Jak zkrášlit svůj domov před prodejem? Home staging a jak na něj

Pojem Home Staging se začíná objevovat v souvislosti s prodejem nemovitostí stále častěji a to nejen v nabídce realitních makléřů. Jeho potenciál začíná využívat i poměrně velké množství soukromých prodejců. Jde vlastně o marketingový nástroj, kvalitní přípravu bytu či rodinného domu před tím, než jej ukážete potenciálnímu kupci.

Co to je a jak Home Staging funguje?

Jde o kvalitní přípravu prodeje, marketingovou strategii produktu, kterým jsou v případě realit právě nemovitosti. V praxi to obnáší soubor různých činností, které díky jisté investici pozvednou celkový dojem zájemce a pomohou tak k rychlejšímu prodeji za nejvyšší možnou cenu.

Abychom byli konkrétní, může jít jen o lákavé uspořádání a barevné ladění dekorací, ale za Home Staging lze považovat i to, že se vymění rozbitá vodovodní baterie, nechá se opravit odřená zeď nebo se nově natřou vstupní dveře. Homestager minimalizuje prostor pro smlouvání o snížení ceny. Například nově opravené obkladové spáry v celkem jinak zachovalé koupelně mohou vyloučit diskuzi o potřebě její celkové rekonstrukce.

Každá prodávaná nemovitost má své kladné i záporné stránky. Home Staging se v žádném případě nesnaží negativa zakrývat nebo popírat, ale díky tomu, že vypíchne pozitivní prvky, odpoutává pozornost od těch nežádoucích. Vlastně si tak trochu hraje s naší psychikou, to je ale právě kouzlo marketingu a důvod, proč za něj úspěšné firmy urtácejí ročně neuvěřitelé částky. Každá investovaná koruna se díky kvalitní přípravě a prezentaci produktu obrací v zisk.

Kde se Home Staging vzal?

Home Staging je už několik desetiletí velice oblíbený a hojně využívaný především v USA, Kanadě, Austrálii a západních i severských zemích Evropy. Do ČR začal pronikat zhruba před deseti lety, a díky současné konjunktuře realitního trhu směle statisticky konkuruje zemím, kde je již zavedený, jako běžná součást služeb spojených s prodejem. Aktuální české statistiky uvádějí, že každá stokoruna investovaná do Home Stagingu se díky lepšímu prodeji vrátí až desetinásobně!

Zkrášlení bytu v kostce – jak na to?

A jak tedy na něj? Největším úskalím je vždy zhodnotit, která investice se vyplatí, aby zbytečně nepřesáhla výši možného zisku. Někdy se stačí jen zamyslet nad pozitivy a ta potom zdůraznit, někdy je nutné přistoupit k opravám či jiným markantnějším změnám, které vyžadují vyšší investici, ale mohou mít dramatický vliv na výsledný dojem a tedy i získanou částku. Věděli jste například, že pouhá výměna pracovní desky u starší kuchyňské linky je jedna z nejvýnosnějších investic do Home Stagingu?

Pět tipů na vylepšení, která mají největší vliv z hlediska návratnosti investice:

  • úprava vstupní části, kosmetické opravy dveří
  • výmalba, lakýrnické práce
  • úpravy podlahových ploch (čištění koberců nebo jejich výměna, případně pokládka, opravy a čištění dlažby, atp.)
  • drobná kosmetická vylepšení, modernizace (nová světla, zásuvky a vypínače, úchytky nábytku, atd.)
  • čištění, obnova spár u obkladů a dlažby

Většina prodejců / makléřů si potřebu Home Stagingu dnes již uvědomuje, jen neví, kde a jak vlastně začít, co se vyplatí a co už by bylo naopak za hranou. V první řadě je potřeba správně nastavit prodejní cenu nemovitosti. Tady je vhodné podoktnout, že díky Home Stagingu nezískáte cenu, která je nad rámec potenciálu samotného obchodu.

Konkrétně, mírně zanedbaná nemovitost, která by se bez přípravy prodávala například za 4 milióny korun po dobu 4 měsíců, je s pomocí kvalitní přípravy a správně cílené inzerce možné prodat 2 krát rychleji, za cenu o 10 % vyšší, tedy za 4,4 miliónu korun, je-li to částka, která odpovídá nabídce dané lokality. Nastavíte-li však cenu neúměrně vyšší, může se stát, že investice přijde vniveč, protože dům bude i přes atraktivní prezentaci neprodejný a čím bude v nabídce déle, tím více bude klesat jeho cena a narůstat náklady spojené s jeho údržbou.

Home staging je profesionální služba

Na českém trhu působí několik desítek zdatných profesionálních homestagerů, kteří dokážou za velice dostupné ceny poskytnout jak jednoduché poradenství, tak kompletní službu, tzn. předají nemovitost ve stavu připraveném k okamžité nabídce, případně inzerci. Ceny jejich služeb se obvykle pohybují od 1 000 do 2 000 Kč za hodinu a není výjimkou, že mohou účinně poradit i během jedné krátké návštěvy, která může trvat třeba jen hodinu.

O Home Staging se může pokusit i sám prodejce, obvykle stačí se jen na svou domácnost přestat dívat očima jejího dlouholetého obyvatele. Nemovitost je vlastně jeden z nejcennějších produktů na trhu a tomu by měl odpovídat jeho marketing.

A Home Staging lze navíc aplikovat i v případě nezařízených nebo nových nemovitostí, i domů a bytů určených k pronájmu.

Pavlína Vaňková Glacnerová

Zakladatelka firmy Ukázkový domov, je absolventkou prestižní homestagingové školy Home Staging Resource a členkou několika homestagingových asociací. Kromě své praxe v Ukázkovém domově se aktivně podílí na podpoře Home Stagingu a jeho prosazování na českém trhu, přednáší jako odborná lektorka na seminářích, které s tímto oborem souvisí, sdružuje a spolupracuje s profesionálními homestagery v České republice.

