Hledat
Nový stavební zákon
estav.tvnový videoportál
Všechna témata

Ctnosti a neřesti: Sochy z 3D tisku v dialogu s 300 let starým barokním uměním

Série 12 velkoformátových soch, jež využívají inovativní technologii tisku z 3D betonu. Sochy jsou unikátním způsobem autorsky dotvořeny a navazují na cyklus původních soch Ctností a Neřestí barokního sochaře Matyáše Bernarda Brauna. V současnosti jsou prezentovány v Centru EPO1 v Trutnově.
Foto: Vojtěch Veškrna
Člověk nemůže přetvořit sám sebe bez utrpení, protože je mramorem i sochařem zároveň.
Alexis Carrel

Pozdní baroko k nám promlouvá i v současné interpretaci

Toto sochařské okénko by se dalo nazvat „viděno pohledem Matyáše Chocholy“ nebo také určitá reminiscence na cyklus alegorií Matyáše Brauna. Ten, kdo navštívil Kuks, ví, o čem se hovoří. Barokní perla zvaná hospitál Kuks je nedílnou součástí a vlastně tak trochu synonymem špičkového barokního sochařství Matyáše Bernarda Brauna. Tento skvělý rakouský řezbář a sochař ve spojení hlavně s mecenášem hrabětem Františkem Antonínem Šporkem a taky tehdejší církví dokázal vytvořit nadčasové dílo pozdního baroka. Pokud jeho práce ovlivnila díla Berniniho nebo Michelangela Buonarrotiho a benátské sochařské školy 17. století, pak obdobné pojítko existuje mezi prací Brauna a sochami Ctností a Neřestí Matyáše Chocholy. Možná toto nadčasové spojení je předznamenáno společným křestním jménem Matyáš. Braun proslul sochami po celé naší zemi, od Prahy a Karlova mostu až po světoznámý Kuks. Většina jeho díla je logicky navázána za architekturu sakrální, morové sloupy, kostely, poutní kostely, katedrály, kláštery, ale i zámky, zámecké parky, paláce nebo špitál či hospitál, jako v Kuksu. Zajímavým místem jsou také poustevny nebo jeskyně, jako je kupříkladu Betlém u Kuksu. Vzhledem k jeho zručnosti nezůstalo jenom u soch z pískovce a kamene, ale také můžeme obdivovat nádherné dřevořezby nebo třeba sochy z pálené hlíny. Pochopitelně, že valná část díla byla součástí sdělení tehdejší doby, většinově tedy v gesci církve. Průvodním znakem byly biblické výjevy a alegorie, které však sdělovaly obsah neskutečnou dynamikou, iluzí pohybu, výrazovou nadsázkou zachycující určité citové rozpoložení a nebývalou dramatičnost sdělení. Zachycuje vlastně hmatatelným uměním určitou abstrakci, vnitřní rozpory, iluze a pocity. Jednu z nejznámějších alegorií Braunova díla sochy Ctností a Neřestí můžete vidět v Kuksu, kdy originály soch naleznete v lapidáriu hospitálu v Kuksu.

