Hledat
Mapa cennemovitostí v ČR
estav.tvnový videoportál
Všechna témata

Jak pevné jsou skleněné mosty? Zkouška odolnosti vás přesvědčí

Skleněné mosty jsou teď v módě. Rekordmanem co do počtu jejich realizací i extrémních provedení je nyní bezpochyby Čína, která se může světu pochlubit 6 metrů širokým a 430 metrů dlouhým mostem v horách u Čang-ťia-ťie.

Odvážným nabízí nevšední rozhled po údolích, které se vinou v průměru 360 metrů pod nimi. Jak se čínští provozovatelé a správci mostu, stejně jako designér celého projektu, izraelský architekt Haim Dotan, vypořádali z nařčení a obav o nedostatečné stabilitě stavby?

Když byla masivní stavba nad kaňonem Wulingyuan 13. září roku 2016 slavnostně otevřena, vzbuzovala značnou nedůvěru. Přeci jen, dílo opírající se o čtyři klenuté podpůrné pilíře a závěsný systém působilo v krajině strmých hor dost nepřirozeným dojmem. Ten podtrhovalo 120 prosklených bloků pochozí podlážky, vyrobených z tvrzeného skla. Výhled do okolí byl sice nádherný a nerušený, ale trochu kalený strachem a nejistotou. Vydrží, nebo nevydrží? Návštěvníci si také stěžovali na podezřele zvuky, a nakonec i na několik prasklin, které se na jeho povrchu objevily. Po třinácti dnech tak byl z bezpečnostních důvodů raději odstaven z provozu.

Pro čínské investory, které tahle zábava přišla na 3,4 milionů dolarů, a izraelského architektka Haima Dotana, autora projektu, to byla velmi špatná reputace. Most, který se měl poeticky ztrácet v mlze nad útesy, je také mohl profesně zruinovat. Nastalo tedy velké hledání chyb. Ukázalo se, že nestály na straně stavitele, ale návštěvníků. Stavba mostu byla technicky dimenzována na provoz 800 lidí denně (což víc než dobře pokrývá pravidelné přechody lidí z vesnic na obou stranách), ale návštěvníků se tu po otevření procházelo současně kolem osmi tisíc, a v jednom dni jejich počet dokonce přesáhl 80 000. Stačilo tedy jen regulovat denní provoz, aby zůstala stabilita zachována. Dne 30. září 2016 byl skleněný most znovu otevřen, teď už za kontrolovaných podmínek.

Pořád tu ale byla k vyřešení otázka otřesené pověsti architekta a stavitelů. Média sice několikrát popsala systém trojvrstvých tvrzených skleněných desek (širokých 1,5 centimetrů, lepených k sobě), s tím, že každá samostatně by bez problémů člověka dokázala unést. Ale nikdo tomu moc věřit nechtěl. A tak byla zrealizována velkolepá show (na které nechyběly místní celebrity nebo reportéři z BBC), při které se s jištěním mohli pokusit probít skrz sklo mostu bouracími kladivy. Neúspěšně.

Jak pevné jsou skleněné mosty? Zdroj: Mirror.co.uk

I když se jim několika údery podařilo poškodit sítí prasklin povrchovou vrstvu, k dalším dvěma se neprobili. A aby provozovatelé mostu dokázali, že se skutečně není čeho bát, nechali přes rozbitou desku projet pasažéry naložené SUV. Tato skutečně důkladná demonstrace pak návštěvníky uklidnila. Možná bychom u některých našich kontroverzních projektů měli vyzkoušet něco podobného. Byly přeci časy, kdy u nás zedníci museli udělat na komínu postaveného domu stojku, ne?

Sdílet / hodnotit tento článek

Přečtěte si více k tématu Dopravní stavby

Nový návrh Hlavního nádraží v Praze, historická fantova budova vlevo, uprostřed magistrála, vlevo část nového zastřešení. Zdroj: CAMP

Nová éra železnice v Praze: Proměny tří nádraží budí emoce

Změna je život. Proměnou procházejí též ikonické stavby hlavního města. Ne vždy se ovšem nápady renomovaných architektů těší veřejné podpoře. Pojďme se podívat na proměny Hlavního, Masarykova a Smíchovského nádraží.

Libeňský most, archivní záběr, foto: Jakub Kopecký

Zavřenou část Libeňského mostu odborníci doporučili zbourat

Odborníci doporučili zbourat nyní uzavřený tzv. inundační most u pražské Palmovky, který je součástí Libeňského soumostí. Silničáři počkají na platné stavební povolení a pak zahájí demolici mostu. Práce by mohly začít letos v dubnu. Dnes to řekla mluvčí Technické správy komunikací (TSK) Barbora Lišková.

Foto: Martin Opatrný, Mluvčí dostavby Pražského okruhu

Pět nejčastějších mýtů o pražském okruhu

Původní návrhy na vybudování dálničního okruhu kolem Prahy sahají až před první světovou válku. Plány na výstavbu Pražského okruhu se začaly významněji rozvíjet teprve po roce 1989, a od té doby byla jeho dostavba postupně projednávána, přepracovávána a realizována s různými problémy a zpožděními. Není…

REKLAMA