Témata Hledat

Architektonické inspirace

Mozaika nápadů z celého světa na ESTAV.cz!

Jak zkrášlit svůj domov před prodejem? Home staging a jak na něj

Pojem Home Staging se začíná objevovat v souvislosti s prodejem nemovitostí stále častěji a to nejen v nabídce realitních makléřů. Jeho potenciál začíná využívat i poměrně velké množství soukromých prodejců. Jde vlastně o marketingový nástroj, kvalitní přípravu bytu či rodinného domu před tím, než jej ukážete potenciálnímu kupci.

Co to je a jak Home Staging funguje?

Jde o kvalitní přípravu prodeje, marketingovou strategii produktu, kterým jsou v případě realit právě nemovitosti. V praxi to obnáší soubor různých činností, které díky jisté investici pozvednou celkový dojem zájemce a pomohou tak k rychlejšímu prodeji za nejvyšší možnou cenu.

Abychom byli konkrétní, může jít jen o lákavé uspořádání a barevné ladění dekorací, ale za Home Staging lze považovat i to, že se vymění rozbitá vodovodní baterie, nechá se opravit odřená zeď nebo se nově natřou vstupní dveře. Homestager minimalizuje prostor pro smlouvání o snížení ceny. Například nově opravené obkladové spáry v celkem jinak zachovalé koupelně mohou vyloučit diskuzi o potřebě její celkové rekonstrukce.

Každá prodávaná nemovitost má své kladné i záporné stránky. Home Staging se v žádném případě nesnaží negativa zakrývat nebo popírat, ale díky tomu, že vypíchne pozitivní prvky, odpoutává pozornost od těch nežádoucích. Vlastně si tak trochu hraje s naší psychikou, to je ale právě kouzlo marketingu a důvod, proč za něj úspěšné firmy urtácejí ročně neuvěřitelé částky. Každá investovaná koruna se díky kvalitní přípravě a prezentaci produktu obrací v zisk.

Kde se Home Staging vzal?

Home Staging je už několik desetiletí velice oblíbený a hojně využívaný především v USA, Kanadě, Austrálii a západních i severských zemích Evropy. Do ČR začal pronikat zhruba před deseti lety, a díky současné konjunktuře realitního trhu směle statisticky konkuruje zemím, kde je již zavedený, jako běžná součást služeb spojených s prodejem. Aktuální české statistiky uvádějí, že každá stokoruna investovaná do Home Stagingu se díky lepšímu prodeji vrátí až desetinásobně!

Zkrášlení bytu v kostce – jak na to?

A jak tedy na něj? Největším úskalím je vždy zhodnotit, která investice se vyplatí, aby zbytečně nepřesáhla výši možného zisku. Někdy se stačí jen zamyslet nad pozitivy a ta potom zdůraznit, někdy je nutné přistoupit k opravám či jiným markantnějším změnám, které vyžadují vyšší investici, ale mohou mít dramatický vliv na výsledný dojem a tedy i získanou částku. Věděli jste například, že pouhá výměna pracovní desky u starší kuchyňské linky je jedna z nejvýnosnějších investic do Home Stagingu?

Pět tipů na vylepšení, která mají největší vliv z hlediska návratnosti investice:

  • úprava vstupní části, kosmetické opravy dveří
  • výmalba, lakýrnické práce
  • úpravy podlahových ploch (čištění koberců nebo jejich výměna, případně pokládka, opravy a čištění dlažby, atp.)
  • drobná kosmetická vylepšení, modernizace (nová světla, zásuvky a vypínače, úchytky nábytku, atd.)
  • čištění, obnova spár u obkladů a dlažby

Většina prodejců / makléřů si potřebu Home Stagingu dnes již uvědomuje, jen neví, kde a jak vlastně začít, co se vyplatí a co už by bylo naopak za hranou. V první řadě je potřeba správně nastavit prodejní cenu nemovitosti. Tady je vhodné podoktnout, že díky Home Stagingu nezískáte cenu, která je nad rámec potenciálu samotného obchodu.

Konkrétně, mírně zanedbaná nemovitost, která by se bez přípravy prodávala například za 4 milióny korun po dobu 4 měsíců, je s pomocí kvalitní přípravy a správně cílené inzerce možné prodat 2 krát rychleji, za cenu o 10 % vyšší, tedy za 4,4 miliónu korun, je-li to částka, která odpovídá nabídce dané lokality. Nastavíte-li však cenu neúměrně vyšší, může se stát, že investice přijde vniveč, protože dům bude i přes atraktivní prezentaci neprodejný a čím bude v nabídce déle, tím více bude klesat jeho cena a narůstat náklady spojené s jeho údržbou.

