REKLAMA
Témata Hledat

Ceny nemovitostí a nájmů

Přehledně v mapě!

Obchvat Prahy se nestaví, naposledy se rozrostl před 10 lety

Česká dálniční síť co do rozsahu i kvality velmi zaostává za vyspělou Evropou a přes mnohá prohlášení politiků v posledních desetiletích se rozrůstá velmi pomalu. Zemi stále chybí dálniční spojení se sousedním Rakouskem či okruh Prahy. Tato jedna z nejpotřebnějších dopravních staveb nadnárodního významu se naposledy rozšířila před deseti lety o 23 kilometrů na současných zhruba 39 km. Zbytek stavby v plánované délce 83 km je stále v nedohlednu.
Okruh Prahy, ilustrační obrázek, zdroj: fotolia.com

Stavba jihozápadní části obchvatu, která byla zprovozněna 20. září 2010, zaplnila jednu z mnoha mezer rozsahem i kapacitou nedostatečné sítě dálnic, za proinvestované miliardy se mohou někteří řidiči vyhnout Praze. Díky novému úseku pražského obchvatu je také mimo jiné poprvé možné projet Českem po dálnici z Německa na Slovensko, byť větší část cesty po stále rozkopané a často ucpané páteřní dálnici D1.

Představu o rychlém minutí Prahy narušují časté zácpy, havárie či třeba nutná údržba tunelů. Ty zpestřují objezd Prahy v délce zhruba čtyři kilometry a řidiči si je mohou vychutnat rychlostí maximálně 80 km/h, tedy o deset km/h pomaleji, než je povoleno na věčně rozbitých středočeských "okreskách".

Budovaný silniční okruh kolem Prahy (D0, dříve R1) je součástí národní dálniční sítě s transevropským významem. Po dokončení by měl propojit dálnice sbíhajícími se v Praze, které do hlavního města přivádějí tisíce automobilů tranzitní dopravy. Situace, kdy po desítkách let výstavby je v provozu pouze polovina plánovaného okruhu, je jedním z největších problémů české silniční dopravy s dopadem na celou střední Evropu.

Základní údaje o jihozápadní části okruhu kolem Prahy

Charakteristika: jihozápadní část okruhu kolem Prahy (silnice D0, dříve R1) propojila dálnici D1 směřující na Brno a Ostravu s D5, která vede přes Plzeň do Německa; součástí stavby je i napojení na nedostavěnou rychlostní silnici R4 (směr Příbram) a díky již dříve dokončeným úsekům jsou propojeny i stále ještě nedokončené rychlostní silnice R6 (směr Karlovy Vary) a R7 (směr Chomutov); v budoucnu by a tento úsek D0 měly být napojena i středočeská část D3, jejíž trasa je však po více než 30 letech plánování stále nejasná; stavba o celkové délce 23 km byla rozdělena na tři stavební úseky (označené 512-514), součástí stavby jsou i nejdelší dálniční most a největší dálniční křížení v zemi a dva dlouhé dálniční tunely; celá trasa silnice je čtyřpruhová směrově rozdělená středním pásem.

Mosty: na trase je celkem čtyřicet mostů, nejdelší jsou přes dva kilometry dlouhá mostní estakáda přes Berounku a Vltavu (mosty přes údolí Berounky, přes mimoúrovňovou křižovatku s ulicí Strakonická, přes Vltavu a železniční trať dohromady měří 2291 metrů), most přes Lochkovské údolí (421 m dlouhý a 65 m vysoký) a most přes Slavičí údolí (59 m).

Tunely: Komořanský (1937 m) a Lochkovský (1661 m) tunel se řadí k nejdelším silničním tunelům v zemi; oba tunely jsou dvoutubusové se dvěma jízdními pruhy v klesajícím a třemi ve stoupajícím tubusu.

Mimoúrovňové křižovatky: deset; u Modletic je rozsáhlá mimoúrovňová křižovatka s D1 (největší dálniční křížení v zemi), další obří křižovatkou je křížení se Strakonickou ulicí s návazností na R4 na levém břehu Vltavy.

Investor: Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD)

Náklady na výstavbu: dle ŘSD zhruba 18 miliard korun bez DPH

Doba výstavby: zhruba čtyři roky; stavba úseku mezi Lahovicemi a Slivencem začala v květnu 2006, ražba Lochkovského tunelu byla zahájena v prosinci 2006, ražba Komořanského tunelu v listopadu 2007 (již o několik let dříve byly proraženy průzkumné štoly).

Předpokládaná kapacita: až 90.000 aut za 24 hodin.

Mýto: mýtné se platí stejně jako je tomu na starších částech okruhu.

