Témata Hledat

Ceny nemovitostí a nájmů

Přehledně v mapě!

Revoluce v parkování: Roboti auto uloží do regálu jako knížku v knihovně

Znáte to: přijedete do práce, ke škole, před svůj dům a není kde zaparkovat. Ne vždy lze využít hromadnou dopravu. A tak ztrácíte čas i pohonné hmoty kroužením po ulicích, parkovištích a parkovacích domech. A když se vám s velkou slávou i řidičským umem povede zaparkovat, druhý den zjistíte, že někdo méně zručný vám auto poškrábal či ještě více znehodnotil. Inu, chce to změnu. Přinést by ji mohly robotické systémy parkování.

Některé oblasti architektury a plánování měst si o revoluci přímo říkají. Jednou z nich nepochybně je i segment parkovacích domů a krytých garáží. V čem spočívá jejich zastaralost? Především v lidech, kteří jim ubírají úložného prostoru, a lidském faktoru, který je činí rizikovými.

Pochozí koridory, kterými uvnitř nadzemních nebo podzemních garáží může člověk dorazit ke svému vozu. S tím spojený požadavek na alespoň minimální klimatizaci. A také osvětlení, protože vlastní auto mezi cizími by se potmě hledalo špatně. Nehledě na pojížďky při hledání místa. A také pořádná hrstka problémů, vyplývajících ze zabezpečení celého prostoru, nemluvě o riziku škod. Promáčklý plech nebo oškrábaný lak přitom patří mezi ty hodně frekventované. Cožpak to neumíme lépe?

Parkování bez lidí? Úspora času i místa

Pokud při parkování vynecháme lidský faktor, zjistíme jednu zajímavou věc: o celých 60 % se zvýší kapacita parkovacích domů. Což je docela silný argument, proč přenechat proces parkování na automatizaci. Svůj vůz jen odstavíte na robotické rampě, a ta jej už distribuuje přímo na parkovací místo. Bez nehod a rizik. Pokud se k autu může dostat jen robotický podavač, a nikoliv člověk, nevzniká potřeba po klimatizaci, odsávání par a výparů, osvětlení. A riziko krádeže? S platným parkovacím lístkem minimální.

Právě proto se do této inovace pustil už v roce 2015 Schmidr Hammer Lassen, a zatím je třeba konstatovat, že jeho projekt Dokk1 v dánském Aarhusu pracuje bez chyby. Ke spokojenosti všech parkujících. Projekt alternativního, plně automatizovaného parkování, tu vznikl na ploše starého a nevyužívaného skladiště. Po úpravách činí jeho využitelná plocha 35 000 metrů čtverečních. Zafixovaná auta jsou tu uložena jako knížky v knihovně, a robotická rampa je distribuuje tempem dvou metrů za sekundu. To znamená, že své auto zaparkujete za méně než minutu.

Efektivní? Rozhodně! Výrazná byla i úspora stavebních materiálů. V zásadě totiž stačilo jen zajistit konstrukci distribučních kolejnic podavačů. Loni před vánoci si v Aarhusu nadělili dárek, překonanou metu v podobě jednoho milionu zaparkovaných vozů. Což je slušná bilance, vzhledem k tomu, že tu nezaznamenali žádnou nehodu, poškození nebo krádež. Systém přitom pracuje v nepřetržitém režimu, bez přestávek. Strojům bez lidí jde prostě parkování o něco lépe. Je to prostě dobrá inspirace i pro ostatní města, nejen v Evropě, ale i v Asii a ve Spojených státech.

Sdílet / hodnotit tento článek

Související témata

Přečtěte si více k tématu Dopravní stavby

Dálnice, ilustrační obrázek, zdroj: fotolia

Část dálnice D1 na Benešovsku se bude kvůli špatnému betonu znovu opravovat

Dálnici D1 čeká oprava už zrekonstruovaného úseku. Mluvčí Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) Jan Rýdl dnes novinářům řekl, že provoz na D1 se omezí pravděpodobně příští pátek 17. září zhruba na dva týdny, a to v 600 až 800 metrů dlouhém úseku mezi 65. a 66. kilometrem ve směru na Prahu. Opraví se zde nekvalitní beton.…

Zdroj: Michiel van der Kleij

V Holandsku staví most 3D tiskárna. Nemožné ihned, zázraky do tří dnů

Projektů, které dokazují šíři využitelnosti 3D tisku ve stavebnictví, se vrší jeden na druhý. Jen málokterý alternativní tvůrce se ale zatím odhodlal vstoupit na „mokrý“ terén. Prázdný prostor mezi dvěma břehy teď ale dost originálním způsobem vyplnil nizozemský architekt a designér Michiel van der Kley.

Železnice-ilustrační obrázek, fotolia

Architekti v soutěži navrhnou podobu terminálu rychlodráhy v Roudnici nad Labem

Správa železnic chystá další architektonickou soutěž na podobu terminálu vysokorychlostní železnice, a to v Roudnici nad Labem. Terminál bude na připravované trase z Prahy do Drážďan. Informovala o tom Správa železnic v tiskové zprávě. Organizace už dříve uskutečnila architektonickou soutěž také pro terminál…

Ilustrační obrázek, Zdroj: fotolia

Metru D hrozí zpoždění, ministerstvo zrušilo odmítnutí podjatosti magistrátu

Stavbě pražského metra D hrozí zpoždění zahájení výstavby. Ministerstvo dopravy (MDČR) totiž zrušilo v pátek vlastní rozhodnutí z loňského září, kterým odmítlo podjatost magistrátu při rozhodování o stavbě. Rozhodnutí odkládá vydání stavebního povolení na neurčito. Případ tak musí MD projednat znovu. Řekl to náměstek…

REKLAMA