REKLAMA
Témata Hledat

Architektonické inspirace

Mozaika nápadů z celého světa na ESTAV.cz!

Revoluce v parkování: Roboti auto uloží do regálu jako knížku v knihovně

Znáte to: přijedete do práce, ke škole, před svůj dům a není kde zaparkovat. Ne vždy lze využít hromadnou dopravu. A tak ztrácíte čas i pohonné hmoty kroužením po ulicích, parkovištích a parkovacích domech. A když se vám s velkou slávou i řidičským umem povede zaparkovat, druhý den zjistíte, že někdo méně zručný vám auto poškrábal či ještě více znehodnotil. Inu, chce to změnu. Přinést by ji mohly robotické systémy parkování.

Některé oblasti architektury a plánování měst si o revoluci přímo říkají. Jednou z nich nepochybně je i segment parkovacích domů a krytých garáží. V čem spočívá jejich zastaralost? Především v lidech, kteří jim ubírají úložného prostoru, a lidském faktoru, který je činí rizikovými.

Pochozí koridory, kterými uvnitř nadzemních nebo podzemních garáží může člověk dorazit ke svému vozu. S tím spojený požadavek na alespoň minimální klimatizaci. A také osvětlení, protože vlastní auto mezi cizími by se potmě hledalo špatně. Nehledě na pojížďky při hledání místa. A také pořádná hrstka problémů, vyplývajících ze zabezpečení celého prostoru, nemluvě o riziku škod. Promáčklý plech nebo oškrábaný lak přitom patří mezi ty hodně frekventované. Cožpak to neumíme lépe?

Parkování bez lidí? Úspora času i místa

Pokud při parkování vynecháme lidský faktor, zjistíme jednu zajímavou věc: o celých 60 % se zvýší kapacita parkovacích domů. Což je docela silný argument, proč přenechat proces parkování na automatizaci. Svůj vůz jen odstavíte na robotické rampě, a ta jej už distribuuje přímo na parkovací místo. Bez nehod a rizik. Pokud se k autu může dostat jen robotický podavač, a nikoliv člověk, nevzniká potřeba po klimatizaci, odsávání par a výparů, osvětlení. A riziko krádeže? S platným parkovacím lístkem minimální.

Právě proto se do této inovace pustil už v roce 2015 Schmidr Hammer Lassen, a zatím je třeba konstatovat, že jeho projekt Dokk1 v dánském Aarhusu pracuje bez chyby. Ke spokojenosti všech parkujících. Projekt alternativního, plně automatizovaného parkování, tu vznikl na ploše starého a nevyužívaného skladiště. Po úpravách činí jeho využitelná plocha 35 000 metrů čtverečních. Zafixovaná auta jsou tu uložena jako knížky v knihovně, a robotická rampa je distribuuje tempem dvou metrů za sekundu. To znamená, že své auto zaparkujete za méně než minutu.

Efektivní? Rozhodně! Výrazná byla i úspora stavebních materiálů. V zásadě totiž stačilo jen zajistit konstrukci distribučních kolejnic podavačů. Loni před vánoci si v Aarhusu nadělili dárek, překonanou metu v podobě jednoho milionu zaparkovaných vozů. Což je slušná bilance, vzhledem k tomu, že tu nezaznamenali žádnou nehodu, poškození nebo krádež. Systém přitom pracuje v nepřetržitém režimu, bez přestávek. Strojům bez lidí jde prostě parkování o něco lépe. Je to prostě dobrá inspirace i pro ostatní města, nejen v Evropě, ale i v Asii a ve Spojených státech.

Sdílet / hodnotit tento článek

Přečtěte si více k tématu Dopravní stavby

Palackého most © fotolia.com, Stepan

Palackého most prozkoumali potápěči, chystá se oprava

Palackého most mezi Smíchovem a Podskalím v posledních týdnech prozkoumávali potápěči v rámci celkové diagnostiky, kterou si zadala Technická správa komunikací (TSK). Most je ve špatném stavu a ...

Metro D: Odhad ceny je 72 miliard, zatím stálo miliardu

Metro D: Odhad ceny je 72 miliard, zatím stálo miliardu

Vedení hlavního města odhaduje, že stavba nové linky metra D z Písnice na náměstí Míru vyjde na 72 miliard korun. Náklady na přípravu stavby zatím činily zhruba miliardu korun. Na jednání ...

REKLAMA
REKLAMA