REKLAMA
Témata Hledat

Architektonické inspirace

Mozaika nápadů z celého světa na ESTAV.cz!

Svodidla s protihlukovou stěnou v jednom

Elegantní řešení, které může přispět k bezpečnosti silnic v Norsku, a současně přispět i ke komfortu obyvatel žijících podél rušných silnic. Takový je nynější úkol badatelů z výzkumného centra SINTEF, které pověřila norská Správa veřejné silniční sítě. Jejich aktuální výsledek možná vzbuzuje rozpaky, protože navržený model protihlukové bariéry nepřesahuje výškou velikost svodidla, přesto funguje jak má.

Dopravní infrastruktura v Norsku není po technické stránce odlišná od té v České republice. I když je severská „paleta“ užívaných svodidel a ochranných prvků možná o něco pestřejší, nejčastěji se tu setkáme s kovovými svodidly typu totožného s tím používaným u nás. Norská Správa veřejné silniční sítě před časem znovu-otevřela otázku řešení nových protihlukových stěn, a aby navrhovaná řešení byla i ekonomicky přijatelná, soustředila se na tzv. kombinovanou instalaci. Osazení nových protihlukových stěn má být napojeno na již existující základy a pilíře svodidel. Technické provedení tohoto přístupu mělo prověřit SINTEF.

A vědci po sérii měření a modelování přišli s netradiční odpovědí. Jako protihluková stěna by mohly sloužit hliníkové desky, přišroubované na svodidla, a nepřesahující svou výškou 75 centimetrů. Takto představený koncept vzbudil trochu rozpaky, ale výzkumníci si dokázali svůj návrh obhájit. Nejhlučnější část projíždějícího automobilu je totiž oblast motoru, výfuku a kol dotýkajících se vozovky. K utlumení zvukových vln pronikajících do okolí proto postačí bariéra v dané výšce, a není zapotřebí budovat několikametrové bloky. Tento návrh by asi na českých silnicích neprošel, ale v Norsku má své opodstatnění.

Většina silnic je tu stavěna na vyvýšených náspech, a přilehlá bytová zástavba je tak posazena pod úroveň silnice. Postavit hluku do cesty překážku vysokou pouhých 75 centimetrů tak může mít na komfort obyvatel stejný výsledek, jako masivní protihluková bariéra v Čechách. Hliník si navíc výtečně vedl v odrazivosti zvukových vln, i bezpečnostních testech při simulovaných kolizích. Hliník je navíc relativně snadno dostupný (minimálně pokud jde o sekundární recyklaci odpadních materiálů) a je odolný korozi. Netradiční koncept kombinované nízké protihlukové bariéry tak má v Norsku naději na úspěch.

Sdílet / hodnotit tento článek

Přečtěte si více k tématu Dopravní stavby

Nádraží v Brně - foto Jan Krmaš

Ministerstvo dopravy nechce sdělit termín přesunu nádraží v Brně

Ministerstvo dopravy nechce ohledně modernizace brněnského železničního uzlu a přesunu hlavního nádraží na místo dnešního dolního sdělit žádný termín, kdy by se mohlo začít stavět. Ministr dopravy Vladimír Kremlík (ANO) na tiskové konferenci řekl, že se chce se situací nejprve řádně seznámit a že prioritou je ...

Praha vymění ledolamy, které chrání pilíře Karlova mostu

Praha vymění ledolamy, které chrání pilíře Karlova mostu

Pražská městská firma Technická správa komunikací (TSK) začne v polovině června vyměňovat dřevěné ledolamy, které chrání všech sedm pilířů Karlova mostu. Vyjde na 29,5 milionu korun. Přípravné práce již začaly, celá výměna pak potrvá do konce roku. V tiskové zprávě o tom informovala mluvčí TSK Barbora Lišková. Bude ...

Při průzkumu mohyl u D3 pomáhá archeologům letecké skenování

Při průzkumu mohyl u D3 pomáhá archeologům letecké skenování

Jihočeským archeologům, kteří zkoumají pravěká a raně středověká mohylová pohřebiště při trase dálnice D3 i jinde, pomáhá letecké skenování povrchu. Nové mohyly tak objevili poblíž Plavu na Českobudějovicku i u Bechyně. V jižních Čechách jsou tisíce mohyl, mnoho z nich neprozkoumaných. Na konferenci archeologů z ČR, ...

Na Pankráci byly zahájeny práce pro geologický průzkumu metra D

Na Pankráci byly zahájeny práce pro geologický průzkumu metra D

Na pražské Pankráci začaly přípravné práce geologického průzkumu pro stavbu trasy metra D z Pankráce do Písnice. Sdělila to mluvčí dopravního podniku (DPP) Aneta Řehková. Průzkum začne letos 19. června a vyjde na zhruba 1,58 miliardy korun. Se zahájením průzkumu souhlasili před dvěma týdny pražští radní, kteří ...

Výstavba protipovodňové ochrany Olomouce jede podle plánu

Výstavba protipovodňové ochrany Olomouce jede podle plánu

Před zraky místních roste nový most v Komenského ulici. Stavbaři dokončili pilíře spodní stavby a nyní budují podpěrnou konstrukci mostovky. Souběžně realizují přeložku inženýrských sítí včetně kanalizačního sběrače. Činí se však také archeologové – v místě budoucí náplavky na pravém břehu řeky Moravy objevili základy ...

REKLAMA