Hledat
Nový stavební zákon
estav.tvnový videoportál
Všechna témata

Městská protihluková clona z recyklátu je inovativní opatření

Fakulta stavební ČVUT společně s DPP a Hasičským záchranným sborem DPP při unikátním cvičení otestovaly přímo v kolejišti možnosti destrukce městské protihlukové clony spojené se záchranou zaklíněné osoby.

Městská protihluková clona je inovativní protihlukové opatření. Má výšku pouze 30 centimetrů nad temenem kolejnice, což z ní činí nejnižší protihlukové opatření svého druhu v Evropě, zároveň však zajišťuje útlum hluku od projíždějících tramvají v rozmezí od 3 do 5 decibelů. Vyvinuli ji odborníci z Fakulty stavební ČVUT v Praze, katedry železničních staveb, ve spolupráci se společností MONTSTAV CZ. Clona je vyrobena z recyklovaných materiálů – gumového granulátu – a konstrukčně byla navržena tak, aby ji bylo možné rychle odstranit. V Praze je zkušebně nainstalována na dvou úsecích tramvajových tratí.

Koncept městské protihlukové clony oceňují i zástupci DPP. „Hluková zátěž je velmi aktuální téma, zároveň je potřebné v městském prostředí hledat taková řešení, která co nejméně vizuálně narušují prostředí a pohlcují maximum hluku vznikajícího na styku kolo-kolejnice, proto nás clona zaujala,“ říká Aneta Řehková, tisková mluvčí Dopravního podniku hl. m.

Městská protihluková clona je inovativní protihlukové opatření © foto ČVUT FSv

Městská protihluková clona se na trati v Braníku testovala přes tři roky, zkušební úsek byl zřízen v roce 2016. Odborníci z katedry železničních staveb Fakulty stavební zkušební úsek dlouhodobě sledovali.

„Na tramvajové trati jsme prováděli opakovaná měření hluku za účelem zjištění akustické účinnosti, mimo to jsme sledovali i stálost materiálových vlastností clony,“ uvádí Ing. Ondřej Bret z Fakulty stavební ČVUT, katedry železničních staveb. Podle odborníků z fakulty se clona osvědčila. „Měřením se potvrdil útlum hluku vlivem instalace clony o 3 až 5 dB, potvrdily se i další předpoklady týkající se trvanlivosti použitého inovativního materiálu,“ dodává Bret.

Městská protihluková clona je inovativní protihlukové opatření © foto ČVUT FSv

Už při vývoji clony se přitom kladl důraz na možnost jejího rychlého odstranění v případě potřeby. „Možnost rychlého a snadného rozebrání clony, a tedy umožnění přístupu záchranné služby, či hasičů k zaklíněné osobě, pro nás byla kromě dobrých akustických vlastností jednou z priorit při řešení celého konceptu konstrukce clony. Speciální pojený gumový recyklát, z něhož je clona vyrobena, umožňuje rychlou destrukci například s pomocí řetězových nebo rozbrušovacích pil,“ vysvětluje doc. Martin Lidmila z katedry železničních staveb Fakulty stavební ČVUT, na níž clona vznikla. Jelikož se clona v Braníku už během testování osvědčila, byla v roce 2018 zkušebně instalována 2. generace clony na další pražskou tramvajovou trať.

Fakulta stavební ČVUT v Praze

logo
Thákurova 7/2077
166 29 Praha 6 Dejvice

web: www.fsv.cvut.cz

Více o firmě Vyžádat další informace

Sdílet / hodnotit tento článek

Související témata

Přečtěte si více k tématu Dopravní stavby

Zdroj: Adobestock – Naraichal

Vyvlastnění krok za krokem očima vyvlastnitele: od stavebního úřadu po vyjednávání

Vyvlastnění není jen právní institut, ale složitý proces s řadou nástrah. V závěrečném dílu série se podíváme na vyvlastnění z pohledu vyvlastnitele: jak probíhá řízení před stavebním úřadem, co obnáší vyjednávání s vlastníkem a jak uspět ve vyvlastňovacím řízení. Článek nabízí praktická…

Ilustrační obrázek, zdroj fotolia, rainer-fuhrmann

Soud: Zvlněnou dálnici D1 v Ostravě musí na své náklady opravit zhotovitel

Zvlněnou dálnici D1 v Ostravě musí na své náklady opravit zhotovitel, tedy firmy Eurovia CZ a PKP Cargo International, uvedl podle Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) Rozhodčí soud při Hospodářské komoře ČR a Agrární komoře ČR. Žalované vady musí odstranit do jednoho a půl roku od vydání rozhodčího nálezu, sdělilo dnes…

K vyvlastnění se přikračuje často z důvodu výstavby dopravní či technické infrastruktury. Zdroj: Adobestock – Mariusz Szczygie

Vyvlastnění nemovitosti: Na co si dát pozor a jak hájit svá práva

Vyvlastnění není jen formální proces, kdy stát či investor sáhne po vašem pozemku. Každá fáze – od stavebního řízení přes vyjednávání až po samotné vyvlastňovací řízení – nabízí možnosti, jak hájit svá práva a ovlivnit výsledek. Na co si dát pozor, jak vyjednávat a kde leží největší úskalí pro…

Zdroj: IPR

Od parních lokomotiv k chytrému městu: Smíchovské nádraží v proměnách času

Pražský Smíchov a jeho legendární nádraží procházejí obnovou. Železniční stanice leží na hlavní dvoukolejné trati, ústí do ní kratší jednokolejky, na vlaky zde navazuje metro, tramvaj, městský i příměstský autobus. Nová podoba Smíchovského nádraží s terminálem vše propojí a vytvoří moderní…

REKLAMA