REKLAMA
Témata Hledat

Architektonické inspirace

Mozaika nápadů z celého světa na ESTAV.cz!

Transsibiřská magistrála: Chladná dáma s pohnutou minulostí

Transsibiřská magistrála je, s délkou 9288 kilometrů, nejdelší souvislou železniční tratí na světě. Železná páteř Ruska byla dokončena v roce 1916 po pětadvaceti letech stavby, a je co do rychlosti konstrukce naprosto unikátní.

Pokud se s ní chcete svést celou trasou, musíte v kupé z Moskvy do Vladivostoku překonat celkem deset časových pásem. Vychutnáte si je, protože na řadě úseků se dnes pohybujete stejným tempem, jako před sto lety, a to rychlostí 30 km/h. Naštěstí to jinde jede o poznání rychleji, a tak už nemusíte strávit ve vlaku 4 týdny, jako kdysi. Podle stávajícího jízdního řádu se to dá stihnout za šest dní a jednu hodinu. Zpoždění a komplikace na trase se ale, zvláště v zimním období, očekávají a nejsou překvapivá. A co jste možná ještě o ambiciózní stavbě největší železnice světa nevěděli?

Pohnutá historie i komplikace při stavbě

Když v roce 1891 car Alexandr III. tento velkolepý stavební záměr vyhlásil, vypadalo to na absolutní debakl. Za prvních třináct let se postavila jen menší část tratě, a i ten vysál státní pokladnu až ke dnu. Bylo zapotřebí vypsat nové daně, zajistit zahraniční půjčky (což do té doby nebylo v Rusku zvykem) a dotisknout další rubly. Země za Uralem se tak poprvé ve větší míře musela otevřít zahraničním bankovním domům. Dělníci zatím během stavby zažívali útrapy ne nepodobné kolonistům amerického západu: divoká zvířata, nepřátelští domorodci, banditi. A samozřejmě, v zimě extrémně mrazivé teploty.

Parcelování stavebních úseků byla pro prospektory noční můra: bažiny, nekonečné lesy, hory v okolí Bajkalu. Původně museli u jezera cestující přesedat na přívoz, než bylo dokončeno 33 tunelů a více než stovka viaduktů. Pak už to šlo rychle. Vlastně, až příliš rychle. Normované tempo 600 kilometrů kolejí ročně znamenalo, že jen zřídka někdo skutečně otestoval sjízdnost tratě. Poruchy, dílem způsobené klimatem, byly na denním pořádku. Docházelo i k zásadním proměnám vedení trasy.

Vypadlo například Mandžusko, kde by se stavělo na půdě pronajaté Čínou. Ambice Moskvy dosáhnout na dálný východ narážely na rozpínavost japonského císařství, a tak padlo rozhodnutí vést tuto část raději na „bezpečném“ (ale o poznání studenějším) úseku za Amurem. Jinak po své délce překračuje 89 velkých měst a ne méně než 16 velkých řek: k výhledům se nabízí Volha, Vjatka, Kama, Tobol, Irtyš, Ob, Tom, Čulym, Jenisej, Oka, Selenga, Zeja, Bureja, Chor a Ussuri.

Levná pracovní síla posílaná na Sibiř

Stavební činnost si vyžádala ohromné množství pracovní síly, které se citelně nedostávalo. A tak byli „na Sibiř“ sváženi trestanci z věznic v celé zemi. Pozitivní bylo, že tahle forma galejí snížila kriminalitu a hlavně recidivu propuštěných. Fungovalo to podobně, jako Britům a Francouzům zaoceánské trestanecké kolonie. Model nucených prací a gulagů na Sibiři se „osvědčil v praxi“, a Rusové si na něj později, v ne-carských časech, ještě vzpomenou.

Transsibiřskou magistrálou ročně projede kolem 20 000 kontejnerů, a vlaky tu dosahují hmotnosti až 6000 tun. Její kompletní elektrifikaci se podařilo zrealizovat až po 73 letech. Stavitelům asi došel zápal.

Sdílet / hodnotit tento článek

Související témata

Přečtěte si více k tématu Dopravní stavby

Ilustrační obrázek, zdroj: fotolia.com

Praha připravuje osm P+R parkovacích domů pro téměř 5000 aut

Hlavní město připravuje stavbu osmi domů pro potřeby P+R záchytných parkovišť, které by měly celkem pojmout téměř 5000 aut. Letos by se měly začít stavět dva, a to na Černém Mostě a v Nových Butovicích. Zároveň magistrát plánuje letos zahájit stavbu dvou klasických záchytných parkovišť v Kyjích a v Hostivaři, celkem ...

Dálnice, ilustrační obrázek, zdroj: fotolia.com

Na D8 na Litoměřicku se vrátí dělníci, řidiče čekají omezení

Řidiči musejí od víkendu opět počítat s omezením provozu na dálnici D8 na Litoměřicku. Dělníci se totiž po zimní přestávce vrátí na jedenáctikilometrový opravovaný úsek. Dnes zahájí stavební práce. Sdělil to mluvčí Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) Jan Studecký.

Cyklostezka, ilustrační obrázek, zdroj: fotolia.com

Brno chce cyklostezkami propojit jihovýchod se středem města

Brno chce za 15 milionů postavit dvě cyklostezky, které spojí jihovýchodní část města s centrem. Jedna propojí ulice Pod Sídlištěm a Podstránská a druhá Olomouckou s Nezamyslovu. Primátorka Brna Markéta Vaňková (ODS) novinářům řekla, že by mohly být stavby hotové za dva roky. Cílem je zvýšit bezpečnost cyklistů a ...

Most, ilustrační obrázek, zdroj: fotolia.com

Z mostů hradeckého kraje je 15 procent ve špatném stavu

Z celkového počtu 868 mostů ve vlastnictví Královéhradeckého kraje je ve špatném nebo havarijním stavu 15 procent z nich. Do kategorie mostu ve špatném stavu spadá sto mostů, ve velmi špatném je 31 a v havarijním stavu jsou dva mosty. Kraj na opravy mostů vynakládá v průměru 64 milionů korun ročně, což je ...

Foto: Zaha Hadid Architects (ZHA)

Evropský dopravní projekt století

Rail Baltica je občas nazývána projektem století, a minimálně mezi Finskem, Lotyšskem, Estonskem, Litvou a Polskem tomu tak skutečně je. Je to železniční stavba, která ze dvou, severní a střední Evropy udělá jednu, dopravně propojenou. I proto do celého projektu masivně investuje Evropská unie, v rámci rozvoje ...

E-book: Příručky ZDARMA!

Příručka Jak koupit bydlení

Jak koupit bydlení

Pomocník při koupi domu, bytu, pozemku.

Příručka Jak na povolení rodinného domu

Příručka Jak na povolení rodinného domu

Poradíme s vyřízením stavebního povolení

Nejnovější články

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA

Akce a slevy

Výběr čerpací techniky pro dům a zahradu

Výběr čerpací techniky pro dům a zahradu

Výběr čerpací techniky pro dům a zahradu

REKLAMA
REKLAMA