Hledat
Nový stavební zákon
estav.tvnový videoportál
Všechna témata

Superblok! Vídeň sebrala několik ulic autům a předá je lidem. Jak to vypadá? Pro pobyt v létě ve městě je to ideální prostor

Výstavba vůbec první vídeňské „superčtvrti“ se blíží ke konci. V městské části Favoriten vzniká moderní, zelené a klidné prostředí, kde lidé a příroda mají přednost před auty. Superblok by měl být kompletní do konce roku.
Zdroj: © MA 28 / Christian Fürthner

Tam, kde ještě donedávna dominoval beton a rušný provoz, se dnes ve Vídni staví příjemná a bezpečná místa pro každodenní život. Práce na „superčtvrti“ v městském obvodu Favoriten jsou v plném proudu a celý projekt pomalu vstupuje do závěrečné fáze. První část ambiciózní transformace veřejného prostoru na městský „obývací pokoj“ pod širým nebem je už dokončená. Nyní přestavba vstupuje do cílové rovinky a hotovo by mělo být do konce roku.

Inspiraci projekt čerpá z inovativních barcelonských superbloků. Ve čtverci vymezeném ulicemi Gudrunstraße, Leebgasse, Quellenstraße a Neilreichgasse vyrůstá čtvrť, kde místo automobilové dopravy dostávají prostor lidé, stromy a komunitní život. Cílem je ukázat, že moderní městský design může být nejen funkční, ale i vstřícný k rodinám a seniorům a zároveň ekologicky udržitelný.

Doposud vídeňská radnice v superbloku vysadila 44 nových stromů, vytvořila 11 mikro veřejných prostranství a 70 zelených ploch. „První část superčtvrti se již prezentuje v novém kabátě, zcela v souladu s naším mottem ‚pryč s asfaltem‘ – s velkým množstvím zeleně, možnostmi pro ochlazení a prostorem pro lidi, kteří už letos v létě budou moci těžit z těchto změn,“ říká radní pro plánování Ulli Sima.

Druhou fázi, výstavbu pěší zóny v okolí střední školy Herzgasse, město plánuje dokončit ještě letos. Prostor doplní chladicí prvky, mlžítka a světlá dlažba, která umožní vsakování dešťové vody, a tím i přirozené ochlazení okolí. Rozšířený chodník před mateřskou školou na Gudrunstraße zase nabídne lavičky i více prostoru pro pohodlnější chůzi. Ke 47 stávajícím stromům tu přibude dalších 66, vznikne 94 zelených ploch, 59 míst k sezení, 20 vodních prvků (včetně šesti herních), osm prolézaček pro děti a čtyři pergoly se zelení.

Letní program ve vídeňském superbloku. Zdroj: © Stadt Wien / Christian Fürthner

Zásadní roli zde hraje omezení tranzitní dopravy. Odklon automobilů na hlavní silnice zajišťují na křižovatkách tzv. diagonální filtry. Ve čtvrti tento systém funguje už na čtyřech místech a výsledky jsou znát: méně hluku, lepší vzduch a zvýšená bezpečnost. Zároveň ale superblok zůstává přístupný i pro ty, kteří přijíždějí autem. Projekt myslí i na principy cirkulární ekonomiky – betonové prstence použité pro filtry pocházejí z recyklovaných odpadkových košů z Dunajského ostrova.

Redakce ESTAV.cz zjišťovala podrobnosti o inspiraci Vídně v jiných městech, sdílení zkušeností nebo o komunikaci s občany přilehlých domů. Na otázky odpovídal Valentin Gebhardt, BSc MA; referent pro transdisciplinární urbanistická témata, Odbor pro rozvoj a plánování města magistrátu města Vídně (odpovědi uvádíme v českém překladu).

ESTAV.cz: Podobný koncept jako zde představujete řeší již delší dobu Barcelona. Byla zde nějaká inspirace? Co je jinak?

Valentin Gebhardt: V rámci pilotního projektu Supergrätzl Favoriten rakouská metropole poprvé testuje, jak lze koncept známý z Barcelony přenést do vídeňského kontextu a přizpůsobit místním podmínkám. Základem projektu je koncepce „vídeňského Supergrätzlu“, která vychází z barcelonského superbloku. V oblasti ohraničené několika sousedními ulicemi se podle šachovnicového vzoru zavádějí opatření ke zvýšení kvality života a zklidnění dopravy, a to v oblasti, která je dostupná pěšky za zhruba 3 minuty chůze ve všech směrech. Oblast zahrnuje přibližně dvě až šest křižujících se ulic na každé vnější straně. Uliční prostor se tu mění v prostor veřejný, který lze využívat různými způsoby. Jako druhý „obývací pokoj“, jako prostor pro odpočinek, posezení nebo hry. Kromě toho se zde zavádějí opatření pro ozelenění a ochlazení, aby bylo možné v horkých letních měsících zchladit hustě zastavěné oblasti. Doprava je odkloněna na hlavní dopravní tepny a v oblasti superbloku je tak výrazně omezena, což vede k redukci hluku a znečištění ovzduší.