Průhled instalací. Foto: Vojtěch Veškrna

Alegorie Matyáše Brauna lze vcelku trefně aplikovat i na dnešní život

Je zajímavé sledovat vývoj a časovou posloupnost, kdy baroko vycházející z renesance, potažmo z manýrismu, hledá své místo na slunci a nachází ho. Stejně tak dnes Matyáš Chochola současnou tvorbou a současnými výrazovými prostředky hledá cestu od původního cyklu alegorií Ctností a Neřestí Matyáše Brauna k unikátní postmoderní interpretaci díla stejného jména. Není to pokus o okřídlené „vstoupení do stejné řeky“, což víme reálně i v alegorii, že není možné. Jedná se o zcela svébytné a originální dílo řešeno teď, v tomto čase, současnou moderní technologií 3D tisku. Pokud se vám do mysli vloudí nedávné povídání nazvané Zelená agora – sloupy pro Jabloneček, nejste až tak vzdálení od pravdy. Výrazové prostředky i určitá podobnost výsledku se zde nabízí. Pokud budete přistupovat k hledání souvislostí mezi oběma Matyáši a jejich dílem prvoplánově, nepochodíte. Každý z cyklů je produktem své doby s vlastním základem projevu, jedno je produktem necelé poloviny 18. století, druhé má základ v současnosti. Pokud chcete vyjít z názvu, tedy sochy Ctností a Neřestí, pak tato dvě determinující podstatná jména dnes i tehdy mají prakticky stejný význam. Nicméně jistá archaičnost původních výrazů a punc doby od sebe „Ctnosti a Neřesti“ tehdy a nyní částečně vzdaluje. To podle toho, co která doba vidí prizmatem těchto výrazů. Nicméně nápad a realizace je zde, tak zkuste potěžkat unikátní, současné, autorské vidění Matyáše Chocholy v provedení z vysokopevnostního 3D betonu, kovové konstrukce, bronzu, skla a pigmentů. Je zajímavé sledovat, jak se dnes promítá současné výtvarné dílo a sochařství do našeho života a architektury. Pochopitelně že i technika a technologie promlouvá do této interpretace. Jestliže Braun přinášel světu duchovní rozpoložení doby pomocí dramatického až patetického ztvárnění realistických skulptur, Chocholovu tvorbu provází určitý antagonismus projevu, barevná i materiálová pestrost, obecné geometrické tvary i ladnost reálných tvarů a křivek, abstrakce spojená s reálnými předměty doby a vytváří obraz takzvaného „harmonického chaosu“. Ďábelské slovní spojení, provokující k pozastavení a zamyšlení, ale paradoxně funkční. Prostě a jednoduše odraz a rozpolcenost současnosti. Krásný příměr zazněl na dílo Matyáše Chocholy, sochy v „totemickém a symbolickém duchu“ ve spojení s otázkami současnosti.

V konečném důsledku zde vznikají neotřelá řešení a často velmi nečekané výsledky.

Průhled instalací. Foto: Vojtěch Veškrna

Základní popis

Série 12 velkoformátových soch využívajících inovativní technologii tisku 3D betonu vyvinutou ve Voxell. Sochy jsou unikátním způsobem autorsky dotvořeny a navazují na cyklus původních soch Ctností a Neřestí barokního sochaře Matyáše Bernarda Brauna (1684-1738). V současnosti jsou prezentovány v Centru pro současné umění EPO1 v Trutnově, které získalo cenu Stavba roku 2023.

Popis projektu

Sochy Ctností a Neřestí od Matyáše Chocholy, aktuálně vystavené v Centru současného umění EPO1 v Trutnově, jsou postmoderní interpretací původního cyklu alegorií Ctností a Neřestí od Matyáše Bernarda Brauna (1684–1738), vytvořených pro nedaleký barokní areál Kuks.

Soubor 12 velkoformátových soch využívá atypickým způsobem inovativní technologii betonového 3D tisku, jejíž možnosti řadou experimentů posouvá a zároveň obohacuje o autorské ruční zpracování.

Celá série vychází ze základních sochařských archetypů Chocholovy tvorby a stylově osciluje mezi antikou, kubismem, postapokalyptickými motivy, sci-fi a brutalismem. Kompozice soch evokuje ruiny chrámu nebo šachovou partii.

Jednotlivé objekty odkazují na charaktery ikonických Braunových soch a prostřednictvím zkratky 3D tisku reinterpretují jejich význam pro naši dobu, která postrádá jasně definovaný kodex ctností a neřestí, jaký existoval v barokní éře.

Průhled instalací. Foto: Vojtěch Veškrna

Sochy a jejich jedinečné charaktery, vztahy a odkazy na různé historické slohy, kultury nebo hodnoty, nemají jasnou návaznost, do soch jsou inkorporovány volně. Nesou jak kladné, tak záporné kvality, namíchané v originálním koktejlu. V tom jsou podobné nám, lidem,“ poznamenává jejich autor. Na každém z nás tedy Matyáš Chochola nechává, abychom si k jednotlivým alegoriím našli svůj osobitý vztah a objevili v nich jedinečný kryptografický význam. Dílo dotvoří až divák. Ovšem pracovní názvy sochy mají: Palcát I a Palcát II, Sasanka, Totem, Pneumatiky, Brutalista, Kubista, Čedič, Baobab, Picasso, Duch stromu a Meteor.

