REKLAMA
Témata Hledat

Architektonické inspirace

Mozaika nápadů z celého světa na ESTAV.cz!

Denní světlo v interiéru více o tématu

Přirozené světlo v interiéru - odrazné plochy

Světlo je základním návrhovým prvkem architektury. Podle toho, kam jej v budovách chceme dostat a s jakou intenzitou tvarujeme okna, stropy i celé hmoty budov. Dnes nás budou zajímat odrazné plochy, uspořádání hmot, barev a částí exteriéru a interiéru s ohledem na maximální využití přirozeného světla. Problematika úzce souvisí také se zastíněním oken.

Odrazné plochy, uspořádání hmot a barvy

„Na konci každé cesty začíná další.“
Pavel Kosorin

Nyní si ukážeme několik možností, co dokáže technologie, pokrok, dobrý nápad stavaře nebo architekta. Některé tyto příklady je opět možné s menší či větší obměnou napodobit nebo se jimi inspirovat, ale nejsou úplně běžné. Pokud bude řešení nedostupné svým provedením, nákladné svojí technologií, je alespoň dobré mít o něm povědomí. Žaluzie, rolety a markýzy zná každý, ale co je to taková „markýzoleta“? Jsme opět u stínících prvků stavebních otvorů (převážně oken), které zároveň slouží jako plochy pro odraz a rozptýlení světla.

Zdroj: ing. arch. Petr Brandejský

Žaluzie svým proměnlivým natočením a tvarem lamel umožňují světlo (i teplo) odrazit v prosluněných horkých denních hodinách, v letním období. Zároveň mohou propustit nižší ranní a odpolední slunce a denní slunce v zimních měsících. Mohou pracovat s různým úhlem slunečních paprsků v různou roční i denní dobu. Lamely mohou být zároveň různě tvarované, prohnuté konvexně i konkávně, o materiálovém zpracování nemluvě. Pootočením můžeme dosáhnout různé intenzity světla až po úplné zatmění. Další stínící prvek může být balkón či konzolovitě vynesená konstrukce nad horním lícem otvoru. Někdy je to
i záměrně vytvořená římsa z kovu, dřeva, betonu a lamel.

Zdroj: ing. arch. Petr Brandejský

První obrázek je parafráze na předešlý, stínění je řešeno lamelovou konstrukcí. Dvoustupňová clona je méně náročná na hloubku prvku. Může mít různý sklon.

Zdroj: ing. arch. Petr Brandejský

Sluneční clony Brise Soleil patří do skupiny kompaktních fasádních slunolamů ve vodorovném i svislém uspořádání. Velká část těchto prvků je tvořena rámem se stínící výplní, který lze posouvat po fasádě před stíněnými otvory. Někdy tato funkční část tvoří zároveň estetickou stránku celé fasády a stavby. Clonění může být různě předsazeno před fasádu na samonosné konstrukci betonové, kovové, dřevěné, zavěšené
na nosných prvcích nebo vsunuté do žeber, sloupů a rastrů fasády. Nápadů je zde velké množství a architekti mají možnost se na tomto poli náležitě „vyřádit“. Posuvné stěny, ne nepodobné japonským předělům interiérů, mohou výrazně promlouvat do tvaru, barvy, struktury i vzezření fasády i celé stavby.      

Předsunutá jižní fasáda budovy Mendelovy univerzity v Brně. Posuvné rámy se stínící síťovinou na servopohon. Zdroj: ing. arch. Petr Brandejský

Roleta je prvek poměrně starý, ale lze ji použít z materiálů s pokovením, v různé propustnosti světla a UV záření. Roleta může mít boční vedení, může být z hliníkových lamel s klouby.

Zdroj: ing. arch. Petr Brandejský

A jsme u toho krásného výrazu, co se nám objevil výše. Markýzoleta, to je něco. Je to podobně geniální, jako když se potomek lva a tygra nazývá LYGR. V našem případě je to, světe div se, markýza kombinovaná s roletou. Výsledné děťátko má takové divné jméno. Ona je ta markýza vlastně taky taková roleta, která ale není svislá. Technologicky je toto řešení velmi zajímavé a použité materiály vypadají jako kevlarová tkanina pro F1, jsou imunní proti vlhkosti a vodě, UV záření, plísním, otěru, lámavosti vláken a jejich výdrž je značná.               

Zdroj: ing. arch. Petr Brandejský                                 

Jedno z řešení, jak přivedeme světlo do míst, kam už normálně denní světlo nedosáhne, je vodorovný světlovod. Pokud nelze použít svislé vedení, lze světlo dopravit do hloubky dispozice pomocí horizontálního vedení. Pokud okna a další klasické možnosti dokážou světlo dopravit do místnosti s hloubkou cca 6 m, potom zde máme možnost osvětlit protáhlé místnosti s hloubkou podstatně větší.

Ještě se vrátíme k světlovodům obecně. Díky neustálému výzkumu byla vytvořena speciální hlavice, která dokáže pojmout i nízké ranní a večerní slunce a nasměrovat ho do světlovodů. Stejně tak dokáže pojmout nízké sluneční paprsky v zimě. Není to jenom věcí skleněného vrchlíku a lomu světla, ale i zrcadlových lamel prohnutých a natočených v potřebném sklonu. Systém těchto světlovodů se nazývá Deplosun
a technologie mřížky Deplocell.

Zdroj: ing. arch. Petr Brandejský

Další možnost, jak distribuovat světlo od okenního otvoru až do hloubky cca 8,5 m, je speciální nadokenní soustava skleněných prizmat a zrcadlové plochy, ve spojení s odraznými plochami netradičního stropu.

