
„Na druhou stranu je škoda, když se vykácí ulice plná lip a říká se, že to jinak nešlo – když zdravé stromy ‚musí‘ padnout kvůli rekonstrukci. To vždycky beru jako totální tragédii.“
Byl jednou jeden dům
Několikapatrové domy, ve kterých pavlače připomínaly venkovská zápraží, byly stavěny převážně pro chudší vrstvy a dělníky, kteří začátkem průmyslové revoluce vyměnily malá města a vesnice za průmyslové aglomerace. Chodba podél bytů šetřila prostor v domě a byla krakorcovitě vyložená před líc obvodových nosných zdí. Stavba těchto domů šetřila prostorem, často měla sdružené WC nebo společné WC pro více bytových jednotek. Někdy byly jednotky bez vody uvnitř, osvětlené pouze nadedveřním světlíkem, s malými místnostmi pro velké rodiny přespolních dělníků. Výstavba tak byla méně nákladná, tudíž nekvalitní a neekonomická a neekologická. Zároveň toto bydlení bylo synonymem bydlení nižší kategorie. Kupříkladu Brno se pavlačovými domy díky dělníkům v textilním průmyslu hemžilo, na Cejlu a dalších místech jsou stále tyto domy k nalezení.
Pohled z dvorního traktu boční. Foto: BoysPlayNice
Vzpomene si ještě někdo na starší český film z období normalizace nazvaný „Byl jednou jeden dům“? Plejáda skvělých herců bavila sebe i národ příběhem z meziválečného období, z doby 2. světové války a z doby osvobození naší republiky. Tedy období let 1936 až 1945. Celý příběh byl vtěsnán do pavlačového domu z období před první republikou. Navléci celý příběh do kulis života v „pavlačáku“ byl velmi zdařilý scénáristický špek pánů Otčenáška a Daňka v režii Františka Filipa. Vstupy do bytů přes pavlače se záchodky, prádelními šňůrami a sousedskou pospolitostí odpovídající dobovému koloritu. Každý každému viděl do talíře, všichni byli pod drobnohledem pavlačových klepen, na zmíněné pavlači se řešilo všechno. Diskutovalo se zde o Mnichovské zradě, o zbabělosti i statečnosti naší i jiných, o nasazení do Německa na nucené práce, o tom, kdo kdy a komu šlápl na kuří oko, kdo s kým má spor či nemanželské dítě. Z jedné strany typ takového bydlení postrádal absolutně soukromí a vše bylo věcí všech, na druhé straně určitá lidská sounáležitost skýtala možnosti „společenského vyžití“, v dnešní době nemožné. Pokud se někdo potřeboval vypovídat, poradit, pokud o to stál, půjčit si pár korun nebo cibuli, byl zde správně. Na velká tajemství zde nebyl prostor, lidé si viděli takzvaně do talíře, což tak prostě bylo. Dobře nebo špatně? Taková byla doba a způsob bydlení, nežili jste ve vile v ústraní, ale v „pavlačáku“. Pokud se lidé srotili na pavlačích a schodištích, ve dvoraně přízemí, pak se dala prodiskutovat válka na spadnutí nebo se nádherně pohádat od přízemí až po půdu.
Pohled na přízemní byt. Foto: BoysPlayNice
Špatné renomé bydlení s pavlačí se stalo často zbytečně okřídleným fenoménem
V kontextu pozdějšího bydlení bylo bydlení s pavlačí do vnitrobloku nazíráno jako něco ponižujícího, součást městské periférie, byť bylo tohle bydlení často v staré zástavbě centra. Tento typ bydlení byl a je většinově synonymem nepořádku, neudržovaného vnitrobloku, obydlený často nepřizpůsobivými občany a těmi, co měli hluboko do kapsy. Toto bydlení ztratilo na atraktivitě a dostalo se na okraj zájmu. Otevřené schodiště, komunikace pavlačí bez prosklení a fasád nebylo v zimních měsících nic, co by člověk chtěl denně absolvovat. Pokud jste měli byt na trase ostatních bytů, nájemníci v bytech za vámi vám korzovali před okny a viděli do vašeho soukromí. Třeba Holanďané, kteří mají běžně své rodinné domy často otevřené výkladcem či velkoplošným oknem do frekventované ulice, by se asi nedivili, ale naše mentalita je nepatrně jiná.
