Hledat
Mapa cennemovitostí v ČR
estav.tvnový videoportál
Všechna témata

Školky ze dřeva, které lze přestěhovat. Když architekti navrhují šetrné a zdravé stavby pro děti

Mateřská škola je pro obce svým způsobem problematická. Jejich kapacita je buď nedostačující k nelibosti místních obyvatel, nebo zbytečně naddimenzovaná k nelibosti zastupitelů hlídajících obecní kasu. V severských zemích staví školky jen modulární výstavbou a stěhují je z místa přebytku do místa nedostatku, dle demografického vývoje obcí. Modulární výstavba školek se uplatňuje i u nás. Dřevěné školky navrhují zkušení architekti. Podíváme se na dvě české školky stavěné tímto způsobem.
Zdroj: KOMA MODULAR

Mateřská škola ve Všetatech Přívorech získala celou řadu ocenění (mimo jiné Dřevěná stavba roku 2020). Jednotřídku pro 26 dětí navrhli a dodali architekti Prodesi/Domesi. Ukazují, jak lze pracovat se dřevem a vytvářet zdravý a kultivovaný prostor. Druhá mateřská škola pro firmu Lapp Kabel se nachází v Otrokovicích, jmenuje se Oskárek a je z oblasti modulární architektury zhotovená z velkoprostorových stavebních modulů. Představuje současný trend systémových řešení pro speciální veřejné objekty s apelem na rychlost výstavby.

Přírodní materiály dětem

Je obecně známo, že na kvalitě vnitřního prostředí se nemalou měrou podílejí i materiály, která nás obklopují. Dřevěná mateřská škola ve Všetatech Přívorech stojí na společném pozemku se stávající mateřskou školou. Směrem k ulici má stavba jednoduchý geometrický tvar. Fasáda navazující přes terasu na zahradu pro děti je prolomená směrem dovnitř objemu, aby se do hlavní denní místnosti zvenčí prolínalo co nejvíce světla a zeleně. Vchod do objektu umístili architekti na straně sousedící se stávající školkou, aby zde vytvořili společný vstupní venkovní prostor.

Foto: Lina Németh Prodesi/Domesi

„Celkové řešení je založeno na přehlednosti, vizuálním propojení prostorů, minimalizaci chodeb a maximálním využití podlažní plochy pro pohyb dětí. Velkými prosklenými plochami, které zajišťují dostatek denního světla a výhled do zeleně, prostupuje zahrada do interiéru. Dispozici školky jsme řešili v úzké spolupráci s místními učitelkami, které poskytly cenné podněty ze svých každodenních zkušeností,“ vysvětluje Klára Vratislavová, hlavní architektka a autorka interiéru.  

   

Pečlivý přístup v návrhu a důraz na kvalitu v realizaci je vidět v každém detailu. V celé školce jsou využity parapety snížené na přirozenou výšku pro děti. Nadsvětlíky interiérových dveří pomáhají propojovat prostor tam, kde plné dveře zajišťují soukromí. V interiéru byly použité především přírodní materiály jako dřevěné součásti v různém vyhotovení, akustický strop z dřevěných latí (Novatop Acoustic) nebo linoleum na podlahách. Fasáda školky je vytvořená z modřínového dřeva bez povrchové úpravy, struktura obkladu zjemňuje geometrické linie objektu.

Foto: Lina Németh Prodesi/Domesi

„Realizace MŠ ve Všetatech Přívorech je opravdu dobrým příkladem, jak z veřejných zdrojů stavět kvalitně a kultivovaně, pokud všem zainteresovaným leží na srdci co nejlepší výsledek a láska k dětem,“ udáví se v hodnocení soutěže Dřevěná stavba roku 2020.

Modulární architektura pro děti

Hlavní výhodou takto budovaných mateřských škol je bezesporu rychlost výstavby a rychlejší návratnost vložených investic. Podle dostupných analýz realizátorů KOMA Modular je to asi čtvrtina času oproti běžné výstavbě. Samotnou montáží strávíte pouze zlomek času, neobtěžuje okolí hlukem a prachem, prostorové moduly se montují přímo z nákladních automobilů na místě určení. Takové montáže se využívá i při zahušťování městské výstavby či tam, kde je nedostatek místa na zařízení staveniště.

Velkoprostorové moduly se vyrábějí na výrobních linkách ve výrobních halách podobně jako automobily v klimaticky stálém prostředí. V co největší míře jsou pak dokončeny už ve výrobní hale (asi z 80 či 90 %), často jsou zde již osazená okna, dveře, nechybí ani sanitární zařízení, obklady včetně úpravy povrchů a fasád. S tím souvisí i výhody závazného dodržování termínů, nevznikají zde žádné vícepráce, cena je daná. Další výhodou je, že modulární stavby mohou měnit místo určení. Pokud je modulární objekt správně navržen, lze ho jednoduše přemístit na jiné místo. Což se ve velké míře využívá například v severských zemích, zvláště v případě mateřských škol, které se nestaví jinak než modulárně. Školky se prostě stěhují tam, kde je aktuální nedostatek míst.

Foto: KOMA MODULAR

Rozvoj modulární architektury lze pozorovat i v Čechách. Příkladem může být nízkoenergetická modulární firemní školka pro firmu Lapp Kabel v Otrokovicích. Školka byla vybudována ze třinácti velkoprostorových modulů za necelé tři měsíce na ploše 402 m2 a dostala název OSKÁREK podle pana Oskara Lappa, který firmu založil. V zemích, kde nyní firma působí, bylo pořízeno pro zaměstnané ženy již několik desítek takových zařízení.

Otrokovická školka má dvě třídy pro předškoláky každá pro 16 dětí a jednu třídu pro malé děti do tří let pro 10 dětí. Celková kapacita je 42 dětí. Školka byla vybudována podle architektonického návrhu firmy S projekt plus Zlín, interiér navrhla Mgr. Vladimíra Bukvicová. Vedle tříd je školka vybavena vlastní kuchyní, provozními místnostmi, slunečními kolektory, podlahovým topením, klimatizací, venkovními roletami a markýzami.

Sdílet / hodnotit tento článek

Mohlo by vás zajímat

Unikátní škola vyžaduje unikátní interiér. Tabuli a lavice tu nehledejte

Unikátní škola vyžaduje unikátní interiér. Tabuli a lavice tu nehledejte

Povinnou školní docházkou prošel každý. Každý si ještě dnes vzpomene na zvonění ohlašující začátek vyučování v 8 hodin ráno, na svého spolužáka, se kterým sdílel místo v lavici, nebo na nepříjemné čtvrtletní písemky z matematiky. Děti z hloubětínské školy Vela ovšem nic z toho neznají. Škola, která zde v roce 2018…

REKLAMA