REKLAMA

Moderní kancelář jako hřiště povzbuzující kreativitu, nechybí ani houpačky

Moderní kanceláře se po vzoru velkých firem jako je Google či Apple stále více mění od neosobních šedých open office směrem ke kreativnímu a tvůrčímu prostředí, které nezřídka kdy připomíná dětské hřiště. Takové příklady zajímavého přístupu k pracovnímu prostředí zaměstnanců předvedla i firma Kiwi.com, pro kterou kanceláře vytvořili Kaplan architekti společně s architektem Tomášem Horalíkem.

Vytvořit návrh interiéru a následně jej zrealizovat je práce na měsíce. Firma se však měnila a rostla doslova před očima. Rychle se přetvářející firemní struktura i samotná velikost firmy připravila architektům nejedno překvapení a museli na nové situace v návrhu reagovat, a to raději s předstihem.

Nové kanceláře se řešily ruku v ruce s rebrandingem. Skypicker se změnil v Kiwi.com. Nebylo zcela jasné, v jakou firmu se tehdy ještě Skypicker vlastně přerodí. Měnila se barevnost, logo a návrh prostor na to musel bleskově reagovat. Vyvíjela se také struktura zaměstnanců, stále přibývali noví, a to nejen do callcentra ale také do všech pater managementu. Mnohé kaceláře se navrhovaly jako výhledové, ale již při nastěhování byly plně obsazené. Samotné zadání se tak rodilo v souběhu s návrhy a jeho neustálé zpřesňování probíhalo až do kolaudace.

„V době, když jsme začali na zakázce pracovat, sídlil Skypicker v prvorepublikové vile v Masarykově čtvrti. V každé místnosti se tlačily týmy programátorů spolu s facility managementem, HR i finančním oddělením, vše bylo velmi rodinné a velice specifické. Některá jednání probíhala na lavičce v zahradě, některá v nádherné kruhové pracovně ve vile. Jedním z požadavků klienta tak pochopitelně bylo, abychom se pokusili tuto neopakovatelnou atmosféru přenést také do nových prostor,“ říká architekt návrhu Libor Kaplan.

Zasedací místnosti vévodí velké logo. Příprava návrhu a výroby však nebyla jednoduchá, logo i vizuál firmy se v průběhu navrhování měnily. Zdroj fotek:  Radek Brunecky (www.atelier.brunecky.com), White Star Real Estate (www.whitestar-realestate.com)Zasedací místnosti vévodí velké logo. Příprava návrhu a výroby však nebyla jednoduchá, logo i vizuál firmy se v průběhu navrhování měnily. Zdroj fotek: Radek Brunecky (www.atelier.brunecky.com), White Star Real Estate (www.whitestar-realestate.com)

Kiwi.com, dříve známá jako Skypicker, je internetová cestovní agentura, která dosáhla celosvětového významu v prodeji letenek. Jen za poslední rok narostl počet jejích zaměstnanců o více než 200%. Práce architektů musela držet krok s raketovým růstem firmy.

Každý si najde kout, který se mu líbí

Půdorys programátorského patra je proto velice členitý s mnohými zákoutími, je zde použito pestrých materiálů a struktur. Zaměstnanci si mohou oblíbit jednotlivé části a vzniká tak zcela jiné pouto k místu, než je tomu u neosobních velkoprostorových kanceláří.

Důležitá část projektu je věnovaná i relaxačním a zábavním prvkům, které mimo jiné zahrnují relaxační místnosti, houpačkové jednací kouty, travnaté posezení s výhledem na západ slunce, kinosál, fitness či saunu s masérnou.

Kanceláře managementu jsou už střídmější, ale koncepčně blízké těm v IT oddělení. Nikdy nespící call centrum, které zajišťuje non-stop péči klientům z celého světa, je naopak řešeno maximálně efektivně a jednoduše. Téma nikdy nespícího města se odrazilo i v hravých skříňkách a tapetách.

Vzhled skříněk vtipně reaguje na rychlý růst firmy i nepřetržitý provoz call-centra. Město jenž nikdy nespí. Zdroj fotek:  Radek Brunecky (www.atelier.brunecky.com), White Star Real Estate (www.whitestar-realestate.com)Vzhled skříněk vtipně reaguje na rychlý růst firmy i nepřetržitý provoz call-centra. Město jenž nikdy nespí. Zdroj fotek: Radek Brunecky (www.atelier.brunecky.com), White Star Real Estate (www.whitestar-realestate.com)

Na tento projekt jsme se zeptali samotného architekta Ing. arch. Libora Kaplana

ESTAV.cz se ptá...

Celý prostor skýtá nápadů, které by vydaly na několik interiérů. Kde jste brali inspiraci? Byly některé nápady přímo zadáním klienta?

Ing. arch. Libor Kaplan, odpovídá ...

