REKLAMA
Hledat
Nový stavební zákon
estav.tvnový videoportál
Všechna témata

Superblok! Vídeň sebrala několik ulic autům a předá je lidem. Jak to vypadá? Pro pobyt v létě ve městě je to ideální prostor

Výstavba vůbec první vídeňské „superčtvrti“ se blíží ke konci. V městské části Favoriten vzniká moderní, zelené a klidné prostředí, kde lidé a příroda mají přednost před auty. Superblok by měl být kompletní do konce roku.
Zdroj: © MA 28 / Christian Fürthner

Tam, kde ještě donedávna dominoval beton a rušný provoz, se dnes ve Vídni staví příjemná a bezpečná místa pro každodenní život. Práce na „superčtvrti“ v městském obvodu Favoriten jsou v plném proudu a celý projekt pomalu vstupuje do závěrečné fáze. První část ambiciózní transformace veřejného prostoru na městský „obývací pokoj“ pod širým nebem je už dokončená. Nyní přestavba vstupuje do cílové rovinky a hotovo by mělo být do konce roku.

Inspiraci projekt čerpá z inovativních barcelonských superbloků. Ve čtverci vymezeném ulicemi Gudrunstraße, Leebgasse, Quellenstraße a Neilreichgasse vyrůstá čtvrť, kde místo automobilové dopravy dostávají prostor lidé, stromy a komunitní život. Cílem je ukázat, že moderní městský design může být nejen funkční, ale i vstřícný k rodinám a seniorům a zároveň ekologicky udržitelný.

Doposud vídeňská radnice v superbloku vysadila 44 nových stromů, vytvořila 11 mikro veřejných prostranství a 70 zelených ploch. „První část superčtvrti se již prezentuje v novém kabátě, zcela v souladu s naším mottem ‚pryč s asfaltem‘ – s velkým množstvím zeleně, možnostmi pro ochlazení a prostorem pro lidi, kteří už letos v létě budou moci těžit z těchto změn,“ říká radní pro plánování Ulli Sima.

Druhou fázi, výstavbu pěší zóny v okolí střední školy Herzgasse, město plánuje dokončit ještě letos. Prostor doplní chladicí prvky, mlžítka a světlá dlažba, která umožní vsakování dešťové vody, a tím i přirozené ochlazení okolí. Rozšířený chodník před mateřskou školou na Gudrunstraße zase nabídne lavičky i více prostoru pro pohodlnější chůzi. Ke 47 stávajícím stromům tu přibude dalších 66, vznikne 94 zelených ploch, 59 míst k sezení, 20 vodních prvků (včetně šesti herních), osm prolézaček pro děti a čtyři pergoly se zelení.

Letní program ve vídeňském superbloku. Zdroj: © Stadt Wien / Christian Fürthner

Zásadní roli zde hraje omezení tranzitní dopravy. Odklon automobilů na hlavní silnice zajišťují na křižovatkách tzv. diagonální filtry. Ve čtvrti tento systém funguje už na čtyřech místech a výsledky jsou znát: méně hluku, lepší vzduch a zvýšená bezpečnost. Zároveň ale superblok zůstává přístupný i pro ty, kteří přijíždějí autem. Projekt myslí i na principy cirkulární ekonomiky – betonové prstence použité pro filtry pocházejí z recyklovaných odpadkových košů z Dunajského ostrova.

Redakce ESTAV.cz zjišťovala podrobnosti o inspiraci Vídně v jiných městech, sdílení zkušeností nebo o komunikaci s občany přilehlých domů. Na otázky odpovídal Valentin Gebhardt, BSc MA; referent pro transdisciplinární urbanistická témata, Odbor pro rozvoj a plánování města magistrátu města Vídně (odpovědi uvádíme v českém překladu).

ESTAV.cz: Podobný koncept jako zde představujete řeší již delší dobu Barcelona. Byla zde nějaká inspirace? Co je jinak?

