REKLAMA
Témata Hledat

Ceny nemovitostí a nájmů

Přehledně v mapě!

Řím jako na dlani. Model města si objednal Mussolini. Dokončen byl dlouho po válce

Máte rádi věrné modely historických budov? Pak byste si jistě neměli nechat uniknout expozici Muzea římské civilizace, které sídlí v Římě na Piazza G. Agnelli. Uvnitř této instituce se nachází nejdokonalejší a pravděpodobně také největší model starého Věčného města, Říma. Jen jeho výstavba si vyžádala osmatřicet let nepřetržité práce.

Dílo velmi přesně zachycuje metropoli v období kolem 4. století našeho letopočtu (za vlády císaře Konstantina I.), tedy v době, kdy sláva a věhlas impéria již upadal, ale z hlediska celkového stavebního rozmachu a užité architektury se stále jednalo o naprostý světový unikát. Se vznikem celé expozice i této mimořádné rekonstrukce se přitom pojí celá řada kontroverzí.

Diktátor chce model, ale město mizí

Předně, zadání celého projektu bylo zpočátku spíše bláhovým snem italského fašistického politika Benita Mussoliniho. Chtěl poukázat na velikost hlavního města dávného impéria, a s pomocí této praktické pomůcky pak přispět k zažehnutí další vlny italského nacionalismu. První problém byl, že archeologové měli tehdy jen velmi nejasné představy o tom, jak vlastně Řím (mimo nejvýznamnější chrámové a palácové stavby) vlastně vypadal. To ale diktátora příliš netrápilo.

Zdroj: Jean-Pierre Dalbéra

Prací byl pověřen archeolog Italo Gismodi, který z netradiční zakázky rozhodně radost neměl. Byl praktikem, kterého bavily starověké vykopávky v Libyi, Sicílii a v okolí Ostie, a projekt nejasného zadání (ale velmi jasného politického určení) mu nepřišel jako ten nejlepší nápad. Jistě, zajímal se o architektonické aspekty historických budov. Jeho črty a vizualizace Císařského fóra, Diokleciánových lázní nebo planetária patří mezi opravdu mimořádné. Ale vysnít si hned celé město?

Gismodi navíc musel sledovat, jak v rámci horečných stavebních úprav Říma mizí ty „obyčejné“ ale přesto cenné památky v klasické zástavbě (na přání Mussoliniho) zatímco on se je snažil spíše zachovat a prozkoumávat. Posedlost diktátora modelem nakonec dokázal archeolog netradičně využít ke konzervaci určitých městských částí „protože ještě nebyly dostatečně zmapovány pro potřeby věrného modelu“, za což mu mohou být dodnes Římané vděční.

Zdroj: Frederika Eilers

Věčná práce na Věčném městě

Tvorba modelu byla zahájena v roce 1935, a jediným původním podkladem se stala historická mapa Forma Urbis od Rodolfa Lancianiho z roku 1901. Dílo šlo velmi pomalu kupředu, a Gismodi přečkal se svým Il Plástico Roma celou válku i neklidná následující léta. V roce 1950 mohl veřejnosti poprvé představit fragment rekonstrukce centra. Ale dílo, které bylo spjato s Mussolinim, bylo přijato veřejností velmi vlažně. Gismodi pak ladil detaily a rozšiřoval celou expozici až do roku 1971.

Dnes je model v měřítku 1:250 považován za nejpřesnější plastické zobrazení historického města, a slouží jako hodnotný podklad pro generace archeologů i architektů.

Sdílet / hodnotit tento článek

Související témata

Přečtěte si více k tématu Architektura

Foto: Chytrý dům, s.r.o.

Pasivní rodinný dům ze dřeva na hraně strmého svahu

Vypořádat se se strmým svahem je pro architekta výzvou. Ateliér Sféra se tohoto úkolu zhostil na výbornou. Výsledkem je příjemná třípodlažní dřevostavba v pasivním standardu zapuštěná do terénu s přímým vstupem do zahrady.

Foto: FORCE4 Architects

Cihlový dům formuje vše dobré: jednoduchost, styl a spokojenost

Originální přístup k zaběhlému konceptu, silný důraz na identitu stavby, zapracování principů udržitelnosti. A jistě ještě mnohem víc. Prostorný rodinný dům z Rudersdalu se přitom nesnaží cíleně vymykat, reflektuje spíše snahu přidržet se osvědčených prvků. Činí tak ale natolik rafinovaně, že je ve výsledku…

Foto: Ateliér Habina

Víceúčelový altán z betonu a cedrového dřeva v Prušánkách

V rámci Salonu dřevostaveb se představil kromě jiných i víceúčelový altán pro slavnostní příležitosti v obci Prušánky. Nachází se v jižní části Moravy, kde se dobře daří vinné révě i tradičním folklórním slavnostem.

Byt Krausových Zdroj: Rako

Loos v Plzni. Pohnutý osud špičkových interiérů odráží příběhy jejich majitelů

Rok 2020 byl v mnohém výjimečný. Jednou z těch příjemných výjimečností bylo vyhlášení rokem Adolfa Loose institucemi NPŮ a Muzeem hl. města Prahy. Pojďme se ještě jednou ohlédnout za dílem tohoto významného architekta. Reportérka a architektka Martina Dokoupilová nás podrobně provede několika plzeňskými byty, které…

REKLAMA