REKLAMA
Hledat
Mapa cennemovitostí v ČR
estav.tvnový videoportál
Všechna témata

Unikátní stroj na opravu silnic frézuje a zároveň pokládá nový povrch

Asi každý z nás už se setkal s klasickým postupem opravy povrchu. Nejprve v autě stojíme před semafory kvůli tomu, že frézy vybrušují starý povrch. Po nějaké době v kolonách stojíme znovu, protože "finišer" pokládá nový povrch. To je běžný postup.

Stavební firma SAT, která je součástí nadnárodní společnosti Strabag, má ale ve své flotile recyklační stroj Remixer W4500 od německého výrobce Wirtgen. Je dvacet let starý a nemá v sobě vůbec žádnou elektroniku. Přitom ale dokáže současně frézovat, recyklovat odfrézovanou vozovku a rovnou pokládat novou. Škoda jen, že se dá použít pouze u novějších silnic, které navíc nemají poškozené spodní konstrukční vrstvy.

Pro ohřev vozovky se používají hořáky spalující propan-butan, ten vystačí na 12 hodin práce. Foto: Michal Štengl

Stroj provádí takzvanou recyklaci za tepla, což je sanační postup, který cíleně změní strukturu krytu i ložné vrstvy vozovky a obnoví její užitné vlastnosti. Kromě toho je možné přidáním doplňkových materiálů zlepšit složení, a tím kvalitu asfaltu, jež ve výsledku prodlužuje jeho životnost. Tato technologie je nejen relativně levná, ale i šetrná k životnímu prostředí. Díky ní se ušetří čas i hodně paliva a provozu nákladních aut, které by jinak odvážely odfrézovaný materiál a přivážely materiál nový.

Správné válcování rozhoduje o kvalitě silnice. Je to hodně důležitá, ale poměrně jednotvárná práce. Jezdíte dopředu a dozadu. Zda je vozovka správně zhutněná, kontrolují na místě specializované laboratoře. Foto: Michal Štengl

Remixer ke své práci potřebuje alespoň dva pomocníky, takzvané samopojížděcí nahřívače, které mu nahřívají vozovku. Tu pak stroj odfrézuje, recykluje a promíchá s novou asfaltovou směsí, položí ji jako základovou a hned na ni i další obrusovou vrstvu. Za Remixerem pak jedou dva válce, které vozovku zhutní na požadovanou míru.

Na "kapitánském" můstku je obrovské horko od balené směsi, která má teplotu kolem 300 °C. Navíc je zde neskutečný kravál od naftového motoru V8 od firmy Deutz, který pohání 16 hydraulických čerpadel. Ta rozvádí 1300 litrů oleje, který slouží k pohybu i veškerému ovládání stroje. Foto: Michal Štengl

Zdeněk Mečíř, inspektor Krajské správy a údržby silnic, vysvětlil že pro opravu dvacet let starého osmikilometrového úseku silnice II/238 od dálnice D11 po průmyslovou zónu Ovčáry se pro tuto technologii rozhodli hlavně kvůli úspoře času. Chtěli totiž využít celozávodní dovolené v továrně TPCA, díky níž zde výrazně klesla intenzita kamionové i osobní dopravy.

Sdílet / hodnotit tento článek

Související témata

Mohlo by vás zajímat

SILNICE GROUP dokončila nový průtah Děčínem

SILNICE GROUP dokončila nový průtah Děčínem

Takzvaná Vilsnická spojka zakončila komplexní přestavbu průtahu silnic I/13 a I/62 Děčínem. Jejím největším přínosem je odvedení tranzitní dopravy z přetížené Ústecké ulice. Po víkendu tak mohla na kompletní nový průtah městem vjet první auta i od mostu přes Labe.

Výmoly v silnici, oprava silnice

Na jižní Moravě se letos opraví silnice za 1,8 miliardy korun

Jihomoravský kraj letos zrekonstruuje silnice nižších tříd zhruba za 1,8 miliardy korun. Za 200 milionů ze svého rozpočtu a 300 milionů od státu opraví 52 kilometrů silnic a 48 mostů. Další miliarda půjde z Evropské unie a tyto akce kraj bude spolufinancovat dalšími 265 miliony korun. V tiskové zprávě to uvedl…

Budeme stavět silnice a železnice rychleji? Novela je připravená

Budeme stavět silnice a železnice rychleji? Novela je připravená

Ve Sněmovně už je novela, jejímž cílem je zrychlení výstavby významných silnic a železnic. Předpokládá zavedení předběžné držby pozemků a také jejich zpřístupnění pro přípravné práce. Zjednodušit by se měla rovněž výplata náhrad za věcná břemena. Předloha pojednává také o předložkách technických sítí a určuje v…

REKLAMA