REKLAMA
Téma: Příprava staveb na zimu

Temperování venkovních ploch

Vyhřívání venkovních ploch za účelem odstranění námrazy či sněhu se může na první pohled zdát jako topení Pánu Bohu do oken. Jsou však situace, kdy se investice do rastrů otopných kabelů může vyplatit. Nikde není řečeno, že silnice topí neustále, je možné je použít jen tehdy, máme-li k tomu důvod, čili při mrazech a sněhu.
Temperování venkovních ploch

Jedním z důvodů, proč do temperování cest investovat u svého domu, může být myšlenka na stáří. V pokročilém věku odhazovat spousty sněhu může být problém, vlivem zasněžené příjezdové cesty se senior nemusí dostat na nákup či k lékaři.

Temperovací systémy cest mají využití nejen v soukromém sektoru. Používají se i pro veřejné komunikace, kde je z nějakého důvodu jiná údržba komplikovaná. Takovými případy může být nemožnost solení, například v okolí železnic, ve zvláště chráněných územích, na mostních konstrukcích. Dále se užívá na letištních plochách, velkých zpevněných plochách průmyslových staveb, na nájezdových rampách parkovišť, u nemocnic, únikových cest atd. Tam všude může v mrazech zabudovaný topný rastr pomoci s udržením bezpečného povrchu bez ledu a sněhu.

Topný rastr pod vozovkou mostu (zdroj REHAU)
Pro mosty je temperování ideálním řešením (zdroj REHAU)

Pro ochranné systémy proti sněhu a ledu se používá technologie inteligentní ovládací a monitorovací jednotky, která za pomoci teplotně vlhkostních senzorů řídí činnost systému. Správnou a automatickou regulací systémů můžete ušetřit spousty energie na provoz soustavy.

Druhy systémů elektrických rastrů se liší dle toho, kam mají být zabudovány. Rozdílné systémy se používají na pojížděné nebo pochozí plochy, liší se dle druhů povrchu - je rozdíl instalace do asfaltových betonových nebo dlážděných ploch.

Energii pro temperování ploch lze získávat nejen z elektrické sítě ale v příhodných podmínkách i z obnovitelných zdrojů, například geotermální energie.

Ukázka realizace temperačního systému na venkovním schodišti. Zdroj: Raychem

Ve střední Evropě je teplota na 100 m hloubky vyšší o cca 3 °C. Do komunikace je tedy zabudován systém trubek ve formě kolektoru, ve kterém cirkuluje médium. Celý systém navíc doplňují geotermální sondy a čerpadlo. V létě systém odvádí teplo z povrchu do půdy, čímž přispívá k regeneraci půdy a ochlazování vozovky. Vozovka je chráněna před vysokými povrchovými teplotami, a tím se prodlužuje i její životnost.

Systémů na jímání geotermálního tepla je několik druhů (dle Rehau):

  • vertikálním zabudováním geotermálních sond RAUGEO v hloubce 50 až 300 m
  • položením zemního plošného kolektoru RAUGEO v nezámrzné hloubce 1,2 – 1,5 m
  • sondou RAUGEO Helix Pe-Xa (zemní kolektor ve formě spirály)

Danfoss Heating Ochrana střech a vjezdů

Sdílet / hodnotit tento článek

Další kapitoly tématu „Příprava staveb na zimu

  1. Posypy komunikací v zimním období
  2. Temperování venkovních ploch
  3. Ochrana potrubí a okapů v zimě
  4. Střechy na horách
  5. Příprava garáže a vrat před zimou
  6. Začátek otopné sezóny: Co kontrolovat na soustavě a regulaci topení
  7. Začátek topné sezóny: Jak kontrolovat kotel a komín
REKLAMA
REKLAMA

estav.cz v žebříčku návštěvnosti TOPlist