REKLAMA
Témata Hledat

Architektonické inspirace

Mozaika nápadů z celého světa na ESTAV.cz!

Průjezdné mosty a silnice v zimě bez posypových solí? Řešením je vodivý beton

Spojené státy americké se každoročně řadí mezi země, které v období zimy aplikují na vozovky rekordní množství posypových solí. Udržet cesty průjezdné i v čase ledovek a námraz je sice pochopitelné, ale tato snaha se výrazně negativně promítá do stavu povrchových a podzemních vod. Chris Tuan, profesor z Univerzity v Lincolnu, zná však ekologičtější řešení.
Průjezdné mosty a silnice v zimě bez posypových solí? Řešením je vodivý beton

Ročně jsou americké silnice zasypávány v průměru 22 miliony tun soli. Přitom by stačilo, jak tvrdí Tuan, zapracovat na nejexponovanějších místech bloky tzv. konduktivního betonu. Profesor inženýringu na lincolnské univerzitě v Nebrasce a vedoucí výzkumný pracovník technologického Institutu Petera Kiewita v Omaze si uvědomuje, že úplně bez soli to nepůjde. „Můžeme ale významně snížit její objem, a tím pomoci přírodě, stejně jako sobě. Cesta k dosažení tohoto cíle je přitom už dávno známá.“

Vodivý beton skutečně není novinkou. V zásadě se totiž jedná o konvenční směs betonu, obohacenou v 20 % objemu o podíl jemných ocelových pilin a uhlíkových částic. Dost na to, aby takový beton mohl vést elektrický náboj, ale přitom byl povrch bezpečný na dotek. A užitečný bonus? Na takovém betonu nahromaděný sníh a led taje podobně, jako byste ho zahřívali letlampou. Sněhové vločky se po dopadu jednoduše rozpouštějí, a vzniká místo, na kterém se námraza nevytvoří.

Konduktivní beton zabraňuje namrzání sněhuKonduktivní beton zabraňuje namrzání sněhu

Princip vodivého betonu je stavařům a inženýrům znám už několik desetiletí, ale právě Tuan se stará o „širší aplikaci“ této technologie do praxe. Například na padesát metrů dlouhém mostu Roca Spur, dvacet kilometrů od Lincolnu. Na něm se schválením silničářů instaloval dvaapadesát bloků s vodivým betonem, aby zvýšil jeho průjezdnost v zimním období. Úspěšně.

„Mosty namrzají jako první, protože jsou vystaveny živlům seshora i zespoda,“ říká Tuan. „Není asi nákladově-efektivní dělat z konduktivního betonu celé silnice, ale na určitých lokalitách je to k nezaplacení.“ Další praktické ukázky dovedností tohoto betonu se Tuan dočkal v březnu tohoto roku na několika letištích v Nebrasce. Federální správa letišť (FAA) mu totiž nabídla „otestování“ vodivého betonu na vybraných provozních plochách.

„Poměrně překvapivě neměli zájem o instalaci na ranveje, ale na manipulační prostory pro vykládku, kde je provoz nejhustější, a kde dochází v případě zasněžení a neprůjezdnosti k největším zdržením,“ dodává Tuan.

Další z variant, jak udržet cesty průjezdné, je i využívat odpadní teplo.

Sdílet / hodnotit tento článek

Přečtěte si více k tématu Příprava staveb na zimu

Zdroj: Fotolia.com - Novak

Pro reklamaci stavby oslovte soudního znalce

Když se stavba nepovede a zhotovitel se nemá k odstranění vad, začnete přemýšlet co s tím. Řada majitelů si rovnou pozve novou firmu nebo chyby odstraní sama. Neuvědomuje si, že jakýkoliv zásah do stavby komplikuje nebo dokonce znemožňuje uplatňování odpovědnosti původního zhotovitele. Bude totiž obtížné odlišit, co ...

Petrova boua

Petrova bouda v Krkonoších by měla otevřít na Silvestra

Nová Petrova bouda na hřebeni Krkonoš by měla být otevřena letos na Silvestra. Stavbaři nyní pracují hlavně uvnitř. Objekty by měli předat investorovi v červenci. Novinářům to řekli zástupci společnosti Snowy Chalet, která je investorem stavby. Původní Petrovu boudu 1. srpna 2011 zničil požár. Stavba nové Petrovy ...

Těžba uhlí, ilustrační obrázek © fotolia.com, agnormark

Německo je osmým největším producentem uhlí, jedničkou je Čína

Z uhlí (černého i hnědého) se v současné době vyrábí více než 44 procent veškeré spotřebovávané elektrické energie ve světě, což z uhlí činí stále největší zdroj. Na druhém místě je zemní plyn (21,6 procenta), následují vodní elektrárny (16,4 procenta), jaderné elektrárny (10,6 procenta) a na obnovitelné zdroje ...

Zdroj: Fotolia.com - VitalyTitov

Opravy bytového domu: Zateplení suterénu, výměna elektro a kde na to vzít peníze

Rekonstruovat bytový dům neznamená pouze zateplit fasádu nebo vyměnit potrubí v instalačním jádře. Výměna společné elektroinstalace, zateplení suterénních prostor nebo optimalizace způsobu vytápění jsou neméně důležité kroky. To všechno ale stojí majitele (většinou SVJ nebo družstvo) nemalé finanční prostředky. Před ...

Databáze transparentních nátěrových systémů na modřínu evropském a sibiřském

Databáze transparentních nátěrových systémů na modřínu evropském a sibiřském

Na Fakultě lesnické a dřevařské ČZU v Praze se zabývají problematikou zvýšení barevné stability a prodloužení celkové životnosti povrchové úpravy sibiřského a evropského modřínu v exteriéru při zachování jeho přírodního vzhledu. Testují běžně dostupné i nově navržené transparentní a semitransparentní nátěrové systémy. ...

REKLAMA