REKLAMA
Témata Hledat

Ceny nemovitostí a nájmů

Přehledně v mapě!

Revoluce v parkování: Roboti auto uloží do regálu jako knížku v knihovně

Znáte to: přijedete do práce, ke škole, před svůj dům a není kde zaparkovat. Ne vždy lze využít hromadnou dopravu. A tak ztrácíte čas i pohonné hmoty kroužením po ulicích, parkovištích a parkovacích domech. A když se vám s velkou slávou i řidičským umem povede zaparkovat, druhý den zjistíte, že někdo méně zručný vám auto poškrábal či ještě více znehodnotil. Inu, chce to změnu. Přinést by ji mohly robotické systémy parkování.

Některé oblasti architektury a plánování měst si o revoluci přímo říkají. Jednou z nich nepochybně je i segment parkovacích domů a krytých garáží. V čem spočívá jejich zastaralost? Především v lidech, kteří jim ubírají úložného prostoru, a lidském faktoru, který je činí rizikovými.

Pochozí koridory, kterými uvnitř nadzemních nebo podzemních garáží může člověk dorazit ke svému vozu. S tím spojený požadavek na alespoň minimální klimatizaci. A také osvětlení, protože vlastní auto mezi cizími by se potmě hledalo špatně. Nehledě na pojížďky při hledání místa. A také pořádná hrstka problémů, vyplývajících ze zabezpečení celého prostoru, nemluvě o riziku škod. Promáčklý plech nebo oškrábaný lak přitom patří mezi ty hodně frekventované. Cožpak to neumíme lépe?

Parkování bez lidí? Úspora času i místa

Pokud při parkování vynecháme lidský faktor, zjistíme jednu zajímavou věc: o celých 60 % se zvýší kapacita parkovacích domů. Což je docela silný argument, proč přenechat proces parkování na automatizaci. Svůj vůz jen odstavíte na robotické rampě, a ta jej už distribuuje přímo na parkovací místo. Bez nehod a rizik. Pokud se k autu může dostat jen robotický podavač, a nikoliv člověk, nevzniká potřeba po klimatizaci, odsávání par a výparů, osvětlení. A riziko krádeže? S platným parkovacím lístkem minimální.

Právě proto se do této inovace pustil už v roce 2015 Schmidr Hammer Lassen, a zatím je třeba konstatovat, že jeho projekt Dokk1 v dánském Aarhusu pracuje bez chyby. Ke spokojenosti všech parkujících. Projekt alternativního, plně automatizovaného parkování, tu vznikl na ploše starého a nevyužívaného skladiště. Po úpravách činí jeho využitelná plocha 35 000 metrů čtverečních. Zafixovaná auta jsou tu uložena jako knížky v knihovně, a robotická rampa je distribuuje tempem dvou metrů za sekundu. To znamená, že své auto zaparkujete za méně než minutu.

Efektivní? Rozhodně! Výrazná byla i úspora stavebních materiálů. V zásadě totiž stačilo jen zajistit konstrukci distribučních kolejnic podavačů. Loni před vánoci si v Aarhusu nadělili dárek, překonanou metu v podobě jednoho milionu zaparkovaných vozů. Což je slušná bilance, vzhledem k tomu, že tu nezaznamenali žádnou nehodu, poškození nebo krádež. Systém přitom pracuje v nepřetržitém režimu, bez přestávek. Strojům bez lidí jde prostě parkování o něco lépe. Je to prostě dobrá inspirace i pro ostatní města, nejen v Evropě, ale i v Asii a ve Spojených státech.

Sdílet / hodnotit tento článek

Související témata

Přečtěte si více k tématu Dopravní stavby

Pražské metro - foto: Jiří Zilvar

Před 55 lety začala výstavba metra. Původní projekt byla podzemní tramvaj

Úvahy o vybudování podzemní dráhy v Praze se objevily už na konci 19. století a konkrétnější plány pak na sklonku první republiky, stavět se ale začalo teprve koncem 60. let minulého století. Za oficiální zahájení výstavby je považován 7. leden 1966, kdy se v Opletalově ulici zanořilo do země pneumatické kladivo v…

Dálnice, ilustrační obrázek, zdroj: fotolia.com

Příprava dopravních staveb by od letoška měla zrychlit

Přípravu dopravních a energetických staveb by měla od letoška urychlit novela liniového zákona. Ta počítá například s rozšířením tzv. mezitímního rozhodnutí, což by umožnilo začít stavět dálnice a železnice okamžitě, jakmile stát získá přístup k pozemkům v rámci stavebního povolení. Nebude už tak nutné čekat na…

Železniční most - zdroj fotolia.com

V ČR vyžaduje 319 železničních mostů zásah, stát na ně dá miliardy

Stát chce v příštích deseti letech investovat do zlepšení kvality železničních mostů téměř deset miliard korun. V současnosti vyžaduje stavební zásah 319 mostů, což je 4,7 procenta z celkového počtu železničních mostů v ČR. I tak se ovšem jejich situace v posledních letech zlepšuje, na přelomu tisíciletí byl podíl…

Plzeň hlavní nádraží

Historickou budovu nádraží v Plzni čeká oprava za 720 milionů

Historickou památkově chráněnou budovu hlavního vlakového nádraží v Plzni čeká od příštího roku kompletní rekonstrukce. Správa železnic vyhlásila výběrové řízení na zhotovitele oprav, s nimiž by se mělo začít v březnu 2021. Trvat by měly dva a půl roku a předpokládané celkové náklady jsou 721 milionů korun, sdělila…

E-book: Příručky ZDARMA!

Příručka Jak koupit bydlení

Jak koupit bydlení

Pomocník při koupi domu, bytu, pozemku.

Příručka Jak na povolení rodinného domu

Příručka Jak na povolení rodinného domu

Poradíme s vyřízením stavebního povolení

Nejnovější články

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA

Akce a slevy

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA