Hledat
Nový stavební zákon
estav.tvnový videoportál
Všechna témata

Obchvat Prahy se nestaví, naposledy se rozrostl před 10 lety

Česká dálniční síť co do rozsahu i kvality velmi zaostává za vyspělou Evropou a přes mnohá prohlášení politiků v posledních desetiletích se rozrůstá velmi pomalu. Zemi stále chybí dálniční spojení se sousedním Rakouskem či okruh Prahy. Tato jedna z nejpotřebnějších dopravních staveb nadnárodního významu se naposledy rozšířila před deseti lety o 23 kilometrů na současných zhruba 39 km. Zbytek stavby v plánované délce 83 km je stále v nedohlednu.
Okruh Prahy, ilustrační obrázek, zdroj: fotolia.com

Stavba jihozápadní části obchvatu, která byla zprovozněna 20. září 2010, zaplnila jednu z mnoha mezer rozsahem i kapacitou nedostatečné sítě dálnic, za proinvestované miliardy se mohou někteří řidiči vyhnout Praze. Díky novému úseku pražského obchvatu je také mimo jiné poprvé možné projet Českem po dálnici z Německa na Slovensko, byť větší část cesty po stále rozkopané a často ucpané páteřní dálnici D1.

Představu o rychlém minutí Prahy narušují časté zácpy, havárie či třeba nutná údržba tunelů. Ty zpestřují objezd Prahy v délce zhruba čtyři kilometry a řidiči si je mohou vychutnat rychlostí maximálně 80 km/h, tedy o deset km/h pomaleji, než je povoleno na věčně rozbitých středočeských "okreskách".

Budovaný silniční okruh kolem Prahy (D0, dříve R1) je součástí národní dálniční sítě s transevropským významem. Po dokončení by měl propojit dálnice sbíhajícími se v Praze, které do hlavního města přivádějí tisíce automobilů tranzitní dopravy. Situace, kdy po desítkách let výstavby je v provozu pouze polovina plánovaného okruhu, je jedním z největších problémů české silniční dopravy s dopadem na celou střední Evropu.

Základní údaje o jihozápadní části okruhu kolem Prahy

Charakteristika: jihozápadní část okruhu kolem Prahy (silnice D0, dříve R1) propojila dálnici D1 směřující na Brno a Ostravu s D5, která vede přes Plzeň do Německa; součástí stavby je i napojení na nedostavěnou rychlostní silnici R4 (směr Příbram) a díky již dříve dokončeným úsekům jsou propojeny i stále ještě nedokončené rychlostní silnice R6 (směr Karlovy Vary) a R7 (směr Chomutov); v budoucnu by a tento úsek D0 měly být napojena i středočeská část D3, jejíž trasa je však po více než 30 letech plánování stále nejasná; stavba o celkové délce 23 km byla rozdělena na tři stavební úseky (označené 512-514), součástí stavby jsou i nejdelší dálniční most a největší dálniční křížení v zemi a dva dlouhé dálniční tunely; celá trasa silnice je čtyřpruhová směrově rozdělená středním pásem.

Mosty: na trase je celkem čtyřicet mostů, nejdelší jsou přes dva kilometry dlouhá mostní estakáda přes Berounku a Vltavu (mosty přes údolí Berounky, přes mimoúrovňovou křižovatku s ulicí Strakonická, přes Vltavu a železniční trať dohromady měří 2291 metrů), most přes Lochkovské údolí (421 m dlouhý a 65 m vysoký) a most přes Slavičí údolí (59 m).

Tunely: Komořanský (1937 m) a Lochkovský (1661 m) tunel se řadí k nejdelším silničním tunelům v zemi; oba tunely jsou dvoutubusové se dvěma jízdními pruhy v klesajícím a třemi ve stoupajícím tubusu.

Mimoúrovňové křižovatky: deset; u Modletic je rozsáhlá mimoúrovňová křižovatka s D1 (největší dálniční křížení v zemi), další obří křižovatkou je křížení se Strakonickou ulicí s návazností na R4 na levém břehu Vltavy.

Investor: Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD)

Náklady na výstavbu: dle ŘSD zhruba 18 miliard korun bez DPH

Doba výstavby: zhruba čtyři roky; stavba úseku mezi Lahovicemi a Slivencem začala v květnu 2006, ražba Lochkovského tunelu byla zahájena v prosinci 2006, ražba Komořanského tunelu v listopadu 2007 (již o několik let dříve byly proraženy průzkumné štoly).

Předpokládaná kapacita: až 90.000 aut za 24 hodin.

Mýto: mýtné se platí stejně jako je tomu na starších částech okruhu.

Sdílet / hodnotit tento článek

Související témata

Nejnovější redakční zprávy

Náchod, foto redakce

Náchod vybuduje do tří let téměř 30 nájemních bytů za více než 160 milionů korun

Dvacetitisícový Náchod vybuduje do tři let téměř 30 nájemních bytů za více než 160 milionů korun. První osm bytů vznikne přestavbou domu v ulici Odboje a dalších 21 bytů v novostavbě v lokalitě Nová Tepna. První z projektů by mohl začít na podzim a druhý v roce 2027. Řekla to mluvčí radnice Nina Adlof. Podle ní…

Bytový dům, Ilustrační obrázek, zdroj:vojtech-herout, Fotolia

Češi jsou spokojeni se svou bytovou situací, připouští ale finanční náročnost

Skoro dvě třetiny Čechů jsou spokojené se svou současnou bytovou situací, častěji lidé, kteří mají vlastní nemovitost. Vyplývá to z průzkumu společnosti Ipsos. Dvě pětiny populace by nejraději bydlely v rodinném domě mimo město či předměstí. Většina lidí ale pociťuje zdražování na realitním trhu a většina také…

Hradec Králové, ilustrační obrázek, zdroj: fotolia, PHB.cz

Výstavba bytů v hradeckém kraji loni klesla o 18 %, byla nejnižší od roku 2015

Výstavba bytů v Královéhradeckém kraji loni meziročně klesla o 18 procent a byla nejnižší za posledních devět let. Investoři loni zahájili stavbu 1269 bytů, zatímco předloni rozestavěli 1549 bytů. Méně bytů se v kraji rozestavělo naposledy v roce 2015. Propadla se výstavba bytů v bytových i rodinných domech.

Současný stav kolonády v náchodské Bělovsi již dřívější slávu připomíná jen v malých fragmentech, zdroj redakce

V náchodské Bělovsi začala rekonstrukce historické kolonády IDA za 24 mil. Kč

V areálu Velkých lázní v náchodské městské části Běloves začala rekonstrukce historické kolonády IDA. Oprava budovy a navazujícího prostranství by měla stát 24,2 milionu korun. ČTK to dnes řekli zástupci radnice. Stavební práce zajistí vrchlabská společnost B.C.M. company. Hotovo má být v červenci 2026, což platí i…

Ilustrační obrázek, zdroj: anton-gvozdikov, Fotolia

Brno nesouhlasí s návrhem novely zákona. Má omezit městské stavební předpisy

Vedení Brna se vymezilo proti návrhu novely zákona, která by omezila pravomoci radnic ovlivňovat městské stavební předpisy. Její schválení by mohlo zásadně ohrozit udržitelný rozvoj velkých měst, uvedla dnes v tiskové zprávě primátorka Markéta Vaňková (ODS). Návrh je součástí novely energetického zákona, která je…