REKLAMA
Témata Hledat

Architektonické inspirace

Mozaika nápadů z celého světa!

Na co všechno je třeba myslet při plánování garáže

Řada prvků v garáži – například minimální vzdálenost vozu od stěny a typ garážových vrat – spolu navíc úzce souvisí. Už při samotném plánování její stavby se proto vyplatí zabývat se celým návrhem podrobněji.
Na co všechno je třeba myslet při plánování garáže

Vzdálenost vozu od stěny

Základním aspektem, který by člověk měl řešit již při projektové přípravě, jsou rozměry garáže. Zejména u nejmenších garáží je přitom dobré myslet i na vzdálenost vozidel od stěn, případně od sousedních vozidel. Minimální hodnoty vzdálenosti v současnosti určuje norma ČSN 73 6058, vždy přitom rozlišuje, zda se jedná o menší či větší osobní vůz nebo například karavan. Výpočet velikosti garáže se tak často odvozuje od součtu rozměrů vozidel a jejich minimálních odstupů dle platné normy.

„Obecně však lze doporučit, pokud to situace umožňuje, postavit garáž rozměrnější. Při používáním malého osobního automobilu by tak její optimální šířka měla činit 2,7 a délka 5,3 metru. Pro větší osobní vozy či malé karavany je v garáži ideální šířka 3 a délka 6,2 metru a pro velké karavany pak 3,5 metru šířky a 8,6 metru délky,“ řekl Petr Přichystal ze společnosti Lomax, která se zabývá produkcí garážových vrat. Tyto rozměry tak zajistí nejen splnění norem, ale také dostatečný komfort při nastupování do auta či manipulaci s velkým nákladem do kufru uvnitř garáže.

Vrata včetně dveří?

S rozměry garáže úzce souvisí také způsob, jakým se do ní bude člověk dostávat, tedy druh garážových vrat. Již několik let je nejpopulárnější sekční typ, kdy jsou vrata rozdělena do několika částí, takzvaných sekcí, které zajíždí pod strop. Vrata mají mít vždy výšku nejméně o 20 centimetrů vyšší, než je výška vozidla, nejméně pak 2 metry. Může se ale stát, že vrata zajíždí i do boku garáže. V takovém případě je z hlediska platných norem počítat s větší šířkou garáže. Pokud jde o šířku vrat, ta musí podle Přichystala přesahovat u největších osobních vozidel jejich šířku až o jeden metr.

Kromě zmíněného sekčního typu mohou být vrata také rolovací, taková se využívají zejména u garáží s malými rozměry, kde je potřeba maximálně šetřit prostor. Naopak dříve dominantní dvoukřídlá jsou nyní spíše na ústupu. Při přemýšlení nad vraty se uživatel zároveň může zamyslet, jak často bude tento vchod používat i jako vstup do domu. „Pokud plánuje jejich časté využívání nebo má být do domu jediný vstup pouze přes garáž, je možné do vrat instalovat i vchodové dveře,“ doplnil Petr Přichystal.

Využití odkapávající vody z vozu

Ačkoliv se s blížícím létem čím dál více zmiňuje hrozba sucha, při zařizování garáže je dobré myslet i na přítomnost vody. Tu je potřeba odvádět především v zimě, kdy v garáži parkují auta od sněhu, který v tomto prostoru taje. Výrazná vlhkost tak může způsobovat vznik plísní. Odvod vody je možný instalací odtokového kanálku a vyspádováním podlahy. To přitom může být opravdu jemné a oku nepostřehnutelné, postačí i spád 0,5 centimetru na jeden metr délky.

Uživatel by se kromě toho měl zabývat také otázkou, kam bude voda z kanálu odtékat, přímé propojení s kanalizací totiž není možné a při kolaudaci stavby by bylo překážkou. Variantou tak může být například její ústění do zásobníku dešťové vody, kterou lze zužitkovat u prací na zahradě. Ačkoliv lze garáž vyspádovat i dodatečně, pojí se s tím vždy minimálně nutnost celý prostor kompletně vystěhovat. Vyplatí se proto na tento aspekt myslet už při samotném plánování stavby.

