REKLAMA
Témata Hledat

Architektonické inspirace

Mozaika nápadů z celého světa na ESTAV.cz!

Jak prodat nemovitost s realitním makléřem krok za krokem. A kolik jeho služby stojí?

Prodej nemovitosti je pro běžného člověka akt, který jej potká pouze jednou, dvakrát za život. Není hanbou si přiznat, že se v něm ne zcela dobře orientujete. Na tyto služby je dobré si pozvat profesionála – realitního makléře. Ovšem pozor, jako v každém oboru i zde jsou velké rozdíly v odbornosti. Jak by měla práce makléře vypadat a kolik tato práce stojí?
Zdroj: AdobeStock-syda-productions

Fáze 1 – příprava

Kromě toho, že se makléř osobně seznámí s nemovitostí a pomůže prodávajícím určit reálnou tržní cenu, měl by zjistit také důvod prodeje, situaci a potřeby prodávajících, aby mohl efektivně nastavit prodejní strategii a následně doporučit nejvhodnějšího kupujícího. Měl by klienty seznámit s celým procesem, aby věděli, jak vše bude probíhat, co bude třeba kdy zajistit z jejich strany a co obstará makléř. Měl by prodávající upozornit také na případná rizika a možné komplikace, které mohou za určitých podmínek v průběhu prodeje nastat.

Před prodejem je třeba zkompletovat dokumenty jako je nabývací titul, list vlastnictví, PENB, technická inspekce (stav nemovitosti), náklady na provoz, hospodaření SVJ apod. Na místě je i prověření právního stavu, případně odstranění nesouladu, aby prodej proběhl hladce.

Velmi důležitá a často podceňovaná je příprava samotné nemovitosti tzv. home staging a zpracování kvalitní prezentace nabídky. Pěkné fotografie a video upoutají pozornost možných kupujících. Dobří makléři proto nešetří na profesionálním fotografovi, nechají zpracovat i video prohlídku, virtuální prohlídku 360°, dispoziční plánek/půdorys, připraví poutavý popis nemovitosti, marketingové materiály do tisku i online prezentace, brožuru nemovitosti pro poptávající klienty na prohlídky a často zpracují i vlastní prodejní webové stránky nemovitosti.

Zdroj: AdobeStock.com - alfa27Zdroj: AdobeStock.com - alfa27

Fáze 2 – vyhledání kupujícího

Inzercí na realitních serverech osloví makléři jen určitou skupinu lidí, která již aktivně nemovitost hledá. Ale díky propagaci v tištěných médiích, letácích, online marketingu vč. placených reklamních kampaní na sociálních sítích (Facebook, Twitter, Instagram, YouTube), Google a Sklik jsou schopni oslovit daleko širší skupinu možných kupujících – těch, kteří o koupi teprve uvažují.

Samozřejmostí by měla být selekce zájemců o prohlídku. V zájmu makléře ani prodávajících nejsou zbytečné prohlídky se zájemci, kteří nekoupí. Makléř by měl zjistit, zda je u poptávajících reálná koupě dané nemovitosti a teprve potom sjednat termín fyzické prohlídky.

Makléř by měl vést a koordinovat prohlídky, měl by dokázat ustát požadavky kupujících na slevu a obhájit prodejní cenu, vyjednat podmínky prodeje a doporučit či vybrat prodávajícím nejvhodnějšího kupujícího podle jejich potřeb a situace. S tím souvisí také prověření bonity kupujících před uzavřením rezervace, případně v rámci hladkého průběhu obchodu pomoc se zajištěním financování koupě.

Fáze 3 – administrativa prodeje

Zajištění vyhotovení smluvní dokumentace advokátem specializujícím se na realitní právo, úschovy kupní ceny (advokátní, notářská nebo bankovní), vypracování a podání návrhu na vklad vlastnického práva do katastru nemovitostí, případně vyhotovení a zpracování dalších dokumentů potřebných k danému obchodnímu případu.

