Hledat
Mapa cennemovitostí v ČR
estav.tvnový videoportál
Všechna témata

Inspirujte se dřevěným designem z Londýna

Inspirujte se prestižní přehlídkou světového designu London Design Festival (LDF), který se v letošním roce uskutečnil od 14. do 22. září po celém Londýně v rámci specializovaných výstav, přednášek a workshopů. V rámci našeho stavebního portálu se podíváme především na krásu dřeva v kolekci nazvané Leaving a Legacy.

Mimo téma dřeva je nutno uvést, že v letošním roce byla velmi úspěšná česká prezentace studia skla a produktového designu pražské UMPRUM, která se představila v rámci výstavy Glassmania, Young Czech Glass. Ocenění získal Rony Plesl za instalaci nazvanou Sacred Geometry neboli Posvátná geometrie, kde vzdává poctu základním prvkům výroby skla, a to ohni a dřevu. K tradičním postupům, přírodním materiálům a enviromentálním výzvám se odkazuje i již zmíněná Leaving a Legacy.

O kráse dřeva

Na výzvu předsedy LDF sira Johna Sorrella reagovala celá řada vlivných designérů, firem a institucí. Představili dřevo v souvislostech, ocenili jeho krásu a význam pro budoucnost. Převažovaly objekty ze statného amerického červeného dubu (Quercus rubra), z nichž vyzařoval respekt a úcta k tradici. „Legacy je poselství dané prostřednictvím objektu, jež je navržen tak, aby mohl být po generace předáván rodinám či institucím,“ vysvětluje John Sorrell a představuje některá díla, která zdobila kolekci Leaving a Legacy.   

Max Lamb a jeho komorník

Britský designér Max Lamb chce přítomné přesvědčit, že i v kanceláři se uplatní „Komorník“. Skryje vás, když se potřebujete převléknout, nalíčit nebo prostě jen upravit. „Tento objekt je jako osoba stojící v místnosti podávající vám šaty…,“ podotýká.

Valet by Max Lamb

Duo Terence Woodgata

Zasedací místnost v Královské opeře v Londýně (The Royal Opera London) zdobí dílo proslulého designéra Terence Woodgata. Masivní červený dub se skrytými kovovými tyčemi dává místu důležitých schůzek patřičnou vážnost i nostalgii let šedesátých. 

Terence Woodgate

Marlène Huissoud pomáhá včelám žít

Designérka Marlène Huissoud nedostala tento úkol náhodou. Její otec byl včelařem a ona sama má k přírodě velmi blízko. S pomocí zručných řemeslníků vytvořila pro expozici nazvanou Budoucnost zemědělství v britském Muzeu vědy (Science Museum Group) speciální úly a pomocí pyrografie (opalovaný červený dub) demonstrovala i svůj vztah k biologické rozmanitosti a ekosystémům.

Raw Edges (Yael Mer & Shay Alkalay) pro milovníky knih

Cílem tohoto nápaditého stojanu je přilákat lidi do londýnského knihkupectví a galerie (The Whitechapel Gallery Bookshop) a ukázat jim, co všechno je možné vyrobit z amerického červeného dubu. Bude složit nejenom k prezentaci katalogů, ale i jako artefakt při udělování knižních cen i cen kritiky.

Tradicionalisté z Jasper Morrison Studia

Kolekce dvou židlí a stolu, které dávají vyniknout kráse amerického červeného dubu. Vytvořilo je studio Jasper Morrison s největší pečlivostí a ručním dopracováním detailů. Mají název Fugu a přestěhují se po výstavě do kanceláře ředitelství muzea (Victoria & Albert Museum).  

Fugu by Jasper Morrison

Odkaz v díle Tomoka Azumiho

Dílo designéra Tomoka Azumiho má evokovat karibský nábytek, připomínat cesty otrokářských a koloniálních lodí, objevovat nové kontinenty. Po prezentaci bude umístěno na zahradu objednavatele jako dar vnukovi.  Typické jsou zde tenké lamely amerického červeného dubu ohnuté parou do tvaru lodi. „Chci, aby si vnuk zapamatoval spletité cesty osudu naší rodiny,“ říká Kwame Kwei-Armah.

Sebastian Cox a krása detailu

Designer Sebastian Cox vytvořil pro ředitelku Britského filmového institutu (British Film Institute) speciální pracovní stůl, který by měl připomínat její lásku k psanému slovu. Kromě klasické výbavy (židle, stůl) tady najdeme celou řadu detailů, které ladí s okolím, i detailů souvisejících přímo s psaním, jako je například držák pera či svitky papíru.

Studiomama (Nina Tolstrup + Jack Mama) uvádí

Malý a velký muž s otevřenými ústy – tak by mohla jmenovat interakce dvou poštovních schránek pro Serpentinskou galerii (Serpentine Galleries London). Autor objektu chce věřit důležitosti ručně psaných pohlednic i v našem digitálním věku a žádá kolemjdoucí, aby někomu napsali a psaní sem vhodili.

Martino Gamper pro lásku k hudbě

Police na rozsáhlou sbírku vinylových desek vytvořil designér pro uměleckou ředitelku anglického národního baletu (English National Ballet). Červený dub zde posloužil k vytvoření vodorovných polic a světlejší dýha k tvorbě vertikálních komponent. 

Rozhledna od Dallas-Pierce-Quintero (Juliet Quintero)

Designérka vytvořila nápaditou rozhlednu, která má tvar ptačího hnízda. Masivní dub je konstrukčně upravován a speciálně ošetřen pro dané použití. Hnízdo blahosklonně přehlíží rybníky na venkovském sídle obklopeném stromy. „Je to hra s prostorem rozjímání a prostorem reflexe,“ říká o svém díle Juliet Quintero.

The nest by Dallas Pierce

Sdílet / hodnotit tento článek

Mohlo by vás zajímat

Foto: Dům umění města Brna, Moravská galerie v Brně

Nadčasové nábytkové domino Františka Vrány

Budete-li se zabývat nábytkovou tvorbou, jistě narazíte na jméno architekta Františka Vrány. Patří k poválečné generaci nábytkářů, kteří se výrazně podíleli na utváření programu pro výrobní sféru a zapsali se nemalou měrou do podoby úspěšného designu let šedesátých a sedmdesátých. Řadu jeho návrhů lze nazvat…

Zdroj: Dobrý design

Soutěž studentského designu objevila nové české talenty

Zástupci mezinárodní poroty zde objevili celou řadu nadějných talentů a společně s organizátorem probudili zájem škol všech typů. Slavnostní vyhlášení pro rok 2020 proběhlo na začátku prosince prostřednictvím streampoint studia.

Foto: Fritz Hansen A/S, Allerød, Denmark

Nadčasový Arne Jacobsen: od designu k hygge

Dánsko sehrálo ve vývoji moderní architektury a designu významnou roli. Excelují zde taková jména jako Kaare Klint, Hans Wegner či Borge Mogensen. Arne Jacobsen je však veřejnosti nejznámější. Citují ho dokonce i propagátoři stylu hygge, který je nyní v Dánsku velmi populární.

Kulatý a barevný svět tvoří designér převážně z plastu

Kulatý a barevný svět tvoří designér převážně z plastu

Svět bez rohů a hran většinou celý z pestrobarevného plastu představuje neúnavný nestor finského designu Eero Aarnio. Experimentuje s umělou hmotou, hraje si s barvami a tvary, překvapuje elegantními a často i šokujícími nápady. Třeba závěsnými otáčejícími se křesly.

REKLAMA