REKLAMA
Hledat
Nový stavební zákon
estav.tvnový videoportál
Všechna témata

Galerie Mu Xin: Betonové kvádry na vodě

Pověst všestranného čínského umělce jménem Mu Xin do Čech zatím nedorazila. To nic nemění na tom, že tato "komplexní a inspirující" malířská, básnířská a spisovatelská figura znamená pro současné umění v Číně velmi mnoho. Bezezbytku se to odráží i v galerii názvem i stylem zasvěcené jeho odkazu, kterou projektovalo architektonické studio OLI Architecture.

Na samém počátku projektu jsme velmi pečlivě vybírali vhodnou lokaci k umístění celého muzeálního komplexu," říkají OLI Architecture. „Místo, respektive město - Wuzhen - bylo od samého počátku dané, protože se jedná o Mistrovo rodiště. Kam ale optimálně objekt zasadit?" Centrální oblast Wuzhenu je totiž památkovou rezervací. Volba konkrétní lokality proto padla na průplavnou zónu Velkého kanálu (spojujícího už od časů dávných císařů Peking s Huangzhou). Toto historické vodní dílo stálo za zrodem bohatství celého města, a v určité nadnesené podobě odráží aspekt "bohatství" které Mu Xin pomohl rozšířit.

Spojení významu říční dopravní tepny a růstu města zůstalo příměrem, kterého se architekti dále drželi. V určitém přenosu se pak rozhodli mozaiku uliček, ostrůvků čtvrtí a náměstí, parcelujících zemědělci obhospodařovanou krajinu vtěsnat do "mozaiky" komplexu muzea. Tehdy se už jasně začala rodit myšlenka spojující výstavbu nad vody Velkého kanálu, rozdělenou do několika ostrůvků. Stejně jako Wuzhen i muzeum mělo být seskládáno z různých dílků a sekcí v několika propojených úrovních, a vytvořit svébytný průchozí komplex. Místo k hledání i nacházení, ideální výstavní prostor odpovídající duchu hluboké vnitřní filozofie Mu Xin.

Betonové oddíly, posazené na hladině a obtékané vodou, mosty a terasy visutých zahrad vážící "plovoucí" objekt k břehům, ke krajině. To vše vytváří jemné hranice a fyzický rozměr stavby galerie, která svým významem přesahuje horizont území. Naznačené limity betonových hran, které jakoby smýval nekonečný vodní proud, pak mají slovy architektů upozorňovat i na osobní prožitek Mu Xina. Ten v sedmdesátých letech skončil během kulturní revoluce za mřížemi, jako režimu nebezpečný intelektuál.

Foto: OLI Architecture

Zůstal sám ve vězení, v prostoru vymezeném mřížemi a zdmi, ale uvnitř byl nekonečně svobodný," říkají OLI Architecture . „Proto i objem Muzea je limitován, a přesto nekonečně volný." Dnes je tento disident považován za předního čínského umělce.

Projekt, který připravovali OLI Architecture je bezpochyby komplikovaný. Neodráží totiž jen výraz tvůrčího hnutí moderní architektury, ale především odkaz Mu Xina. Porozumět jeho básním, knihám a obrazům je prvním krokem, a teprve pak je možné prý porozumět architektuře stavby. Není to jen tak. Na realizaci (a celou projektovou fázi) dohlížel například Chen Danqing (nynější ředitel muzea), který jednotlivé práce Mu Xina dlouhá léta podrobně studoval. A stavbu ve velké míře spolufinancoval Chen Xianghong, který je rovněž velkým příznivcem děl zmiňovaného mistra.

Na vlastním návrhu 6700 metrů čtverečních velkého komplexu se osobně podíleli zakladatelé OLI Architecture, Bing Lin a Hiroshi Okamoto. Mimochodem, druhý jmenovaný už dříve pracoval na projektech s neméně slavným I. M. Peiem. A na zpracování interiérů byl pro změnu přizván neméně proslavený designér Fabian Servagnat. Předmětem podrobného rozboru se stalo především osm galerií, situovaných do "plovoucích" místností.

Myslím, že nás velmi ovlivnila estetika jeho krajinářských děl," říká Okamoto.  „Snad proto jsme se pokusili pojmout jednotlivé ostrovy muzea jako epizody jeho života. Nemá to být pouhá návštěvnická atrakce, jde o to - ne nutně didaktickou formou - zprostředkovat lidem osobní zkušenost s Mistrovým dílem."