Sdílet / hodnotit tento článek

Z kategorie Jak koupit bydlení si přečtěte

Zdroj: Fotolia.com - SolisImages

Zónování domu a bytu je důležité pro pohodlné bydlení

Prostory pro bydlení se nejčastěji rozdělují na dvě zóny – společenskou a klidovou nebo také v jiném názvosloví – denní a noční. Jak už názvy napovídají, ve společenské zóně trávíte čas „společně“ a ...

REKLAMA
REKLAMA

Řekli o projektu

prof. Ing. Karel Kabele, CSc.
vedoucí katedry TZB na stavební fakultě ČVUT

Pečlivě zpracovaná příručka formou laikovi srozumitelnou zajisté přispěje k předcházení nespokojenosti s nemovitostí a umožní kontrolu technických zařízení nemovitosti.

Ing. Jakub Benda
Marketing and Communication, Saint-Gobain Czech republic and Slovakia

Váš projekt je velmi chvályhodný a i my se setkáváme s dotazy od investorů, které směřují právě k zjištění informací typu „na co nezapomenout.

Ing. Igor Štverka, MBA
výkonný ředitel HDL Automation s.r.o.

„Moderní řešení automatizace domácnosti již není nedosažitelný luxus. Stává se standardem, který přináší kromě pohodlí a praktičnosti také zhodnocení investice do bydlení, a je vhodné je zvažovat při nákupu nemovitosti.“

Ing. Martin Chrt, MBA
REHAU, s.r.o.

Díky vývoji nových materiálů a technologií poskytujeme našim zákazníkům značný potenciál úspor a šetřeni zdrojů. Stavět energeticky efektivně jsou nejlépe uložené investice, které Vás zbaví starostí s neustálým kolísáním cen energií.

Slavomír Michalík
DAIKIN AIRCONDITIONING CENTRAL EUROPE - CZECH REPUBLIC, spol. s r.o.

Moc oceňuji podrobnost a strukturu příručky. Věřím, že pomůže lidem při koupi.

Tomáš Pospíšil
manažer marketingu a PR, ANVI TRADE s.r.o., stavební chemie a podlahové krytiny

Příručka je vhodná zejména v případech koupě za účelem rekonstrukce, která s sebou vždy nese nutnost sanovat někde nějakou vlhkost, mnohdy také vyspravit podklady a zdivo, položit nové podlahy, keramické obklady atd. S tím vším by měl zájemce počítat v dostatečně reálné finanční hladině a požadovat kvalitní řešení. Nic podezřele levného zkrátka a jednoduše nefunguje.

Ing. Jiří Rak
ředitel prodeje společnosti ELEKTRODESIGN ventilátory spol. s r.o.

Převážná většina stavebníků stále podceňuje zdravotní hledisko bydlení. Volba prostředí, ve kterém trávíme velkou část života a především vzduch, který dýcháme by měly být významným faktorem při stavbě, či nákupu nemovitosti. Jsem přesvědčen, že vydání příručky přispěje i v této oblasti a investoři budou zvažovat zodpovědně cenu zdraví, která je nepoměrně vysoká v porovnání s náklady na nucené větrání

David Procházka
Kermi s.r.o., Vedoucí prodeje - topná technika CZ/SK

Většina lidí se nevyzná v prostředí stavebnictví tak, aby odhalili všechny problematické aspekty stavby. Dále i samotné navazující technologie či zařízení ve výstavbě umístěné neustále prochází vývojem. Pomoci ukázat Vám správnou cestu k Vašemu domovu by měla tato komplexní a zcela nezávislá příručka.

Mgr. Jana Hrabětová
šéfredaktorka portálu Kde Chci Bydlet.cz, ředitelka soutěže Best of Realty – Nejlepší z realit

Kupující jsou dnes mnohem poučenější a náročnější. Na přejímku bytu přicházejí dobře připraveni, často v doprovodu inspektora nemovitostí, který včas odhalí případné chyby a nedostatky.

Ing. Radim Veselý
IKA BUILDOG s. r. o., Sales Director

Z pohledu inspektora nemovitostí takovouto pomůcku vnímáme pozitivně. Díky příručce investor lépe porozumí protokolu z naší inspekce a bude jej umět ve všech souvislostech využít pro svůj případ.

Martin František Přívětivý
ředitel obchodního týmu veletrhu For Arch

Bohužel výrazná většina koncových zákazníků pořád dává větší význam ceně, oproti kvalitnější či komfortnější, dražší alternativě.

Václav Soukup
ředitel divize FM3 ATALIAN

Myšlenka vytvořit a publikovat zdarma příručku, která pomůže méně technicky zkušeným klientům při nákupu nemovitosti, se mi zdá, jako vynikající a rozhodně přínosný nápad.

Články na TZB-info.cz

Absolutním vítězem E.ON Energy Globe je pražský úsporný dům s mokřadní střechou

V 9. ročníku soutěže E.ON Energy Globe zvítězil pasivní dům v pražském vnitrobloku, který si díky mokřadům ...

Brněnské nádraží má netradiční renovovanou čekárnu...

V rámci celorepublikového projektu šesti čekáren byla otevřena v Brně místnost nazvaná ČD Lounge věnovaná předloni ...

80 architektů a designérů je spoluautory nevšedního ubytování v Lublani, trendy hostelu Celica

Nejlepší slovinský hostel Celica Art v centru Lublaně, je právem na prvním místě žebříčku trendy hostelů průvodce ...

estav.cz v žebříčku návštěvnosti TOPlist