REKLAMA

Průjezdné mosty a silnice v zimě bez posypových solí? Řešením je vodivý beton

Spojené státy americké se každoročně řadí mezi země, které v období zimy aplikují na vozovky rekordní množství posypových solí. Udržet cesty průjezdné i v čase ledovek a námraz je sice pochopitelné, ale tato snaha se výrazně negativně promítá do stavu povrchových a podzemních vod. Chris Tuan, profesor z Univerzity v Lincolnu, zná však ekologičtější řešení.
Průjezdné mosty a silnice v zimě bez posypových solí? Řešením je vodivý beton

Ročně jsou americké silnice zasypávány v průměru 22 miliony tun soli. Přitom by stačilo, jak tvrdí Tuan, zapracovat na nejexponovanějších místech bloky tzv. konduktivního betonu. Profesor inženýringu na lincolnské univerzitě v Nebrasce a vedoucí výzkumný pracovník technologického Institutu Petera Kiewita v Omaze si uvědomuje, že úplně bez soli to nepůjde. „Můžeme ale významně snížit její objem, a tím pomoci přírodě, stejně jako sobě. Cesta k dosažení tohoto cíle je přitom už dávno známá.“

Vodivý beton skutečně není novinkou. V zásadě se totiž jedná o konvenční směs betonu, obohacenou v 20 % objemu o podíl jemných ocelových pilin a uhlíkových částic. Dost na to, aby takový beton mohl vést elektrický náboj, ale přitom byl povrch bezpečný na dotek. A užitečný bonus? Na takovém betonu nahromaděný sníh a led taje podobně, jako byste ho zahřívali letlampou. Sněhové vločky se po dopadu jednoduše rozpouštějí, a vzniká místo, na kterém se námraza nevytvoří.

Konduktivní beton zabraňuje namrzání sněhuKonduktivní beton zabraňuje namrzání sněhu

Princip vodivého betonu je stavařům a inženýrům znám už několik desetiletí, ale právě Tuan se stará o „širší aplikaci“ této technologie do praxe. Například na padesát metrů dlouhém mostu Roca Spur, dvacet kilometrů od Lincolnu. Na něm se schválením silničářů instaloval dvaapadesát bloků s vodivým betonem, aby zvýšil jeho průjezdnost v zimním období. Úspěšně.

„Mosty namrzají jako první, protože jsou vystaveny živlům seshora i zespoda,“ říká Tuan. „Není asi nákladově-efektivní dělat z konduktivního betonu celé silnice, ale na určitých lokalitách je to k nezaplacení.“ Další praktické ukázky dovedností tohoto betonu se Tuan dočkal v březnu tohoto roku na několika letištích v Nebrasce. Federální správa letišť (FAA) mu totiž nabídla „otestování“ vodivého betonu na vybraných provozních plochách.

„Poměrně překvapivě neměli zájem o instalaci na ranveje, ale na manipulační prostory pro vykládku, kde je provoz nejhustější, a kde dochází v případě zasněžení a neprůjezdnosti k největším zdržením,“ dodává Tuan.

Další z variant, jak udržet cesty průjezdné, je i využívat odpadní teplo.

Sdílet / hodnotit tento článek

Z kategorie Příprava staveb na zimu si přečtěte

Zdroj: Fotolia.com - Liubov Furs

Města s nejvíce znečištěným ovzduším na světě

Slovy klasika: „Svět je překrásné místo pro život.“ Přesto na něm narazíte na místa, kde byste v zájmu svého zdraví raději pobývali co nejkratší dobu, a kde rozhodně žít nechcete. Třeba ve městech, ...

Umístění tepelné izolace a parozábrany ve střeše

Umístění tepelné izolace a parozábrany ve střeše

Teplo stoupá vzhůru. A nejvíce tepla z domu uniká právě střechou. Navíc společně s teplým vzduchem se do střechy tlačí velké množství vzdušné vlhkosti. Je proto nutné dbát na dobré umístění tepelné ...

REKLAMA
REKLAMA

estav.cz v žebříčku návštěvnosti TOPlist