Shirley Ryanových, se stala jakýmsi dalším prostorovým i funkčním vmezeřením. „Šlo tu o konsolidaci prostoru, tak aby se část kampusu věnovaná výuce múzických umění stala konečně jakousi uzavřenou jednotkou,“ potvrzují architekti. „A pochopitelně, šlo také o to, aby kampus v Evastonu získal novou budovu, která by podtrhla charakter NWU jako moderní vzdělávací instituce.“ Prioritou je zde muzikální výuka, ale narazíme zde i na recitační či koncertní sály. Objekt navíc na úrovni podsklepení, přízemí a prvních dvou pater na Regensteinovu budovu navazuje, až pohlcuje.

První propozice k záměru připravované výstavby se objevily už v únoru 2008, Do vyhlášené architektonické soutěže se přihlásilo celkem 25 projektů, přičemž z široké konkurence vzešel vítěz v podobě Goettsch Partners. Dne 18. 5. 2012 byly slavnostně zahájeny první práce. Během jara 2015 započalo velké stěhování učitelů i žáků umělecko-hudebních oborů do nové budovy, a na konci letního semestru už byla budova Centra Ryanových pokřtěna vlastní výukou.

Maják na pobřeží

V pěti patrech Centra Ryanových najdeme recitační sál se 400 sedadel, divadlo „black box“ s kapacitou 150 míst a sál pro 140 posluchačů sborového zpěvu. Mimo jiné se zde nachází řada odhlučněných zkušeben, výukových tříd a poslucháren, včetně nezbytného administrativního zázemí hudební fakulty. Zatímco posluchárny a sály jsou situovány na úroveň hlavního podlaží, jednotlivé učebny s posluchárnami a také škola hry na piano se nachází ve sníženém přízemí.

Ve vyšších patrech narazíme na zkušebny, studia a kanceláře, včetně kantýny, administrativy a kanceláře děkana. V nejvyšším, pátém patře, se trochu nenápadně schovává fakulta komunikací a IT služeb, která do celého konceptu poněkud nezapadá. Celý architektonický návrh sází na transparentní provedení budovy ze skla, kamene (bílého vápence) a oceli, s důrazem na prvky udržitelnosti.

Budova tvaru lehce rozloženého písmene Z se naklání na samém okraji jezera Michigan, a jako taková je jednou z prvních součástí kampusu, kterou lidé z venku spatří. Působí více než reprezentativně, ale její hlavní kouzlo je skryto uvnitř. Jsou to prostory speciálně navržené s ohledem na maximální akustiku, ať už hodláte nacvičovat operu, sborový či sólový zpěv, nebo hru na hudební nástroje.

Na první pohled výrazným prvkem celé budovy je prosklené vstupní atrium, které slouží jako místo setkávání. Je odtud výhled na jezero, který u mladých umělců jistě probouzí tvůrčí inspiraci. Tu ostatně potvrdili i sami architekti, během komponování celé řady inovativních prvků do návrhu. Ať už jde o provedení dvojité fasády, energeticky efektivní klimatizaci nebo zapracování čističky odpadní vody, to vše byly podstatné detaily vedoucí k ohodnocení celého konceptu zlatým stupněm LEED (LEED-NC Gold).

Korunním klenotem je pak výše zmíněný recitační sál, který posluchače vítá dvanáct metrů vysokou prosklenou stěnou s výhledem na jezero Michigan a vzdálené svítící panorama Chicaga. Tahle „televize s úhlopříčkou 42 stop“ samozřejmě zásadním způsobem pozměnila akustické vlastnosti celého prostoru. Dvou-úrovňový strop kryje zázemí technického provozu, a současně na sobě nese tvarované panely, podporující lom zvuku (zevnitř) a odhlučnění ruchů zvenčí. Toto provedení ale diváka ani posluchače neruší, a je důsledně skryto za obložením. Výsledkem je harmonický prostor, jako stvořený pro umělecký zážitek.

Technické parametry budovy

Název projektu: Patrick G. & Shirley W. Ryan Center Musical Arts
Lokalizace: NWU, Evaston, Illionis, USA
Architektonické studio: Goettsch Partners
Rok dokončení: 2015
Rozloha zastavěné plochy: 14 120 m²
Klient: Northwestern University
Strukturální inženýring: Thornton Tomasetti
Dodavatel stavby: Power Construction Company
Krajinný inženýring: Hoerr Schaudt Landscape Architects
Audio-video konzultace: Kirkegaard Associates
Design světel a interiér sálů: Schuler Shook
Výtahy: Jenkins & Huntington
Zapracování prvků udržitelnosti: Atelier Ten
Konzultace LEED: Epstein

Sdílet / hodnotit tento článek

Související témata

Mohlo by vás zajímat

Galerie Mu Xin: Betonové kvádry na vodě

Galerie Mu Xin: Betonové kvádry na vodě

Pověst všestranného čínského umělce jménem Mu Xin do Čech zatím nedorazila. To nic nemění na tom, že tato "komplexní a inspirující" malířská, básnířská a spisovatelská figura znamená pro současné umění v Číně velmi mnoho. Bezezbytku se to odráží i v galerii názvem i stylem zasvěcené jeho odkazu, kterou projektovalo…

Škola, která z trosek vyrostla: Las Nieves Technical

Škola, která z trosek vyrostla: Las Nieves Technical

Zemětřesení v Chile? Nic neobvyklého. V průběhu roku zaznamenají seismologové na 1600 středně silných otřesů, a lehké chvění tu už snad nikdo ani nepočítá. Otřesy, které v roce 2010 zasáhly předměstí Santiaga, respektive oblast Puente Alto, si ale pamatují všichni.

Fotogalerie: Základní umělecká škola Karla Malicha v Holicích

Fotogalerie: Základní umělecká škola Karla Malicha v Holicích

Velkorysá architektura, funkční dispozice a technické řešení zaměřené na udržitelnost, to je Základní umělecká škola Karla Malicha v Holicích. Budovou v pasivním standardu, která je již rok v provozu, nás provedl její spoluautor Dalibor Borák. Stavba se umístila na prvním místě v soutěži Energy Globe Award a hovoří…

Yotoco – univerzální hudební škola, komunitní centrum i úkryt před katastrofou

Yotoco – univerzální hudební škola, komunitní centrum i úkryt před katastrofou

Návrh univerzálního prototypu veřejné hudební školy upevňuje muzikální tradici Kolumbijců. Co Čech to muzikant? Trefné heslo, které bohužel od dob mládí našich dědů a babiček pozbylo svou platnost. Času Kubelíků a Suků už pravděpodobně odzvonilo, protože o svůj muzikální dorost nepečujeme s takovou pílí, jako…

"Roztržený" komplex budov na rozhraní pařížských čtvrtí

"Roztržený" komplex budov na rozhraní pařížských čtvrtí

Paříž, město na řece Seině s dvěma miliony obyvatel, má mnoho tváří. Na ploše 110 kilometrů čtverečních rozlohy intravilánu narazíme hned na několik lokalit, které svou specifickou architekturou a uspořádáním zdaleka nepřipomínají turistické a historické centrum.