REKLAMA
Témata Hledat

Architektonické inspirace

Mozaika nápadů z celého světa na ESTAV.cz!

Sebrat ulice automobilům a navrátit je lidem. Plán na přestavbu Barcelony

Barcelona, hlavní město Katalánska a druhé největší město Španělska, má nejeden problém. Přehuštění automobilovou dopravou je ale přesně tím problémem, se kterým se zdejší obyvatelé setkávají každý den. A který má také podle nového Plánu městské mobility (Urban Mobility Plan) relativně snadné řešení. Navrátí totiž ulice lidem.

Stačí jen jeden pohled na město z výšky, aby bylo jasné, kde je zakopán pes. Ulice přesně kopírují hranice jednotlivých pravidelných bloků o rozměrech cca 400x400 metrů, kterými je celá plocha města pokrytá. Čtvercová síť bloků působí už z výšky depresivně, což teprve z pohledu obyvatele: stačí totiž jen dveře domu, a již stojíte na rušné silnici. Těžko říct, jak dobří řidiči jsou Španělé, jisté ale je, že výhod osobní automobilové dopravy využívají velmi často. Silnice mezi bloky, průjezdné rychlostí 50 km/h proto obyvatele k procházkám příliš nelákají. Není to bezpečné.

A univerzální dostupnost jednotlivých bloků auty vyúsťuje nejen k relativní nebezpečnosti pěší chůze, zahlcení ulic dopravou ale i k výraznému znečištění ovzduší. Tomu všemu nový Plán městské mobility předchází. Jak? Tvorbou tzv. superbloků. Jeden superblok totiž v rámci pravidelné sítě slučuje devět existujících bloků do jednoho velkého čtverce, a z vnitřní mřížky dopravních komunikací vynechává přítomnost mimoměstských automobilů. Podrobněji: rychlostí 50 km/h bude průjezdná každá čtvrtá ulice, zbylé budou přístupné jen vozům místních, a to při zachování rychlosti průjezdu 10 km/h.

Zatímco vnější silnice, přiléhající ke každému superbloku, budou upraveny pro kapacitní provoz, z ulic uvnitř superbloku se stanou ulice zaplněné chodníky, zelení a cyklostezkami. Přednost tu v každém směru využití dostanou lidé, a jejich aktivity. Toto opatření má snížit celkové dopravní zatížení města o 21 % v průběhu dvou následujících let. Číslo je to relativně malé, na to jak radikální úpravy si naplnění plánu mobility vyžádá, ale vychází z toho, že obyvatelům domů bude průjezd k jejich domům (byť sníženou rychlostí) umožněn.

Tyto mimoměstským automobilům neprůjezdné ulice rozšíří plochu chodníků a doplní výsadbu městskému klimatu odolné vegetace. Stromy v ulicích budou poskytovat stín, pročistí vzduch a budou sloužit jako přirozené lapače prachu a výrazně sníží i efekt tepelných ostrovů. Schéma počítá s „uvolněním“ celkem 160 zatím průjezdných ulic. Aby celý plán nabyl uživatelsky smysluplného provedení, bude zapotřebí vybudovat okolo 200 kilometrů nových cyklostezek, přepracovat stávající model dopravních přechodů a také komplexně přepracovat model městské hromadné dopravy. Tak, aby se lidé i z centra superbloku mohly pohodlně dopravovat s pomocí MHD.

Celý nový Plán městské mobility je esencí moderní městské ekologie,“ tvrdí Janet Sanz, předsedkyně odboru ekologie, urbanismu a dopravy. „Chceme z Barcelony znovu udělat město, ve kterém se dá žít. Ulice měst ve Středomoří patří k životu lidí, tráví tu spoustu času, je to jejich druhý domov. A my chceme, aby tento domov byl příjemným místem.“

Sdílet / hodnotit tento článek

Přečtěte si více k tématu Architektura

Zdroj: Norihito Yamauchi

Rodinný dům boří zažité představy o bydlení

Pojmenovat projekt rodinného domu Osm střech, tři šatny skoro vypadá, jako by jeho tvůrci byli na štíru s fantazií. Jenže tenhle mimořádný projekt názorně dokládá, že invence architektům rozhodně nechyběla. Zažitá pravidla japonské rezidenční architektury staví na hlavu, a výsledkem je velmi svěží, moderní bydlení, ze ...

Festival Open House Praha zítra otevře budovy veřejnosti

Festival Open House Praha zítra otevře budovy veřejnosti

Bohatý program pro odborníky i širokou veřejnost slibuje 5. ročník festivalu Open House Praha 2019. Zahájen bude o víkendu 18. a 19. května a zájemci mohou navštívit celkem 80 běžně nepřístupných budov a prostorů. Tím ale program zdaleka nekončí. Organizátoři připravili celou řadu tematických akcí a debat, které se ...

OD Kotva [CC BY-SA 4.0 (https://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0)]

Pražský obchodní dům Kotva se stal definitivně památkou

Pražský obchodní dům Kotva se stal definitivně památkou. Proti dřívějšímu rozhodnutí ministerstva kultury nikdo nepodal rozklad, takže nabylo právní moci. Prohlášení Kotvy za památku podle serveru nerozporoval ani vlastník budovy, firma Pražská správa nemovitostí miliardáře Václava Skaly.

Podívejte se do Plas. Architektura, stavitelství a řemesla mají své muzeum

Podívejte se do Plas. Architektura, stavitelství a řemesla mají své muzeum

Centrum stavitelského dědictví Plasy je návštěvníkům otevřeno v malém městě na severu Plzeňska v areálu bývalého cisterciáckého kláštera již od roku 2015. Zábavnou a atraktivní formou se v překrásných historických prostorách lze dozvědět vyčerpávající množství informací nejen o historii stavitelství a tradičních ...

Soběstačný kruhový dům nepotřebuje elektřinu. Má vlastní bioplynku

Soběstačný kruhový dům nepotřebuje elektřinu. Má vlastní bioplynku

Nezávislost, soběstačnost. A také kladný přístup k životnímu prostředí nebo odvaha pouštět se neprošlapanou cestou. To jsou hlavní motivy, které stojí v pozadí projektu moderního venkovského domu Villa F. Proč je dnes nazýván jednou z nejzajímavějších realizací v Německu?

REKLAMA