REKLAMA
Témata Hledat

Architektonické inspirace

Mozaika nápadů z celého světa na ESTAV.cz!

Hyperloop nebude jen o super-rychlé přepravě. Jaký obrázek nabízí budoucnost?

Hodně se o něm mluví, a ještě více píše, ale jen málokdo měl zatím možnost zvědět o něm něco konkrétního. Hyperloop, coby koncept vysokorychlostního transportního systému, prostě vzbuzuje zvědavost i kontroverze, byť představa cestování rychlostí 460 kilometrů v hodině se jeví přinejmenším lákavá.

Futuristům se hyperloop až nekriticky líbí, realisté spíše kladou doplňující otázky. Jednou z těch opravdu zásadních je, jestli opravdu něco takového potřebujeme, a zdali by nebylo účelnější věnovat miliardy dolarů spíš než do výstavby „něčeho nového, jenom proto, že můžeme“ raději do údržby toho, co máme a co už potřebuje nutně opravit. Tedy do řekněme konvenční dopravní infrastruktury. Ve skeptických kruzích se dokonce ujal i nový termín, hyperloopizace, značící hledání extrémně nákladných technických řešení pro problémy s prostým řešením.

Nejrychlejší, ale také dost drahý

Zatím víme asi tolik, že celý inovativní systém vychází z pohybu přetlakových kapslí speciálními podtlakovými tunely. Transportní kapsle by měly být poháněny lineárními indukčními motory, a svou roli tu budou hrát i vzduchové kompresory. V roce 2013 bylo poprvé zmíněno, že by snad vzdálenost mezi San Franciskem a Los Angeles, tedy nějakých 570 kilometrů, dokázal tenhle vynález (s dohadovanými náklady nad 6 miliard dolarů) urazit za 35 minut. Takový projekt samozřejmě naráží na spoustu provozních komplikací, a to nejen technických bariér.

MAD Architects - Hyperloop

Designér a architekt Ma Yansong (ve spolupráci s HyperloopTT) se pokusil alespoň částečně nastínit, jak by to mohlo v praxi vypadat, a ve svých vizualizacích představil „vývoj vyvýšeného systému rapidně rychlé přepravy osob“, který se v budoucnu jistě stane součástí nové struktury měst. Technickou stránku věci moc neřešil, zajímalo jej spíš, jak nový model přepravy pozmění tvář lidských sídel, veřejného prostoru a krajiny. Nepopírá přitom, že v hyperloopu vidí fascinující řešení pro hlavní problémy metropolí dneška, od přehlcení měst kolonami vozů po znečištění.

Nezabere půdu, energii na provoz si vyrobí sám

Co zdůrazňuje? Třeba minimální „stopu“ kterou by tubus s přepravními kapslemi v krajině zanechal. Vznášel by se totiž 7 metrů nad zemí, a mimo podpůrné pylony by tak zabral jen zlomek půdy pod sebou. A je třeba nechat, že asfaltem a betonem silnic jsme toho zatím z okolní krajiny zabrali vcelku dost. Vyzvednutí tubusu nad terén dává také dobrý předpoklad univerzálnosti. Bez budování tunelů je stavba přepravní linie o něco levnější, a může vést zrovna tak po úpatí hor, jako třeba pouští. Hyperloop by „měl být levnější o pronájem a výkup pozemků“, protože povede nad nimi. Ponechejme stranou českou legislativu a spokojme se nyní s tím, že pod tubusem stále mohou jezdit traktory a obdělávat pole.

MAD Architects - Hyperloop - urban activation

Nad rámec přepravy by hyperloop měl být také smysluplným příspěvkem k debatě o výrobě obnovitelné energie a ekologickém zemědělství. Celá dráha by se totiž měla pokrýt střešními solárními panely a bez-listovými rotory turbín větrných elektráren. Minimálně v případě fotovoltaiky to zní slibně, protože solárních, elektřinu vyrábějících silnic se ještě chvilku nedočkáme. Super-rychlý způsob dopravy by si tak vyráběl vlastní energii.

Jak to bude s hyperloopem dál? Vyplatí se sledovat dubajské Expo v roce 2020, kde první testovací kousek dlouhý 320 metrů uvidíme. A zajímavé zprávy přichází i z francouzského Toulouse, kde přepravní kapsle pro lidské pasažéry testují.

Sdílet / hodnotit tento článek

Související témata

Přečtěte si více k tématu Dopravní stavby

Obchvat, ilustrační obrázek, zdroj: fotolia.com

Praha letos zahájí geologický průzkum pro dostavbu okruhu

Pražský magistrát v letošním roce zahájí geologický průzkum nutný pro dokončení úseku městského okruhu z Pelc-Tyrolky do Štěrbohol. Bude potřeba vyhloubit desítky sond. V rozhovoru to řekl náměstek primátora Adam Scheinherr (Praha Sobě). Chybějící úsek známý jako Vlasta bude měřit 10,3 kilometru, z toho větší část ...

Metro, ilustrační obrázek, zdroj: fotolia.com

Metro D: Pražský dopravní podnik vypíše tendr na první úsek

Pražský dopravní podnik (DPP) dnes vypíše veřejnou zakázku na první část nové linky metra D, která zahrnuje přestupní stanici na Pankráci, novou stanici Olbrachtova a tunely mezi nimi. Doba výstavby má být 7,5 roku a předpokládaná hodnota zakázky činí 10,8 miliardy korun bez DPH. Informoval o tom projektový manažer ...

Obchvat, ilustrační obrázek, zdroj: fotolia.com

Obchvat Karviné se má začít stavět na jaře, ŘSD hodnotí nabídky

Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) plánuje na jaro zahájení stavby obchvatu Karviné. Nyní vyhodnocuje nabídky, které podali uchazeči o zakázku. Předpokládaná cena stavby je bez DPH 1,106 miliardy korun. Vyplývá to z informací na internetových stránkách ŘSD. Mluvčí karvinské radnice Lukáš Hudeček řekl, že město doufá, ...

Stavba, ilustrační obrázek, zdroj: fotolia.com

Dva severní úseky Pražského okruhu budou mít jeden proces EIA

Plánované úseky Pražského okruhu mezi Suchdolem a Březiněvsí a mezi Suchdolem a Ruzyní budou mít společný posudek vlivů na životní prostředí (EIA). Vyplývá to z databáze EIA. Jako první by se měl začít stavět prvně zmíněný úsek, označovaný 519, a to v roce 2024. O rok později by měla začít stavba části 518. Nejblíže ...

Zdroj: AdobeStock- josefkubes

V Neratově vybudovali most, obnovili poutní cestu ke kostelu se skleněnou střechou

V Neratově v Bartošovicích v Orlických horách začal sloužit nový most do Polska. Lávka pro pěší, cyklisty, lyžaře, která byla dnes oficiálně otevřena, se klene nad Divokou Orlicí. Vznikla na místě zaniklého Jánského mostu za 1,4 milionu korun, řekl to sekretář sdružení Euroregion Glacensis Jaroslav Štefek

REKLAMA