Nahradí ocelové pruty v železobetonu tenká vlákna?

Drobná ocelová vlákna mohou zpevňovat beton stejným způsobem jako ocelové nosné prvky, a navíc přitom snižují pravděpodobnost mechanického opotřebení a rizika pozvolného praskání. S tímto závěrem přichází tým baskického inženýra Aimar Orbe-Matea z univerzity v Bilbao (UPV/EHU), který využíval ocelová vlákna velikosti kancelářské svorky pro zlepšení a zesílení stavebního betonu.
Nahradí ocelové pruty v železobetonu tenká vlákna?

Železobeton není ve světě ničím novým, ale to, že stejně dobře funguje namísto ocelových prutů i ve své podstatě jemné ocelové nitky je přinejmenším zajímavé. Orbe-Mateův tým pracoval s ocelovými vlákny o síle 1 mm a délce 50 mm, aby dosáhl snížení rizik vzniku prasklin při mechanickém náporu oproti konvenčnímu betonu. Objev přenesený z laboratoře do praxe může významným způsobem například zlepšit mechanickou odolnost betonových nádrží, zemědělských sil a zásobníků.

Od nápadu do praxe ale ještě povede dlouhá cesta: primárním problémem je totiž správná prostorová orientace vláken, tak aby bylo dosaženo maximální pevnosti výsledného materiálu. Té je sice možné dosáhnout už ve fázi zhutňování materiálu, a to vhodnou magnetizací vzorků. Jenže právě tento krok komplikuje bez patřičného technického zázemí na straně výrobce další praktické uplatnění.

Přitom je ve výsledku beton s ocelovými vlákny levnější, ekologičtější a kvalitnější. „Je obtížné přesvědčit dodavatele stavebního materiálu, že tahle volba je lepší,“ říká Orbe. „Už proto, že na rozdíl od železných tyčí či ocelových prutů po zaschnutí nejdou částečky ocelových vláken vidět.“

Sdílet / hodnotit tento článek

Nejnovější redakční zprávy

strakonice

Do jara se začne stavět obchvat Strakonic za 300 milionů

Těžkou nákladní dopravu odvede ze Strakonic obchvat města, který by se měl začít stavět v prvním čtvrtletí letošního roku. Odhadované náklady činí 305 milionů korun. Řekla to Nina Ledvinová, mluvčí ...

REKLAMA
REKLAMA

estav.cz v žebříčku návštěvnosti TOPlist