REKLAMA
Hledat
Nový stavební zákon
estav.tvnový videoportál
Všechna témata

Evropský dopravní projekt století

Rail Baltica je občas nazývána projektem století, a minimálně mezi Finskem, Lotyšskem, Estonskem, Litvou a Polskem tomu tak skutečně je. Je to železniční stavba, která ze dvou, severní a střední Evropy udělá jednu, dopravně propojenou. I proto do celého projektu masivně investuje Evropská unie, v rámci rozvoje transevropské dopravní sítě.

Britské studio Zaha Hadid Architects (ZHA) společně s estonským Esplanem nám nyní dávají nahlédnout pod pokličku hrnce, ve kterém se zatím vaří návrhy jednotlivých realizací Rail Blatica. Jejich návrh železničního uzlu tallinnském Ülemiste totiž vyhrál soutěž, a půjde do realizace.

Skutečně velký a moderní dopravní terminál

Přípravné a realizační fáze jsou zajímavé nejen tím, že dávají vzniknout 870 kilometrům nové železniční tratě (tak masivní rozšíření v jinak poměrně hustě infrastrukturou propojené Evropě rozhodně obvyklé není), ale především důrazem na moderní pojetí celého konceptu. Plně elektrifikovaná a vysokorychlostní trať je totiž pro řadu tratí připojených měst zatím pořád jen snem budoucnosti.

Foto: Zaha Hadid Architects (ZHA)

Terminál v Ülemiste je v návrhu ZHA pojat jako multimodální a polyfunkční dopravní uzel. Svým komplexním designem řeší napojení dojíždějících na Tallinn (včetně autobusů a tramvají), ale nad rámec vnitrostátní přepravy osob ještě počítá s připojením na silniční dopravní síť a komunikaci s mezinárodním letištěm.

Komplikované zadání stanice pak odpovídá geometrii objízdných tras, které se protínají v klíčovém uzlu objektu. Stanice byla navržena a plánována podle standardů a směrnic BREEAM, a při hodnocení vítězného projektu nešetřil Taavi Aas, ministr hospodářství a dopravy Estonska, pochvalnými slovy. Podle něj se jedná o úchvatnou ukázku synergie konceptů moderní přepravy, ve velmi atraktivním provedení.

Sdílet / hodnotit tento článek

Související témata

Přečtěte si více k tématu Dopravní stavby

Zdroj: Adobestock – mRGB

Jak na vedro ve městech? Vídeň testuje nový druh asfaltu

Rakouská metropole hledá další inovativní řešení, jak čelit rostoucím teplotám ve městě. Letos na jaře proto zahájila testování čtyř nových typů asfaltových směsí, které lépe odolávají vysokým teplotám a umožňují vsakování dešťové vody. Zátěžové zkoušky alternativních povrchů na cyklostezce u řeky…