Hledat
Mapa cennemovitostí v ČR
estav.tvnový videoportál
Všechna témata

Školka pro nejmenší, která má děti inspirovat k učení

Posledním diskutovaným projektem architektonického studia Bourne Blue Architects se stal realizovaný záměr na výstavbu „školy pro nejmenší“ na předměstí Newcastle v australském Novém Jižním Walesu. Specifika zadání vycházela jak z požadavku na celodenní umístění skutečně těch nejmladších dětí batolecího věku (0-2 roky), ve spojení s dětmi „školkového“ věku (3-5 let).

V praxi toto sloučení vedlo k vyšším nárokům na prostorové dispozice, celkové provozní zázemí i počet personálu. I v dalším bodě zadání pak lze spatřovat určité obtíže: školka měla být naprojektována z velké části jako otevřené zařízení, kde budou moci děti trávit větší část dne na čerstvém vzduchu, mimo interiér. Vybudování kryté a bezpečné zahrady pro dětské hry v podmínkách poněkud divoké Austrálie tak kladlo další nároky na zpracování celého projektu.

Celý areál měl přitom sloužit k „umístění“ čtyřiadvaceti nemluvňat (0-2 roky), třiceti dětí před-školkového věku (2-3 roky) a 40 dětí školkového (3-5 let). I proto je rozdělen do čtyř funkčně rozlišených částí. Kromě nezbytného administrativního bloku (kde se nachází i zázemí pro vychovatelky a dozor) a jehož součástí je i vstupní recepce, jsou to ještě bloky jesliček, školky a předškolních otevřených tříd. 

Těžko odhadnout, co přesně se tu děti, které se sotva naučily mluvit, mohou naučit, ale i tak je celé zařízení koncipováno nikoliv jako „pečovatelské a hlídací“, ale spíše jako „centrum brzkého vzdělávání“. K procesu učení má přítomné děti motivovat hlavně pobyt v přírodním prostředí, který je zde reprezentován ohrazenou zahradou (1032 metrů čtverečních).

Jednotlivé funkční bloky tvoří dohromady celistvý komplex, který při pohledu z ulice nepůsobí navzdory své rozlehlosti nikterak nápadně. Nižší betonová zídka, za kterou vykukují okna administrativní části, je přerušena jen v místě malé branky pro vstup žáčků a jejich rodičovského doprovodu, a dále velkou automatickou bránou, kterou do objektu zajíždí vozidla zaměstnanců.

Foto: Bourne Blue Architecture

Asfaltová komunikace a parkoviště jsou přitom oddělené z hlediska bezpečnosti od ostatního provozu. Z úzkého profilu ulice se ale celý komplex táhne dál, a využívá i přirozených terénních nerovností. Například ke stavbě rozlehlého hřiště. Při jeho tvorbě byly na lokalitě cíleně ponechány vzrostlé stromy, eukalypty, které chrání celou plochu před horkým sluncem. Hry v příjemném stínu si mohou díky nápaditému provedení užívat všechny děti bez rozdílu.

Pokud jde o členění interiéru, každá věková kategorie dětských „chovanců“ je umístěna odděleně do dvou místností. Tyto třídy spolu sdílí společnou koupelnu, toalety, šatnu (děti si tu také odkládají výtvarné pomůcky, a mají tu odložené oblečení na jednotlivé aktivity) a sprchu. Součástí sdílené části je i malý příruční sklad materiálu.

Mladší děti a batolata jsou situována blíže k administrativnímu centru, tedy vepředu, starší děti jsou odsunuty až na samý konec areálu. Rozhodně tímto pomyslným nedostatkem ale netrpí: právě z konce celého komplexu to totiž mají na hřiště nejblíže, a přímo ze třídy se na něj mohou vydat. I podél severní stěny celého komplexu se vine dlouhá hrací plocha.

Není bez zajímavosti, že celý objekt školky je bezbariérově přístupný, a nechybí ani nájezdová rampa.  Ta je situována mezi místnosti pro batolata a předškolní třídy, a svým umístěním tak rozšiřuje prostor pro dětské hry.

Práce s terénem a provedení střech jednotlivých čtyř bloků, které jsou vedené v různých výškách, umožnilo lepší rozlišení prostoru. V konečném důsledku také tato úprava přispěla k důmyslnějšímu provedení přirozené ventilace, která hodně sází na přirozené zastínění. „Externí“ přesahy střech zabraňují přímému prohřívání interiéru slunečními paprsky, ale nebrání v prostupu světla.

Foto: Bourne Blue Architecture

Požadavky na přirozené osvětlení místností jsou tak ve většině místností komplexu školky dobře naplněny. Požadavek na přirozenou formu ventilace a denní světlo byl přitom jedním ze základních parametrů, od kterých Bourne Blue Architects odvíjeli svou práci. „Horizontální provedení střešních forem slouží jako protipól k okolostojícím vzrostlým stromům,“ říkají architekti. Vegetace vzrostlých gumovníků, která musela ze stavebního pozemku zmizet, je přitom stále ještě částečně přítomná: byla totiž zpracována na obkladové dřevo vnější fasády objektů.