Každá ze soch je vysoká 3–4 metry a váží okolo 1 tuny protisknutého betonu. Návaznými ručními zásahy do hotového tisku s využitím dalších materiálů jako skla, pigmentů a bronzu, klade Chochola důraz na manipulaci s tiskem samotným a jeho řemeslné i tvůrčí zpracování.

Při návrhu jednotlivých soch ve spolupráci s týmem Voxell, který se specializuje na architektonické a designové projekty, byla věnována maximální pozornost využití potenciálu betonového 3D tisku a překonávání jeho hranic za běžně představitelné limity. Tento přístup vedl k řadě experimentů a inovací, které se přímo promítají do výsledné podoby soch.

Tvary, kterých nebylo možné dosáhnout v rozsahu tisknutelných úhlů, byly podsypávány keramzitem, který se vepsal přímo do struktury a povrchu soch. Jinde byly sochy rozdělené na jednotlivé segmenty, tištěné v horizontálních i vertikálních směrech, a následně dobroušeny a seskládány dohromady. K programování tiskových drah byly využity algoritmy simulující tiskové chyby a tzv. glitche, docházelo i k ručním zásahům a nekontrolovatelnému formování tvarů přímo během tiskového procesu.

V současnosti jsou sochy prezentovány v Centru pro současné umění EPO1 v Trutnově, jehož industriální architektura byla oceněna cenou Stavba roku 2023. Sochy jsou do budoucna určeny k trvalému umístění do kvalitního architektonického celku, který umožní komunikovat dialog mezi veřejným prostorem a architekturou.

Průhled instalací. Foto: Vojtěch Veškrna

Doplňující informace

Autor Matyáš Chochola
Rok dokončení 2024
Fotografie Vojtěch Veškrna
Spolupracovníci a dodavatelé Architektonická supervize: March Ing.arch.Ing Jiří Vítek
Výrobce: Voxell
Kurátorka výstavy: Danica Kovářová
Materiály Seznam použitých materiálů
vysokopevnostní 3D beton, kovové konstrukce, sklo, bronz, pigment
O studiu/autorovi Bližší informace

Matyáš Chochola (*1986) absolvoval školu Vladimíra Skrepla na Akademii výtvarných umění v Praze. Strávil také semestrální stáž v ateliéru Thomase Zippa na berlínské Universität der Künste. V roce 2012 získal cenu Václava Chada, v roce 2016 se stal laureátem Ceny Jindřicha Chalupeckého. Prezentoval se na Manifestě 11 v Curychu ve spolupráci s Azem Maksutajem, několikanásobným mistrem světa v thajském boxu. V roce 2018 se zúčastnil 3měsíčního pobytu na prestižní Residency Unlimited v americkém New Yorku. Svou tvorbu představil v řadě výstavních institucí v Česku, ale také v Itálii, v Německu nebo ve Velké Británii.

Jeho sochy a instalace charakterizují antagonistické formy, které využívají řady nezvyklých materiálů. V jeho kompozicích se často objevují křivky a geometrické tvary, abstraktní formy jsou kombinovány s každodenními předměty a jako celek utvářejí harmonický chaos, jehož nedílnou součástí je postava samotného autora. Jeho tvorba volně přesahuje do veřejného prostoru a architektury.

Další informace

Projekt byl zrealizován díky finanční podpoře soukromých investorů, kteří svým vkladem pokryli náklady na výrobu jednotlivých soch, a kteří následně získají podíl z prodeje cyklu soch jako celku.

Použité podklady:

  • Citáty – http://www.citaty.net
  • Fotografie – Vojtěch Veškrna
  • Část textů a tisková zpráva – Matyáš Chochola a Vendula Tůmová, LINKA NEWS s.r.o.

Sdílet / hodnotit tento článek

Související témata

Přečtěte si více k tématu Architektura

Foto: François Dantart

Sešívaný kamenný dům. Dvojitý projekt na nádherném místě v krajině

Místo, které má sílu a kus historie. Ovšem v původní podobě hodnotné spíše jen rozlohou parcely, než zástavbou. Dvě stávající nemovitosti, rodinné domy na pozemku, totiž moc autenticky nepůsobily. Architektka je ale dokázala zasadit do rámu krásného obrazu, kontextu sousedství k krajinářského díla.