REKLAMA
Témata Hledat

Ceny nemovitostí a nájmů

Přehledně v mapě!

Sebrat ulice automobilům a navrátit je lidem. Plán na přestavbu Barcelony

Barcelona, hlavní město Katalánska a druhé největší město Španělska, má nejeden problém. Přehuštění automobilovou dopravou je ale přesně tím problémem, se kterým se zdejší obyvatelé setkávají každý den. A který má také podle nového Plánu městské mobility (Urban Mobility Plan) relativně snadné řešení. Navrátí totiž ulice lidem.

Stačí jen jeden pohled na město z výšky, aby bylo jasné, kde je zakopán pes. Ulice přesně kopírují hranice jednotlivých pravidelných bloků o rozměrech cca 400x400 metrů, kterými je celá plocha města pokrytá. Čtvercová síť bloků působí už z výšky depresivně, což teprve z pohledu obyvatele: stačí totiž jen dveře domu, a již stojíte na rušné silnici. Těžko říct, jak dobří řidiči jsou Španělé, jisté ale je, že výhod osobní automobilové dopravy využívají velmi často. Silnice mezi bloky, průjezdné rychlostí 50 km/h proto obyvatele k procházkám příliš nelákají. Není to bezpečné.

A univerzální dostupnost jednotlivých bloků auty vyúsťuje nejen k relativní nebezpečnosti pěší chůze, zahlcení ulic dopravou ale i k výraznému znečištění ovzduší. Tomu všemu nový Plán městské mobility předchází. Jak? Tvorbou tzv. superbloků. Jeden superblok totiž v rámci pravidelné sítě slučuje devět existujících bloků do jednoho velkého čtverce, a z vnitřní mřížky dopravních komunikací vynechává přítomnost mimoměstských automobilů. Podrobněji: rychlostí 50 km/h bude průjezdná každá čtvrtá ulice, zbylé budou přístupné jen vozům místních, a to při zachování rychlosti průjezdu 10 km/h.

Zatímco vnější silnice, přiléhající ke každému superbloku, budou upraveny pro kapacitní provoz, z ulic uvnitř superbloku se stanou ulice zaplněné chodníky, zelení a cyklostezkami. Přednost tu v každém směru využití dostanou lidé, a jejich aktivity. Toto opatření má snížit celkové dopravní zatížení města o 21 % v průběhu dvou následujících let. Číslo je to relativně malé, na to jak radikální úpravy si naplnění plánu mobility vyžádá, ale vychází z toho, že obyvatelům domů bude průjezd k jejich domům (byť sníženou rychlostí) umožněn.

Tyto mimoměstským automobilům neprůjezdné ulice rozšíří plochu chodníků a doplní výsadbu městskému klimatu odolné vegetace. Stromy v ulicích budou poskytovat stín, pročistí vzduch a budou sloužit jako přirozené lapače prachu a výrazně sníží i efekt tepelných ostrovů. Schéma počítá s „uvolněním“ celkem 160 zatím průjezdných ulic. Aby celý plán nabyl uživatelsky smysluplného provedení, bude zapotřebí vybudovat okolo 200 kilometrů nových cyklostezek, přepracovat stávající model dopravních přechodů a také komplexně přepracovat model městské hromadné dopravy. Tak, aby se lidé i z centra superbloku mohly pohodlně dopravovat s pomocí MHD.

Celý nový Plán městské mobility je esencí moderní městské ekologie,“ tvrdí Janet Sanz, předsedkyně odboru ekologie, urbanismu a dopravy. „Chceme z Barcelony znovu udělat město, ve kterém se dá žít. Ulice měst ve Středomoří patří k životu lidí, tráví tu spoustu času, je to jejich druhý domov. A my chceme, aby tento domov byl příjemným místem.“

Sdílet / hodnotit tento článek

Související témata

Přečtěte si více k tématu Architektura

Zdroj: Agnès Clotis

Jak se staví domov? Rekonstrukce malého domu z historického Bordeaux

Město, s předlouhou historií, které voní slaným mořským vzduchem a vínem. Bordeaux. Romantický fenomén, perla historické architektury chráněná UNESCO, kulturní a univerzitní centrum. Krása. Když ale přijde na obyčejné žití, zase tak veselé to tu není. Záměry stavebních rekonstrukcí tu musí podléhat přísným pravidlům,…

Právo, ilustrační obrázek, zdroj: fotolia.com

Hřib: Dostálová porušila sliby samosprávám o stavebním zákoně

Ministryně pro místní rozvoj Klára Dostálová (za ANO) při projednávání stavebního zákona, který dnes schvaluje Sněmovna, nezohlednila požadavky velkých měst a Svazu měst a obcí ČR (SMO), i když to přislíbila. Novinářům to dnes řekl pražský primátor Zdeněk Hřib (Piráti). On a další zástupci samospráv požadují…

Zdroj: Gilbert McCarragher

Dům s výkladní skříní do dvora propojuje interiér s nebem

Zatímco většina vlastníků domů si přeje, aby případné rozšíření jejich nemovitosti hladce a takříkajíc bezešvě navázalo na původní stavbu, klienti z Londýna to protentokrát pojali opačně. Z nitra domu nechali směrem do dvora vybublat dočista nový a zřetelně odlišený objem přístavby, která se k existenci hlásí…

REKLAMA