Bourne Blue Architects

Založení australského architektonického studia Bourne Blue Architects se datuje k roku 1996, byť oba jeho zakladatelé – Rachael Bourne a Shane Blue – se věnovali praktickým návrhům projektů od od roku 1991, kdy úspěšně dokončili studia na univerzitě v Sydney. Na svůj první společný počin, projekt domu ve Fadden Hills v Canbeře si oba dobře vzpomínají. Byl pro ně to totiž výrazným přechodem od teorie k praxi, od plánování a navrhování k celkové realizaci. V následujících 17 letech realizovali dohromady 165 projektů (v Sydney, Canbeře, Londýně a Newcastle), rozmanitých proporcí. Vedle rozměry jednodušších luxusních domků na pláži a farmářských obydlí v divočině (s rozpočtem do 5 milionů australských dolarů) i víceúčelové haly a sportovní centra. Zajímavým rysem architektonického studia Bourne Blue Architects je i jejich přístup k obnovitelným zdrojům a principům udržitelnosti, které demonstrují vlastním příkladem. Jejich kanceláře jsou 100 % zásobovány solární energií z 2 kW střešní fotovoltaické elektrárny.

ÚDAJE O PROJEKTU:

Název projektu: Garden Suburb Early Learning Centre
Typ projektu: Výstavba školky pro různé věkové kategorie
Architektonické studio: Bourne Blue Architecture
Lokalizace: Newcastle, Austrálie
Vedoucí architekt: Rachael Bourne a Shane Blue
Okna, dveře : AWS
Inženýring stavby: Izzat
Elektřina, rozvody: EPA
Hydraulické systémy: McCallum Hydraulics
Zastřešení budov a teras: Lysaght Kliplok 700
Zastřešení venkovního koridoru: Ritek Ecotech 130
Dodavatel stavby: PDA Constructions
Krajinářský design: Tessa Rose
Školka: 2x47 m2 + 170 m2 uzavřená venkovní zahrada
Předškolní: 2x70 m2 + 860 m2 venkovní zahrada + hřiště
Batolata: 60 m2 + 65 m2
Rozloha podlaží: 639 m2
Hrací plocha: 1032 m2
Zastavěná plocha: 3414 m2
Celková rozloha: 5000 m2
Rok dohotovení projektu: jaro 2016

Sdílet / hodnotit tento článek

Související témata

Mohlo by vás zajímat

Zdroj: Ateliér Šarmír&Pešata Arch4Bim

Mateřská škola v Loučeni: Když se čtyři objemy spojí v jeden celek

Novostavba mateřské školy byla architekty navržena jako prolnutí čtyř objemů. Ty jsou poskládány k sobě tak, že prostor mezi nimi tvoří zastíněné terasy. Všechna oddělení mají přímý výstup z herny na zahradu. Podívejte se, jak bude vypadat nová moderní mateřská škola v Loučeni.

Unikátní škola vyžaduje unikátní interiér. Tabuli a lavice tu nehledejte

Unikátní škola vyžaduje unikátní interiér. Tabuli a lavice tu nehledejte

Povinnou školní docházkou prošel každý. Každý si ještě dnes vzpomene na zvonění ohlašující začátek vyučování v 8 hodin ráno, na svého spolužáka, se kterým sdílel místo v lavici, nebo na nepříjemné čtvrtletní písemky z matematiky. Děti z hloubětínské školy Vela ovšem nic z toho neznají. Škola, která zde v roce 2018…

Kodaňská školka: Nové v kontextu starého

Kodaňská školka: Nové v kontextu starého

Mateřská škola je jedna s prvních veřejných budov, se kterou přijdeme ve svém životě do kontaktu. Naše vnímání prostoru a architektury může ovlivnit na celý život. To si architekti dobře uvědomovali. Zároveň před sebou měli výzvu jak zakomponovat poutavý a moderní objekt pro děti mezi původní zástavbu. Podívejte se…

Pasivní slaměný dům s lesní školkou v Praze – Kunraticích

Pasivní slaměný dům s lesní školkou v Praze – Kunraticích

Slaměný dům - ekologicky pojaté bydlení na okraji Prahy je lákavou představou pro mnoho stavebníků. Postavit na úzkém pozemku u Kunratického lesa stavbu ze dřeva a slámy a ještě v pasivním standardu nebylo nic jednoduchého. Jak si s tím poradili architekti z Nature Systems?

Školka a dětské denní centrum Chrysalis

Školka a dětské denní centrum Chrysalis

„Takové denní pečovatelské centrum pro děti tu ještě nebylo!“, honosí se dnes aucklandské vzdělávací zařízení Chrysalis. Jeho zakladatelé, manželé Singhovi si mezi své hlavní cíle si vytýčili posunout aspirace na vyšší vzdělání každého mladého Novozélanďana. A to prosím bez ohledu na to, že zdejším „klientům“ často…

REKLAMA