REKLAMA
Hledat
Mapa cennemovitostí v ČR
estav.tvnový videoportál
Všechna témata

Adaptaci staré věže v Mikulově na penzion ocenili i v zahraničí

Je osvěžující nalézt v záplavě reportů mezinárodně uznávaných architektů informace o české stopě. Jedním z takových výrazných otisků se stala i „středověká“ rekonstrukce penzionu v renesančním jádru města, kterou mají na svědomí architekti ze studia ORA. Působivé zpracování i hluboký respekt k původnímu charakteru stavby dodal jejich projektu Štajnhaus nevšední a osobitý ráz.

ORA architects, přesněji řečeno tým vedený Janem Horou, se pustil v roce 2014 do projektu rozsáhlé rekonstrukce domu v lokalitě, kterou světový odborný tisk nazývá Nikolsburg. Tuto destinaci nemusíte hledat v mapách kdesi na exotickém východě, ale postačí mnohem blíže. Nikolsburg totiž není nic jiného než malebný jihomoravský Mikulov. Město s bohatou minulostí, která se odráží na pestrém stavebním slohu památkově chráněné zóny, v sobě nese téměř dvě desítky stavebně, kulturně a historicky významných objektů. A k tomu všemu navýsost přitažlivá kulisa nedalekého vápencového bradla Pálavy, kapliček a křížové cesty Svatého kopečku, s téměř hmatatelnou atmosférou, která vybízí k posezení u skleničky vína. V tomto energií nabitém prostředí pak lidé z ORA rozpracovali a po třech letech dotáhli do finiše svůj Štajnhaus.

Domy, které nesou jizvy

Jeho základem se stal dům s původně renesančním jádrem, který stojí přímo na úpatí zámeckého kopce. Tady, v památné bývalé židovské čtvrti Mikulova, se ještě dnes nachází celá řada pozoruhodných staveb. Minulost k nim ale nebyla právě shovívavá, a ani Štajnhaus není výjimkou. Bezkoncepční snaha brutálních rekonstrukcí a demolic, jejímž cílem bylo vytvoření „okresní dominanty“, která probíhala v Mikulově od šedesátých let, zle zasáhla do podoby většiny zdejších objektů. Tendence k násilnému odrušení středověkého charakteru celé čtvrti pozměnila tvář zdejších ulic, bývalých synagog a domů. Štajnhaus byl a je poněkud zastrčen, přesto se mu nejrůznější úpravy a výplně nevyhnuly. Jak říkají sami architekti: „Za svoji existenci utržil obrovské množství šrámů, prodělal desítky přestaveb a operací. Ty ho změnily k nepoznání, ale přesto si dokázal udržet středověkou pitoresknost.“

Foto: Martin Tůma a Jakub Skokan / BoysPlayNice

Projekt? Spíš proces…

A právě na této těžce uchopitelné veličině s úspěchem vystavěli svůj projekt. Už popis celého jejich záměru je originální. Na rozdíl od košatých (a přesto obsahem prázdných) frází světem akcentovaných architektů totiž nepozbývá odzbrojující upřímnost. „Prostě jsme přišli ke slepenci.“ Tento pudding-stone však v sobě nesl potenciál, který jim nedal spát. „S postupným odkrýváním jednotlivých vrstev, prostorů a překvapivých souvislostí projekt procházel neustálým procesem revizí a úprav, v podstatě až do konce realizace. Na začátku jsme netušili, kam na konci dojdeme,“ tvrdí Hora. A ještě kouzelněji působí věta: „Štajnhaus nebyl projekt, Štajnhaus byl proces.“ Tato lidská slova ale zřetelně odráží potíže a situace, na které museli architekti z ORA reagovat. K jejich úspěchu nutno dodat, že průběžným změnám a rozšířením projektu byl nakloněn i sám investor, což také není vždy pravidlem.