Příklady využití různého typu osvětlení a tvarů odrazných ploch v moderní architektuře

Jak jsme již zmiňovali, potřeba kvalitního přirozeného osvětlení, s rovnoměrnou intenzitou bez kontrastů, přesvětlení a oslnění, není jenom věcí našeho bydlení a pracovního prostředí. Stejnou nebo podobnou kvalitu osvětlení žádáme od výstavních hal a galerií, obrazáren, sportovních hal a tělocvičen, kostelů, škol, pracovišť, prostě míst pro práci i odpočinek.

Všude, kde se lidé shromažďují a je zde vhodné, či dokonce nezbytné, využít přirozeného osvětlení, chceme zároveň jeho kvalitu. To je nezměrné pole působnosti pro profesionály, stavitele, techniky, stavaře, designéry, umělce a architekty, kteří mají možnost ovlivnit výsledek své snahy ruku v ruce s těmito kritérii. Můžeme zde vyjmenovávat zvučná jména stavitelů, architektů, malířů od dob prvních staveb, chrámů, bazilik, jednotlivých slohů a období, až po současnost. Ne vždy postřehnete i v současných stavbách vliv bazilikálního osvětlení, náznak atria a pasáže, prosklených světlíků, s plochami pro odraz i rozptýlení světla. Leckdy ani nepostřehnete, že například oblíbené obchodní komplexy jsou vlastně řešeny na principu pasáží a atrií, s horním, bočním či bazilikálním prosvětlením. Nepostřehnete, že galerie s obrazy je prosvětlena rovnoměrným rozptýleným osvětlením z horních pasáží místností. Světlé barvy průvlaků a stěn slouží k rozptýlení a odrazu světla. Rastr z mléčného skla ve stropní části dává světlu přirozenou intenzitu, která nás neruší a umožňuje se soustředit na předmět našeho zájmu. Leckdy zapátráte očima po zdroji světla a jste překvapeni jednoduchostí a chytrostí jeho řešení. No a to je právě to umění. Skloubit hmotu a funkci stavby a vytvořit sourodý celek, který nepostrádá invenci, má v sobě kvalitu a krásu. Estetické hledisko propojené s funkcí objektu, s využitím technických a technologických možností dané doby. Tohle všechno, když se potká zároveň, je vyhráno.

Přeji Vám slunce v duši a světlo v očích a tam, kde je ho třeba…

Použité citáty - citaty.net
Použitá literatura  - Neufert, Navrhování staveb

Ing. arch. Petr Brandejský

Prošel projekcí BVV, pracoval na „volné noze“, následně ve firmě zabývající se komplexními službami v oblasti návrhů kancelářských celků a realizací logistického uspořádání. Od r. 2008 pracoval jako hlavní architekt nadnárodní společnosti v oblasti investiční výstavby. Po návratu na „volnou nohu“ se zabývá mimo zmíněných činností i inspekcí nemovitostí a odbornými recenzemi. Od roku 2014 píše, jako externí redaktor pro Moravu, pro internetový portál zabývající se stavebnictvím a úsporami energií TZB-info.cz a pro internetový portál určený široké stavební veřejnosti ESTAV.cz.

Sdílet / hodnotit tento článek

Další kapitoly tématu „Denní světlo v interiéru

  1. Přirozené světlo v interiéru - úvod
  2. Přirozené světlo v interiéru - jaký má vliv na naše chování
  3. Přirozené světlo v interiéru - odstupy budov
  4. Přirozené světlo v interiéru - kolik světla dostaneme okny?
  5. Přirozené světlo v interiéru - syndrom nemocných budov
  6. Přirozené světlo v interiéru - střešní světlíky
  7. Světlovody – jak fungují a kam se používají
  8. Přirozené světlo v interiéru - odrazné plochy
  9. Jak dostat do budovy denní světlo: Atria, pasáže, bazilikální osvětlení

Přečtěte si více k tématu Denní světlo v interiéru

Věž s byty a kancelářemi v centru Prahy, na které lze farmařit

Věž s byty a kancelářemi v centru Prahy, na které lze farmařit

Projekt Dream Tower představuje inovativní řešení multifunkční budovy v centru nově se rozvíjející části Prahy – Nových Butovicích. Kombinací různých funkcí a technologií jako městské farmaření nebo soběstačné hospodaření s vodou a energiemi přináší koncept pro městský dům budoucnosti. Návrh budovy byl oceněn cenou ...

Foto: Leonid Furmansky

Rodinný dům vypadá z ulice jako bunkr. Uvnitř je plný světla

Přívětivé útočiště ale v ruchu velkoměsta? Američtí architekti ze studia Murray Legge Architecture vám pro soukromou oázu klidu rádi připraví projekt vašeho rodinného domu. Residence David Street House, kterou vytvořili v texaském Austinu, v sobě kombinuje povědomé architektonické prvky s praktickou všedností, a ...

Foto: Yohei Sasakura

Rodinný dům s terasou, která není ani venku, ani uvnitř

Zajímavý příklad moderní rezidenční architektury, která je v daném případě specifická svým konstrukčním řešením. Nabízí prvek vzájemně se prostupujících stěn z různých materiálů v řešení polootevřených prostor. K tomu ovšem tradiční ložnice a nábytek v retro stylu, jehož rustikální nádech je formován tradičně ...

Foto: Jansje Klazinga

Loftový byt, který se mění podle vašeho přání

Když otevřete lasturu, můžete uvnitř najít perlu. Poté, co rozlomíte skořápku ořechu, čeká na vás chutné jádro. Věci, které se kryjí krunýřem, jsou uvnitř své schránky často dokonalé. Jen se k nim dostat. Podobné úvahy směřovaly architekty, když se pokusili uvnitř jedné takové skořápky vytvořit originální loftové ...

REKLAMA
REKLAMA