REKLAMA
Témata Hledat

Ceny nemovitostí a nájmů

Přehledně v mapě!

Evropský dopravní projekt století

Rail Baltica je občas nazývána projektem století, a minimálně mezi Finskem, Lotyšskem, Estonskem, Litvou a Polskem tomu tak skutečně je. Je to železniční stavba, která ze dvou, severní a střední Evropy udělá jednu, dopravně propojenou. I proto do celého projektu masivně investuje Evropská unie, v rámci rozvoje transevropské dopravní sítě.

Britské studio Zaha Hadid Architects (ZHA) společně s estonským Esplanem nám nyní dávají nahlédnout pod pokličku hrnce, ve kterém se zatím vaří návrhy jednotlivých realizací Rail Blatica. Jejich návrh železničního uzlu tallinnském Ülemiste totiž vyhrál soutěž, a půjde do realizace.

Skutečně velký a moderní dopravní terminál

Přípravné a realizační fáze jsou zajímavé nejen tím, že dávají vzniknout 870 kilometrům nové železniční tratě (tak masivní rozšíření v jinak poměrně hustě infrastrukturou propojené Evropě rozhodně obvyklé není), ale především důrazem na moderní pojetí celého konceptu. Plně elektrifikovaná a vysokorychlostní trať je totiž pro řadu tratí připojených měst zatím pořád jen snem budoucnosti.

Foto: Zaha Hadid Architects (ZHA)

Terminál v Ülemiste je v návrhu ZHA pojat jako multimodální a polyfunkční dopravní uzel. Svým komplexním designem řeší napojení dojíždějících na Tallinn (včetně autobusů a tramvají), ale nad rámec vnitrostátní přepravy osob ještě počítá s připojením na silniční dopravní síť a komunikaci s mezinárodním letištěm.

Komplikované zadání stanice pak odpovídá geometrii objízdných tras, které se protínají v klíčovém uzlu objektu. Stanice byla navržena a plánována podle standardů a směrnic BREEAM, a při hodnocení vítězného projektu nešetřil Taavi Aas, ministr hospodářství a dopravy Estonska, pochvalnými slovy. Podle něj se jedná o úchvatnou ukázku synergie konceptů moderní přepravy, ve velmi atraktivním provedení.

Sdílet / hodnotit tento článek

Související témata

Přečtěte si více k tématu Dopravní stavby

Ilustrační obrázek, Zdroj: fotolia

ŘSD nechává opět posoudit vliv D52 na prostředí, stavět se má nejdřív v r. 2025

Po 23 letech od schválení trasy dálnice D52 nechává Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) znovu posuzovat vliv této stavby na životní prostředí (EIA). Zatímco dříve ji rozdělila na několik úseků se samostatnou přípravou, nyní ji nechává posuzovat jako celek, který měří 23 kilometrů. A předpokládá, že by se mělo stavět v…

Dálnice, ilustrační obrázek, zdroj: fotolia, hcast

Silničáři dnes otevřou nových 22 km dálnice D11 z Hradce Králové do Jaroměře

Ředitelství silnic a dálnic ČR dnes před polednem oficiálně otevře 22 kilometrů dálnice D11 z Hradce Králové do Jaroměře. Nový úsek dálnice odvede dopravu z tranzitní silnice první třídy číslo 33 z Hradce Králové směrem na Náchod a Polsko, která patří k nejvytíženějším v Královéhradeckém kraji a její kapacita je…

Zdroj: bhisham pratap padha

Nejvyšší železniční most světa vypadá jako křehké monstrum

Cesta z Udhampuru do Baramully, tedy napříč údolím Kašmíru, dost dobře nepatří k výletům, které si lidé mimo Indii plánují jako cíl dovolené. Přesto si naši pozornost zaslouží. Trasa železnice dlouhá 338 kilometrů je totiž plná překvapení. Nechybí strhující výhledy do hlubokých údolí, dramatické scenérie velehor a…

REKLAMA
REKLAMA