Hledat
Mapa cennemovitostí v ČR
estav.tvnový videoportál
Všechna témata

Letiště Brno investuje do výstavby

Letiště Brno investuje do výstavby moderního multimodálního dopravního centra u brněnského letiště. Zatraktivní kapacitu letiště pro letecké dopravce a zároveň postupně uleví dopravě ve městě.
Letadlo, ilustrační obrázek, foto D.Kopačková, redakce

Rozvoj zázemí pro letecké cargo je součástí rozsáhlé modernizace letiště, která začala se vstupem Accolade do společnosti Letiště Brno. Letiště je branou na jižní Moravu a chceme, aby to byla brána atraktivní a přívětivá jak pro cestující tak pro byznys,“ říká Milan Kratina, předseda představenstva společnosti Letiště Brno. Připomíná také, že Letiště Brno před nedávnem podepsalo s Jihomoravskou rozvojovou společností vznik společného podniku, jehož cílem je podporovat rozvoj osobní letecké dopravy.

Kvalitu a atraktivitu multimodálního centra mají zajistit mezinárodní zkušenosti Panattoni Europe, která bude partnerem rozvoje centra. „Brno je pro mě synonymem pro high-tech, inovace a špičkovou univerzitní základnu. Rozvoj jeho letiště se však dlouhodobě potýká s nedostatkem kvalitní kapacity pro dopravce, přitom se synergie plynoucí z prémiové lokality vprostřed Evropy přímo nabízejí. Multimodální centrum vytvoří skvělou základnu evropského významu,“ říká Pavel Sovička, generální ředitel Panattoni Europe pro Českou republiku a Slovensko.

O podobném zařízení uvažuje například i Ostrava. Brno tak před ní bude mít díky tomuto modernímu centru nezanedbatelný náskok,“ dodává Kratina.

Multimodální komplex využije návaznosti na dráhový systém letiště. Díky tomu odpadne překládání carga z letadla na auta mířící mimo areál. Uživatelé multimodálního centra tím ušetří peníze, a také se díky tomu postupně zklidní doprava v trasách navazujících na letiště. Vedle letecké dopravy centrum využije železniční vlečku do areálu letiště, přičemž na atraktivitě mu jen přidá plánovaná modernizace celého brněnského železničního uzlu. Zbylý silniční náklad pak projede rovnou z areálu letiště na dálnici D1 přímo po Evropské, mimo zastavěné území.

Územní plán navrhuje dopravní centrum na letišti proto, aby nákladní doprava z dálnice neodbočovala směrem do města a nekomplikovala život lidem v okolních obytných čtvrtích. Postupem času však došla naplnění jen část územního plánu, takže původní dobrá myšlenka rozdělit zásobování na jih a dopravu do výrobních podniků na sever nyní nefunguje a většina provozu míří z dálnice směrem na sever dovnitř města. Stavbou multimodálního centra se tak napravuje historický dluh vůči obyvatelům Slatiny a všem, kteří musí využívat Řípskou ulici,“ říká Milan Kratina.

Letiště Brno plánuje do zázemí pro letecké cargo investovat postupně. První díl komplexu naváže na stávající zemní práce na sever od příletové a odletové haly a v omezeném provozu by měl začít fungovat letos na podzim.

Uskutečněné nebo napevno plánované investice do komfortu a bezpečnosti cestujících v rámci modernizace letiště již od loňského listopadu dosáhly 40 milionů korun. Letiště koupilo nový tahač letadel, pořídilo první kryté nástupní schody a koupilo také hasičský speciál určený pro použití na letištích. A přistavělo garáže, aby bylo novou techniku kde parkovat. V současné době probíhá výstavba nového páteřního vodovodu a plynovodu.

Rozšiřuje se také kapacita pro odbavení cestujících mimo Schengenský prostor a investice míří také do nových rentgenů a detektorů zakázaných látek. Uvnitř letištní haly je inovovaná klimatizace a vzduchotechnika jak ve veřejných prostorách, tak v zázemí. Peníze jsou připravené i na rozšíření parkoviště před terminálem a v blízké budoucnosti se počítá s oživením interiéru odletové a příletové haly, včetně příchodu moderních obchodů a občerstvení pro cestující. 

Vedle investic přímo na letišti také probíhá oprava mostu na příjezdové silnici k terminálu zajišťovaná Jihomoravským krajem. Nutná oprava nadjezdu nad železniční tratí cestu na letiště nárazově zpomaluje a cestující by měli pamatovat na vždy doporučovaný příjezd dvě hodiny před odletem.

Sdílet / hodnotit tento článek

Související témata

Přečtěte si více k tématu Dopravní stavby

Nový návrh Hlavního nádraží v Praze, historická fantova budova vlevo, uprostřed magistrála, vlevo část nového zastřešení. Zdroj: CAMP

Nová éra železnice v Praze: Proměny tří nádraží budí emoce

Změna je život. Proměnou procházejí též ikonické stavby hlavního města. Ne vždy se ovšem nápady renomovaných architektů těší veřejné podpoře. Pojďme se podívat na proměny Hlavního, Masarykova a Smíchovského nádraží.

Libeňský most, archivní záběr, foto: Jakub Kopecký

Zavřenou část Libeňského mostu odborníci doporučili zbourat

Odborníci doporučili zbourat nyní uzavřený tzv. inundační most u pražské Palmovky, který je součástí Libeňského soumostí. Silničáři počkají na platné stavební povolení a pak zahájí demolici mostu. Práce by mohly začít letos v dubnu. Dnes to řekla mluvčí Technické správy komunikací (TSK) Barbora Lišková.

Foto: Martin Opatrný, Mluvčí dostavby Pražského okruhu

Pět nejčastějších mýtů o pražském okruhu

Původní návrhy na vybudování dálničního okruhu kolem Prahy sahají až před první světovou válku. Plány na výstavbu Pražského okruhu se začaly významněji rozvíjet teprve po roce 1989, a od té doby byla jeho dostavba postupně projednávána, přepracovávána a realizována s různými problémy a zpožděními. Není…

REKLAMA