Pohled na pavlače-balkony. Foto: BoysPlayNice
Když je nápad, špatné renomé ztrácí na významu
A jsme u merita věci. Co když vám řeknu, že ta negativa dokáže revitalizovaný pavlačový dům přetavit v pozitiva. Dá se to vůbec? To si pište, že se to dá. Jen to chce mít dobrý nápad a pohrát si s řešením stejně, jak to udělali architekti ve studiu Plus One Architects. Ten dům je zdařilý, atraktivní a svou nápaditostí velmi zajímavý. V přízemí vznikly malé zahrady či předzahrádky k bytům přízemního podlaží. Společnou komunikací lze dosáhnout bytů v pozicích dále od vstupu a dostalo se zde i na společné volnočasové prostory a posezení. Zajímalo mě, jak si architekti poradili s byty, které jsou ve vzdálenější poloze po pavlači. Pavlače jsou totiž v tomto případě spíše balkony, určenými pro jednotlivý byt. V poloze blíže ke schodišti jsou byty přístupné společnou chodbou na opačné straně než je pavlač. Nejvzdálenější byt na pavlači je naopak mezonetový a má přístup uliční fasády. Tímto drobným trikem vznikly byty různé velikosti a různého řešení, nicméně velmi zajímavé a atraktivní. Stejně tak nápaditě jsou vyřešeny byty na opačné straně schodiště. Tentokrát s přístupem z chodby vedle schodiště. Vzhledem k menší hloubce prostoru zde odpadá řešení s mezonetem a přístupem z odvrácené strany. Všechny byty jsou skvěle vyřešeny, mají dostatek prostoru včetně balkonů, zahrádek a prostorů k odpočinku. V horním podlaží naleznete půdní byty, které opět nepostrádají potřebnou atraktivitu. Lehké pastelové barvy společných prostor, nádherně zrekonstruované a přiznané podhledy stropů, klenby chodeb a zaklenutí pavlačí jsou krásným bonusem, jež celé řešení zhodnocuje a povyšuje na druhou. Až se bojím vyslovit výraz pavlač, která má z předešlých časů (viz výše) velmi zprofanované vyznění. Nicméně na takové pavlači bych chtěl bydlet. V jiných článcích odkazuji na fotografie, což zde doplním o radu, podívejte se prosím dobře na půdorysná řešení pater. Opravdu to stojí za to. Za mě skvělá práce…
Pohled z dvorního traktu večerní. Foto: BoysPlayNice
Základní popis
Rekonstrukce bytového domu Boleslavova 3
Architektonickovýtvarné řešení a ideový záměr projektu
Autorská zpráva
Ctít původní a oživit jej současností – přestavba pavlačového domu v pražských Nuslích
V pražských Nuslích vznikl na adrese Boleslavova 3 developerský projekt rekonstrukce pavlačového domu z přelomu 19. a 20. století. Přestavba oživila historickou stavbu s citem k jejímu původnímu charakteru, vyzdvihla společné prostory a vytvořila byty s moderními dispozicemi uzpůsobenými potřebám současného bydlení. Půdorys umožnil vznik 15 různorodých bytových jednotek s výhledem do Nuselského údolí. Nové zásahy nejviditelněji reprezentuje netradiční barevnost pudrových odstínů propisující se napříč celým domem.
Schodiště mezonetového bytu. Foto: BoysPlayNice
Pavlačový dům
Komplexní přeměna budovy spočívala ve vybudování kompaktních dispozic a prostorových detailů, které redefinovaly řadu již zastaralých funkcí budovy. Pavlače, dříve sloužící jako společné otevřené chodby se vstupy do bytů, nyní přebírají úlohu soukromých balkonů. Fasáda světlého kašmírového tónu je ze zadní části domu zateplena. Signifikantní vzhled vnitrobloku vštěpuje klenutý strop pavlačí, jehož strukturu spodního bednění zjemňují keramická šachová dlažba a subtilní kování zábradlí. Dvorek, přístupný všem obyvatelům domu, dotváří udržované předzahrádky patřící k přízemním bytům. Sedlovou střechu krytou betonovými taškami otevírají velkorysá ateliérová okna.
Společné prostory
Důraz byl kladen na sdílené prostory, jejichž podoba měla v minulosti u bytových městských domů reprezentativní charakter. Stejný princip byl uplatněn i nyní, zachováno proto bylo uspořádání a částečně i materiálové provedení. Štukové omítky chodeb laděné do pudrových odstínů šedé a růžové čerpají inspiraci z dobové malby – její nepravidelné mapy volně odkazují na zdobné prvky starých pavlačových budov. V tmavším tónu na ně navazují kazetové vchodové dveře do jednotlivých bytů a poštovní schránky z hnědé žíhané dýhy. Podlahy chodeb kombinují litou stěrku se zachováním maloformátové dlažby lokálně vyskládané před vstupy do bytů.
Podkrovní místnost 1.PP. Foto: BoysPlayNice
Schodiště
Hlavní dominantou sdílených prostor je původní křivočaré schodiště, jehož kamenné stupně byly pouze lehce vykartáčovány a ošetřeny finálním nátěrem. Hrubý povrch stupňů tvoří atypický kontrast k výrazně barevným stěnám chodeb a vstupních dveří bytů. Točitý tvar schodiště podtrhuje subtilní liniové svítidlo, které se vine napříč všemi patry. Podoba osvětlení vznikla ve spolupráci s designérkami a konstruktérkami ze studia Penocze.
Dispozice bytů
Všechny bytové jednotky jsou jedinečné a neopakující se napříč patry. „Byty v prvním a druhém patře získaly pro dnešní dobu vhodnější dispozice, velkorysejší koupelny a některé i balkony. Vyztužení jejich stropů železobetonovými deskami posílilo statiku pater a zároveň do pokojů přibyl atraktivní vizuální prvek odhalených betonových stropů. Mezi prvním a druhým patrem se nachází také jediný mezonet s vlastním vchodem ze strany ulice. Nejvíce úprav si vyžádalo podkroví, kde jsme dříve půdní prostor rozdělili na čtyři byty různých velikostí. Velkou výzvou bylo vyvarovat se podhledům, a naopak umístit maximum střešních oken i v místnostech, jako jsou koupelny. Kruhové světlíky nad jejich dveřmi pak přivádějí denní světlo i do vstupních chodeb. Přirozené osvětlení jsme u podkroví považovali za klíčovou hodnotu, ale podařilo se nám ho dostat i do místností v jiných patrech domu,“ popisuje dispoziční řešení bytů architektka Kateřina Průchová.
Podkrovní místnost ložnice 1.PP. Foto: BoysPlayNice
Interiéry bytů
Nové rozložení každého bytu vytvořilo vhodný rámec pro jejich přizpůsobení individuálním potřebám budoucích obyvatel. Všechny bytové jednotky spojuje jednotný standard zahrnující laminátové podlahy s integrovaným elektrickým vytápěním a moderní koupelny kombinující zemité a bílé barvy. Ty jsou doplněny topnými žebříky a sanitárními prvky značek Grohe a Laufen. V přízemních bytech byly zachovány původní konstrukční prvky, jako jsou valené klenby a niky, které spolu s odhalenými betonovými stropy podtrhují charakter historického domu a zároveň přinášejí vizuální i funkční hodnotu. Vzorový byt v přízemí, realizovaný podle návrhu ateliéru Plus One Architects, je vybaven nerezovou kuchyní s červeno-růžovými glazovanými obklady nizozemské značky Palet. a praktickými profilovanými okenicemi pro zajištění soukromí i pro udržení chladu v teplých letních dnech. Jediný mezonet v domě je výrazný díky betonovému monolitickému schodišti. Nejvyšší podlaží je navíc vybaveno klimatizačními jednotkami pro komfortní tepelné podmínky.
Investor
Přístup ateliéru Plus One Architects je založen na objevování a zdůrazňování kvalit stávajícího prostoru moderní formou, která vychází z pochopení individuálních potřeb, představ i limitů každého klienta. „Úspěchem celého procesu byla volnost a důvěra, kterou jsme od investora Castle Rock Investments získali. Klient podporoval jinakost našeho návrhu a nebál se odvážných řešení v materiálech i barvách,“ popisuje spolupráci s developerem Petra Ciencialová. Výsledkem je pro české prostředí neobvyklý developerský projekt, který respektuje historický ráz stavby a zároveň nabízí funkční i esteticky propracované bydlení. Ačkoli je dům určen pro soukromé bydlení, představuje obecnou inspiraci pro rekonstrukce městských domů s historickou hodnotou.
