REKLAMA
Témata Hledat

Architektonické inspirace

Mozaika nápadů z celého světa na ESTAV.cz!

Výtah, který jezdí i do stran

Není divné, že zatímco se architektura, stavební technologie a postupy neustále dynamicky mění a vyvíjejí, konstrukce výtahu je po celou dobu své existence prakticky beze změny? Až dnes konstruktéři ze společnosti ThyssenKrupp obrátili celé funkční schéma na ruby.

Zmínka o prvním funkčním výtahu se datuje k roku 236 př. n. l., a jeho autorem není nikdo menší než řecký matematik a fyzik Archimédes. První „průmyslový“ výtah pak byl zkonstruován v roce 1853 Elishou Otisem, a touto „novinkou“ se mohli od roku 1870 pyšnit i Češi na zámku v Zákupech. Po celou dobu ale zůstává mechanismus téměř stejný: jedna kabina, jedna šachta, jedno lano. Nahoru a dolů. V lekci z historie výtahů rozhodně nesmí chybět rok 2003, kdy se poprvé objevují výtahové šachty, ve kterých se mohou nezávisle pohybovat dvě kabiny. Výsledkem je výrazně nižší uhlíková stopa celého přepravního procesu, a také o 30 % více přepravených osob.

Přesto nic až tak originálního. A to právě nedalo konstruktérům z ThyssenKrupp spát. Jak ale inovativně celý koncept pozměnit? Co kdyby se například hnací zařízení stalo přímou součástí kabiny? Co kdyby se zvýšil počet kabin v jedné šachtě, tak aby mohly volně cirkulovat po celé budově? S využitím lineární technologie by se mohly začít výtahy pohybovat nejen vertikálně, ale i horizontálně. Možnosti vyplývající z takového uspořádání pro architekturu výškových budov jsou pak nekonečné. A proto pojmenovali inženýři tento koncept MULTI.

Výtah navržený společností ThyssenKrupp nepotřebuje ocelová lana nebo kabeláž. Pohybuje se vlastní energií, stejně jako japonské super-rychlé vlaky, na principu magnetické levitace (Maglev). Teoreticky zvyšuje o 50 % přepravní kapacitu výtahů, snižuje dobu čekání, a tím také zvyšuje efektivitu celého provozu. Jak říká Patrick Bass, vedoucí oddělení výzkumu a vývoje: „Je to nový Svatý grál výtahových služeb.“

Sdílet / hodnotit tento článek

Nejnovější redakční zprávy

Brno, byty, byty pro mladé

Brno chce stavět byty pro mladé, staré i handicapované

Brno chce v příštích letech stavět byty pro seniory, mladé rodiny, handicapované i lidi s nízkými příjmy, aby nalákalo do města obyvatele. Kromě toho chce investovat do infrastruktury, aby ve městě ...

REKLAMA
REKLAMA

estav.cz v žebříčku návštěvnosti TOPlist