Valentin Gebhardt: V rámci pilotního projektu Supergrätzl Favoriten rakouská metropole poprvé testuje, jak lze koncept známý z Barcelony přenést do vídeňského kontextu a přizpůsobit místním podmínkám. Základem projektu je koncepce „vídeňského Supergrätzlu“, která vychází z barcelonského superbloku. V oblasti ohraničené několika sousedními ulicemi se podle šachovnicového vzoru zavádějí opatření ke zvýšení kvality života a zklidnění dopravy, a to v oblasti, která je dostupná pěšky za zhruba 3 minuty chůze ve všech směrech. Oblast zahrnuje přibližně dvě až šest křižujících se ulic na každé vnější straně. Uliční prostor se tu mění v prostor veřejný, který lze využívat různými způsoby. Jako druhý „obývací pokoj“, jako prostor pro odpočinek, posezení nebo hry. Kromě toho se zde zavádějí opatření pro ozelenění a ochlazení, aby bylo možné v horkých letních měsících zchladit hustě zastavěné oblasti. Doprava je odkloněna na hlavní dopravní tepny a v oblasti superbloku je tak výrazně omezena, což vede k redukci hluku a znečištění ovzduší.

To odpovídá principu superbloků v Barceloně, která jako první tento koncept zavedla.

Kromě Barcelony nyní s tímto konceptem pracují i další města (např. „Kiezblocks“ v Berlíně, „Low-Traffic-Neighborhoods“ v Londýně, „Quartierblöcke“ v Curychu). Výměna zkušeností s jinými městy a vzájemná výměna zkušeností s různými přístupy k aplikaci konceptu superbloků jsou pro město Vídeň cenným zdrojem inspirace.

Zdroj: © Stadt Wien, Christian Fürthner

ESTAV.cz: Jak probíhala prvotní politická jednání a komunikace s občany? Šlo o občanskou nebo politickou iniciativu?

Valentin Gebhardt: Pilotní projekt Supergrätzl Favoriten iniciovalo město a dočkalo se široké politické podpory. Koncept Supergrätzl se mimo jiné objevil v koaliční dohodě městské vlády a je zakotven ve strategii Smart Klima City Wien i ve vídeňském klimatickém plánu. Zapojení obyvatel a komunikace s veřejností jsou podstatnou součástí procesu vzniku vídeňského Supergrätzlu. Do procesu se zapojují místní stakeholdeři, aby byla zajištěna transparentnost jednotlivých kroků a širší akceptace ze strany veřejnosti. Současně město organizuje informační kampaně, aby oslovilo co nejvíce obyvatel Supergrätzlu.

ESTAV.cz: Jak se projekt vypořádával s kritickými ohlasy?

Valentin Gebhardt: Pro úspěch Supergrätzlu je mobilizace a zapojení lidí i institucí v dané oblasti naprosto nezbytná. Supergrätzl Favoriten vznikl na základě širokého participativního procesu a v rámci pilotní fáze ho doprovázely průběžné diskusní akce s využitím „taktického urbanismu“. Místní obyvatelé tak mohli od samého začátku vyjádřit své přání a požadavky v rámci různých akcí, které se konaly přímo na místě. Díky práci v uličním prostoru bylo možné plánované změny lépe zviditelnit a zprostředkovat místním. Město oslovilo i ty skupiny obyvatel, kterým často chybí přístup ke klasickým formám participace. Potenciální obavy, například ohledně parkování nebo hluku, bylo díky tomu možné zohlednit již od začátku a řešit je v přímém dialogu s obyvateli.

Sdílet / hodnotit tento článek

Přečtěte si více k tématu Výstavba a rozvoj měst a obcí

Zdroj: Adobestock – mRGB

Jak na vedro ve městech? Vídeň testuje nový druh asfaltu

Rakouská metropole hledá další inovativní řešení, jak čelit rostoucím teplotám ve městě. Letos na jaře proto zahájila testování čtyř nových typů asfaltových směsí, které lépe odolávají vysokým teplotám a umožňují vsakování dešťové vody. Zátěžové zkoušky alternativních povrchů na cyklostezce u řeky…