Fáze 4 - poprodejní servis

Kontrola stavu převodu v katastru nemovitostí, protokolární a fyzické předání nemovitosti, pomoc s převody energií a médií na kupující apod.

A to nejdůležitější – makléř by měl být s prodávajícími v neustálém kontaktu a průběžně je informovat o tom, jaké kroky k úspěšnému prodeji jejich nemovitosti podniká, jaké jsou reakce potenciálních zájemců, informovat/konzultovat případnou změnu strategie atd. Měl by být prodávajícím oporou, rádcem a průvodcem po celou dobu prodeje. 

Kolik za práci makléře zaplatíte?

V závislosti na lokalitě, ceně a náročnosti prodeje se provize realitních makléřů pohybuje v rozmezí tří až šesti procent z prodejní ceny nemovitosti + DPH. Na první pohled se tato částka může zdát vysoká, ale ve výsledku je to investice, která se vyplatí. Je třeba si uvědomit, že provizi makléři neplatíte za zveřejnění inzerátu, ale především za know-how. Za ověřené postupy, znalosti, kontakty a umění vyjednávat, které získal několikaletou praxí a studiem. Svěřením prodeje své nemovitosti do rukou odborníka se vyhnete spoustě nepříjemností a přešlapů, které vás mohou stát v lepším případě jen čas a starosti, v tom horším i nemalé finanční částky. 

Lucie Tůmová

Vyhledávaná realitní makléřka, manažerka a spoluzakladatelka realitní kanceláře FINDEO reality. Na trhu nemovitostí se pohybuje od začátku roku 2010. Vedle běžné makléřské činnosti poskytuje také nezávislé konzultace při prodeji nebo koupi nemovitosti, je spoluzakladatelkou platformy bezinzerce.cz a podílí se na vzniku dalších realitních projektů. Informace a rady pro kupující i prodávající zveřejňuje také na svých stránkách www.lucietumova.cz

Sdílet / hodnotit tento článek

Přečtěte si více k tématu Jak koupit bydlení

Architekti při práci, ilustrační obrázek, zdroj: fotolia.com

Stavební firmy: Elektronické stavební povolení pomůže urychlit výstavbu

Vydávání stavebního povolení v elektronické podobě povede ke zvýšení rychlosti a efektivnosti. Sníží se rizika a chyby vyplývající z projektování a také celkové náklady. Vyplývá to z odpovědí zástupců stavebních a developerských firem, které dnes oslovila. Sněmovna schválila novelu, podle níž vznikne informační systém ...

Rodina, ilustrační obrázek, zdroj: fotolia.com

Jihlava bude týden sčítat rodiny v nouzi, které potřebují byt

Město Jihlava bude příští týden s pomocí dobrovolníků a sociálních pracovníků sčítat obyvatele a rodiny, které mají problémy s bydlením. Vybraným domácnostem pak nabídne k pronájmu městský byt, kde jim budou pomáhat pracovníci charity. O konečném výběru mezi uchazeči rozhodne losování. Zabydlovat se budou od začátku ...

Liberec, ilustrační obrázek, zdroj: fotolia.com

Ceny novostaveb vzrostly za poslední tři roky nejvíc na Liberecku

Ceny nových bytů za poslední tři roky vzrostly nejvíce v Libereckém kraji, a to o 173 procent na 70.216 korun za metr čtvereční. Důvodem je především nabídka nových horských apartmánů. Naopak na Ústecku ceny stagnovaly. V nejdražší Praze byly novostavby proti nejlevnějšímu Ústeckému kraji 2,6krát vyšší. Vyplývá to z ...

E-book: Příručky ZDARMA!

Příručka Jak koupit bydlení

Jak koupit bydlení

Pomocník při koupi domu, bytu, pozemku.

Příručka Jak na povolení rodinného domu

Příručka Jak na povolení rodinného domu

Poradíme s vyřízením stavebního povolení

Nejnovější články

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA

Akce a slevy

Soutěžte o koupelnu Jika

Soutěžte o koupelnu Jika

Soutěžte o koupelnu Jika

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA