Hledat
Mapa cennemovitostí v ČR
Všechna témata

Kulatý a barevný svět tvoří designér převážně z plastu

Svět bez rohů a hran většinou celý z pestrobarevného plastu představuje neúnavný nestor finského designu Eero Aarnio. Experimentuje s umělou hmotou, hraje si s barvami a tvary, překvapuje elegantními a často i šokujícími nápady. Třeba závěsnými otáčejícími se křesly.

Ke každému designérskému počinu se prý váže nějaký příběh. A Eero Aarnio je skvělý vypravěč. Obyčejně začíná veselou historkou o roztodivných maketách kašírovaných kovbojů, které s bratrem sušili doma v troubě a prodávali je v obchodním domě v rodných Helsinkách. Rodiče nad jeho nápady kroutili hlavou a mnoho radosti jim nepřinesl ani v době studií. Propadl u zkoušek na architekturu a matematika se pro něho stala na dlouhá léta noční můrou. Uspěl až později na prestižním Institutu průmyslového designu (School of Applied Arts Helsinki). Učitelé konečně rozpoznali jeho talent, který se projevoval excelentním prostorovým vnímáním a schopností kreslit objekty v imaginativních perspektivách. Učiteli mu byly tehdejší hvězdy finského designu Ilmari Tapiovaara a Antti Nurmesniemi, velkým inspirátorem pak další slavný krajan, o generaci starší architekt a designér Alvara Aalta, pod jehož vlivem začal navrhovat vlastní nábytek.

Sázka na jednu kartu

A přestože drobné úspěchy už pomalu přicházejí, mladý vystudovaný designér je se sebou stále více nespokojen, opouští dobře placené místo ve firmě ASKO a odjíždí objevovat svět. Vypraví se s manželkou a dětmi do Říma ve starém fordu, který se po cestě rozpadne na kusy a celá jeho rodina se poté ocitá ve vážných finančních potížích. Tehdy Aarnio vsadil všechno na jednu kartu a začal s návrhy na nové křeslo. To však končí ve firmě jako zaprášený prototyp a nikdo o něj dlouhou dobu nejeví pražádný zájem.

Nicméně i doba musí dozrát a příběh nakonec končí šťastně. Křeslo se po dvou letech začalo vyrábět sériově a vyrábí se ve stejné podobě dodnes. Brzy po tomto úspěchu následovaly další neméně úspěšné kousky. Umělá hmota totiž v šedesátých letech úplně proměnila design jako předtím žádný jiný materiál a Eero Aarnio patřil mezi první finské designéry, kteří používali ve svých návrzích i sklolaminát, akrylátové sklo a samozřejmě také plast.

Křeslo pro dokonalou kontemplaci

„Použití plastů mi umožňuje vytvořit v podstatě jakýkoliv tvar a barvu. Dává mi možnost navrhnout objekty oscilující mezi perfektní funkčností a zábavou,“ prohlásil Aarnio v roce 1963, kdy konečně slavil velký úspěch se svým křeslem Ball Chair, které tvoří důmyslná skořepina ze sklolaminátu s kulatým otvorem a vypolštářovaným vnitřkem. Následuje křeslo zvané Bubble Chair, které má rovněž kulovitý tvar a mohlo by evokovat vejce či průhledný vesmírný koráb, který se řítí po oběžné dráze. Křeslo je závěsné, umožňuje pozorování do všech stran a jeho tvar zajišťuje také jakýsi akusticko-izolační efekt. Sedící osoba vidí vše okolo sebe a zároveň k ní doléhá jen mizivé procento zvuků z okolí. „Sedět v mém křesle je jako sledovat němý film v centru dění. Absolutní relaxace,“ nechal se slyšet designér při slavnostním předvádění modelu.   

Foto: www.eeroaarnio.com

Přirozenou radostí se zbavit všech konvencí

Nutno dodat, že Eero Aarnio je i přes svůj pokročilý věk stále v dobré formě, což dokazují jeho přírůstky z nedávných let. Svůj kulatý svět a maximalistický přístup k procesu zvanému design nikdy neopustil. „Je jedním z největších inovátorů moderního designu nábytku. Prolomil tradiční designové konvence a vytvořil silný a jedinečný design. Objekty stimulující představivost a vyzařující vážnost a pevnost, jsou naprosto fascinující,“ nešetří chválou světové časopisy o designu a bydlení.

Eero Aarnio se narodil v roce 1932. V letech 1954 až 1957 studoval na Institutu průmyslového umění v Helsinkách (School of Applied Arts Helsinki). Dva roky pracoval pro firmu ASKO a následně jako nezávislý průmyslový designér a interiérový architekt. To vše až do roku 1962, kdy si otevřel vlastní designové studio. Jeho nejznámějšími produkty jsou Ball Chair, Pastil Chair, Bubble Chair, a produkty pro výrobce Magis Puppy a Pingy. Mnoho z Aarnio prací jsou zahrnuty v nejprestižnějších muzeích světa, včetně Victoria and Albert Museum v Londýně, MoMA v New Yorku a Vitra Design Museum ve Weil am Rhein.

Sdílet / hodnotit tento článek

Související témata

Mohlo by vás zajímat

Foto: Fritz Hansen A/S, Allerød, Denmark

Nadčasový Arne Jacobsen: od designu k hygge

Dánsko sehrálo ve vývoji moderní architektury a designu významnou roli. Excelují zde taková jména jako Kaare Klint, Hans Wegner či Borge Mogensen. Arne Jacobsen je však veřejnosti nejznámější. Citují ho dokonce i propagátoři stylu hygge, který je nyní v Dánsku velmi populární.

Inspirujte se dřevěným designem z Londýna

Inspirujte se dřevěným designem z Londýna

Inspirujte se prestižní přehlídkou světového designu London Design Festival (LDF), který se v letošním roce uskutečnil od 14. do 22. září po celém Londýně v rámci specializovaných výstav, přednášek a workshopů. V rámci našeho stavebního portálu se podíváme především na krásu dřeva v kolekci nazvané Leaving a Legacy.

Zdroj: Studio Aisslinger

Světoví designéři neuznávají trendy, důležité jsou pro ně trvalé hodnoty

Zeptáte-li se prominentních designérů, jaké jsou současné trendy, zpravidla ukážou na kolekci svých vlastních děl a slovo trendy nahradí slovem hodnoty. Je nesporné, že módní trendy jsou prchavé a hodnoty stále stejné: kvalitní řemeslo, smysl pro proporce, a především originální nápad.

Nekompromisní inovativní design Karima Rashida

Nekompromisní inovativní design Karima Rashida

Vizuální kultura je ovlivněna celou řadou nových faktorů. Příkladem může být design Karima Rashida, jakožto ucelený koncept bydlení, vycházející z širokého záběru tohoto originálního muže a světoobčana.

Originální svítidla a opojné světlo Ingo Maurera

Originální svítidla a opojné světlo Ingo Maurera

Imaginativně uspořádaný prostor spočívá v ovládnutí teorie chaosu. Patří sem i správná volba barev a světel. V případě jednoho z nejhravějších světelných designérů je třeba doplnit i humor a nadsázku.