REKLAMA

Jak bleskově staví silnice v Austrálii

Australané možná nestaví silnice s důrazem na odolnost a dlouhodobou výdrž, ale způsob jakým se vypořádávají s jejich budováním má rozhodně něco do sebe. Dokládá to i příklad budování pětikilometrového úseku dopravní spojky z vesničky Shire of Morra. Kompletní asfaltová cesta tu vznikla za dva dny.
© Fotolia.com - totajla

Už od dob kolonizace spoléhá Austrálie na síť páteřních dopravních tepen, která se napříč osídlenými teritorii postupně zahušťuje.  První zpevněná silnice tu byla vybudována už v roce 1792, a spojovala tzv. Dawes Battery s guvernérským palácem, a posléze byla protažena až do Sydney. V Austrálii je prý budování silnic existenční nutností, protože více jak 50 % rozlohy celé země zůstává i dnes dopravně nedostupný. V současnosti má sice vzhledem ke své obrovské rozloze „relativně řídkou“ silniční síť v přepočtu na počet obyvatel (300 metrů zpevněné vozovky na obyvatele, tedy polovinu toho co například Kanada), ve skutečnosti má však jednu z nejdelších dopravních sítí na světě.

Napříč celým kontinentem vedou silnice v délce 800 000 kilometrů. Prakticky 85 % této délky tvoří silnice „nižší třídy“, kterou slouží k zajištění dopravní infrastruktury na regionální úrovni. S jejich pomocí se přepravuje na 90 % obyvatel a 20 % veškerých nákladů. Ještě donedávna to ale neplatilo o „vesnici“ Shire of Morra v Západní Austrálii. Zdejších 2500 obyvatel se mohlo na 180 kilometrů dlouhou cestu do Perthu vydat jen po nezpevněné prašné cestě. Místní proto velmi přivítali záměr na úpravu cesty, její napřímení a vyasfaltování.

Ze stavby tzv. Airstrip Road se brzy stala senzace, díky tomu, že radní vesnice sdíleli krátké video natočené s pomocí dronu. Pohled na něj je prostě svým způsobem uspokojivý. I když se životnost takové cesty, nepodložené penetračním makadamem, odhaduje na zhruba 7-15 let, v australských podmínkách to prý není nic neobvyklého. Většina neudržovaných cest tu zmizí z povrchu země do deseti let. Buď je o jejich údržbu zájem, nebo ne. Náklady na vybudování 4,9 kilometrů dlouhého úseku se přitom blíží sumě 443 000 australských dolarů.

Sdílet / hodnotit tento článek

Mohlo by vás zajímat

tunel

70 metrů dlouhý tunel za 48 hodin! Jde to!

Švýcarští stavitelé udivili svět svým monstrózním dílem, železničním tunelem Gotthard. Ten je zatím s délkou 57,09 kilometrů největší a nejdelší na celém světě, ale pokud jde o dobu samotné výstavby, ...

stavba klenby tunelu

VIDEO: Klenutý tunel lze postavit za 24 hodin

Jak dlouho může trvat vytvoření vrstvené klenby tunelu nebo velko-kapacitní kanalizace? Dny nebo týdny? Kanadská stavební společnost Lock-Block Ltd. nabízí tutéž službu do čtyřiadvaceti hodin. A to ...

REKLAMA

estav.cz v žebříčku návštěvnosti TOPlist