To odpovídá principu superbloků v Barceloně, která jako první tento koncept zavedla.

Kromě Barcelony nyní s tímto konceptem pracují i další města (např. „Kiezblocks“ v Berlíně, „Low-Traffic-Neighborhoods“ v Londýně, „Quartierblöcke“ v Curychu). Výměna zkušeností s jinými městy a vzájemná výměna zkušeností s různými přístupy k aplikaci konceptu superbloků jsou pro město Vídeň cenným zdrojem inspirace.

Zdroj: © Stadt Wien, Christian Fürthner

ESTAV.cz: Jak probíhala prvotní politická jednání a komunikace s občany? Šlo o občanskou nebo politickou iniciativu?

Valentin Gebhardt: Pilotní projekt Supergrätzl Favoriten iniciovalo město a dočkalo se široké politické podpory. Koncept Supergrätzl se mimo jiné objevil v koaliční dohodě městské vlády a je zakotven ve strategii Smart Klima City Wien i ve vídeňském klimatickém plánu. Zapojení obyvatel a komunikace s veřejností jsou podstatnou součástí procesu vzniku vídeňského Supergrätzlu. Do procesu se zapojují místní stakeholdeři, aby byla zajištěna transparentnost jednotlivých kroků a širší akceptace ze strany veřejnosti. Současně město organizuje informační kampaně, aby oslovilo co nejvíce obyvatel Supergrätzlu.

ESTAV.cz: Jak se projekt vypořádával s kritickými ohlasy?

Valentin Gebhardt: Pro úspěch Supergrätzlu je mobilizace a zapojení lidí i institucí v dané oblasti naprosto nezbytná. Supergrätzl Favoriten vznikl na základě širokého participativního procesu a v rámci pilotní fáze ho doprovázely průběžné diskusní akce s využitím „taktického urbanismu“. Místní obyvatelé tak mohli od samého začátku vyjádřit své přání a požadavky v rámci různých akcí, které se konaly přímo na místě. Díky práci v uličním prostoru bylo možné plánované změny lépe zviditelnit a zprostředkovat místním. Město oslovilo i ty skupiny obyvatel, kterým často chybí přístup ke klasickým formám participace. Potenciální obavy, například ohledně parkování nebo hluku, bylo díky tomu možné zohlednit již od začátku a řešit je v přímém dialogu s obyvateli.

Sdílet / hodnotit tento článek

Přečtěte si více k tématu Výstavba a rozvoj měst a obcí

Zdroj: Adobestock – Sima

Stavíte ve veřejném zájmu? Může pomoci vyvlastnění. Jaké musíte splnit podmínky?

Ať pracujete pro státní podnik (na úseku dopravy, energetiky, lesnictví a zemědělství, vodohospodářství apod.), pro územně samosprávný celek (obec, kraj, vojenský újezd), či pouze zastupujete soukromé zájmy (developer, vlastník nemovitosti), máte obecně možnost stát se vyvlastnitelem a v rámci vyvlastňovacího řízení…

Zdroj: Organizátor Dne architektury spolek KRUH

Blíží se Den architektury. Festival trvá skoro týden

Pořadatel, spolek Kruh, zve na festival, který čítá 450 samostatných akcí ve 136 městech a obcích po celé České republice a Slovensku. Bude se konat od čtvrtka 2. října do úterý 7. října a návštěvníky zavede na moderní stavby i historické skvosty, ukáže jim unikátní vily, industriální…

K vyvlastnění se přikračuje často z důvodu výstavby dopravní či technické infrastruktury. Zdroj: Adobestock – Mariusz Szczygie

Vyvlastnění nemovitosti: Na co si dát pozor a jak hájit svá práva

Vyvlastnění není jen formální proces, kdy stát či investor sáhne po vašem pozemku. Každá fáze – od stavebního řízení přes vyjednávání až po samotné vyvlastňovací řízení – nabízí možnosti, jak hájit svá práva a ovlivnit výsledek. Na co si dát pozor, jak vyjednávat a kde leží největší úskalí pro…

Kompletní zelená proměna města Úvaly. Zdroj: pořadatel soutěže Nadace Partnerství ve spolupráci s Integra Consult

Soutěž Adapterra Awards letos ocení i vítěze v kategorii Opatření proti povodním. Hlasovat můžete až do 15. října

Soutěž představuje výběr těch nejlepších nápadů, které významně obohacují krajinu, chrání půdu i majetek před povodněmi, zlepšují klima ve městech i v budovách. Letos odborná porota vybrala 18 finalistů a vyzývá veřejnost, aby označila projekt, který dostane Cenu sympatie. Hlasovat je možné do…

REKLAMA