Foto: OLI Architecture

Zajímavostí, která se ovšem přímo netýká architektury, je osobní setkání Okamota s Mu Xinem. Došlo k němu krátce před Mistrovou smrtí v roce 2011. „Navštívil jsem s doprovodem Mu Xina doma, ale v té době jsem uměl jen velmi špatně čínsky. Mu Xin to záhy poznal, a uklidňujícím hlasem mi říká: Nebojte se dělat chyby."

Muzeum ve Wuzhenu je kombinací trvalých a dočasných expozic, zaměřených výhradně na dílo Mu Xina. Mapuje jeho tvorbu, stejně jako jeho život. Představeno zde bude okolo jednoho sta maleb, padesátky rukopisů (vybraných z více než 600 jím vytvořených obrazů a tisícovky rukopisů). Jako doprovodné/dočasné  expozice byly vybrány "Spisky Lina Fengmiana" a "Dopad myšlenek Friedricha Nietzseho na čínské umění". Bude to mimochodem poprvé, co se Nietzseho rukopisy podívají do Říše Středu.

Muzea, kam jen oko dohlédne

Ze současného dění v Číně (na poli architektury) by člověk mohl snadno nabýt dojmu, že rok 2015 byl rokem muzeí. Projekty expozičních prostor a muzeí od architektů známých jmen se totiž loni napříč Čínou množily jako houby po dešti. Realizace se přitom neodehrávaly jen ve významných metropolích (Peking, Šanghaj) ale také v řadě menších měst, byť často hovoříme o metropolích počtem obyvatel překonávající Prahu desetkrát. V loňském roce tak byly realizovány projekty muzejních a expozičních prostor pod taktovkou architektů ze Steven Holl, MAD Architects, a Kengo Kuma ve městech Ningbo, Xinjin, Harbin, Hangzhou a Nankingu. Trendu nezůstali dlužni ani OLI Architecture, kteří v současnosti dokončují zakázku na projektech v Suzhou a Chengdu.

Pokud bychom si chtěli dopřát ještě trochu kulturního bulváru z Číny, navzdory stávajícímu vřelému vůči Mu Xinovi zůstává jedna výstavní místnost stále prázdná. Právě zde by se měly Mistrovi poznámky týkající se komentářů k Bibli. Cenzoři ale tomuto dílčímu prvku výstavy oficiální schválení zatím nevydali.

Podle neautorizované informace měl Mu Xin, po svém návratu z exilu v roce 2006, poté co se dozvěděl o přípravách výstavby muzea prohlásit, že chce: „Jen vodu, mosty a vítr." Zesnul v roce 2011, a nikdy nespatřil, nakolik jeho odkaz a přání došlo k naplnění.

Foto: OLI Architecture

INFORMACE O PROJEKTU

Název projektu: Mu Xin Art Muzeum
Lokace: Wuzhen, provincie Zhejiang, Čína
Architektonické studio: OLI Architecture
Typ projektu: výstavba muzea/vzpomínkového monumentu
Vedoucí architekt: Hiroshi Okamoto (AIA ), Bing Lin
Projektový tým: Steve Hopkins, Po Chen, Dongshin Lee, Muzhi Chen, Michael Zhao,Grace Kim,Michael Pryor, S. J. Kwon, Remi Bun, Jerry Lu
Design interiérů: Fabian Servagnat, Architecte DPLG
Stavební dozor: Chen Danqing
Dodavatel stavby: Zhejiang Jujiang Group Co., Ltd.
Strukturální inženýring: Suzhou Huazao Architectural Design Co., Ltd.
Beton: Reginald Hough Associates
Osvětlení: Zack Zanolli
Fasáda: KT Façade Consultants, RaymeKuniyuki
Akustika: Xu-Acoustique
Fontány a vodotrysky: Fountain People
Krajina: Liu Dan
Klíčové materiály: Mongolský černý kámen, beton, ořechové dřevo
Členění prostoru: Pět trvalých galerií zasvěcených dílu Mu Xin, dvě dočasné expozice, multifunkční galerie, knihovna, auditorium, archiv sbírek, administrativní zázemí, kavárna, prodejna suvenýrů
Zahájení projektové fáze: jaro 2006
Datum slavnostního otevření: 15. 11 2015
Zastavěná plocha komplet: 6700 m2
Plocha výstavních prostor: 877 m2
Plocha určená pro dočasné expozice: 439 m2
Auditorium : 97 m2