Maximalizace prostoru

Zatímco v minulosti se garáže nacházely oddělené samostatně od domu, v současnosti je většina z nich pevnou součástí stavby. Zároveň tak částečně slouží jako další místnost, nejvíce je to patrné zejména v zámoří, kde garáž během částí roku slouží k různým volnočasovým činnostem – od fitness aktivit až po hraní videoher. V českém prostředí pak často supluje místnost dílny. I proto se vyplatí maximalizovat veškerý dostupný prostor. Zejména skladované sportovní pomůcky je proto dobré připevnit ke stěnám či stropu. Možnosti se odvíjí zpravidla podle typu garážových vrat, přesněji pak místa, kam zajíždějí. Pokud tedy chce uživatel využít všechny vnitřní stěny garáže včetně stropu, může sáhnout po rolovacích vratech, která zajíždějí do boxu z venkovní strany garáže.

Ovládání odkudkoliv

Komfort při využívání garáže nesouvisí jen s dostatečným prostorem uvnitř, ale také se způsobem, jak se co nejpohodlněji do tohoto prostoru dostat. Dlouholetým standardem je v tomto směru dálkový ovladač vrat, který však jako jiná podobná zařízení funguje pouze na určitou vzdálenost. Výrobci tak pro co největší komfort přicházejí s dalšími vylepšeními, kde tato omezení odpadávají. Uživatel tak vrata může otevřít i pomocí mobilního telefonu, pouze tím, že zavolá na konkrétní číslo.

„Toto řešení je vhodné zejména u společných garáží v bytových domech, kde tamní obyvatelé sdílejí jedno telefonní číslo. Garáž přitom mohou otevřít, například návštěvě, i v případě, že se jejich byt nachází daleko od vjezdu. Vrata je možné napojit také na systém chytré domácnosti a ovládat je pomocí telefonu či tabletu odkudkoliv. Tuto varianty doporučujeme pro rodinné domy, kde může být k systému připojena i stínicí technika. Uživatel tak před příjezdem domů může ovládat vše potřebné z jednoho místa,“ uzavřel Petr Přichystal.

Sdílet / hodnotit tento článek

Související témata

Přečtěte si více k tématu Stavba

Jižní město - Praha, ilustrační obrázek, foto: Jiří Zilvar

První panelák v Praze. Jak se stavěl a jak se v něm bydlí?

Hradba šedivých paneláků s tisíci byty, obrovských dvanácti i vícepatrových monobloků s mnoha vchody střídaných sem tam věžákem - to je obrázek mnoha sídlišť, především ze 70. a 80. let, přezdívaných někdy "králíkárny". Takto poněkud hanlivě by před 55 lety obyvatelé prvního paneláku v Praze svůj dům určitě…

Praha bude chtít Pražský okruh zahloubit nebo vybudovat tunely

Praha bude chtít Pražský okruh zahloubit nebo vybudovat tunely

Pražský magistrát bude při dostavbě Pražského okruhu mezi Březiněvsí a Satalicemi preferovat, aby byla silnice zahloubena nebo na ní byly v několika úsecích tunely. Vyplývá to z dokumentu, který v pondělí projednají pražští radní. V případě, že radní materiál schválí, zašlou své stanovisko Ředitelství silnic a dálnic…

Drobné zahradní stavby pro letní posezení pohledem architektky

Drobné zahradní stavby pro letní posezení pohledem architektky

Zahrada je kousek naší vlastní přírody. Místo, kde můžete trávit čas mimo stěny domu. Abyste si pobyt na ní mohli co nejvíce prodloužit třeba i v nepřízni počasí nebo zde mohli provozovat činnosti jako v domě, vyplatí se mít na zahradě například kryté posezení, terasu, zahradní kuchyni a podobně.

Ostrava, ilustrační obrázek, zdroj: fotolia.com

Ostrava chce trumfnout Brno. Chystá se tam nejvyšší budova v ČR

Ostrava by v budoucnu mohla mít nejvyšší budovu v České republice. Městští zastupitelé dnes rozhodli o prodeji pozemku v centru města, na němž chce ostravská společnost RT Torax vybudovat obchodně administrativní centrum s hotelem a byty v objektu s 60 patry a výškou 238 metrů. Stavba by podle předpokladů měla stát…

Zdroj: AdobeStock -  Ingo Bartussek

Základy pro rodinný dům: Vyztužení podkladního betonu (5.)

V seriálu o betonových základech pro rodinný dům jsme již vybetonovali základové pasy, vyztužili a vylili ztracené bednění, zjistili jak a kam vkládat či nevkládat drenáže, či jak připravit a hutnit podklad pod podkladní betonovou desku. Dnes u podkladního betonu ještě zůstaneme a uvedeme na pravou míru věci okolo…

REKLAMA