REKLAMA
Témata Hledat

Architektonické inspirace

Mozaika nápadů z celého světa na ESTAV.cz!

Sebrat ulice automobilům a navrátit je lidem. Plán na přestavbu Barcelony

Barcelona, hlavní město Katalánska a druhé největší město Španělska, má nejeden problém. Přehuštění automobilovou dopravou je ale přesně tím problémem, se kterým se zdejší obyvatelé setkávají každý den. A který má také podle nového Plánu městské mobility (Urban Mobility Plan) relativně snadné řešení. Navrátí totiž ulice lidem.

Stačí jen jeden pohled na město z výšky, aby bylo jasné, kde je zakopán pes. Ulice přesně kopírují hranice jednotlivých pravidelných bloků o rozměrech cca 400x400 metrů, kterými je celá plocha města pokrytá. Čtvercová síť bloků působí už z výšky depresivně, což teprve z pohledu obyvatele: stačí totiž jen dveře domu, a již stojíte na rušné silnici. Těžko říct, jak dobří řidiči jsou Španělé, jisté ale je, že výhod osobní automobilové dopravy využívají velmi často. Silnice mezi bloky, průjezdné rychlostí 50 km/h proto obyvatele k procházkám příliš nelákají. Není to bezpečné.

A univerzální dostupnost jednotlivých bloků auty vyúsťuje nejen k relativní nebezpečnosti pěší chůze, zahlcení ulic dopravou ale i k výraznému znečištění ovzduší. Tomu všemu nový Plán městské mobility předchází. Jak? Tvorbou tzv. superbloků. Jeden superblok totiž v rámci pravidelné sítě slučuje devět existujících bloků do jednoho velkého čtverce, a z vnitřní mřížky dopravních komunikací vynechává přítomnost mimoměstských automobilů. Podrobněji: rychlostí 50 km/h bude průjezdná každá čtvrtá ulice, zbylé budou přístupné jen vozům místních, a to při zachování rychlosti průjezdu 10 km/h.

Zatímco vnější silnice, přiléhající ke každému superbloku, budou upraveny pro kapacitní provoz, z ulic uvnitř superbloku se stanou ulice zaplněné chodníky, zelení a cyklostezkami. Přednost tu v každém směru využití dostanou lidé, a jejich aktivity. Toto opatření má snížit celkové dopravní zatížení města o 21 % v průběhu dvou následujících let. Číslo je to relativně malé, na to jak radikální úpravy si naplnění plánu mobility vyžádá, ale vychází z toho, že obyvatelům domů bude průjezd k jejich domům (byť sníženou rychlostí) umožněn.

Tyto mimoměstským automobilům neprůjezdné ulice rozšíří plochu chodníků a doplní výsadbu městskému klimatu odolné vegetace. Stromy v ulicích budou poskytovat stín, pročistí vzduch a budou sloužit jako přirozené lapače prachu a výrazně sníží i efekt tepelných ostrovů. Schéma počítá s „uvolněním“ celkem 160 zatím průjezdných ulic. Aby celý plán nabyl uživatelsky smysluplného provedení, bude zapotřebí vybudovat okolo 200 kilometrů nových cyklostezek, přepracovat stávající model dopravních přechodů a také komplexně přepracovat model městské hromadné dopravy. Tak, aby se lidé i z centra superbloku mohly pohodlně dopravovat s pomocí MHD.

Celý nový Plán městské mobility je esencí moderní městské ekologie,“ tvrdí Janet Sanz, předsedkyně odboru ekologie, urbanismu a dopravy. „Chceme z Barcelony znovu udělat město, ve kterém se dá žít. Ulice měst ve Středomoří patří k životu lidí, tráví tu spoustu času, je to jejich druhý domov. A my chceme, aby tento domov byl příjemným místem.“

Sdílet / hodnotit tento článek

Přečtěte si více k tématu Architektura

zdroj: Ekodům o. s.

Dva bratři architekti tvoří pasivní domy z přírodních materiálů

Podívejme se na souhru v rodině architektů a jejich tvorbě. Jsou to dva bratři, každý však vede svůj vlastní ateliér. Jména, která jsou v oblasti stavitelství z přírodních materiálů i pasivní a nízkoenergetické výstavby dobře známá: Aleš a Jan Brotánkovi. Podívejme se na jejich dvě drobnější stavby: Rodinný dům od ...

Zdroj: Fotolia.com - fulcanelli

Stanovisko ČKA k návrhu zákona o ochraně památkového fondu

Ministerstvo kultury předložilo na počátku července 2019 k projednání novou verzi návrhu památkového zákona s názvem „zákon o ochraně památkového fondu.“ Návrh není zásadně odlišný od jeho podoby zamítnuté poslaneckou sněmovou v červenci 2017, neliší se tedy ani stanovisko ČKA.

REKLAMA
REKLAMA