Zaměstnanci si vytvořili diskuzní fórum, na kterém sdíleli nápady. Některé nám připadaly zajímavé a použili jsme je v návrhu. Tak vznikla například houpačková jednačka.

ESTAV.cz se ptá...

Prostor je zajímavě různorodý, přemýšleli jste i přesto nad nějakými jednotícími prvky?

Libor Kaplan, odpovídá ...

Jednotícím prvkem je například motiv letadel na kobercích, grafika na stěnách či typový nábytek. Ve všech prostorách se ctila firemní barevnost. Různorodost vychází ze samotného zadání. Zatímco v prostorách call-centra se hledala spíše ekonomičtější řešení, v patrech IT a managementu jsme se měli pustit i do odvážnějších prvků.

Prostředí firmy nabízí různé prostory pro sezení, setkávání se, diskusi nápadů a práci. Toto prostředí podporuje mezilidské vztahy a zároveň každému pracovníkovi dává na výběr využít k činnosti místo optimálně dle potřeby, nálady a vkusu. Zdroj fotek:  Radek Brunecky (www.atelier.brunecky.com), White Star Real Estate (www.whitestar-realestate.com)Prostředí firmy nabízí různé prostory pro sezení, setkávání se, diskusi nápadů a práci. Toto prostředí podporuje mezilidské vztahy a zároveň každému pracovníkovi dává na výběr využít k činnosti místo optimálně dle potřeby, nálady a vkusu. Zdroj fotek: Radek Brunecky (www.atelier.brunecky.com), White Star Real Estate (www.whitestar-realestate.com)

ESTAV.cz se ptá...

Jak se pracuje architektovi, když je zadání značně proměnlivé. Přeci jen ke své práci potřebujete znát základní kapacity a objemy s jakými musíte počítat. Jak se projevila v průběhu návrhu změna vizuálu firmy?

Libor Kaplan, odpovídá ...

Bylo to velice složité, protože termíny byly dost napjaté. Naštěstí jsme znali alespoň počet pater, která řešíme. Všechny týmy byly počítány s jistou rezervou pro růst, což nám pomáhalo při následných změnách. Změna vizuálu byla pro nás hodně zásadní. Zatímco Skypicker byla „garážová“ až „punková“ firma, kiwi.com přišla s elegantním stylem nadnárodní společnosti. Museli jsme bleskově přehodnotit náš přístup k používaným prvkům, barvám i materiálům.

ESTAV.cz se ptá...

Jak dlouho trval návrh a realizace. Jak se vám na projektu pracovalo a co vám to přineslo za zkušenosti?

Libor Kaplan, odpovídá ...

Na návrh jsme měli 4 týdny. Klíčová zkušenost proto byla především práce s velkým objemem v krátkém čase.

Vzhled skříněk vtipně reaguje na rychlý růst firmy i nepřetržitý provoz call-centra. Město jenž nikdy nespí. Zdroj fotek:  Radek Brunecky (www.atelier.brunecky.com), White Star Real Estate (www.whitestar-realestate.com)Vzhled skříněk vtipně reaguje na rychlý růst firmy i nepřetržitý provoz call-centra. Město jenž nikdy nespí. Zdroj fotek: Radek Brunecky (www.atelier.brunecky.com), White Star Real Estate (www.whitestar-realestate.com)

ESTAV.cz se ptá...

Myslíte si, že toto je směr, kterým se budou ubírat firemní kanceláře? Nemůže takto různorodé prostředí na některé působit až příliš rušivě a odvádět pozornost od práce?

Libor Kaplan, odpovídá ...

Je třeba oddělit pracovní místo a společné prostory. Zatímco společné prostory jsou živé a hravé, samotná pracovní místa navrhujeme velmi klidná a nerušivá. Zaměstnanci tak umožňujeme plné soustředění na práci a maximální možnost rozptýlení, když si potřebuje od práce trochu odpočinout. Pracovní návyky se liší napříč obory. Stále více lidí chce při práci stát či chodit, pracují z domova, vodí si do práce svá zvířata. Kanceláře budoucnosti tak budou vypadat stále více jako kavárna, obývací pokoj či hřiště.

Název: Nové kanceláře firmy Kiwi.com
Autor: KAPLAN ARCHITEKTI, Brno (www.kaplanarchitekti.com)
Spoluautor: HORALÍK ATELIÉR
Plocha: 8600 m2
Místo: Campus Science Park Brno
Developer: White Star Real Estate s.r.o.
Dokončení: Jaro 2017

Sdílet / hodnotit tento článek

Mohlo by vás zajímat

Kanceláře připomínající dětské hřiště

Kanceláře připomínající dětské hřiště

Nejen ve známém Google umí vytvořit zajímavé a inspirativní pracovní prostředí, které na první pohled připomíná spíše dětské hřiště. V dnešním příspěvku ke článkům o světové moderní architektuře ...

REKLAMA
REKLAMA

estav.cz v žebříčku návštěvnosti TOPlist