Foto: Martin Tůma a Jakub Skokan / BoysPlayNice

Štajnhaus: Splynutí forem

V původním zadání byl diskutován pouze interiér, ale s postupem času bylo zřejmé, že obsah bez obalu není schůdnou cestou. „Postupně nám došlo, že se nedá řešit interiér a exteriér odděleně, že prostor a tvary se přelévají a vytváří nedělitelný celek,“ dodává Hora. Tvůrčí proces popisuje jako neustálé hledání, nacházení (a opouštění) cest k řešení. „Hledali jsme hranici, do jaké doby se můžeme vrátit a kdy se už vydat po nové cestě. Ale stále jsme chtěli zachovat dům jako organický celek.“ Ptáte se proč? V domě například nenajdete rovnou zeď nebo pravoúhlý otvor, a prakticky všechny prvky bylo tedy třeba znova „vynalézt“, nebo je rovnou vyrobit na míru.

Foto: Martin Tůma a Jakub Skokan/ BoysPlayNice

Výsledkem je dům rekonstruovaný pro potřeby penzionu, kde část prostor slouží jako soukromý prostor majitele. Jako příjemný uživatelský bonus tu pak je i oživení vinných sklepů pod vlastním domem, a také rozšíření a úprava přilehlého dvorku. V interiéru, který je veden ve strohých a historizujících prvcích, dominuje kámen, neopracované trámové dřevo a ocel. Přesto je každý z pokojů Štajnhaus unikátní, každý má svou specifickou atmosféru. Lidé ze studia ORA jasně dokázali, že jejich pojetí práce se s přehledem vyrovná kolegům ze zahraničí.

Foto:Martin Tůma a Jakub Skokan / BoysPlayNice

Údaje o projektu

Název projektu: ŠTAJNHAUS
Typ projektu: Rekonstrukce historické budovy/penzion
Architektonické studio: ORA
Lokalizace: Alfonse Muchy 13/300, Mikulov, ČR
Vedoucí projektu: Jan Hora
Projektový tým: Barbora Hora, Jan Veisser
Klient: soukromá osoba
Zahájení projektové činnosti: 2014
Rok dokončení (finalizace): 2017
Zastavěná plocha: 121 m2
Hlavní dodavatelé: Zdeněk Peštál - BENDY BAU s.r.o., RAP Interier s.r.o., Truhlářství Koťa Milan Jaitner umělecký kovář, Castleokna, Keraservis Group, Střechy Šuba

Sdílet / hodnotit tento článek

Související témata

Mohlo by vás zajímat

Foto: Philippe Ruault

Nepovedený hrad se dočkal povedené rekonstrukce. A vlastně to nikdy nebyl hrad

Kde končí Evropa? Francouzi o tom nepochybují, jasno mají už celá staletí. Jejich department Finistère se svým názvem také hrdě hlásí k tomu, že leží finis terrae, tedy „na konci země“. A právě tady, na jednom z nejzazších výběžků tohoto francouzského konce země, vznikl z kraje 20. století neobvyklý objekt. Luxusní…

Foto: Jakub Skokan and Martin Tůma / BoysPlayNice

Minimalistický dům v Jinonicích. Málo nebo moc?

Málo, nebo už hodně? Při prohlížení fotogalerie nově komplexně rekonstruovaného domu v pražských Jinonicích se člověk nezbrání jistým rozpakům. Na jedné straně kouká na perfektně odvedenou práci architektů, kteří dokázali velmi chytře rozpracovat plán nestejnorodého shluku stavení. Ale také tu zůstává jistý dojem…

Foto:  Arménio Teixeira

Zchátralé kamenné stodoly přestavěné na příjemné prázdninové bydlení

Nahradit devět opuštěných a lehce zchátralých venkovských domů stejným počtem turistických obydlí si vyžádalo od portugalského architekta Andrého Tavarese invenci. Necitlivý zásah by totiž mohl pozměnit charakter celé vesnice, který ze sezónního cestovního ruchu těží. Kamenné domy se díky promyšlené přestavbě staly…

Kamenný dům? Rekonstrukce, která představuje výzvu

Kamenný dům? Rekonstrukce, která představuje výzvu

Co je zapotřebí pro realizaci citlivé rekonstrukce "domu s minulostí"? Práce s dobovým materiálem a znalost původních stavebních postupů je jen základ. Od skutečně schopného řešitelského týmu se navíc očekává i správné pochopení historického kontextu a také vhodné nastavení projektových priorit. Proč? V rámci úprav…

REKLAMA