Sdílet / hodnotit tento článek

Související témata

Nejnovější redakční zprávy

Původní trojská lávka před havárií - archivní záběr, zdroj fotolia.com

Trojská lávka se dnes otevírá. Náhrada spadlé trvala tři roky, zřícení řeší soud

Lávka, která přes 33 let spojovala Císařský ostrov s Trojou, se zřítila odpoledne 2. prosince 2017, zraněni tehdy byli čtyři lidé, z toho dva těžce. Co se týká příčiny pádu, nejčastěji se hovořilo o korozi nosných lan, skrytých uvnitř konstrukce. Tři týdny po zřícení nahradil lávku částečně přívoz, který nyní nahradí…

Bydlení, ilustrační obrázek, zdroj: fotolia.com

Dostálová: Prezidentův expertní tým podpořil stavební zákon

Expertní tým prezidenta Miloše Zemana dnes podpořil návrh nového stavebního zákona. Po jednání v Lánech to řekla novinářům ministryně pro místní rozvoj Klára Dostálová (za ANO). Vláda zákon, který má výrazně zrychlit a zjednodušit stavební řízení, schválila na konci srpna. Za přípravu normy odpovídá právě MMR.…

Kubismus v pražské architektuře

Kubismus v pražské architektuře

Festival Open House Praha 2020 je sice za námi a i v těchto nelehkých časech bychom vám rádi zprostředkovali kulturní zážitek prostřednictvím komentovaných procházek věnovaných poznávání kubistické architektury v Praze.

Soud, ilustrační obrázek, zdroj: fotolia.com

Spor o pozemky u dejvického nádraží bude opět řešit soud

Správa železnic podala odvolání proti rozhodnutí Obvodního soudu pro Prahu 1, který v srpnu zamítl žalobu státní organizace na neplatnost prodeje pozemků u nádraží v pražských Dejvicích developerské firmě Amádeus Real. Spor tak znovu bude řešit soud. Řekla to mluvčí Správy železnic Nela Friebová. Podle železniční…

Peníze, ilustrační obrázek, zdroj: fotolia.com

Stát opět přispěje podnikatelům na komerční nájem, schválila vláda

Podnikatelé, kterým vláda v boji proti koronaviru nařídila zavření nebo omezení provozu, budou moci žádat o příspěvek na komerční nájem za třetí čtvrtletí. Stát jim přispěje 50 procent z celkového nájemného za toto období. Maximální výše podpory bude deset milionů korun. Na rozdíl od první výzvy programu COVID…

Ceny bytů v Brně ve 3. čtvrtletí rostly meziročně až o 18 procent

Ceny bytů v Brně ve 3. čtvrtletí rostly meziročně až o 18 procent

Za jediné čtvrtletí se ceny bytů v Brně zvýšily o více než pět procent a meziročně průměrná cena stoupla v letošním třetím čtvrtletí až o 18 procent. V tiskové zprávě o tom informovala společnost FérMakléři.cz, která sbírá data od 100 realitních kanceláří z celého Česka. Podle jednatele firmy Jana Boruty je důvodem…

Náchod, ilustrační obrázek, zdroj: fotolia.com

Město chystá výstavbu nové čtvrti. Do architektonické soutěže přišlo 26 návrhů

Do mezinárodní architektonicko-urbanistické soutěže na využití a zastavění pozemků po bývalé textilce Tepna u centra Náchoda přišlo radnici 26 návrhů od architektů z Česka i ciziny. Do druhého kola porota vybrala pět postupujících ateliérů. Dopracované návrhy mají odevzdat do 11. prosince. Výsledky soutěže spolu se…

Hlavní nádraží - ilustrační obrázek, zdroj: Fotolia.com

Odbavovací halu Hlavního nádraží v Praze je nutné znovu opravit

Odbavovací halu pražského Hlavního nádraží je potřeba po několika letech znovu kompletně opravit. Nákladná rekonstrukce za zhruba 800 milionů korun, kterou v roce 2011 na základě smlouvy s Českými drahami dokončila italská společnost Grandi Stazioni, nebyla kvalitní a musí se opakovat. Informoval o tom server…

Architektonický road trip: Tokyo Ride

Architektonický road trip: Tokyo Ride

Tokyo Ride je dokumentární film od nejslavnějších současných filmařů věnujících se architektuře Ila Bêka & Louise Lemoine.

E-book: Příručky ZDARMA!

Příručka Jak koupit bydlení

Jak koupit bydlení

Pomocník při koupi domu, bytu, pozemku.

Příručka Jak na povolení rodinného domu

Příručka Jak na povolení rodinného domu

Poradíme s vyřízením stavebního povolení

Nejnovější články

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA

Akce a slevy

Soutěž „Vyhraj tuhle káru“

Soutěž „Vyhraj tuhle káru“

SOUTĚŽ "VYHRAJ TUHLE KÁRU"

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA