REKLAMA
Témata Hledat

Architektonické inspirace

Mozaika nápadů z celého světa na ESTAV.cz!

Nahradí ocelové pruty v železobetonu tenká vlákna?

Drobná ocelová vlákna mohou zpevňovat beton stejným způsobem jako ocelové nosné prvky, a navíc přitom snižují pravděpodobnost mechanického opotřebení a rizika pozvolného praskání. S tímto závěrem přichází tým baskického inženýra Aimar Orbe-Matea z univerzity v Bilbao (UPV/EHU), který využíval ocelová vlákna velikosti kancelářské svorky pro zlepšení a zesílení stavebního betonu.
Nahradí ocelové pruty v železobetonu tenká vlákna?

Železobeton není ve světě ničím novým, ale to, že stejně dobře funguje namísto ocelových prutů i ve své podstatě jemné ocelové nitky je přinejmenším zajímavé. Orbe-Mateův tým pracoval s ocelovými vlákny o síle 1 mm a délce 50 mm, aby dosáhl snížení rizik vzniku prasklin při mechanickém náporu oproti konvenčnímu betonu. Objev přenesený z laboratoře do praxe může významným způsobem například zlepšit mechanickou odolnost betonových nádrží, zemědělských sil a zásobníků.

Od nápadu do praxe ale ještě povede dlouhá cesta: primárním problémem je totiž správná prostorová orientace vláken, tak aby bylo dosaženo maximální pevnosti výsledného materiálu. Té je sice možné dosáhnout už ve fázi zhutňování materiálu, a to vhodnou magnetizací vzorků. Jenže právě tento krok komplikuje bez patřičného technického zázemí na straně výrobce další praktické uplatnění.

Přitom je ve výsledku beton s ocelovými vlákny levnější, ekologičtější a kvalitnější. „Je obtížné přesvědčit dodavatele stavebního materiálu, že tahle volba je lepší,“ říká Orbe. „Už proto, že na rozdíl od železných tyčí či ocelových prutů po zaschnutí nejdou částečky ocelových vláken vidět.“

Sdílet / hodnotit tento článek

Nejnovější redakční zprávy

Senát podpořil výstavbu dálnic ve Zlínském kraji

Senát podpořil výstavbu dálnic ve Zlínském kraji

Senát podpořil urychlení výstavby dálnic z Otrokovic do Břeclavi a z Hulína na hranice se Slovenskem, které by měly zlepšit dopravní situaci ve Zlínském kraji. Horní komora Parlamentu se záležitostí ...

SFDI bude příští rok hospodařit s 86,3 miliardy korun

SFDI bude příští rok hospodařit s 86,3 miliardy korun

Rozpočet Státního fondu dopravní infrastruktury (SFDI), ze kterého jsou financovány zejména stavby a opravy silnic a železnic, se příští rok zvýší na 86,3 miliardy korun. Je to téměř o 14 miliard Kč ...

Nový stavební zákon, územní plánování

Odmítne vláda návrh ODS na změny ve stavebním řízení?

Návrh poslanců ODS na změny ve stavebním řízení zřejmě narazí na nesouhlas vlády. Vláda na středečním zasedání zřejmě odmítne návrh občanských demokratů vypustit ze stavebního zákona ustanovení, ...

REKLAMA
REKLAMA

estav.cz v žebříčku návštěvnosti TOPlist

14.11.2018 konference TZB-info o bytových domech

Připravujete rekonstrukci bytového domu? Jak na úspory za energie a zhodnocení domu? Jak plánovat opravy a finance? Unikátní publikace pro účastníky. Těšíme se na vás v Praze.

Program a přihláška