Hledat
Nový stavební zákon
estav.tvnový videoportál
Všechna témata

Evropský dopravní projekt století

Rail Baltica je občas nazývána projektem století, a minimálně mezi Finskem, Lotyšskem, Estonskem, Litvou a Polskem tomu tak skutečně je. Je to železniční stavba, která ze dvou, severní a střední Evropy udělá jednu, dopravně propojenou. I proto do celého projektu masivně investuje Evropská unie, v rámci rozvoje transevropské dopravní sítě.

Britské studio Zaha Hadid Architects (ZHA) společně s estonským Esplanem nám nyní dávají nahlédnout pod pokličku hrnce, ve kterém se zatím vaří návrhy jednotlivých realizací Rail Blatica. Jejich návrh železničního uzlu tallinnském Ülemiste totiž vyhrál soutěž, a půjde do realizace.

Skutečně velký a moderní dopravní terminál

Přípravné a realizační fáze jsou zajímavé nejen tím, že dávají vzniknout 870 kilometrům nové železniční tratě (tak masivní rozšíření v jinak poměrně hustě infrastrukturou propojené Evropě rozhodně obvyklé není), ale především důrazem na moderní pojetí celého konceptu. Plně elektrifikovaná a vysokorychlostní trať je totiž pro řadu tratí připojených měst zatím pořád jen snem budoucnosti.

Foto: Zaha Hadid Architects (ZHA)

Terminál v Ülemiste je v návrhu ZHA pojat jako multimodální a polyfunkční dopravní uzel. Svým komplexním designem řeší napojení dojíždějících na Tallinn (včetně autobusů a tramvají), ale nad rámec vnitrostátní přepravy osob ještě počítá s připojením na silniční dopravní síť a komunikaci s mezinárodním letištěm.

Komplikované zadání stanice pak odpovídá geometrii objízdných tras, které se protínají v klíčovém uzlu objektu. Stanice byla navržena a plánována podle standardů a směrnic BREEAM, a při hodnocení vítězného projektu nešetřil Taavi Aas, ministr hospodářství a dopravy Estonska, pochvalnými slovy. Podle něj se jedná o úchvatnou ukázku synergie konceptů moderní přepravy, ve velmi atraktivním provedení.

Sdílet / hodnotit tento článek

Související témata

Přečtěte si více k tématu Dopravní stavby

Zdroj: Adobestock – Naraichal

Vyvlastnění krok za krokem očima vyvlastnitele: od stavebního úřadu po vyjednávání

Vyvlastnění není jen právní institut, ale složitý proces s řadou nástrah. V závěrečném dílu série se podíváme na vyvlastnění z pohledu vyvlastnitele: jak probíhá řízení před stavebním úřadem, co obnáší vyjednávání s vlastníkem a jak uspět ve vyvlastňovacím řízení. Článek nabízí praktická…

Ilustrační obrázek, zdroj fotolia, rainer-fuhrmann

Soud: Zvlněnou dálnici D1 v Ostravě musí na své náklady opravit zhotovitel

Zvlněnou dálnici D1 v Ostravě musí na své náklady opravit zhotovitel, tedy firmy Eurovia CZ a PKP Cargo International, uvedl podle Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) Rozhodčí soud při Hospodářské komoře ČR a Agrární komoře ČR. Žalované vady musí odstranit do jednoho a půl roku od vydání rozhodčího nálezu, sdělilo dnes…

K vyvlastnění se přikračuje často z důvodu výstavby dopravní či technické infrastruktury. Zdroj: Adobestock – Mariusz Szczygie

Vyvlastnění nemovitosti: Na co si dát pozor a jak hájit svá práva

Vyvlastnění není jen formální proces, kdy stát či investor sáhne po vašem pozemku. Každá fáze – od stavebního řízení přes vyjednávání až po samotné vyvlastňovací řízení – nabízí možnosti, jak hájit svá práva a ovlivnit výsledek. Na co si dát pozor, jak vyjednávat a kde leží největší úskalí pro…

Zdroj: IPR

Od parních lokomotiv k chytrému městu: Smíchovské nádraží v proměnách času

Pražský Smíchov a jeho legendární nádraží procházejí obnovou. Železniční stanice leží na hlavní dvoukolejné trati, ústí do ní kratší jednokolejky, na vlaky zde navazuje metro, tramvaj, městský i příměstský autobus. Nová podoba Smíchovského nádraží s terminálem vše propojí a vytvoří moderní…

REKLAMA