REKLAMA
Témata Hledat

Architektonické inspirace

Mozaika nápadů z celého světa na ESTAV.cz!

Průjezdné mosty a silnice v zimě bez posypových solí? Řešením je vodivý beton

Spojené státy americké se každoročně řadí mezi země, které v období zimy aplikují na vozovky rekordní množství posypových solí. Udržet cesty průjezdné i v čase ledovek a námraz je sice pochopitelné, ale tato snaha se výrazně negativně promítá do stavu povrchových a podzemních vod. Chris Tuan, profesor z Univerzity v Lincolnu, zná však ekologičtější řešení.
Průjezdné mosty a silnice v zimě bez posypových solí? Řešením je vodivý beton

Ročně jsou americké silnice zasypávány v průměru 22 miliony tun soli. Přitom by stačilo, jak tvrdí Tuan, zapracovat na nejexponovanějších místech bloky tzv. konduktivního betonu. Profesor inženýringu na lincolnské univerzitě v Nebrasce a vedoucí výzkumný pracovník technologického Institutu Petera Kiewita v Omaze si uvědomuje, že úplně bez soli to nepůjde. „Můžeme ale významně snížit její objem, a tím pomoci přírodě, stejně jako sobě. Cesta k dosažení tohoto cíle je přitom už dávno známá.“

Vodivý beton skutečně není novinkou. V zásadě se totiž jedná o konvenční směs betonu, obohacenou v 20 % objemu o podíl jemných ocelových pilin a uhlíkových částic. Dost na to, aby takový beton mohl vést elektrický náboj, ale přitom byl povrch bezpečný na dotek. A užitečný bonus? Na takovém betonu nahromaděný sníh a led taje podobně, jako byste ho zahřívali letlampou. Sněhové vločky se po dopadu jednoduše rozpouštějí, a vzniká místo, na kterém se námraza nevytvoří.

Konduktivní beton zabraňuje namrzání sněhuKonduktivní beton zabraňuje namrzání sněhu

Princip vodivého betonu je stavařům a inženýrům znám už několik desetiletí, ale právě Tuan se stará o „širší aplikaci“ této technologie do praxe. Například na padesát metrů dlouhém mostu Roca Spur, dvacet kilometrů od Lincolnu. Na něm se schválením silničářů instaloval dvaapadesát bloků s vodivým betonem, aby zvýšil jeho průjezdnost v zimním období. Úspěšně.

„Mosty namrzají jako první, protože jsou vystaveny živlům seshora i zespoda,“ říká Tuan. „Není asi nákladově-efektivní dělat z konduktivního betonu celé silnice, ale na určitých lokalitách je to k nezaplacení.“ Další praktické ukázky dovedností tohoto betonu se Tuan dočkal v březnu tohoto roku na několika letištích v Nebrasce. Federální správa letišť (FAA) mu totiž nabídla „otestování“ vodivého betonu na vybraných provozních plochách.

„Poměrně překvapivě neměli zájem o instalaci na ranveje, ale na manipulační prostory pro vykládku, kde je provoz nejhustější, a kde dochází v případě zasněžení a neprůjezdnosti k největším zdržením,“ dodává Tuan.

Další z variant, jak udržet cesty průjezdné, je i využívat odpadní teplo.

Sdílet / hodnotit tento článek

Přečtěte si více k tématu Příprava staveb na zimu

Vytápění, ilustrační obrázek, fotolia.com

A co vy? Devět procent majitelů vůbec nepečuje o svůj kotel

Devět procent majitelů vůbec nepečuje o svůj kotel. Vyplývá to z průzkumu portálu Ušetřeno.cz, který se během září uskutečnil na vzorku zhruba 900 respondentů napříč celou Českou republikou. Jiný průzkum, který si nechala zpracovat společnost Topíte.cz, upozornil na špatnou dostupnost topenářských služeb v ČR.

Čím natírat dřevo v exteriéru? Které nátěry vydrží nejdéle?

Čím natírat dřevo v exteriéru? Které nátěry vydrží nejdéle?

Dřevo je díky vzhledu a snadné obrobitelnosti oblíbeným materiálem pro exteriérové konstrukce. Jeho nevýhodou je však poměrně rychlá degradace povětrnostními vlivy a u méně trvanlivých dřevin také poškození houbami, plísněmi a dřevokazným hmyzem.

REKLAMA