REKLAMA
Hledat
Mapa cennemovitostí v ČR
estav.tvnový videoportál
Všechna témata

Metrostav otevřel tunel v ledové pustině na Islandu

Miliony let staré lávové příkrovy, polární záře a až patnáctimetrové závěje. Při poslední zakázce na Islandu scházelo stavbařům Metrostavu snad už jen spatřit Sněžného muže. Nový tunel propojuje dva fjordy a řidičům zkracuje cestu o více než 30 km!

Až dosud bylo přitom v zimním období zcela běžné, že sníh a mráz vyřadil z provozu původní silnici a odřízl celou jižní oblast od civilizace až na týdny či měsíce.

„Jak už v Metrostavu za ta léta dobře víme, drsný sever vždy připraví stavbařům tvrdou zkoušku, a to nejen z pohledu fyzických, ale i psychických sil. Letos se k zimě, tmě a samotě navíc ještě přidaly kvůli pandemii koronaviru obava z nákazy, vládní restrikce a nejistota návratu. O to víc mě těší, že jsme během stavby dokázali vytvořit několik rekordů v rychlosti ražby – vyrazili jsme 111 metrů za týden a 405 metrů za měsíc!“ prozrazuje Aleš Gothard, předseda představenstva společnosti Metrostav Norge AS.

„Jižní portál je asi úplně nejbizarnější místo, na kterém jsme kdy stavěli. Jde o jednu z největrnějších oblastí na Islandu, která byla až do zprovoznění tunelu prakticky nepřístupná. Přes zimu jsme tam byli až pět týdnů úplně odříznuti od světa. Zažili jsme i vichřice, za kterých jsme nemohli opustit základnu. Jsem rád, že je projekt hotov a nikomu se nic nestalo,“ uvedl vedoucí projektu Dýrafjörður Josef Malknecht z Metrostavu.

Největší česká stavební společnost Metrostav působí na Islandu téměř nepřetržitě již 14 let. V zemi ohně a ledu vybudovala již čtyři tunely o celkové délce 23 km. Ten poslední postavila ve sdružení s místní firmou Suðurverk v letech 2017-2020.

Český stavební trh i nadále trápí nedostatek zakázek, a to zejména v oblasti podzemních staveb. Metrostav proto dlouhodobě nachází uplatnění v zahraničí. Island rozhodně není jedinou zemí, kde působí – jeho pracovníky znají i v Norsku, Finsku, Polsku, Bělorusku a dalších státech. Firmy Skupiny Metrostav v současnosti dosahují téměř 30 % obratu v zahraničí.

Sdílet / hodnotit tento článek

Související témata

Přečtěte si více k tématu Dopravní stavby

Nový návrh Hlavního nádraží v Praze, historická fantova budova vlevo, uprostřed magistrála, vlevo část nového zastřešení. Zdroj: CAMP

Nová éra železnice v Praze: Proměny tří nádraží budí emoce

Změna je život. Proměnou procházejí též ikonické stavby hlavního města. Ne vždy se ovšem nápady renomovaných architektů těší veřejné podpoře. Pojďme se podívat na proměny Hlavního, Masarykova a Smíchovského nádraží.

Libeňský most, archivní záběr, foto: Jakub Kopecký

Zavřenou část Libeňského mostu odborníci doporučili zbourat

Odborníci doporučili zbourat nyní uzavřený tzv. inundační most u pražské Palmovky, který je součástí Libeňského soumostí. Silničáři počkají na platné stavební povolení a pak zahájí demolici mostu. Práce by mohly začít letos v dubnu. Dnes to řekla mluvčí Technické správy komunikací (TSK) Barbora Lišková.

REKLAMA