Sdílet / hodnotit tento článek

Související témata

Mohlo by vás zajímat

Zdroj: Reiulf Ramstad Arkitekter

Slavná loď se dočká svého muzea po více než 100 letech

Není to jen loď, tohle je učiněná legenda. Nemusíte fandit folkovým písním, anebo historii dobývání polárních pustin, abyste slyšeli o plavidle jménem Fram. Plachetnici, která se během let 1839-1912 podívala k mrazivým vodám Arktidy i Antarktidy. Tři velké expedice, které absolvovala; unikátní technický profil…

Zdařilé realizace z pohledového betonu u nás i ve světě na seminářích Beton University Českomoravský beton

Světová architektonická tvorba z pohledového betonu

Na listopadovém semináři Beton University v Praze byly k vidění mimořádně zdařilé realizace z pohledového betonu u nás i ve světě. Některé z nich představujeme v dnešním pokračování článku ze semináře, a to s originální fotogalerií od autorů jednotlivých staveb.

Budova muzea v Budapešti bude připomínat velkou U-rampu

Budova muzea v Budapešti bude připomínat velkou U-rampu

Nové muzeum v Budapešťském městském parku (Liget), bude realizováno podle návrhu Napur Architect Kft., které obstálo v takové konkurenci jako jsou ateliéry BIG, OMA, Dominique Perrault či Zaha Hadid. Výsledek bude hotov v polovině roku 2019, ale vizualizace Muzea Etnografie na náměstí Ötvenhatosok si můžete…

Den Haag Centraal - nádraží skla a katedrála světla

Den Haag Centraal - nádraží skla a katedrála světla

Architektonické studio Benthem Crouwel bylo dosud proslavené realizovaným projektem rozšíření amsterodamského muzea Stedelijk, nebo rozsáhlou rekonstrukcí mezinárodního letiště Schiphol. Po úspěchu projektu transformace hlavního nádraží v Haagu jejich prestiž narostla ještě výrazněji, a dá se již hovořit o světové…

Kam s lidmi? Architekti vyřešili problém s návalem turistů

Kam s lidmi? Architekti vyřešili problém s návalem turistů

Lidé z YAA sem byli přizváni k návrhu jednoho dílčího projektu, ale právě jejich přístup poukázal zbytku města na možné řešení vytvořené „nárazové“ návštěvnické situace. Jejich projekt minimalisticky vyvedené pekárny a baru Sawamura se stal jakýmsi návodem pro případ přívalu turistů.

Centrum Ryanových v Evastonu: Univerzitní budova pro hudebníky

Centrum Ryanových v Evastonu: Univerzitní budova pro hudebníky

Rozsáhlý kampus Severozápadní univerzity (Northwestern University v Illinois, NWU) v Evastonu nedávno doplnila nová budova Centra muzikálních umění. Ačkoliv v evastonském areálu napočítáme na třiapadesát objektů spjatých provozem či funkcí s univerzitou, objekt tzv. Centra Ryanových mezi nimi rozhodně nezapadne. A…

Budova dánského národního akvária připomíná velký vír

Budova dánského národního akvária připomíná velký vír

Nové dánské Národní akvárium je inspirováno nezachytitelným tvarem vody a jejím nekonečným pohybem. Sklady jednotlivých listů obří vířivky dohromady vytváří neskutečně osobitý prostor, který připomíná prehistorický živý organismus, mořskou pra-hvězdici. Zvenčí nenápadně šedo-bílá, z boků kovově modrá, s fasádou…

Dánské krematorium s inovativním přístupem k poslednímu rozloučení

Dánské krematorium s inovativním přístupem k poslednímu rozloučení

Existují místa, jejichž blízkost nikterak rádi nevyhledáváme. Do této kategorie bezpochyby patří i smuteční síně a krematoria doprovázející hřbitovy. Tam skutečně zavítáme většinou jen tehdy, pokud opravdu musíme. Snad právě proto je citlivé zpracování projektu areálu pro architekty takovou výzvou. A dánští Henning…

REKLAMA