REKLAMA
S námi stavíte na informacích

ROZHOVOR: Jak se staví dům z nákladních kontejnerů

Pro odvážné investory architekti navrhli malý mobilní hotel z použitých námořních kontejnerů. Jeho první umístění padlo na surfařský kemp na břehu Labe u Litoměřic. Zadání pro architekty z ateliéru ARTIKUL bylo navrhnout mobilní, snadno demontovatelný sezónní hotel ze třech přepravních kontejnerů. Navíc tak, aby objekt byl maximálně soběstačný a ekologicky šetrný. ESTAV.cz přináší rozhovor s architekty o specifikách výstavby z přepravních kontejnerů.
ROZHOVOR: Jak se staví dům z nákladních kontejnerů

Hotýlek s pěti pokoji pro celkem třináct hostů je složen ze dvou dvacetistopých kontejnerů a na nich příčně uloženého vysokého čtyřicetistopého kontejneru. Ve spodních kontejnerech je umístěno sociální zařízení, technické zázemí, sklad a jeden čtyřlůžkový pokoj. V horním kontejneru jsou čtyři pokoje.

Architekt i investor se shodují, že projekt splnil očekávání, byť si ze začátku prošel porodními bolestmi. Návštěvníky však evidentně hotel a jeho netradiční architektura láká, jelikož celou sezónu bylo obsazeno.

ESTAV.cz si povídal s architektem Pavlem Lejdarem.

ESTAV.cz se ptá...

Jaká jsou základní specifika kontejnerové výstavby? Podle čeho se rozhodovat?

Ing. arch. Pavel Lejdar, ateliér Artikul, odpovídá ...

Určitě je třeba případ od případu zvážit klady a zápory kontejnerového řešení oproti konvenční výstavbě a nižší cena by neměla být jedinou motivací. Když převáží klady, určitě platí, že je třeba kontejnery před koupí vidět a vybrat nejen podle ceny, ale podle jejich stavu, ostatně stejně jako například u ojetého auta. Stejně tak je třeba si uvědomit, že se zatím jedná o nestandardní řešení a je tam určitá míra experimentu. Podobně experimentální může být i průběh stavebního řízení. Kontejnery fungují především staticky, a toho se musíme snažit maximálně výhodně využít. Kontejnery umožňují i velmi kreativní a odvážná řešení, která ovšem stavbu prodražují. Kontejner jako takový je hotový a velmi levný skelet či hrubá stavba. Skládání kontejnerů mimo moduly, konzolování, nebo vyřezávání velkých prosklení se vždy musí kompenzovat novými ztužujícími prvky, jejichž svařování je dost drahé i pomalé.

ESTAV.cz se ptá...

A tento konkrétní hotel vyšel finančně jak? Kde vidíte možnosti úspor při stavbě z kontejnerů?

Ing. arch. Pavel Lejdar, odpovídá ...

ContainHotel u Litoměřic vyšel bez interiéru přibližně na milion korun s tím, že jsme to já i investor pojali jako pilotní projekt, kde si řadu věcí vyzkoušíme a doladíme. Teď už jsme zase o něco moudřejší, víme, co by šlo udělat líp a kde ušetřit. Myslím si proto, že lze dostat náklady na úroveň velmi ekonomického standardu konvenční výstavby, nebo ještě o trochu níž. Úspora času je i při výstavbě přímo na pozemku významná. Navíc lze jednotlivé kontejnerové moduly připravit i během zimních měsíců v interiéru, a na místě stavby pak už jen hotové kontejnery usadit a zkompletovat.

ESTAV.cz se ptá...

Jak je složité v našich podmínkách sehnat lodní kontejnery? Přeci jen nejsme zrovna velmoc lodní dopravy.

Ing. arch. Pavel Lejdar, odpovídá ...

Přepravní kontejnery jsou multimodální – jsou unifikované pro použití jak v lodní, tak železniční i kamionové dopravě. V České republice existuje možná překvapivě hned několik velkých kontejnerových terminálů. Největší z nich je v Praze - Uhříněvsi, který patří k největším vnitrozemským překladištím v Evropě. Zde bývá na výběr z tisíců použitých prázdných kontejnerů. Spíš bych k tomu připojil, že kvůli tomu, že jsme suchozemský národ, nejsme zvyklí na kontejnery denně koukat. A kontejnerová architektura většinou nese specifickou vizualitu, která může být pro Čechy cizí.

© Michal Hurych

ESTAV.cz se ptá...

