REKLAMA
Témata Hledat

Architektonické inspirace

Mozaika nápadů z celého světa na ESTAV.cz!

Evropský dopravní projekt století

Rail Baltica je občas nazývána projektem století, a minimálně mezi Finskem, Lotyšskem, Estonskem, Litvou a Polskem tomu tak skutečně je. Je to železniční stavba, která ze dvou, severní a střední Evropy udělá jednu, dopravně propojenou. I proto do celého projektu masivně investuje Evropská unie, v rámci rozvoje transevropské dopravní sítě.

Britské studio Zaha Hadid Architects (ZHA) společně s estonským Esplanem nám nyní dávají nahlédnout pod pokličku hrnce, ve kterém se zatím vaří návrhy jednotlivých realizací Rail Blatica. Jejich návrh železničního uzlu tallinnském Ülemiste totiž vyhrál soutěž, a půjde do realizace.

Skutečně velký a moderní dopravní terminál

Přípravné a realizační fáze jsou zajímavé nejen tím, že dávají vzniknout 870 kilometrům nové železniční tratě (tak masivní rozšíření v jinak poměrně hustě infrastrukturou propojené Evropě rozhodně obvyklé není), ale především důrazem na moderní pojetí celého konceptu. Plně elektrifikovaná a vysokorychlostní trať je totiž pro řadu tratí připojených měst zatím pořád jen snem budoucnosti.

Foto: Zaha Hadid Architects (ZHA)

Terminál v Ülemiste je v návrhu ZHA pojat jako multimodální a polyfunkční dopravní uzel. Svým komplexním designem řeší napojení dojíždějících na Tallinn (včetně autobusů a tramvají), ale nad rámec vnitrostátní přepravy osob ještě počítá s připojením na silniční dopravní síť a komunikaci s mezinárodním letištěm.

Komplikované zadání stanice pak odpovídá geometrii objízdných tras, které se protínají v klíčovém uzlu objektu. Stanice byla navržena a plánována podle standardů a směrnic BREEAM, a při hodnocení vítězného projektu nešetřil Taavi Aas, ministr hospodářství a dopravy Estonska, pochvalnými slovy. Podle něj se jedná o úchvatnou ukázku synergie konceptů moderní přepravy, ve velmi atraktivním provedení.

Sdílet / hodnotit tento článek

Související témata

Přečtěte si více k tématu Dopravní stavby

Obchvat, ilustrační obrázek, zdroj: fotolia.com

Praha letos zahájí geologický průzkum pro dostavbu okruhu

Pražský magistrát v letošním roce zahájí geologický průzkum nutný pro dokončení úseku městského okruhu z Pelc-Tyrolky do Štěrbohol. Bude potřeba vyhloubit desítky sond. V rozhovoru to řekl náměstek primátora Adam Scheinherr (Praha Sobě). Chybějící úsek známý jako Vlasta bude měřit 10,3 kilometru, z toho větší část ...

Metro, ilustrační obrázek, zdroj: fotolia.com

Metro D: Pražský dopravní podnik vypíše tendr na první úsek

Pražský dopravní podnik (DPP) dnes vypíše veřejnou zakázku na první část nové linky metra D, která zahrnuje přestupní stanici na Pankráci, novou stanici Olbrachtova a tunely mezi nimi. Doba výstavby má být 7,5 roku a předpokládaná hodnota zakázky činí 10,8 miliardy korun bez DPH. Informoval o tom projektový manažer ...

Obchvat, ilustrační obrázek, zdroj: fotolia.com

Obchvat Karviné se má začít stavět na jaře, ŘSD hodnotí nabídky

Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) plánuje na jaro zahájení stavby obchvatu Karviné. Nyní vyhodnocuje nabídky, které podali uchazeči o zakázku. Předpokládaná cena stavby je bez DPH 1,106 miliardy korun. Vyplývá to z informací na internetových stránkách ŘSD. Mluvčí karvinské radnice Lukáš Hudeček řekl, že město doufá, ...

Stavba, ilustrační obrázek, zdroj: fotolia.com

Dva severní úseky Pražského okruhu budou mít jeden proces EIA

Plánované úseky Pražského okruhu mezi Suchdolem a Březiněvsí a mezi Suchdolem a Ruzyní budou mít společný posudek vlivů na životní prostředí (EIA). Vyplývá to z databáze EIA. Jako první by se měl začít stavět prvně zmíněný úsek, označovaný 519, a to v roce 2024. O rok později by měla začít stavba části 518. Nejblíže ...

Hyperloop nebude jen o super-rychlé přepravě. Jaký obrázek nabízí budoucnost?

Hyperloop nebude jen o super-rychlé přepravě. Jaký obrázek nabízí budoucnost?

Hodně se o něm mluví, a ještě více píše, ale jen málokdo měl zatím možnost zvědět o něm něco konkrétního. Hyperloop, coby koncept vysokorychlostního transportního systému, prostě vzbuzuje zvědavost i kontroverze, byť představa cestování rychlostí 460 kilometrů v hodině se jeví přinejmenším lákavá.

REKLAMA