Řešení kuchyně. Foto: BoysPlayNice
Doplňující informace
Studio | Plus One Architects |
Autor | Petra Ciencialová Kateřina Průchová Tereza Thérová |
Umístění projektu | Boleslavova 141/3, Praha |
Země projektu | Česká republika |
Rok projektu | 2023 |
Rok dokončení | 2024 |
Užitná plocha | 780 m2 |
Klient | Developer: Castle Rock Investments |
Fotografie | BoysPlayNice, www.boysplaynice.com, info@boysplaynice.com |
Spolupracovníci a dodavatelé | Konzultant: Henceforth. Hlavní dodavatel: PBW group Obraz: Kamila Najbrtová Umělecký objekt: Lucie Jindrák Skřivánková |
Značky | Seznam použitých značek
laminátová podlaha Tavira clear – Gerflor
sprchové a umyvadlové baterie – Grohe wc, umyvadla Kartell-Laufen – Laufen poštovní schránky – ALPI-DÝHA panely vzorový byt – Novavita keramické obklady vzorový byt – Palet venkovní lavice – Capacity System židle Óda na čtrnáctku (design Jiří Krejčiřík), židle La Zitta, stolek P.O.V. 460 – TON pohovka Seaside Sofa – Lexová&Smetana odkládací stolek Candy Table – Mikolášková&Drobná koberce – Maimana závěsné svítidlo Starcloud (design Lucie Koldová) – Brokis váza Garden – František Jungvirt osvětlení – Penoczeknihovna Barrel (design Jiří Pelcl), lounge křeslo Mistra Lounge (design Lucie Koldová), stolek Dalmatian (design Palma de Alma), schůdky Tip Top (design JanskyDundera) – Master & Master váza Bandaska – DECHEM studio ručník Blue Drop – PLOVE závěsné svítidlo Flare – bomma trouba a indukční deska Philharmonie – De Dietrich |
O studiu/autorovi | Bližší informace
Ateliér Plus One Architects založily v roce 2020 architektky Petra Ciencialová a Kateřina Průchová. Spolupráci zahájily rekonstrukcí soukromé galerie současného umění v centru Prahy. Následovaly především přestavby bytů a domů v Praze a blízkém okolí. Během krátké doby se ale ateliéru podařilo rozšířit i za hranice hlavního města, jejich realizace se nyní nacházejí napříč Českou republikou. Zájem odborné i široké veřejnosti vzbudily projekty nové přístavby lázní v jihočeské Třeboni a rekonstrukce bytu v Karlových Varech. V současné době se věnují kromě privátních klientů i větším developerským zakázkám. Vizí Plus One Architects je přinášet do svých projektů plusovou hodnotu, která přesahuje běžná očekávání zadání. Jsou toho názoru, že kvalitní architektura potřebuje především čas, otevřenou komunikaci, vzájemný respekt a důvěru mezi architektem, investorem a stavitelem. Všechny tyto aspekty se snaží ve své tvorbě všestranně naplňovat. V roce 2023 vytvořil ateliér spolu s dalšími kreativními profesemi multidisciplinární tým s cílem spolupráce na návrhu českého pavilonu pro EXPO 2025. Za tento návrh s názvem Czech Mush Room získali Cenu poroty. Mezioborová spolupráce otevřela další možnosti vývoje ateliéru a jeho Plus aktivit ve formě kulturních akcí, které umožňují vzájemnou podporu, propagaci, ale především inspiraci. V současnosti působí v ateliéru také Tereza Thérová, Kristýna Sedláková, Lucie Laštůvková a Tatiana Šebová. |
Použité podklady:
- Citáty – http://www.citaty.net
- Fotografie – BoysPlayNice, info@boysplaynice.com, www.boysplaynice.com
- Fotografie, část textů a tisková zpráva – STUDIO PLUS ONE ARCHITECTS a Vendula Tůmová, LINKA NEWS s.r.o.
Sdílet / hodnotit tento článek