REKLAMA
Témata Hledat

Architektonické inspirace

Mozaika nápadů z celého světa!

Sebrat ulice automobilům a navrátit je lidem. Plán na přestavbu Barcelony

Barcelona, hlavní město Katalánska a druhé největší město Španělska, má nejeden problém. Přehuštění automobilovou dopravou je ale přesně tím problémem, se kterým se zdejší obyvatelé setkávají každý den. A který má také podle nového Plánu městské mobility (Urban Mobility Plan) relativně snadné řešení. Navrátí totiž ulice lidem.

Stačí jen jeden pohled na město z výšky, aby bylo jasné, kde je zakopán pes. Ulice přesně kopírují hranice jednotlivých pravidelných bloků o rozměrech cca 400x400 metrů, kterými je celá plocha města pokrytá. Čtvercová síť bloků působí už z výšky depresivně, což teprve z pohledu obyvatele: stačí totiž jen dveře domu, a již stojíte na rušné silnici. Těžko říct, jak dobří řidiči jsou Španělé, jisté ale je, že výhod osobní automobilové dopravy využívají velmi často. Silnice mezi bloky, průjezdné rychlostí 50 km/h proto obyvatele k procházkám příliš nelákají. Není to bezpečné.

A univerzální dostupnost jednotlivých bloků auty vyúsťuje nejen k relativní nebezpečnosti pěší chůze, zahlcení ulic dopravou ale i k výraznému znečištění ovzduší. Tomu všemu nový Plán městské mobility předchází. Jak? Tvorbou tzv. superbloků. Jeden superblok totiž v rámci pravidelné sítě slučuje devět existujících bloků do jednoho velkého čtverce, a z vnitřní mřížky dopravních komunikací vynechává přítomnost mimoměstských automobilů. Podrobněji: rychlostí 50 km/h bude průjezdná každá čtvrtá ulice, zbylé budou přístupné jen vozům místních, a to při zachování rychlosti průjezdu 10 km/h.

Zatímco vnější silnice, přiléhající ke každému superbloku, budou upraveny pro kapacitní provoz, z ulic uvnitř superbloku se stanou ulice zaplněné chodníky, zelení a cyklostezkami. Přednost tu v každém směru využití dostanou lidé, a jejich aktivity. Toto opatření má snížit celkové dopravní zatížení města o 21 % v průběhu dvou následujících let. Číslo je to relativně malé, na to jak radikální úpravy si naplnění plánu mobility vyžádá, ale vychází z toho, že obyvatelům domů bude průjezd k jejich domům (byť sníženou rychlostí) umožněn.

Tyto mimoměstským automobilům neprůjezdné ulice rozšíří plochu chodníků a doplní výsadbu městskému klimatu odolné vegetace. Stromy v ulicích budou poskytovat stín, pročistí vzduch a budou sloužit jako přirozené lapače prachu a výrazně sníží i efekt tepelných ostrovů. Schéma počítá s „uvolněním“ celkem 160 zatím průjezdných ulic. Aby celý plán nabyl uživatelsky smysluplného provedení, bude zapotřebí vybudovat okolo 200 kilometrů nových cyklostezek, přepracovat stávající model dopravních přechodů a také komplexně přepracovat model městské hromadné dopravy. Tak, aby se lidé i z centra superbloku mohly pohodlně dopravovat s pomocí MHD.

Celý nový Plán městské mobility je esencí moderní městské ekologie,“ tvrdí Janet Sanz, předsedkyně odboru ekologie, urbanismu a dopravy. „Chceme z Barcelony znovu udělat město, ve kterém se dá žít. Ulice měst ve Středomoří patří k životu lidí, tráví tu spoustu času, je to jejich druhý domov. A my chceme, aby tento domov byl příjemným místem.“

Sdílet / hodnotit tento článek

Související témata

Přečtěte si více k tématu Architektura

Olomouc, ilustrační obrázek, zdroj: fotolia.com

Developeři, architekti a projektanti založili v Olomouci sdružení

Někteří olomoučtí developeři, investoři, projektanti a architekti spojili své síly a vytvořili sdružení Olomouckých architektů a stavitelů (SOAAS), které chce komunikovat s radnicí při územním plánování a rozvoji regionu. Sdružení má 13 zakládajících členů, mezi kterými je například developer Richard Morávek, ...

Moderní rodinný dům u křížové cesty rozruch nedělá

Moderní rodinný dům u křížové cesty rozruch nedělá

Zachovat silný duch místa, a přitom vložit moderní novostavbu do prostředí vesnice není nikdy snadné. Přesto hmota tohoto rodinného domu Pod kalváriou a jeho zahrady symbioticky vplouvá do linie ulice, a svým tvarem odráží místní vztahy a respekt k vlastnímu okolí.

Jak pandemie COVID-19 může proměnit pohled na architekturu?

Jak pandemie COVID-19 může proměnit pohled na architekturu?

Odeznívající (byť stále přítomná a hrozbu představující) pandemie podobu již existujících realizací příliš neovlivní. Ale o to výrazněji se promítne do projektů připravovaných, které už vezmou „rizika pandemií budoucích“ v potaz. Protože s nějakým tím omezením volného pohybu osob a karanténami se podle všeho ...

Jak se staví historická památka. Obnova vyhořelého Libušína v Beskydech

Jak se staví historická památka. Obnova vyhořelého Libušína v Beskydech

Jak skloubit moderní požadavky na dřevěné konstrukce s historickou roubenou stavbou? A lze aplikovat současné systémy požární bezpečnosti v replice historické konstrukce? O tom, jak se nahlíželo na obnovu zničené památky a jak se nový Libušín projektoval, přednášel architekt Jakub Masák na konferenci Požární ...

Český dům postavený 3D tiskárnou je průkopníkem nového typu stavitelství

Český dům postavený 3D tiskárnou je průkopníkem nového typu stavitelství

V česku vyroste první dům postavený pomocí 3D tisku. Bude to celoročně obyvatelný dům organické architektury plovoucí na vodě. Za projektem stojí český umělec a sochař Michal Trpák. Co všechno 3D tisk umí? Jak je využitelný pro současné stavebnictví a jaké jsou jeho možnosti v budoucnosti? Je 3D tisk domů vize pro ...

REKLAMA