REKLAMA
Hledat
Nový stavební zákon
estav.tvnový videoportál
Všechna témata

Nemovitosti, hypotéky a mileniálové: Rovnice o třech neznámých

Mileniálové, tedy „poslední lidé narození v minulém století“ hýbou světem a mění zažité trendy. Nezažili války ani nedostatek, vyrůstali v době mohutného rozmachu technologií, což do značné míry formuje pohled na okolní svět. Jsou svérázní, individualističtí, svobodní. Jisté je, že jejich neotřelý životní styl se odráží i na mezinárodním trhu s nemovitostmi. A dostává ho do úzkých.
Zdroj: Fotolia.com - carballo

Stranou ponechme, že jsou oprávněně označováni za generaci, která se bojí závazků a partnerských svazků, počítá se mezi věčné studenty stále ještě bydlící u rodičů. Je to prostě tak. Bohužel, právě proto se při zacílení na realitní sféru jisté ironii vůči mileniálům nakonec přeci jen neubráníme. Ano, tito lidé (hrubě vymezeni věkem mezi 22 a 33 lety) by si jednou přáli bydlet ve svém. Hned 74 % z nich by si přálo stát se hrdým majitelem domu. Jenže 31 % z těchto pro vlastní dům nadšených jedinců ještě nezačalo spořit, a tak si na naplnění tohoto snu budou muset ještě chvilku počkat. Času mají dost, protože 41 % z nich ještě žije u rodičů (respektive, 58 % z nich je stále finančně závislých na příjmech svých rodičů). 

Chtějí, na co nemají

Těm nejstarším se – byť si to rozhodně nepřipouštějí - kvapně blíží čtyřicítka, a stále fňukat, že s diplomem z pouličního herectví, srovnávací polyhistorie nebo genderové problematiky nedokáží získat lepší pracovní místo, než jako provozní veganského bistra nebo manažera fast-foodu, už dlouho pomáhat nebude. Stejně jako tradiční výmluva, že jejich budoucnost zruinovaly vysoké půjčky na studia, které dodnes nedokázali splatit. Finanční nekompetentnost a jistá neusazenost takových klientů pak dělá realitním společnostem velký nepořádek v programu. Bez dostatečného nákladové jištění totiž nejsou schopni mileniálové dosáhnout na konvenční hypotéky. Ve skutečnosti, k získání nemovitosti potřebují mnohem větší objem peněz, než jejich rodiče. A přitom nemají, z čeho je splácet.

Zdroj: Fotolia.com - smoleZdroj: Fotolia.com - smole

Rodinný dům? Ne, děkuji

S tím by si už ale hypoteční společnosti nějak poradily. Horší je, že poptávce mileniálů nevyhovuje ani stávající nabídka nemovitostí. V zásadě totiž nemají pražádný zájem o velké rodinné domy, které tvoří 70 % konvenční (na hypotéky navázané) nabídky v USA. Ne, skutečně nepotřebují velký dům s pěti ložnicemi. Protože nezřídka žijí sami nebo v nesezdaném páru, a o dětech zatím do budoucna nepřemýšlí. O velké rodinné domy tedy nestojí, a místo toho hledají příjemné, atypické bydlení, v exotických lokalitách. Tedy to, co realitní makléři označují jako letní nebo sezónní domy. Ty ale tvoří jen drobný výsek z celého trhu. V trhu s nemovitostmi tedy narůstá nepříjemná bublina, které jednou bude muset zákonitě prasknout.

Zdroj: Fotolia.com - monkey-businessZdroj: Fotolia.com - monkey-business

Bez klientů trh fungovat nebude

Dosud tradiční běh věcí, v rámci kterého si mladý pár pořídí nemovitost pro své ratolesti, dvacet a více let ji splácí, a pak se ke stáru přestěhuje do něčeho menšího (a tím uvolnil zrekonstruovaný dům znovu pro trh), přestává fungovat. Stejně jako navázaný proces pořizování a splácení hypoték. Generace mileniálů „není klientem, nemá o danou nabídku zájem, není schopna dosáhnout na klasické hypotéky“. Je to generace, které nespěchá se sňatky a dětmi, a peníze raději než za materiální hodnoty utrácí za zážitky. A přizpůsobit se takové klientele nebude zrovna snadné.

Sdílet / hodnotit tento článek

Související témata

Přečtěte si více k tématu Reality

Nemovitost ve Španělsku, zdroj fotolia, hanohiki

Rizika koupě nemovitosti ve Španělsku: Vaši nemovitost může užívat někdo jiný. Okupas není snadné vystěhovat

Láká vás koupě nemovitosti ve Španělsku? Slunečné dny po celý rok. Nádherné téměř nekončící pláže. Uklidňující šum moře. Výborná středomořská kuchyně. Sangrie. Cerveza. A také v porovnání s naší zemí i zpravidla levnější nemovitosti. To jsou mnohdy důvody, proč spousty Čechů investují do zahraničí. Na co byste si…

Zdroj: Adobestock –  Atstock Productions

Úspěšný prodej nebo pronájem: krok za krokem

Stěhování je prakticky nevyhnutelnou součástí života a důvody, proč se lidé rozhodnou změnit své bydliště, mohou být různé. Může to být nedostatek místa pro rozrůstající se rodinu nebo naopak příliš mnoho prostoru poté, co děti odešly z domova. Změna zaměstnání a potřeba být blíže nové práci je dalším…

REKLAMA