REKLAMA
Témata Hledat

Ceny nemovitostí a nájmů

Přehledně v mapě!

Průjezdné mosty a silnice v zimě bez posypových solí? Řešením je vodivý beton

Spojené státy americké se každoročně řadí mezi země, které v období zimy aplikují na vozovky rekordní množství posypových solí. Udržet cesty průjezdné i v čase ledovek a námraz je sice pochopitelné, ale tato snaha se výrazně negativně promítá do stavu povrchových a podzemních vod. Chris Tuan, profesor z Univerzity v Lincolnu, zná však ekologičtější řešení.
Průjezdné mosty a silnice v zimě bez posypových solí? Řešením je vodivý beton

Ročně jsou americké silnice zasypávány v průměru 22 miliony tun soli. Přitom by stačilo, jak tvrdí Tuan, zapracovat na nejexponovanějších místech bloky tzv. konduktivního betonu. Profesor inženýringu na lincolnské univerzitě v Nebrasce a vedoucí výzkumný pracovník technologického Institutu Petera Kiewita v Omaze si uvědomuje, že úplně bez soli to nepůjde. „Můžeme ale významně snížit její objem, a tím pomoci přírodě, stejně jako sobě. Cesta k dosažení tohoto cíle je přitom už dávno známá.“

Vodivý beton skutečně není novinkou. V zásadě se totiž jedná o konvenční směs betonu, obohacenou v 20 % objemu o podíl jemných ocelových pilin a uhlíkových částic. Dost na to, aby takový beton mohl vést elektrický náboj, ale přitom byl povrch bezpečný na dotek. A užitečný bonus? Na takovém betonu nahromaděný sníh a led taje podobně, jako byste ho zahřívali letlampou. Sněhové vločky se po dopadu jednoduše rozpouštějí, a vzniká místo, na kterém se námraza nevytvoří.

Konduktivní beton zabraňuje namrzání sněhuKonduktivní beton zabraňuje namrzání sněhu

Princip vodivého betonu je stavařům a inženýrům znám už několik desetiletí, ale právě Tuan se stará o „širší aplikaci“ této technologie do praxe. Například na padesát metrů dlouhém mostu Roca Spur, dvacet kilometrů od Lincolnu. Na něm se schválením silničářů instaloval dvaapadesát bloků s vodivým betonem, aby zvýšil jeho průjezdnost v zimním období. Úspěšně.

„Mosty namrzají jako první, protože jsou vystaveny živlům seshora i zespoda,“ říká Tuan. „Není asi nákladově-efektivní dělat z konduktivního betonu celé silnice, ale na určitých lokalitách je to k nezaplacení.“ Další praktické ukázky dovedností tohoto betonu se Tuan dočkal v březnu tohoto roku na několika letištích v Nebrasce. Federální správa letišť (FAA) mu totiž nabídla „otestování“ vodivého betonu na vybraných provozních plochách.

„Poměrně překvapivě neměli zájem o instalaci na ranveje, ale na manipulační prostory pro vykládku, kde je provoz nejhustější, a kde dochází v případě zasněžení a neprůjezdnosti k největším zdržením,“ dodává Tuan.

Další z variant, jak udržet cesty průjezdné, je i využívat odpadní teplo.

Sdílet / hodnotit tento článek

Přečtěte si více k tématu Příprava staveb na zimu

Plyn, ilustrační obrázek, zdroj: fotolia.com

Češi i za covidu zprovozňují nevyužívané přípojky plynu

Češi i během koronavirové krize zprovozňují nevyužívané přípojky plynu, roste také zájem o nová připojení. V tiskové zprávě to dnes uvedl největší distributor plynu v ČR, společnost GasNet. Firma uvedla, že zatímco v roce 2016 začali lidé znovu využívat asi 1000 plynových přípojek, od roku 2017 do nynějška je to…

Zdroj: Fotolia.com

Chaty a chalupy jsou v kurzu. Víte, jak je bezpečně zazimovat?

Podle Raiffeisen stavební spořitelny se letos zájem o chaty a chalupy meziročně zvedl o 13 %. To, jak pečlivě svoji nemovitost na zimu připravíte, rozhodne, zda se na jaře vrátíte do útulného a čistého víkendového útočiště, nebo do vymrzlého, plesnivého a škůdci prolezlého holobytu.

Poslední týdny zbývají na podání žádostí o dotace na zateplení bytových domů

Poslední týdny zbývají na podání žádostí o dotace na zateplení bytových domů

Ministerstvo pro místní rozvoj letos pro velký zájem žadatelů navýšilo evropské dotace z Integrovaného regionálního operačního programu (IROP) na zateplování bytových domů a další energetické úspory. Původní 2,5 miliardy byly navýšeny na finálních 5,5 miliard korun. Zájemci o tuto finanční podporu mohou podávat své…

REKLAMA