REKLAMA
Témata Hledat

Architektonické inspirace

Mozaika nápadů z celého světa na ESTAV.cz!

Svodidla s protihlukovou stěnou v jednom

Elegantní řešení, které může přispět k bezpečnosti silnic v Norsku, a současně přispět i ke komfortu obyvatel žijících podél rušných silnic. Takový je nynější úkol badatelů z výzkumného centra SINTEF, které pověřila norská Správa veřejné silniční sítě. Jejich aktuální výsledek možná vzbuzuje rozpaky, protože navržený model protihlukové bariéry nepřesahuje výškou velikost svodidla, přesto funguje jak má.

Dopravní infrastruktura v Norsku není po technické stránce odlišná od té v České republice. I když je severská „paleta“ užívaných svodidel a ochranných prvků možná o něco pestřejší, nejčastěji se tu setkáme s kovovými svodidly typu totožného s tím používaným u nás. Norská Správa veřejné silniční sítě před časem znovu-otevřela otázku řešení nových protihlukových stěn, a aby navrhovaná řešení byla i ekonomicky přijatelná, soustředila se na tzv. kombinovanou instalaci. Osazení nových protihlukových stěn má být napojeno na již existující základy a pilíře svodidel. Technické provedení tohoto přístupu mělo prověřit SINTEF.

A vědci po sérii měření a modelování přišli s netradiční odpovědí. Jako protihluková stěna by mohly sloužit hliníkové desky, přišroubované na svodidla, a nepřesahující svou výškou 75 centimetrů. Takto představený koncept vzbudil trochu rozpaky, ale výzkumníci si dokázali svůj návrh obhájit. Nejhlučnější část projíždějícího automobilu je totiž oblast motoru, výfuku a kol dotýkajících se vozovky. K utlumení zvukových vln pronikajících do okolí proto postačí bariéra v dané výšce, a není zapotřebí budovat několikametrové bloky. Tento návrh by asi na českých silnicích neprošel, ale v Norsku má své opodstatnění.

Většina silnic je tu stavěna na vyvýšených náspech, a přilehlá bytová zástavba je tak posazena pod úroveň silnice. Postavit hluku do cesty překážku vysokou pouhých 75 centimetrů tak může mít na komfort obyvatel stejný výsledek, jako masivní protihluková bariéra v Čechách. Hliník si navíc výtečně vedl v odrazivosti zvukových vln, i bezpečnostních testech při simulovaných kolizích. Hliník je navíc relativně snadno dostupný (minimálně pokud jde o sekundární recyklaci odpadních materiálů) a je odolný korozi. Netradiční koncept kombinované nízké protihlukové bariéry tak má v Norsku naději na úspěch.

Sdílet / hodnotit tento článek

Přečtěte si více k tématu Dopravní stavby

Archivní záběr - lávka v Troji - fotolia.com

Stavba trojské lávky začne 14. října a vyjde na 128 milionu Kč

Výstavba nové trojské lávky začne letos 14. října. Sdělil mluvčí magistrátu Vít Hofman. Hlavní město podepsalo koncem minulého týdne smlouvu se společností SMP, která lávku postaví. Cena je asi 128,3 milionu korun, lávka bude otevřena do konce příštího roku.

Archeologie, dálnice, zdroj: fotolia.com

Archeologové odhalili na trase dálnice D4 pravěká sídliště

Archeologové odhalili na trase budoucí dálnice D4 z Příbramska do jižních Čech několik sídlišť z různých období pravěku. Doloženy jsou i objekty ze středověku a raného novověku. Specifickou skupinu památek tvoří v prostoru plánované stavby doklady posledních bojových operací druhé světové války, informoval o tom ...

Hradec Králové, Ilustrační obrázek, Fotolia.com

Hradec Králové vypsal třetí tendr na lávku přes Labe, uzávěrka je 3. října

Město Hradec Králové vypsalo třetí soutěž na stavbu lávky přes Labe u kongresového centra Aldis. Uzávěrka pro podání nabídek je 3. října, vyplývá z dokumentace tendru. Oproti předchozím dvěma soutěžím jsou nové zadávací podmínky mírnější. Není v nich požadavek na to, že dodavatel umí pracovat s technologií speciálního ...

Správa železnic letos zahájí desítky staveb, utratí 43,5 mld. Kč

Správa železnic letos zahájí desítky staveb, utratí 43,5 mld. Kč

Správa železnic letos zahájí desítky projektů modernizace železniční infrastruktury, včetně šesti nádražních budov. Celkem na investice do železnice letos vynaloží 43,5 miliardy korun. Dosud dokončila práce na deseti budovách a řadě tratí, desítky jsou rozestavěné. Dnes o tom informovala Správa železniční dopravní ...

Vlak, ilustrační obrázek, zdroj: fotolia.com

Stát opět dává zdvoukolejnění tratě do Hradce k posouzení EIA

Státní Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) znovu předkládá záměr výstavby druhé koleje z Opatovic nad Labem do Hradce Králové k posouzení vlivu na životní prostředí (EIA). Předchozí dokumentaci ministerstvo životního prostředí v roce 2017 vrátilo k doplnění a k doložení hlukové studie. Část veřejnosti byla proti ...

REKLAMA
REKLAMA