Home staging je profesionální služba

Na českém trhu působí několik desítek zdatných profesionálních homestagerů, kteří dokážou za velice dostupné ceny poskytnout jak jednoduché poradenství, tak kompletní službu, tzn. předají nemovitost ve stavu připraveném k okamžité nabídce, případně inzerci. Ceny jejich služeb se obvykle pohybují od 1 000 do 2 000 Kč za hodinu a není výjimkou, že mohou účinně poradit i během jedné krátké návštěvy, která může trvat třeba jen hodinu.

O Home Staging se může pokusit i sám prodejce, obvykle stačí se jen na svou domácnost přestat dívat očima jejího dlouholetého obyvatele. Nemovitost je vlastně jeden z nejcennějších produktů na trhu a tomu by měl odpovídat jeho marketing.

A Home Staging lze navíc aplikovat i v případě nezařízených nebo nových nemovitostí, i domů a bytů určených k pronájmu.

Pavlína Vaňková Glacnerová

Zakladatelka firmy Ukázkový domov, je absolventkou prestižní homestagingové školy Home Staging Resource a členkou několika homestagingových asociací. Kromě své praxe v Ukázkovém domově se aktivně podílí na podpoře Home Stagingu a jeho prosazování na českém trhu, přednáší jako odborná lektorka na seminářích, které s tímto oborem souvisí, sdružuje a spolupracuje s profesionálními homestagery v České republice.

Sdílet / hodnotit tento článek

Přečtěte si více k tématu Jak koupit bydlení

Jak bydlí mladí? V pronájmech či na kolejích jich je přes 40 %

Jak bydlí mladí? V pronájmech či na kolejích jich je přes 40 %

V pronájmu nebo na kolejích bydlí v Česku více než 40 procent lidí od 18 do 30 let. Ve vlastním bytě nebo domě jich bydlí 23 procent, u rodičů přibližně třetina. Vyplývá to u průzkumu realitní společnosti Residomo a agentury STEM/MARK, jehož výsledky zveřejnily na tiskové konferenci. Podle 60 procent dotazovaných je ...

Zdroj: Fotolia.com - yakub88

Bytové družstvo se za vás postará o správu domu. Co všechno mu můžete svěřit?

Ačkoli by se mohlo zdát, že role družstevního bydlení upadá, opak je pravdou a bytová družstva našla nové uplatněná v roli správců bytových domů. Bytová družstva dnes pečují o téměř 700 000 bytových jednotek po celé České republice. Co všechno bytové družstvo zajistí za vás, když jste jeho členem nebo i jen, když pro ...

Praha nájem byty cena

Ceny starších bytů v Praze do dubna meziročně stouply o 5,7 %

Průměrné ceny starších bytů v Praze vzrostly do konce března meziročně o 5,7 procenta na 87 459 korun za metr čtvereční. Byly tak zhruba o 18 700 korun nižší než u novostaveb. Rozdíl v cenách mezi staršími a novými byty se zvýraznil, když před rokem činil 10 000 korun. Nejdražší byla Praha 1 s průměrnou ...

Zdroj: Fotolia.com - carballo

Nemovitosti, hypotéky a mileniálové: Rovnice o třech neznámých

Mileniálové, tedy „poslední lidé narození v minulém století“ hýbou světem a mění zažité trendy. Nezažili války ani nedostatek, vyrůstali v době mohutného rozmachu technologií, což do značné míry formuje pohled na okolní svět. Jsou svérázní, individualističtí, svobodní. Jisté je, že jejich neotřelý životní styl se ...

Zdroj: Fotolia.com - candybox-images

Pro koho je vhodný družstevní byt. Jaké jsou rozdíly oproti osobnímu vlastnictví

Chcete založit rodinu ve vlastním? Ulevit peněžence měsíční výdaje na nájemné? Nebo chcete zúročit našetřené prostředky? Důvodů, proč si lidé chtějí pořídit byt do osobního vlastnictví, je celá řada. Bydlení ve vlastním (kromě možnosti financování nákupu bytu prostřednictvím hypotečního úvěru) je výhodnější pro ty, ...