REKLAMA
Témata Hledat

Ceny nemovitostí a nájmů

Přehledně v mapě!

Výtah, který jezdí i do stran

Není divné, že zatímco se architektura, stavební technologie a postupy neustále dynamicky mění a vyvíjejí, konstrukce výtahu je po celou dobu své existence prakticky beze změny? Až dnes konstruktéři ze společnosti ThyssenKrupp obrátili celé funkční schéma na ruby.

Zmínka o prvním funkčním výtahu se datuje k roku 236 př. n. l., a jeho autorem není nikdo menší než řecký matematik a fyzik Archimédes. První „průmyslový“ výtah pak byl zkonstruován v roce 1853 Elishou Otisem, a touto „novinkou“ se mohli od roku 1870 pyšnit i Češi na zámku v Zákupech. Po celou dobu ale zůstává mechanismus téměř stejný: jedna kabina, jedna šachta, jedno lano. Nahoru a dolů. V lekci z historie výtahů rozhodně nesmí chybět rok 2003, kdy se poprvé objevují výtahové šachty, ve kterých se mohou nezávisle pohybovat dvě kabiny. Výsledkem je výrazně nižší uhlíková stopa celého přepravního procesu, a také o 30 % více přepravených osob.

Přesto nic až tak originálního. A to právě nedalo konstruktérům z ThyssenKrupp spát. Jak ale inovativně celý koncept pozměnit? Co kdyby se například hnací zařízení stalo přímou součástí kabiny? Co kdyby se zvýšil počet kabin v jedné šachtě, tak aby mohly volně cirkulovat po celé budově? S využitím lineární technologie by se mohly začít výtahy pohybovat nejen vertikálně, ale i horizontálně. Možnosti vyplývající z takového uspořádání pro architekturu výškových budov jsou pak nekonečné. A proto pojmenovali inženýři tento koncept MULTI.

Výtah navržený společností ThyssenKrupp nepotřebuje ocelová lana nebo kabeláž. Pohybuje se vlastní energií, stejně jako japonské super-rychlé vlaky, na principu magnetické levitace (Maglev). Teoreticky zvyšuje o 50 % přepravní kapacitu výtahů, snižuje dobu čekání, a tím také zvyšuje efektivitu celého provozu. Jak říká Patrick Bass, vedoucí oddělení výzkumu a vývoje: „Je to nový Svatý grál výtahových služeb.“

Sdílet / hodnotit tento článek

Související témata

Nejnovější redakční zprávy

Bytový dům, ilustrační obrázek, Zdroj: fotolia, Vojtech Herout

Ceny domů a bytů v EU od roku 2010 vzrostly o 39 procent, v ČR o 100 procent

Ceny obytných nemovitostí, tedy bytů a domů, se v Evropské unii od roku 2010 do třetího čtvrtletí loni zvýšily zhruba o 39 procent. Ve své zprávě to dnes oznámil statistický úřad Eurostat. V České republice růst za toto období dosahuje téměř 100 procent, v Estonsku či Maďarsku je ale ještě vyšší. Ceny nájmů rostly…

Testování na COVID, zdroj: Adobestock, halfpoint

VŠCHT: Monitoring odpadních vod škol by mohl nahradit antigenní testy

Rozsáhlý monitoring koronaviru v odpadních vodách škol by při ústupu epidemie v Česku mohl nahradit testování žáků a studentů antigenními testy. Zástupci Vysoké školy chemicko-technologické v Praze (VŠCHT), Prahy 9 a Pražských vodovodů a kanalizací (PVK) to dnes uvedli v tiskové zprávě. Předběžné výsledky pilotního…

Pardubice, ilustrační obrázek. Zdroj: fotolia, lukas

Pardubice si nechaly zpracovat zásady pro spolupráci s investory

Pardubice si nechaly zpracovat zásady pro spolupráci s investory. Měly by podpořit kvalitní výstavbu ve městě, sjednotit postup uvnitř úřadu, pomoci spolupráci při řešení veřejné infrastruktury a občanské vybavenosti či zrychlit přípravu projektů a jejich výstavby. O zásadách budou tento měsíc jednat pardubičtí…

Budova Labské filharmonie v Hamburku © Fotolia.com - dietwalther

Nová budova Labské filharmonie je návštěvnickým magnetem Hamburku

Před pěti lety, 11. ledna 2017, byla slavnostně otevřena jedna z nejunikátnějších staveb uplynulé dekády, nová budova Labské filharmonie v Hamburku. Dominanta přístavního města, jejíž střecha připomíná rozbouřenou hladinu Severního moře, se přitom nerodila snadno. Plánovaná doba výstavby se protáhla na trojnásobek,…

Ilustrační obrázek, Zdroj: fotolia

ŘSD nechává opět posoudit vliv D52 na prostředí, stavět se má nejdřív v r. 2025

Po 23 letech od schválení trasy dálnice D52 nechává Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) znovu posuzovat vliv této stavby na životní prostředí (EIA). Zatímco dříve ji rozdělila na několik úseků se samostatnou přípravou, nyní ji nechává posuzovat jako celek, který měří 23 kilometrů. A předpokládá, že by se mělo stavět v…

Sníh na střeše, ilustrační foto D.Kopačková

Horské letiště ve Vrchlabí chátrá

Dlouhodobé nejasnosti s financováním zhoršují stav letištního mobiliáře. Letiště vlastní letecká škola, které hrozí insolvence.

Plyn, ilustrační obrázek, Zdroj: fotolia

V Česku loni změnilo dodavatele plynu rekordní množství zákazníků

V Česku loni změnilo dodavatele plynu rekordní množství zákazníků, podle dat Operátora trhu s elektřinou (OTE) jich bylo celkem 384.998. V porovnání s rokem 2020 je to o téměř 184.000 více. Může za to i konec dodavatelů energií, největší počet změn se uskutečnil v listopadu, kdy k novému dodavateli přešlo 110.290…

REKLAMA