REKLAMA
Hledat
Mapa cennemovitostí v ČR
estav.tvnový videoportál
Všechna témata

Dřevěná bouda inspirovaná lodí: Tvořivému důchodci slouží jako dílna i ateliér

Malá budka, velké plány do dalších let. Projekt Pottering Shed je možná nenáročný, ale architekti tu nepodcenili žádný detail. Přeci jen, plnili tu někomu dlouho odkládaný sen.
Foto: Jim Stephenson

Tak trochu dílna, tak trochu ateliér. Postarší klient toužil po prostoru, kde by se plně mohl věnovat svým koníčkům na pomezí umění a řemesla. Ne že by byl vyučeným v oboru, anebo rovnou umělcem. Prostě jej tyhle záležitosti vždycky tak nějak fascinovaly, ale celý život neměl na tyhle „analogové aktivity“, jak je sám nazývá, dostatek času. Teď, když už je v důchodu, se jim chce věnovat naplno.

Jeho záměr byl jasný. V dotyku s mořem (které má rád), čerstvým povětřím (jež prospívá jeho zdraví) a na dohled přístavu (co mu dodává inspiraci) by se teď rád bavil psaním, kresbou, tisknutím, tvorbou koláží, hrnčířstvím, vyřezáváním a dřevořezbou. Tyhle koníčky si nechce nosit domů, místa tam má málo a tvůrčí nepořádek by tam bez konfliktů neprošel. Potřebuje hájemství nedaleko od domova, kde se bude moci realizovat. Prostor by přitom měl být alespoň natolik vzhledný, aby ho tu a tam mohla navštívit jeho paní, a trávit s ním čas.

Foto: Jim Stephenson

Kůlna pro kutilské plány

Když ale přijde na výběr vhodného pozemku a jeho umístění, stavebních lokalit se tu moc nenabízí. Nejdostupněji, co do vzdálenosti i financí, se jevila parcela na hraně pobřeží, nacházející se nedaleko přístavu v Poole. Výhodou byl výhled na pláž, nedaleký ostrůvek Brownsea a hejna racků. Limitem tu bylo skutečně těsné splynutí s pláží a mořem, a také prudší svah, rámující celý prostor. Což jakýkoliv prostor k zastavění silně limitovalo, případně si už v základu žádalo stavbu na pylonech. Nevypadalo to moc nadějně.

Proto klient oslovil architekty ze Studio MUTT, kteří si s nemalým zaujetím poslechli příběh o důchodci, který nechce zahálet. A z naznačených indicií i obhlídky místa stavby stvořili myšlenku, základní návrh. Dá se říct, že je zakázka zaujala. Spolu s náročnými omezeními v místě se představy klienta staly hnacím motorem konstrukce a materiálnosti návrhu, přičemž výsledný poněkud „lepený“ vzhled budovy nese ambici oslavit stavbu netradičně-tradičního objektu.

Foto: Jim Stephenson

Architekti vyhodnotili profil okolní zástavby (zahradní domky, rybářské boudy a chatky), a rozhodli se přidržet jejich měřítka i skladby materiálů. A protože objekt směrem do pláže skutečně růst nemohl, což dokazoval každý příliv, a protože stavba plně usazená na pylonech by působila až příliš masivně, rozhodli se ji vystavět jako „do prostoru čnící a zavěšený“ objekt. Stavbu, která roste ze svahu a odolává gravitaci. Pochopitelně, s náležitým kotvením v pevných betonových základech na stavebně zpevněném svahu, a podpůrnými nožkami.

Loď obrácená kýlem vzhůru

Tvar stavby zaujme, ale přesto s okolím splývá. Vypadá, jako by sem patřil. Připomíná totiž trochu kýlem obrácenou loď, anebo typickou soukromou loděnici, zimní garáž pro lodě. Podobné stavby se tu v okolí vyskytují, takže objekt rozruch nepůsobí. Navíc je svými parametry malou stavbou. Užitné plochy nabízí všehovšudy 30 metrů čtverečních. Zvenčí i zevnitř je dřevostavbou, betonový sokl základů je neznatelný.

Foto: Jim Stephenson

Samotná stavba, nazvaná pracovně Pottering Shed, tedy něco jako Hrnčířská kůlna nebo bouda, je nasměrována tak, že se svým výhledem upíná přímo na přístav na bližším obzoru. Tato orientace a výhled pak poskytuje klientovi prostor, který „skrze ustálený rytmus moře obnovuje nadpozemský klid“. Objekt má nepravidelný průběh: v zadní části budovy se geometrie šikmé střechy mění a zmenšuje, takže ubírá ze své výšky a opírá se svah. Vizuálně tedy spíš o novou opěrnou zeď, poskládanou z nasucho kladených kamenů.

