REKLAMA
Témata Hledat

Ceny nemovitostí a nájmů

Přehledně v mapě!

Transsibiřská magistrála: Chladná dáma s pohnutou minulostí

Transsibiřská magistrála je, s délkou 9288 kilometrů, nejdelší souvislou železniční tratí na světě. Železná páteř Ruska byla dokončena v roce 1916 po pětadvaceti letech stavby, a je co do rychlosti konstrukce naprosto unikátní.

Pokud se s ní chcete svést celou trasou, musíte v kupé z Moskvy do Vladivostoku překonat celkem deset časových pásem. Vychutnáte si je, protože na řadě úseků se dnes pohybujete stejným tempem, jako před sto lety, a to rychlostí 30 km/h. Naštěstí to jinde jede o poznání rychleji, a tak už nemusíte strávit ve vlaku 4 týdny, jako kdysi. Podle stávajícího jízdního řádu se to dá stihnout za šest dní a jednu hodinu. Zpoždění a komplikace na trase se ale, zvláště v zimním období, očekávají a nejsou překvapivá. A co jste možná ještě o ambiciózní stavbě největší železnice světa nevěděli?

Pohnutá historie i komplikace při stavbě

Když v roce 1891 car Alexandr III. tento velkolepý stavební záměr vyhlásil, vypadalo to na absolutní debakl. Za prvních třináct let se postavila jen menší část tratě, a i ten vysál státní pokladnu až ke dnu. Bylo zapotřebí vypsat nové daně, zajistit zahraniční půjčky (což do té doby nebylo v Rusku zvykem) a dotisknout další rubly. Země za Uralem se tak poprvé ve větší míře musela otevřít zahraničním bankovním domům. Dělníci zatím během stavby zažívali útrapy ne nepodobné kolonistům amerického západu: divoká zvířata, nepřátelští domorodci, banditi. A samozřejmě, v zimě extrémně mrazivé teploty.

Parcelování stavebních úseků byla pro prospektory noční můra: bažiny, nekonečné lesy, hory v okolí Bajkalu. Původně museli u jezera cestující přesedat na přívoz, než bylo dokončeno 33 tunelů a více než stovka viaduktů. Pak už to šlo rychle. Vlastně, až příliš rychle. Normované tempo 600 kilometrů kolejí ročně znamenalo, že jen zřídka někdo skutečně otestoval sjízdnost tratě. Poruchy, dílem způsobené klimatem, byly na denním pořádku. Docházelo i k zásadním proměnám vedení trasy.

Vypadlo například Mandžusko, kde by se stavělo na půdě pronajaté Čínou. Ambice Moskvy dosáhnout na dálný východ narážely na rozpínavost japonského císařství, a tak padlo rozhodnutí vést tuto část raději na „bezpečném“ (ale o poznání studenějším) úseku za Amurem. Jinak po své délce překračuje 89 velkých měst a ne méně než 16 velkých řek: k výhledům se nabízí Volha, Vjatka, Kama, Tobol, Irtyš, Ob, Tom, Čulym, Jenisej, Oka, Selenga, Zeja, Bureja, Chor a Ussuri.

Levná pracovní síla posílaná na Sibiř

Stavební činnost si vyžádala ohromné množství pracovní síly, které se citelně nedostávalo. A tak byli „na Sibiř“ sváženi trestanci z věznic v celé zemi. Pozitivní bylo, že tahle forma galejí snížila kriminalitu a hlavně recidivu propuštěných. Fungovalo to podobně, jako Britům a Francouzům zaoceánské trestanecké kolonie. Model nucených prací a gulagů na Sibiři se „osvědčil v praxi“, a Rusové si na něj později, v ne-carských časech, ještě vzpomenou.

Transsibiřskou magistrálou ročně projede kolem 20 000 kontejnerů, a vlaky tu dosahují hmotnosti až 6000 tun. Její kompletní elektrifikaci se podařilo zrealizovat až po 73 letech. Stavitelům asi došel zápal.

Sdílet / hodnotit tento článek

Související témata

Přečtěte si více k tématu Dopravní stavby

Stavba silnice, ilustrační obrázek, zdroj: fotolia.com

Sněmovna stvrdila zákon zrychlující přípravu výstavby dálnic

Sněmovna stvrdila svoji verzi vládní novely takzvaného liniového zákona, která má urychlit přípravu výstavby dálnic a další infrastruktury. Podle vlády by novela měla zkrátit přípravu staveb až o třetinu. Státu má také usnadnit získávání pozemků. V případě výkupu stavebních pozemků a staveb bude moci vlastník dostat…

Původní trojská lávka před havárií - archivní záběr, zdroj fotolia.com

Zkoušky dnes prověří novou Trojskou lávku

Novou lávku propojující Troju s Císařským ostrovem dnes čekají zatěžovací zkoušky, které prověří její konstrukci. Stavba, která by podle dřívějších informací měla být uvedena do provozu do konce října a vyjde na 128 milionů korun, nahradila původní lávku, která se zřítila v prosinci 2017. Zraněni při tom byli čtyři…

Okruh Prahy, ilustrační obrázek, zdroj: fotolia.com

Obchvat Prahy se nestaví, naposledy se rozrostl před 10 lety

Česká dálniční síť co do rozsahu i kvality velmi zaostává za vyspělou Evropou a přes mnohá prohlášení politiků v posledních desetiletích se rozrůstá velmi pomalu. Zemi stále chybí dálniční spojení se sousedním Rakouskem či okruh Prahy. Tato jedna z nejpotřebnějších dopravních staveb nadnárodního významu se naposledy…

Libeňský most, foto: Jakub Kopecký

Rekonstrukce Libeňského mostu vyjde asi na dvě miliardy

Hlavní město odhaduje, že rekonstrukce všech mostů Libeňského soumostí se zachováním současné podoby historicky cenných částí vyjde na zhruba dvě miliardy korun. Začít by mohla v polovině roku 2022 a skončit v roce 2025 a její součástí má být nová konstrukce tzv. inundačního mostu, která má v případě povodní umožnit…

REKLAMA