Jakému typu zákazníka tedy takový druh výstavby tedy můžete doporučit?

Ing. arch. Pavel Lejdar, odpovídá ...

Když bych to bral trochu podle sebe, tak bych kontejnery doporučil těm, kdo mají nekonvenční, alternativní přístup k životu, pro neposedy, které baví provokovat a rebelovat, pro cestovatele a moderní nomády. Kontejnery jsou solidní alternativou vedle mobilheimů, hausbótů, jurt a dalších netradičních obydlí, které spojuje to, že od nich nečekáte, že je jako rodinné sídlo odkážete svým vnukům, ale naopak je za pár let klidně naložíte na kamion a přestěhujete někam jinam. Obecně si myslím, že kontejnerová výstavba se v českých podmínkách vyloženě hodí pro dočasné projekty v kultuře, například mobilní galerie nebo sezónní bary, či jako viditelný pop-up retail pro komerční subjekty. Stejně tak to může být ekonomické řešení pro sezónní rekreaci. Momentálně je aktuální využití kontejnerů pro sociální bydlení. Pracujeme ale i na zadáních na kanceláře či studentské bydlení, v obou případech je to myslím funkční řešení, které i ekonomicky dává smysl.

ESTAV.cz se ptá...

Do jakého typu prostředí takovou stavbu navrhujete? Myslíte si, že je lze využít jako typové?

Ing. arch. Pavel Lejdar, odpovídá ...

Osobně mi kontejnery nejvíc sedí zasazené v přírodní scenérii, nebo naopak v industriálních kulisách brownfieldů. V centrech měst můžou skvěle fungovat jako dočasný objekt, který se ale nestaví do role domu jako takového. Kontejnery mají z podstaty výhodu, že jsou jako původní výrobek univerzální a typové. Jako surové moduly nejsou vázané na konkrétní pozemek. Navíc je poměrně snadné je k sobě připojovat a objekt tak může v čase růst. Nicméně jako typové řešení pro bydlení mi to připadá jako možná efektivní, ale rozhodně špatná cesta, stejně jako jiné druhy typového bydlení.

© Michal Hurych

ESTAV.cz se ptá...

Jak je to s technickými náležitostmi projektu? (technické normy, tepelná ochrana budov...)

Ing. arch. Pavel Lejdar, odpovídá ...

Obecně může kontejnerový objekt splnit české technické normy, včetně požadavků na tepelnou ochranu budov. Například často diskutovaná výška místnosti je splnitelná – „high cube“ kontejnery jsou vysoké 2,9 metru, oproti 2,6 metru u standardního kontejneru. U izolací při zateplení z interiéru kontejneru se vyplatí použít kvalitní izolaci s menší tloušťkou, jinak se „okrádáme“ o místo. Je také třeba dát pozor na skladbu konstrukcí, aby nedocházelo uvnitř konstrukce ke srážení vlhkosti.

ESTAV.cz se ptá...

Jak jste se vy dostal ke stavění z kontejnerů?

Ing. arch. Pavel Lejdar, odpovídá ...

V rámci studia na Fakultě architektury na ČVUT jsem studoval dva semestry v Istanbulu, kde jsem pak zůstal další rok pracovat. Do práce jsem jezdil z asijské části na evropskou lodí přes Bospor, kde je opravdu hustý provoz nákladních kontejnerových lodí, zde jsem to asi trochu „nakoukal“. Po návratu do Prahy jsem hledal trochu nekonvenční zadání diplomního projektu, které by se týkalo dočasných humanitárních staveb nebo modulární architektury, o které jsem se zajímal. Nakonec jsme našli s vedoucí práce Irenou Šestákovou konkrétní zadání na dočasné kontejnerové bydlení pro studenty technické univerzity v německých Cáchách. Po diplomce už v rámci vlastní praxe si mě našlo několik klientů, kteří chtěli zkusit stavět z kontejnerů. Kontejnerový hotýlek u Litoměřic je první dokončenou realizací.

Sdílet / hodnotit tento článek

Mohlo by vás zajímat

V podkroví domu vykouzlili netradiční hernu pro děti

V podkroví domu vykouzlili netradiční hernu pro děti

Zajímavý nápad na alternativní využití volného prostoru v praxi realizovali architekti z taiwanského architektonického studia Yestudio. Neobydlenou místnost pod střechou rodinného domu v Taipei ...

REKLAMA
REKLAMA

estav.cz v žebříčku návštěvnosti TOPlist