REKLAMA
Hledat
Mapa cennemovitostí v ČR
estav.tvnový videoportál
Všechna témata

Nejvyšší železniční most světa vypadá jako křehké monstrum

Cesta z Udhampuru do Baramully, tedy napříč údolím Kašmíru, dost dobře nepatří k výletům, které si lidé mimo Indii plánují jako cíl dovolené. Přesto si naši pozornost zaslouží. Trasa železnice dlouhá 338 kilometrů je totiž plná překvapení. Nechybí strhující výhledy do hlubokých údolí, dramatické scenérie velehor a skalisek, 63 kilometrů tunelů včetně jednoho dlouhého 11 kilometrů, a nyní nově i nejvyšší železniční most světa.
Zdroj: bhisham pratap padha

Most přes řeku Čanáb, usazený mezi stanicemi Bakkal a Kauri, je přitom extrémní ve všech ohledech. Svou obloukovou konstrukcí překonává údolí v délce 1315 metrů, přičemž hloubka pod ním činí 359 metrů. Nejdelší rozpětí mezi nosníky činí 467 metrů. Je to ohromný kolos z betonu a oceli, který se ale v parametrech své výšky a rozměrů údolí zdá být vzdušně lehký a křehký. Zdání naštěstí klame, tato unikátní stavba odpovídá extrémním nárokům na bezpečnost provozu a všem mezinárodním normám.

Náklady, dané především vyrovnáním teras svahů a jejich zajištěním, se vyšplhaly na 200 milionů amerických dolarů. Což z něj činí i nejdražší indický most. A hodí se zmínit, že prvenství most přes Čanáb dosáhl necíleně i délkou trvání své konstrukce. Formálně byla jeho stavba zahájena už v roce 2009, ale byla několikrát přerušena, modifikována a pozměněna. Smutnou jedničkou se stal i v počtu smrtelných pracovních úrazů.

Když se 5. května 2021 uprostřed setkaly proti sobě vybíhající části, přišlo to místním jako malý zázrak. Na své definitivní zprovoznění si bude muset ale počkat ještě rok. Mimochodem, jedním z největších problémů aktuální údržby je dodržet povinnost pravidelného anti-korozivního nátěru, který má podle indických norem probíhat každých 6-8 let. Natěračů, kteří by se na tuto práci hlásili, je ale překvapivě málo. Čanábský most je totiž opravdu extrémní, a jízda po něm bude jistě zážitkem.

Sdílet / hodnotit tento článek

Související témata

Přečtěte si více k tématu Dopravní stavby

Nový návrh Hlavního nádraží v Praze, historická fantova budova vlevo, uprostřed magistrála, vlevo část nového zastřešení. Zdroj: CAMP

Nová éra železnice v Praze: Proměny tří nádraží budí emoce

Změna je život. Proměnou procházejí též ikonické stavby hlavního města. Ne vždy se ovšem nápady renomovaných architektů těší veřejné podpoře. Pojďme se podívat na proměny Hlavního, Masarykova a Smíchovského nádraží.

Libeňský most, archivní záběr, foto: Jakub Kopecký

Zavřenou část Libeňského mostu odborníci doporučili zbourat

Odborníci doporučili zbourat nyní uzavřený tzv. inundační most u pražské Palmovky, který je součástí Libeňského soumostí. Silničáři počkají na platné stavební povolení a pak zahájí demolici mostu. Práce by mohly začít letos v dubnu. Dnes to řekla mluvčí Technické správy komunikací (TSK) Barbora Lišková.

Foto: Martin Opatrný, Mluvčí dostavby Pražského okruhu

Pět nejčastějších mýtů o pražském okruhu

Původní návrhy na vybudování dálničního okruhu kolem Prahy sahají až před první světovou válku. Plány na výstavbu Pražského okruhu se začaly významněji rozvíjet teprve po roce 1989, a od té doby byla jeho dostavba postupně projednávána, přepracovávána a realizována s různými problémy a zpožděními. Není…

REKLAMA