Čelní štít je o poznání výraznější než zbytek kůlny, která zalézá do svahu. Nápadná je námořnicky modrými rámy oken – širokého čelního i úzkých postranních, a pozornost zblízka poutá i svým „plastickým“ štítem. Je vyzdoben mořskými mušlemi. Snad proto, aby více připomínala trup lodi. Tento dojem ostatně podporuje i impregnace stavby hutným lakem, a tekutou pryží. Černá viskózní guma na povrchu odkazuje na historickou techniku dehtování lodí.

Foto: Jim Stephenson

Lakované dřevěné latě a kosočtvercová mřížka z pryží natřených mušlí hřebenatek jsou umístěny i na horní straně břidlicové krytiny. Poskytují ornament, který rozbíjí světlo, respektive tlumí lesk. Stavba skutečně neměla vynikat, spíše být nenápadným útočištěm.

S ohledem na okolí

Mohlo by se snadno zdát, že Hrnčířská bouda vznikla jen tak, stlučena z několika pořádných prken. Ale proces jejího vzniku byl poměrně sofistikovaným dílem. Předně, do jeho podoby se přímo promítala směrnice SSSI, tedy o lokalitách zvláštního vědeckého významu. Jeden z britských ekvivalentů našeho „krajinného rázu“, který ukládal povinnost respektovat vzhled staveb na pobřeží.

Foto: Jim Stephenson

Když přišlo na stavební postup, staly se základním materiálem kazety, vyrobené z překližky (plněné 28 mm korkové izolace) vyřezávané CNC frézou. S milimetrovou přesností, každá pak s vyleptaným číslem, označující konkrétní stavební dílek. To notně ušetřilo na době konstrukce.  Montáž na místě pak byla rychlá a jednoduchá, přičemž kazetové panely byly dohromady sešroubovány během několika dní.

Vnitřní podlahu tvoří prkna z recyklovaného dřeva a vstupní dveře s portálovým oknem, které pochází z nedaleké loděnice. Ocelová okna se středovým otočným horizontálním otvíráním jsou použita k vytvoření plně flexibilního/variabilního větrání. Za letního slunce tedy může být kůlna doširoka otevřena.

Interiér nepřekvapí, ale nikdy taky nebyl zamýšlen k tomu, aby překvapoval. Jedna otevřená místnost, s dřevěnými obklady, rámovaným stropem, vše vedené ve dřevě. Skoro jako v podpalubí. Do stěn s kazetovými výřezy jsou vsazeny jednoduché police, sloužící k odkládání výrobků. Důležitý je tu dobře osvětlený pracovní stůl, zpoza nějž je výhled na moře. Další pracovní desky jsou výklopné, uchycené ke stěnám.

K vybavení patří dvě křesílka, aby se po práci mohlo odpočívat a přemýšlet. Jedno je pro aktivního a tvořivého důchodce, druhé pro jeho paní. Nic náročného. Tak trochu dílna, tak trochu ateliér. A přitom jeden velký splněný životní sen.

Údaje o projektu

Název projektu: Pottering Shed
Typ projektu: ateliér/chata na pobřeží
Architektonické studio: Studio MUTT
Lokalizace: Lake Drive, Poole, Dorset, Velká Británie
Vedoucí projektu: Rebecca Granger
Dodavatelé materiálu: Nemetschek, Bostic
Hlavní dodavatel stavby: Solidspace
Spolupráce: Bluedot design, Roy Gallie – Structure Haus, Heyne Tillett Steel
Stavební úprava parcely: Morris Construction
Výroba CNC kazet: Tekne Shopfitting
Izolační a impregnační nátěr: Andrew Blackburn
Fasáda: Charlie a Andrew Clifford
Klient: soukromá osoba (Roger a Carola Zogolovitch)
Užitná plocha: 30 m2
Náklady: 250 000 liber
Finalizace: listopad 2021

Sdílet / hodnotit tento článek

Související témata

Mohlo by vás zajímat

foto: Miran Kambič

Levný dům pro slušné bydlení. Nestál moc, přesto ohromí. Na důchod je ideální

Nemusí to být žádný zázrak, stačí, aby to bylo slušné místo k bydlení. Zhruba tak lze postihnout zadání pro „obyčejný“ dům k žití, kteří si přáli po odchodu do důchodu manželé. Slovinští architekti tuhle zakázku rozhodně nepodcenili a jejich ztvárnění zadání teď budí rozruch i daleko od Litije, kde stavba stojí.

Maličký domek ze dřeva slibuje velkolepý pobyt v zahradě

Maličký domek ze dřeva slibuje velkolepý pobyt v zahradě

Nápaditý francouzský domeček La Petite Maison je třeba chápat v kontextu svého okolí. Nemusí být větší, protože plně využívá okolí. Dětským i obývacím pokojem se může stát zahrada, louka a hřištěm i nedaleká ves. Lehce odstíněné dění v okolí je pro něj zásadní, ale příjemně překvapuje i zevnitř.

REKLAMA