REKLAMA
Témata Hledat

Architektonické inspirace

Mozaika nápadů z celého světa!

Městská protihluková clona z recyklátu je inovativní opatření

Fakulta stavební ČVUT společně s DPP a Hasičským záchranným sborem DPP při unikátním cvičení otestovaly přímo v kolejišti možnosti destrukce městské protihlukové clony spojené se záchranou zaklíněné osoby.

Městská protihluková clona je inovativní protihlukové opatření. Má výšku pouze 30 centimetrů nad temenem kolejnice, což z ní činí nejnižší protihlukové opatření svého druhu v Evropě, zároveň však zajišťuje útlum hluku od projíždějících tramvají v rozmezí od 3 do 5 decibelů. Vyvinuli ji odborníci z Fakulty stavební ČVUT v Praze, katedry železničních staveb, ve spolupráci se společností MONTSTAV CZ. Clona je vyrobena z recyklovaných materiálů – gumového granulátu – a konstrukčně byla navržena tak, aby ji bylo možné rychle odstranit. V Praze je zkušebně nainstalována na dvou úsecích tramvajových tratí.

Koncept městské protihlukové clony oceňují i zástupci DPP. „Hluková zátěž je velmi aktuální téma, zároveň je potřebné v městském prostředí hledat taková řešení, která co nejméně vizuálně narušují prostředí a pohlcují maximum hluku vznikajícího na styku kolo-kolejnice, proto nás clona zaujala,“ říká Aneta Řehková, tisková mluvčí Dopravního podniku hl. m.

Městská protihluková clona je inovativní protihlukové opatření © foto ČVUT FSv

Městská protihluková clona se na trati v Braníku testovala přes tři roky, zkušební úsek byl zřízen v roce 2016. Odborníci z katedry železničních staveb Fakulty stavební zkušební úsek dlouhodobě sledovali.

„Na tramvajové trati jsme prováděli opakovaná měření hluku za účelem zjištění akustické účinnosti, mimo to jsme sledovali i stálost materiálových vlastností clony,“ uvádí Ing. Ondřej Bret z Fakulty stavební ČVUT, katedry železničních staveb. Podle odborníků z fakulty se clona osvědčila. „Měřením se potvrdil útlum hluku vlivem instalace clony o 3 až 5 dB, potvrdily se i další předpoklady týkající se trvanlivosti použitého inovativního materiálu,“ dodává Bret.

Městská protihluková clona je inovativní protihlukové opatření © foto ČVUT FSv

Už při vývoji clony se přitom kladl důraz na možnost jejího rychlého odstranění v případě potřeby. „Možnost rychlého a snadného rozebrání clony, a tedy umožnění přístupu záchranné služby, či hasičů k zaklíněné osobě, pro nás byla kromě dobrých akustických vlastností jednou z priorit při řešení celého konceptu konstrukce clony. Speciální pojený gumový recyklát, z něhož je clona vyrobena, umožňuje rychlou destrukci například s pomocí řetězových nebo rozbrušovacích pil,“ vysvětluje doc. Martin Lidmila z katedry železničních staveb Fakulty stavební ČVUT, na níž clona vznikla. Jelikož se clona v Braníku už během testování osvědčila, byla v roce 2018 zkušebně instalována 2. generace clony na další pražskou tramvajovou trať.

Fakulta stavební ČVUT v Praze

logo
Thákurova 7/2077
166 29 Praha 6 Dejvice

web: web.fsv.cvut.cz

Více o firmě Vyžádat další informace

Sdílet / hodnotit tento článek

Související témata

Přečtěte si více k tématu Dopravní stavby

Praha bude chtít Pražský okruh zahloubit nebo vybudovat tunely

Praha bude chtít Pražský okruh zahloubit nebo vybudovat tunely

Pražský magistrát bude při dostavbě Pražského okruhu mezi Březiněvsí a Satalicemi preferovat, aby byla silnice zahloubena nebo na ní byly v několika úsecích tunely. Vyplývá to z dokumentu, který v pondělí projednají pražští radní. V případě, že radní materiál schválí, zašlou své stanovisko Ředitelství silnic a dálnic…

fotolia.com © chalabala

Vlaky se na opravený Negrelliho viadukt vrátí 1. června

laky se na opravený Negrelliho viadukt v Praze vrátí hned v první den jeho otevření, tedy 1. června. Jezdit po něm budou linky z Prahy do Kladna a Kralup nad Vltavou. Spolu s tím se změní i jízdní řády těchto spojů. Cesta do centra Prahy se tím zkrátí asi o sedm minut. Informovaly o tom České dráhy. Oprava památkově…

ŠJů, Wikimedia Commons / CC BY-SA (https://creativecommons.org/licenses/by-sa/3.0)

Místo nádraží a kolejí budou domy a ulice. Plán pro Hradčanskou v Praze

Na Hradčanské by měly být po převedení železnice do tunelu v okolí nádraží Praha-Dejvice postaveny nové domy a ulice. Budou tam bytové i kancelářské domy a obchody. Vyplývá to ze studie Institutu plánování a rozvoje (IPR). Pro výstavbu je nutné změnit územní plán, současný s ní nepočítá.

REKLAMA