REKLAMA
Témata Hledat

Architektonické inspirace

Mozaika nápadů z celého světa na ESTAV.cz!

Před 140 lety byl zahájen provoz na Palackého mostu v Praze

Posledním novým mostem přes Vltavu v 19. století byl kamenný Palackého most, otevřený před 140 lety, 22. prosince 1878. Stavěl se od května 1876 a za druhé světové války se nazýval Mozartův most. Dnes je to na území Prahy šestý most ve směru jejího toku a z toho první, po němž je vedena tramvajová trať.
Před 140 lety byl zahájen provoz na Palackého mostu v Praze

Palackého most vznikl v letech 1876-1878 podle projektu Bedřicha Münzbergera a Josefa Reitera z potřeby lepšího spojení s rychle se rozvíjejícím průmyslovým Smíchovem. Zpočátku byl barevný, záhlaví pilířů a klenbové kvádry z modré žuly, zábradlí z bílého kararského mramoru a poprsní zdi z červeného pískovce.

Zprvu se mu říkalo Kamenný na Smíchov nebo Podskalský, ale brzy dostal jméno po Františku Palackém, stejně jako navazující ulice na smíchovské straně (nynější Lidická). Původně byl osazen od roku 1897 čtyřmi sousošími od Josefa Václava Myslbeka, ale letecký nálet v roce 1945 je silně poškodil.

Od roku 1883 byla po mostě jako po prvním v Praze vedena linka koněspřežné tramvaje. Nyní tu vede běžná dvoukolejná tramvajová trať spojující Palackého náměstí na pravém břehu se smíchovskou křižovatkou U Anděla na levém břehu. A v letech 1911 a 1912 po mostě chodil Albert Einstein, když byl v Praze profesorem na německé univerzitě.

Most dlouhý necelých 230 metrů je kamenný a má sedm kleneb. Střední o průměru 32 metrů doplňují dvě o něco menší po stranách a dvě ještě menší u břehů. Při jeho stavbě se počítalo i s budoucím rozšířením mostu, které se realizovalo v letech 1950-1951, kdy se zároveň odstraňovaly škody způsobené leteckým bombardováním ze 14. února 1945.

Sdílet / hodnotit tento článek

Nejnovější redakční zprávy

Praha obecní byty

V Praze mezi lety 2011 a 2018 vzniklo 472 obecních bytů

Výstavba obecních bytů v metropoli byla poměrně velká v 90. letech, od roku 2010 se prakticky zastavila. Vyplývá to z analýzy bytového fondu Prahy a jejích městských částí, kterou vypracoval městský Institut plánování a rozvoje (IPR). Od roku 1991 podle ní město či radnice získaly asi 12 600 bytů, od roku 2011 do ...

Boj Číny se znečištěním ovzduší může podpořit solární energetiku

Boj Číny se znečištěním ovzduší může podpořit solární energetiku

Úsilí Číny o snížení chronického znečištění ovzduší by mohlo až o 13 procent zvýšit její možnosti generovat solární energii, neboť umožní, aby se na Zemi dostalo více slunečního světla. Uvádí to studie vědců ze Švýcarska, Nizozemska a Číny, o níž informoval časopis Nature Energy.

Zlín, zdroj: fotolia.com - josefkubes

Návštěvníci si mohou nově projít celou terasu Baťova mrakodrapu

Návštěvníci si mohou nově projít celou terasu v 16. etáži zlínského Baťova mrakodrapu, ve kterém sídlí krajský a finanční úřad. Doposud byla zpřístupněna pouze její východní část. V západní části terasy lidé najdou rozměrný bronzový model zobrazující město v 50. letech minulého století. K dispozici jsou jim také ...

Sucho, ilustrační obrázek, fotolia.com - kesaran

Novelu, která zavádí komise pro sucho, schválila vláda

Stát plánuje zřízení komisí, které budou rozhodovat o opatřeních v době sucha, podobně jako u povodní. Komise budou moci zakázat v době sucha povolené odběry vody nebo nařídit vlastníkovi vodohospodářského zařízení jeho zprovoznění. Počítá s tím návrh novely vodního zákona, kterou připravila ministerstva zemědělství a ...

Nová technologie dokáže zároveň vyrábět pitnou vodu z moře i energii

Nová technologie dokáže zároveň vyrábět pitnou vodu z moře i energii

Tým vědců ze saúdskoarabské univerzity přišel na způsob, jak vyrábět elektřinu a zároveň odsolovat mořskou vodu za pomoci jednoho zařízení. Informoval o tom server BBC. Vedoucí týmu Pcheng Wang věří, že zařízení, jehož základem je solární panel, by mohlo být k dispozici pro komerční účely do pěti let.

Za sesuv na D8 podle odborníků mohl nezajištěný zářez a déšť

Za sesuv na D8 podle odborníků mohl nezajištěný zářez a déšť

Sesuv na dálnici D8 v Českém středohoří před šesti lety podle odborníků z Technické univerzity Ostrava způsobil nezajištěný zářez trasy dálnice ve svahu a silný déšť. Na vině podle nich nebyla těžba kamene v lomu Dobkovičky. Uvedli to ve zveřejněné videoprezentaci, na kterou upozornila organizace Děti Země. Stát v ...

REKLAMA